Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Ontwikkelen van leertraject voor medewerkers receptie
Gisteren hebben we met een aantal personen, V., R., M. en ikzelf een structureel traject uitgedokterd voor het komende jaar. Gezien de organisatie reeds meerdere jaren bestaat, is ervaring van en onder het personeel erg uiteenlopend. We hebben een groep van nieuwe, jonge medewerkers, die jaarlijks instroomt. Verder een aantal medewerkers die al meer dan 10, 15, 20 en meer jaren dienst heeft. Een groep anciens die alle opleidingen gevolgd hebben tot op heden en waar je mag van verwachten dat ze alles volgens het boekje zouden doen. Echter niets is minder waar. Volgens de leidinggevenden hebben we een aantal medewerkers niet in de gaten dat ze minder gastvriendelijk zijn, dan ze zelf in de gaten hebben. Het geven van feedback zou dit gedrag kunnen wijzigen, maar de organisatie laat de persoon er liever zelf achter komen (dit is de cultuur van het huis). In ons gesprek gaat de voorkeur uit naar het bedenken van een werkvorm, waarbij de deelnemers zelf tot conclusies kunnen komen. Het idee wordt geopperd, een inspirerende belevenis, te bedenken. Het woord be-leven geeft aan dat een medewerker die het doorleeft en beleeft heeft, het anders kan vertellen dat een medewerker die het instrumenteel geleerd heeft. We kiezen voor het schrijven van een toneelstuk, waarbij de scenes uit het leven van een receptioniste komen. Aansluitend bij deze beklijvende belevenis bieden we de ancien receptionisten een uitwisselingsprogramma - een gelijkaardige afdeling op een ander park - aan. Na afloop van het programma vragen we de deelnemers een ervaringsverslag te schrijven. We vragen de deelnemers ook 'tips' te formuleren voor de afdeling waar ze te gast zijn geweest.
Deze bijzondere ontwikkelingsaanpak, ons inziens, vertrekt van een 'norm (toneelstuk)', een 'ervaring', een reflectie op de ervaring, waarbij we een enorme verantwoordelijkheid geven aan de lerende om diens gedrag te bestendigen dan wel bij te sturen. Uiteraard voor het draagvlak starten we met de leidinggevenden en vervolgens de medewerkers. Een kwestie van het goed over de toonbank te kunnen brengen. Wordt vervolgd.
Vandaag een sessie begeleidt rond de verruiming van de leisure mgrs functie. Naar aanleiding van een organisatiekeuze heeft de grootste leisure organisatie waarvoor ik hoofdzakelijk actief voor ben ervoor gekozen om bepaalde activiteiten onder partnership, uit te besteden. Het effect van deze uitbesteding resulteert in een verschuiving van een taken. In dit geval wordt de functie van leisure herijkt en aangevuld met de discikpine retail. In het programma hebben we gekozen voor een talkshow, waarbij de sr operations director allerlei visie vragen voorgelegd kreeg. Aansluitend kon het publiek, huidige leisure mgrs, vragen stellen. De ochtend werd afgesloten met het delen van een verandeingsmodel, bestaande uit een aantal stappen (idee : 5 stappen garanderen meer succes bij de implementatie van de extra taken, toegevoegd aan deze functie). De namiddag stond in het teken van een performance score kaart. Deze kaart gaf een overzicht van de resultaatgebieden met daarbij een koppeling naar succesvol gedrag van de betrokken functionaris. De dag werd afgesloten met oefening, stimulerende/belemmerede krachten, gebaseerd op de theorie van Kurt Lewin. Alle betrokken leisure mgrs kregen ook het handboek managementvaardigheden van Quinn en daarbij de passende opdracht om naar eigen keuze een stuk uit het boek te lezen en dit de volgende sessie met elkaar te delen....
In voorbereiding op een workshop zijn we gestart met de doelstellingen voor deze workshop te definieren. Drie doelstellingen zijn vastgelegd. De managers uitnodigen mee te denken op welke wijze betaalde activiteiten in de aqua dome het best kunnen worden geintroduceerd. Daarnaast was de tweede doelstelling managers naar een videofragment te laten kijken, waarbij doelgerichte observatie, bepaalde observaties uitsluit. Tot slot was de derde doelstelling het belang van optisch onderhoud in de aqua domes onder de aandacht te brengen. In de kwaliteitsdag hebben we ook voor gekozen een externe spreker 'Marcus Geers' in te lasten. Marcus is reeds meer dan 25 jaar creativiteitsconsulent. De inbreng van Marcus heeft ertoe geleid dat de deelnemers, die in eerste instantie wat terughoudend waren, om te buigen naar een cooperatieve inbreng. De uitleg over nut en noodzaak van creativiteit werd door enkele eenvoudige oefeningen door Marcus geillustreerd/dan wel de deelnemers 'het' laten ervaren. De ochtend werd afgesloten met een brainstorm oefening. Iedere subgroep werd duidelijk geinstrueerd. Er werden 4 flipovervellen met een onderwerp in de ruimte opgehanden. Ieder groepje kreeg de kans om zoveel mogelijk ideeen te spuien. Na het opdrogen van de ideeen nodigde Marcus iedere groep uit om post te vatten voor een volgende flap. Na 4 x doorgeschoven werd er een nieuwe methodiek toegevoegd (de vooronderstelling). Kom los van de ideeen die op de flipover staan en zoek naar andere wegen bijvb. als je aan tafel denkt, waar denk je dan aan? materiaal, 4 poten, tafelblad. Kan je met een kenmerk wat tegenovergesteld is van de huidige kenmerken van een tafel een nieuw idee bedenken? bijvb. een zwevende tafel, een tafel die tegen een muur hangt etc. Tenslotte heeft Marcus nog een andere methodiek ingebracht, de ketting. Je denkt aan een bepaald woord en vraag jezelf af welke andere betekenis dit woord nog oproept. Vervolgens denk je het eerste woord af en vraag je jezelf af waar het tweede woord je doet aan denken... Uit de ketting kies je drie nieuwe woorden die niets met het het onderwerp te maken hebben en formuleer je bijkomende ideeen. In de groep waarin ik zat, kwamen we met het woord 'camper' in aanraking. Typisch voor een 'camper' is compactheid en de mobiliteit. Zo werd het idee geboren om een VIP-ruimte voor gasten aan het zwembad te voorzien, of een mobiel zwembad te voorzien (bij de cottage of op weg naar de market dome).... Van creativiteit gesproken.
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden