Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Always the question 'what is the added value from training. education?' When you participate a formal setting of a training, you will learn specific skills. For a language, you can organise an intake and determine according to the European scale, on which level a person acts (European language levels counts 6 levels). After the training you can easily evaluate the progression. Talking about leadership/personal development. How can you determine the leadership level of a person, before he/she starts with a program? You can organize a development centerday. During the development center day, persons of equal organisation level, compare their personal leadership skills. An another method is 'observation'. You or the manager from the manager, follow during one or more days the person in his daily actions. You share your observations and decide which points are strong developed and which points needs more development. A third way is collecting 180, 270 degrees feedback about the performances from the person. Be conscious about the 'what(results) and the 'how(competences)', if your looking to performances. The person starts a development traject which can contain different development aspects, f.i. training, but also reflection tasks, feedback from the n+1 manager, writing in a personal notebook, etc. Ownership should stay where it should be stayed, namely by the person, who wants to develop...
Ooit een zo mooi bejubeld beroep! Wie wilde nu niet airhostess zijn. Een beroep waar menig een van wakker ligt. Kon ik toch maar eens airhostess zijn? In de tijd waarbij Sabena nog een toonaangevend bedrijf was, vormde de airhostess of stewardess een boegbeeld. Nu zie je dat de airhostess bij bepaalde vliegtuigmaatschappijen voor een manusje van alles wordt ingezet. De eigen priveplek op het vliegtuig voor de airhostess is weg. Van zodra de motoren beginnen te draaien, wordt er een non-verbale veiligheidsinstructie voorgedaan. Vervolgens komen ze met een appetizerskaart leuren. Als je meestal iets kiest van op de kaart, krijg je te horen dat het uitgeput is. Is er toch, wordt het voor je opgewarmd. Kleingeld wordt in een plastic potje verzameld (een geldbeurs zoals in de horeca zou wel handig zijn). Aansluitend wordt er reclame gemaakt voor het taxfree kopen van sigaretten (waarom sigaretten en niet een ander gezond product?). Na deze poging gaan we over het verkopen van tombolalotjes met de audioboodschap 'voor het goede doel'. Vervolgens komen de parfums aan bod
Een weekendje Pisa, leuk toch! Voor onze huwelijksverjaardag hadden we een weekendje Pisa op staan. Een leuk aanbod van de combinatie 'vliegtuig met huurauto op de plaats van aankomst', trok onze aandacht. Alvorens je met het vliegtuig wegbent, dien je 2 uren op voorhand in te schepen. Verder dienden we anderhalf uur te rijden naar Charleroi te rijden. De vlucht neemt 1u40' in beslag. Aansluitend neem je de huurauto en rij je naar je bestemming. De realiteit is echter anders. We rijden 2 uur naar de luchthaven en hebben onderweg geen oponthoud. Tenzij aan de luchthaven het ene na het andere rondpunt wordt gebouwd en de gps je naar een andere, niet meer bestaande ingang loodst. Op de luchthaven in Charleroi heb je een 3 etage parking, waarvan 2 verdiepingen binnen parkeren en 1 verdieping buiten parkeren. Met het hete weer heeft iedere toerist zijn/haar auto binnenstaan, waarbij je 20' tevergeefs naar een plek zoekt. Het wordt dan maar buiten parkeren. Bij de check-in sta je niet alleen. Het neemt al snel 35' in beslag. Je kan enkel met handbagage vliegen, waardoor je niet hoeft in te checken. Echter dit hebben we te weinig op voorhand uitgezocht. Wat we wel weten, is dat er niet meer dan 15 kilo in de valies mag zitten. Na de check-in kom je in de tax free zone terecht en laat het restaurant de wensen over (zie vorig blogbericht). Het vliegtuig vetrekt op tijd en komt 10' voor tijd aan (keurig toch). Echter het ophalen van de huurauto, gebeurt met een busje wat er niet staat en wat je na een naburige parking brengt. Bij de verhuurmaatschappij wordt aangegeven dat je een auto hebt gehuurd, echter er zit slechts een gebrekkige verzekering in. 'Zou je voor 22 euro per dag een omnium verzekering wensen, zodat je geen franchise hebt?'. Het kost je nog wat tijd maar je auto staat niet ver weg. We vergeten te vragen of de auto een diesel of benzine is. Het labetje van de huursleutel verraadt niet welke brandstof in de auto mag. Na 50' rijden, komen we op onze bestemming. Het hotelpersoneel is zo vriendelijk om alsnog een lunch te serveren. So far so good. Bij de terugvlucht slaagt de vliegtuigmaatschappij Ryanair erin om opnieuw op tijd in Charleroi te zijn, echter de koffers laten 45' op zich wachten (lees, bijna de helft van de tijd dat we in de lucht zijn geweest). Conclusie; een vlucht is maar zo goed als de zwakste schakel.
Wellicht is het moeilijk om te kunnen loslaten, waar je dagelijks mee bezig bent, ook al heb je vakantie. Zo stelden we, afgelopen week, vast op de luchthaven van Charleroi dat gebrekkige dienstverlening irritaties oproept. Mensen die me beter kennen, weten dat ik kalm overkom en de zaken eerst afkijk alvorens er iets van te vinden. 'We zouden voor het vertrek op de luchthaven ons ontbijt nuttigen!', echter de catering had er die dag geen zin in. De dame aan de kassa antwoordde, nadat ik vroeg er nog broodjes waren, 'vous devez d'attendre'. De mise-en-place was die dag niet gebeurd. Heel wat reizigers konden geen broodje bemachtigen en met een lege maag het vliegtuig op. Op de t-shirts van de medewerkers stond 'Elliance' te lezen. Leiding was er niet te bespeuren, alle tafels stonden vol met achtergelaten spullen, ... en het koffiemachine produceerde enkel 'koffie zwart'. In tijden waar de lonen van de werknemers vaak een hot issue zijn - omwille van te duur - wordt er te weinig gekeken naar wanneer er werkelijk kan omzet gemaakt worden en als je het mij vraagt ... is dit toch wel in de zomervakantie voor een luchthaven.
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden