Inhoud blog
  • Wie ben ik: een korte voorstelling van mezelf en het hok
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    DUIVENSPORT ALS HOBBY OP HET PLATTELAND

    24-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ben ik: een korte voorstelling van mezelf en het hok

    Mijn naam is Kristof Lenaerts, ik ben 32 jaar en ben productieplanner bij Tessenderlo Chemie.  Naast mijn beroep is duivensport mijn grote hobby.  In de duivensport kom ik tot rust.  Stress op het werk verdwijnt als sneeuw voor de zon als ik met mijn duifjes vertoef.

    Hoewel ik nog jong ben, heb ik toch al duiven van mijn 18 jaar.  Op dat moment was het eigenlijk mijn broer die 1 jaar jonger is die met duiven speelde.  Niemand in de familie heeft ooit duiven gehad, maar bij mijn broer op school was er iemand die thuis duiven had en zo zijn er bij mijn ouders thuis te Glabbeek duifjes gekomen, eerst op een klein hokje en daarna zijn er altijd maar hokken bijgekomen.  In het begin was het meer vallen dan opstaan, de prestaties waren er niet echt, wat wil je, alles moesten we leren.  Al snel heeft mijn broer de duifjes opgegeven wegens andere interesses (lees meisjes en later paarden).  Ik heb de duiven dan overgenomen. 

    Reeds van bij het begin heb ik er voor gekozen om de zware fond te gaan spelen en dit in het sterke lokaal Obrafo te Tienen.  Ik speelde onder de naam van Lenaerts Gebroeders.  In 1998 gaf ik de eerste keer duiven mee op Barcelona, ik gaf er 4 mee en nationaal had ik 2 prijzen, nl. de 368e en de 2124e van 12678 d..  Ik was erg tevreden, maar helaas, duivensport is geen exacte wetenschap en het jaar erna is de eerste duif van Barcelona 1998 achtergebleven.  Deze 2 duiven waren van Albert Bils.  Een hardspelende liefhebber die sinds kort gestopt is, maar me toch goed helpt en goed geholpen heeft.

    In 2000 werd er nog eens een prijsje gespeeld op Perpignan met de 886e nationaal.  Deze duif was een zoon van de 2de duif van Barcelona in 1998.

    Daarna werden er pas in 2003 opnieuw wat prestaties geleverd door de duifjes met de 2186e nationaal Barcelona, de 619e nationaal Marseille en de 1591e Nat. Perpignan met een 2-jaarse duif (bij erg heet weer).  De duiven die prijs vlogen op Barcelona en Perpignan zijn halfbroers en zijn weer zonen van de duif die in 2000 prijs vloog op Perpignan.

    De echte doorbraak echter kwam er in 2006 met de 123e Nat. Barcelona (1/2), 292e Nat. Carcassonne (1/2), de 302e, 823e en 1030e Nat. Sint-Vincent II (3/7) en de 79e Nat. Perpignan (1/1 of 100% prijs).

    Mijn beste duif van 206 was de vale duivin met ringnummer 2004/2113803.  Ze vloog als jonge duif de 634e Nat. Argenton van 23078 d. op een klein jong, in 2005 de 487e Nat. Perpignan, ook weer met een klein jong (zware vlucht) en in 2006 de 79e Nat. Perpignan, 2e lokaal te Tienen en de 58e Internationaal duivinnen, weeral op jongen van een dag of 5 bij de inkorving.  Jamme genoeg ben ik deze duif kwijtgeraakt op Barcelona in 2007.

    Ik heb vele duiven aangekocht met mijn duur verdiende spaarcenten, maar nooit heb ik meer dan 250€/duif gegeven.  1 duif van een hok, daar kan je geen eigen bestand mee opbouwen, maar dat had ik aanvankelijk ook niet door.  Het best ben ik geweest met duiven van de tandem Schreurs-Hauben, dat zijn hele eerlijke mensen die jonge liefhebbers echt wel willen helpen met raad en daad.  Ook Nouwen-Paesen heeft me goed verder geholpen.  Van hen heb ik een duiver uit 1 van hun beste vliegers gratis gekregen als trouwcadeau.  Verder heb ik ook nog duiven van Bils dus, Noël Peiren via mijn duivenvriend Hendrik Vankerkhove.

    Even een kort woordje over de hokbezetting: vorig seizoen, in 2006, speelde ik nog op 1 plaats en dat bij mijn ouders in Glabbeek onder naam van Lenaerts Gebroeders.  Ik speelde met 5 oude weduwenaars, 7 jaarse weduwenaars en 7 koppels nestduiven, waarvan de meerderheid weinig ervaring had, maar toch was de Perpignanduivin er ook 1 van.  
    Alle jonge duiven van 2006 heb ik op de hokken geplaatst aan onze nieuwbouwwoning te Kersbeek waar ik zal spelen onder naam van Pigeon Loft Lenaerts en waar we in april 2006 ingetrokken zijn.  De jonge duiven werden zo goed als mogelijk opgeleerd, maar belange niet alle jongen zijn opgeleerd.

    In 2007 ben ik in Glabbeek gesstart met 7 oude weduwenaars en 2 koppels nestduiven, waarvan de Perpignanduivin die van Barcelona achter bleef.  In Kersbeek had ik ongeveer 19 koppels incl. jaarduiven op nest. 
    Medisch wordt er zo weinig mogelijk gegeven, ik vind dat duiven veel natuurlijke weerstand moeten hebben.  De jonge duiven krijgen zo’n 2 keer per jaar een trichokuur, waarvan 1 een maand na het spenen.  De oude duiven krijgen voor elke grote vlucht (Barcelona, Carcassonne en Perpignan) een trichokuur en een kuur tegen de kop.

    Verder worden er ook veel natuurproducten gegeven, zoals biergist, appelazijn, naturaline en lookolie.

    Als ik eraan denk, worden de gritpotjes ververst.  De verzorging zou nog wat stipter kunnen, maar de tijd is er niet altijd als men gaat werken.

    Zoals je leest, is de weg naar succes lang en vereist deze veel doorzetting.  Meermaals was ik ontgoocheld en wenste ik mijn duiven in de soeppot, wilde ik opgeven, iedereen wil toch immers op de uitslag staan, maar ik heb volgehouden en dat heb ik me niet beklaagd.  Zonder de steun van mijn ouders was ik verloren bij de verzorging van mijn duivenkolonie.

    Duivensport is een plezante, ontspannende sport voor mij na een dagje werken.  Een sport die vooral als hobby moet opgevat worden, rijk zal ik er niet van worden, dat hoeft ook niet, ik zou al heel blij zijn met het terugwinnen van de onkosten, maar dit is tot nu toe wishful thinking.  Mijn betrachting elk seizoen: tussen de eerste 100 duiven spelen op de nationale uitslag van een grote vlucht en dus ook de krant halen.  Het meest wonderlijke en de grootste kick krijg ik van duiven zien thuis te komen van de grote vluchten, petje af en niets dan lof voor deze duifjes.
    Samengevat:
              - spelmethode: 18 koppels op nest
              - kweekkoppels: 14 in kweekboxen
              - jonge duiven: bedoeling opleren tot 300 km
              - rassen: vnl. Schreurs-Hauben, Nouwen-Paesen, Marcel Doultremont (4 stuks), Buellens en Zn (1 goede kweekduivin), Peiren (via Van
              Kerkhove Hendrik).  Recent (2008) werden er duiven bijgehaald bij Ivan Stockmans (uit zwarte lijn) en Heijnen en Zn, Gronsveld
              - beoog vluchten vanaf 800 km,  ga in de toekomst ook vluchten 500-700 km spelen
              - beste resultaten tot en met 2008: 123 e Nat. Barcelona (2 mee) 2006, 79e Nat. Perpignan (1 mee) 2006, 1e en 3e lokaal Berlijn (3
              mee) 2007 en 162e Nat. Barcelona 2008 (2 mee)

    24-01-2009 om 13:20 geschreven door DE DUIVENFREAK  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (16 Stemmen)

    Archief per week
  • 19/01-25/01 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs