Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
19-06-2008
Denkbeeldige bal
Afgelopen week samen met Nathalie een groep medewerkers van sporthallen getraind. Nathalie is beroepshalve een actrice, die zich heeft toegelegd op het oefenen met gedrag. Ze beschouwt zichzelf als levend oefenmateriaal... Deze werkvorm roept bij heel wat cursisten in eerste instantie heel wat 'weerstand op', omdat het niet echt is. Waar het om draait, is dat we gaan experimenteren met allerlei 'gedrag'. Bijvb het stellen van een vraag kan er voor zorgen dat mijn gesprekspartner niet meer meewerkt of net wel. Nathalie had een leuke opwarmingsoefening bedacht, waarbij de doelstelling was een denkbeeldige bal door te spelen. Alle deelnemers staan in een kring en geven elkaar een denkbeeldige bal door. Alvorens de bal door te kunnen spelen, dien je de bal eerst te kunnen ontvangen... Je klapt in je handen bij het ontvangen en je speelt de bal verder naar je collega (aan de hand van deze oefening kan je het eeuwen oude 'zender-ontvanger' communicatiemodel op een hele leuke, speelse en nuttige manier overbrengen). Merci Nathalie...
Evaluatie op een waarderende manier laten gebeuren
Het voeren van een evaluatiegesprek is een 'kunde' zoals het bouwen van het huis of het aanleggen van een tuin. Niet iedereen heeft dezelfde ''bekwaamheid' in deze materie. Je lost het ook niet op met enkele gesprekstechnieken aan te leren, echter deze laatste helpen wel... Evaluaties doen op basis van 'appreciative inquiry' inzichten, vertrekken van een open dialoog, waarbij waarde-oordelen uitblijven. Appreciative Inquiry gaat uit van het 'onderzoekende'... Bijvb. Laten we het eens hebben over de zaken waarin je sterk bent?, of Wat was voor jou een bijzonder moment dit jaar? Wie was daar bij?, Welke elementen hebben ervoor gezorgd dat je deze situatie als een succes hebt ervaren?. In de appreciative inquiry benadering gaat het over de 'discover' (datgene wat er reeds is). Vervolgens kan je het creatief proces in het evaluatiegesprek, aanwakkeren. Bijvb. Stel dat we volgend jaar of over 2 jaar opnieuw rond de tafel zitten, wat is dan gebeurd?, welke droom is dan uitgekomen?... Een andere aanpak in het evaluatiegesprek zou kunnen zijn, dat je van plaats wisselt, nadat de droom is uitgesproken en de gespreksvoerder in de huid van de droomaanbrenger kruipt.Na deze creatieve stap, komt de derde stap in appreciative inquiry, het design (in mensentaal : we gaan plannen). De vierde stap vertaalt zich in het 'waarmaken' van datgene dat in de planning is opgenomen. Je zou aan de medewerker driemaandelijks kunnen vragen, wat zij/hij van de planning heeft waargemaakt...(een leerboekje met allerlei praktijk ervaringen ).
Wat heeft het stuk gooien van een pot met ´leidinggeven´ te maken?
Afgelopen week heb ik samen met Nathalie een training rond 'klantvriendelijkheid' verzorgd. De doelgroep waren medewerkers van alle Limburgse sporthallen. Nathalie is specialiste in het neerzetten van allerlei personen en meer bepaald het 'gedrag' hieromtrent. Na een eerste opwarmingsoefening waarbij alle deelnemers in een kring gaan staan, stapt Nathalie geheel onverwacht op 1 persoon uit de kring af. Vervolgens lokt Nathalie een 'reactie' uit bij deze deelnemer. De meeste situaties zijn situaties waarbij het klanttype gewezen wordt op iets dat niet mag, of een situatie waarmee de klant niet bepaald tevreden is. De bedoeling van deze manier van werken is 'ideeen' opdoen van hoe je het meest effectief (lees, het gaat niet over dat heb je goed of slecht gedaan) in die situatie handelt. Iedere klant en iedere situatie is nu net weer iets anders... Een aantal deelnemers vinden het best eng om zogezegd in hun ogen 'toneel' te (moeten) spelen. Daarom beginnen we ook steeds met een eerste set van situaties, waarbij het erop neerkomt om eerst 'contact' te leren leggen alvorens het 'contracting' gedeelte aan te gaan... ('Contracting' gaat hier over 'ik heb iets van jou nodig' wat kan slaan op 'werk nu even mee' of 'ik wil de ontevredenheid bij je wegwerken, maar daarvoor moet je wel van emotie veranderen'). Op de terugweg naar huis, heb ik Nathalie bij het station afgezet. In de wagen vertelde ik haar dat ik tracht zoveel mogelijk leermateriaal 'visueel' te maken. Zij vertelde me dat ze onlangs een sessie met leidinggevenden had begeleid, waarbij de opdracht bestond om een 'pot' mee te brengen naar de sessie en deze vervolgens 'stuk te gooien' op de grond. De opdracht luidde 'lijm de pot...'. Alle deelnemers waren na afloop bijzonder trots op de nieuwe pot die ze zelf hadden gelijmd...
Wat heeft het stuk gooien van een pot met ´leidinggeven´ te maken?
Afgelopen week heb ik samen met Nathalie een training rond 'klantvriendelijkheid' verzorgd. De doelgroep waren medewerkers van alle Limburgse sporthallen. Nathalie is specialiste in het neerzetten van allerlei personen en meer bepaald het 'gedrag' hieromtrent. Na een eerste opwarmingsoefening waarbij alle deelnemers in een kring gaan staan, stapt Nathalie geheel onverwacht op 1 persoon uit de kring af. Vervolgens lokt Nathalie een 'reactie' uit bij deze deelnemer. De meeste situaties zijn situaties waarbij het klanttype gewezen wordt op iets dat niet mag, of een situatie waarmee de klant niet bepaald tevreden is. De bedoeling van deze manier van werken is 'ideeen' opdoen van hoe je het meest effectief (lees, het gaat niet over dat heb je goed of slecht gedaan) in die situatie handelt. Iedere klant en iedere situatie is nu net weer iets anders... Een aantal deelnemers vinden het best eng om zogezegd in hun ogen 'toneel' te (moeten) spelen. Daarom beginnen we ook steeds met een eerste set van situaties, waarbij het erop neerkomt om eerst 'contact' te leren leggen alvorens het 'contracting' gedeelte aan te gaan... ('Contracting' gaat hier over 'ik heb iets van jou nodig' wat kan slaan op 'werk nu even mee' of 'ik wil de ontevredenheid bij je wegwerken, maar daarvoor moet je wel van emotie veranderen'). Op de terugweg naar huis, heb ik Nathalie bij het station afgezet. In de wagen vertelde ik haar dat ik tracht zoveel mogelijk leermateriaal 'visueel' te maken. Zij vertelde me dat ze onlangs een sessie met leidinggevenden had begeleid, waarbij de opdracht bestond om een 'pot' mee te brengen naar de sessie en deze vervolgens 'stuk te gooien' op de grond. De opdracht luidde 'lijm de pot...'. Alle deelnemers waren na afloop bijzonder trots op de nieuwe pot die ze zelf hadden gelijmd...
Tijdens 1 van de laatste opleidingsmomenten ben ik samen met de eerstelijnsverantwoordelijken op zooek gegaan op welke manier je het beste een voortgangsgesprek kan voeren. De uitgangspunten van het voortgangsgesprek is terug te blikken op de zaken die het afgelopen jaar zijn gebeurd, plus de gemaakte afspraken van vorig voortgangsgesprek te evalueren. Als derde stap wordt er gepeild naar ontwikkelingswensen/behoeften. De reden om 1 officieel gesprek te organiseren, is ingegeven dat het haast een onmogelijke opgave voor een leidinggevende is geworden om allerlei verschillende gesprekken te gaan voeren (bijvb. een functioneringsgesprek, een beoordelingsgesprek en een ontwikkelingsgesprek). De opzet van deze gesprekken is de moti(e)v(en)atie van de werknemer op te krikken... Tijdens de training kwamen allerlei argumenten naar voor waarom deze gesprekken vooral niet gevoerd kunnen worden. Als aanhanger van appreciative inquiry heb ik gevraagd aan degene die de gesprekken wel voert en wat de opbrengst van deze gesprekken zijn. De punten die naar voor gebracht worden, zijn: medewerkers willen graag gehoord worden, of bepaalde medewerkers kunnen bepaalde leerpunten onder de aandacht gebracht worden, of de bedrijfsfilosofie aangaande klantenbenadering of hygiene kan nog eens geduid worden, etc. We hebben na afloop van de training gekozen om een veldonderzoek te verrichten en alle verantwoordelijken zelf op het terrein een aantal vragen hierover gesteld. Uit dit mini onderzoek bleek dat degene die het goed voor elkaar had, met heel veel trots zijn/haar verhaal verteld heeft (I be a hero), terwijl degene die dit onderwerp niet echt zag zitten (I 'm a victim) eerder moeite had met het vinden van een geschikt moment. Het argument van ik heb daarvoor extra (gebudgetteerde) tijd nodig, was het meest gehoorde argument bij deze groep.
Het tweejaarlijks congres van ASTD (American Society for Training and Development) is the place to be voor 9000 trainers en professionals in Opleiding & Ontwikkeling (O&O) uit 70 verschillende landen. De heren Walter Gijs, Peter De Prins en Johan De Meyer van Kluwer zijn op de beurs aanwezig en rapporteren dagelijks via hun blog 'beurservaringen'.
De reflectie over de impact van IT op het huidig, toekomstig leren is enorm. Inmiddels volgt 20% van de hogeschoolstudenten van Amerika reeds een cursus on line.
Tendensen die zich in het taining- en development leerland, zullen voltrekken, zijn:
It will be 'rapid'. Een nieuwe afkorting komt er aan: REL (rapid e-learning). Gedaan met de maandenlange ontwikkelingen, er wordt gemeten in termen van dagen. Naast de Podcast komt de Vodcast/VoDs. Afgeleid van podcasting maar met toevoeging van video.
It will be 'mobile'. Lessen, informatie in kleine afgemeten formaten op te vragen in een handtoestelletje.
It will be 'collaborative'. Bloggen komt er volop aan ...En vlog komt er ook aan (video blog): een blog met video als belangrijkste content. Toon jouw ruimte in de 'vlogosfeer'! Dan schrijven we maar niks over RSS (arr-ess-ess) en sociale netwerken zoals Plaxo, Linkedin, Facebook, ...
It will be 'immersive'. Games and Simulations. (Kinderen gamen niet een uur of een paar uur, kinderen gamen dagen aan een stuk, ze worden er volledig in meegezogen).
Bericht geschreven door Walter Gijs, Peter De Prins en Johan De Meyer
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden