Het belang van een opleidingsplan voor een organisatie is meer dan een instrument. Het proces achter de totstandkoming is wellicht nog belangrijker dan het plan zelf. Betrokkenheid van de lijnmanagers krijg je maar op het moment dat je de lijn erbij betrekt. De eerste stap is dat het opleidingsplan een afgeleide is van de organisatiestrategie. Voor het strategisch beleid kan je gaan nadenken wat de toekomstige veranderingen zijn, waarmee de organisatie mee te maken krijgt. Een bepaalde strategie veroorzaakt verschuivingen in structuur, systemen, sleutelvaardigheden,
. Het beschrijven van de impact van deze veranderingen op de verschillende organisatie onderdelen, geeft inzicht dat opleiding niet alleen de toekomstige strategie zal doen slagen. Op tactisch niveau is er sprake van het bestuurlijke niveau. Wat zijn de gevolgen van de strategiekeuze voor de verschillende sectoren, functies dan wel taken? Voor welke functies dienen we de kennis op punt te houden (onderhoud), te verruimen (verbeteren), in te kopen (innoveren). Deze bovenbouw bij het ontwikkelen van een opleidingsplan (strategisch en tactisch beleid) wordt te snel overgeslagen.
Voor kleine organisaties start het proces met het tonen van het eindproduct, een rapport met als titel opleidingsplan 2012-2015.
Stap 1 : voor het in kaart brengen van de strategie wordt er gewerkt met het voeren van diverse gesprekken (directeur, managers uit het managementteam, human resources manager). Deze managers ontvangen ter voorbereiding op deze gesprekken een vragenlijst.
In deze gesprekken wordt er gepeild naar zaken die in de toekomst in de organisatie zullen veranderen. Vervolgens wordt de impact van deze veranderingen beschreven voor bepaalde afdelingen, functies en taken.
Stap 2 : in een tweede stap wordt er een synthese gemaakt en teruggekoppeld naar de directie. Het opleidingsbeleid (is een beschrijving van wat de houding van de organisatie is ten aanzien van het opleiden)
Stap 3 : de uitkomst van de synthese wordt met het middenkader gedeeld.
Stap 4 : er wordt voorgesteld met een werkgroep opleidingen & ontwikkeling aan de slag te gaan. Deze werkgroep ziet toe op de implementatie van het opleidingsbeleid in de organisatie (niet alleen verantwoordelijkheid van Human Resources).De werkgroep geeft verdere input op tactisch niveau. Het derde luik aan het opleidingsplan is het operationeel gedeelte.
Stap 5 : uitvoering van het opleidingsplan
Stap 6 : evaluatiebijeenkomst stuur-/werkgroep (1x om de drie, vier maanden
)
|