Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
We zouden vandaag on-verwachts de buren over de vloer krijgen. Ik nog snel naar de groene Delhaize. Als je er niet vaak komt, is het zoeken geblazen (en kost het je heel veel tijd). Mijn buurman die al jaar en dag inkopen doet, stelt een boodschappenlijst samen in functie van de route die hij in de supermarkt aflegt. Van ervaring gesproken.
Als begeleider werk ik reeds meer dan 12 jaar voor de grootste Leisure onderneming van Europa. Onlangs had ik een aangenaam gesprek en dit naar aanleiding van de voorbereiding van een tweedaagse workshop voor een achttal Personeelsmanagers. In het gesprek met de HR-Manager Country zaten we heel snel op dezelfde golflengte. Deze Country HR Manager heeft de opdracht gekregen om het personeelsverloop met zijn Personeelsmanagers aan te pakken. In zijn enthousiasme zou deze persoon reeds na afloop van de workshop een actieplan willen hebben en dit van iedere deelnemer/Personeelsmanager aan de workshop. Met de ervaring die ik binnen deze onderneming heb kunnen opdoen, is het zo dat we meestal wild enthousiast van start gaan en halverwege het traject stilvallen. Opvolging, monitoring, eigenaarschap.... zijn de onderwerpen die ik het gesprek met de Country HR Manager naar voor heb geschoven. Voorts heb ik met de Country HR Manager het gehad over het commiment van de leidinggevenden tav het actieplan. Het actieplan dient namelijk 'gedragen' te zijn door de lijnmanagers, wil het succesvol zijn. Dus ´expliciet´ zegt ons ,stel een actieplan op', impliciet vertelt me 'calculeer een x-tijd in, zodat de eigenaar, van het plan de personeelsmanager, het commitment voor het plan van de lijnmanagers kan verkrijgen'.
Expliciete kennis is gemakkelijk mee te delen.Het is kennis die te vinden is in handboeken, databases, procedures, reglementen, etc. Impliciete kennis is niet gemakkelijk uit te leggen. Het is kennis wat in de hoofden van personen terug te vinden is. Ze is opgebouwd uit de praktijk en ontstaat door de interactie, de uitwisseling van en met ervaren personen. Onderzoekers zijn de mening toegdaan dat 70% van de nuttige kennis in een organisastie, impliciete kennis is.
Gedurende een half jaar heb ik Danielle C. ondersteund bij het inwerken in haar nieuwe baan als Acc. Mgr. De opzet was van dien aard dat we met behulp van een checklist allerhande noodzakelijke onderwerpen hebben aangekaart. Gedurende het traject hebben we een vijftal keren gereflecteerd op hetgeen Danielle in haar functie reeds heeft meegemaakt. De reflectie was gericht op de eigen belevingen, ervaringen, attitude van haar zelf.Vanaf de vierde maand heb ik echter gemerkt dat Danielle zich beter ´thuis´begon te voelen. Vanaf dat moment kon ze ook beter voor zichzelf inschatten of de vragen die op haar afkwamen, al dan niet prioriteit waren. Met betrekking tot het operationeel inwerken -doelgericht meekijken en ervaren op andere afdelingen- zijn we slechts gedeeltelijk geslaagd. Achteraf bekeken bestond er ook te veel twijfel bij het aankaarten van deze operationele kijk/doe stage, hetzij door mij, hetzij de rechtstreekse leidinggevende van Danielle. Met deze ervaring in het achterhoofd hebben we meteen ons voordeel kunnen doen voor het inwerkprogramma van de nieuwe manager op een andere locatie. In het laatste reflectiegesprek hebben we het ook over de dag van de housekeeping gehad. Een geweldig initiatief, waarbij medewerkers een hele dag lang volop aandacht krijgen. Deze dag staat 28 september gepland. Het management laat zich van zijn beste kan zien en strepen de mouwen op. In de ogen van de backoffice medewerker kan je daarbij op heel wat sympathie rekenen. Door het op deze manier te benoemen en het in te richten mag je spreken van een geslaagde communicatie (be-doel-ing versus effect). De term ´you see what you get´ is hier goed op zijn plaats. ... Alles wat aandacht krijgt, groeit... alles wat geen aandacht krijgt, wordt groter!
Onlangs in Zeeland het competentieverhaal voor leidinggevenden toegelicht. Volgens Van Dale betekent 'competent' de bekwaamheid waarover iemand beschikt dan wel de bevoegdheid... Het kan dus zijn dat heel wat medewerkers ergens in 'competent zijn', echter 'niet bevoegd' en omgedraaid. Wat me heel hard is bijgebleven, is het mooie stukje natuur dat er op nauwelijks 1 jaar tijd is gecreeerd. Een welgemeend compliment aan de schepper... van dienst, Jean H.
Vandaag op HB een aantal finance specialisten de kneppen van het maken van een trainingsvoorbereiding bijgebracht. Verder Marc ingeleid in blogsite opstellen.
.... Het was weer goed... allez de manier waarop er gesproken werd. In het gesprek kwamen allerhande onderwerpen op tafel. We hebben ons voorgenomen om tegen de volgende sessie enkele zaken verder uit te werken. In het coachgesprek zijn we blijven stilstaan bij de cirkels van betrokkenheid versus de cirkel van invloed (en dit in samenhang met pro-actieve benadering van verschillende praktijksituaties). Verder hebben we het schema van C. Ross over verandering besproken. Tegen een volgende keer heeft de coachee zich voorgenomen om dit schema naar de praktijk te vertalen (en meer bepaald op een specifieke afdeling toe te passen...) Wordt vervolgd.
Vandaag een groep Duitse managers doorheen een aantal veranderingsmodellen geloodst. Het model van De Caluwe is de deelnemers het best bijgebleven. Het model schetst verschillende ´veranderingsstrategieen´ en kent aan de verschillende veranderingsstrategieen een kleur toe - Ik verander het beleid Geel, Men verandert het gebouw Blauw, Ik verander de organisatie Rood, Ik verander Piet Groen, Piet verandert Wit -. Achter deze kleuren steken ook een aantal veronderstellingen, over hoe we over mensen denken... In het programma zijn we begonnen met het schetsen van het interne competentiemodel. Vervolgens het model van De Caluwe en het ESH model van Mathieu Weggeman geschetst. Nadien hebben de deelnemers de opdracht gekregen om te reflecteren op een veranderingstraject, wat zich voltrekt waarbij ze zelf betrokken zijn. We stellen vast na afloop van deze reflectieoefening dat het voor de deelnemers heel moeilijk is om veranderingstrajecten te faciliteren als ze zelf geen eigenaar van het traject zijn (bijvb. de lancering van een nieuwe menukaart door de centrale organisatie, etc)...
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden