Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Afgelopen woensdag hebben we Lydia H., niets vermoedend, verrast. Haar man had er voor gezorgd om samen een drankje te nuttigen op één van onze vaste stekken... Lydia kon het enorm apprecieren. De vele gelukwensen en de aanwezigheid van ons allen deed Lydia enorm veel deugd... (Alles wat aandacht krijgt, groeit. Het vieren van verjaardagen als iets leuk zien en als een moment waarderen, waar je naar uitkijkt, zorgt het nodige levenselexir...)
Praktijkopleiderstraject, niet zo maar een leertraject!
Momenteel zijn we in de afrondende fase van een leertraject voor 'praktijkopleiders'. Een praktijkopleider is een deskundige die in beeld komt van zodra nieuwe medewerkers zich aandienen, of een interne persoon wisselt van afdeling. We leven toch in een kennismaatschappij in Belgie of niet soms? Daarom doe je er ook goed aan de aanwezige kennis te activeren. Via het praktijkopleiderstraject krijgen de deelnemer inzicht in wat 'competenties' inhouden, meer bepaald voor het profiel van praktijkopleider, denken we aan 'het geven van instructies', het 'begeleiden' van eerder genoemde functionarissen en het 'beoordelen' van de voortgang van de begeleidingsinspanningen. Voor iedere competentie heeft de deelnemer een huiswerkopdracht gemaakt en vervolgens op de uitwerking feedback van de trainer gekregen. Tot slot zijn we in een driehoeksgesprek zowel de kennis van praktijkopleidersprofiel als de inhoudelijke vakkennis (via een kennis-/doetoets) gaan checken (met steeds de achterliggende doelstelling van te 'controleren om te kunnen complimenteren'). Als begeleider is het fascinerend om te ervaren hoe deelnemers met de aangereikte kennis aan de slag zijn gegaan... Dames en heren, proficiat... (Ik was tijdens de driehoeksgesprekken enorm trots op jullie...)
Werken als een manager in een staat van gelukzaligheid
Het lijkt allemaal voor de hand liggen. Hoe kan je managementstijl veranderen en d zodanig dat je als manager in staat bent om de werksfeer om je heen te beinvloeden? Tevens 'beinvloeden' in de richting die je wenst. In trainingsessies stel ik regelmatig vast dat managers over deze vraag nadenken van zodra ze de vraag gesteld krijgen. In mijn beroepsleven heb ik reeds verschillende managers gehad en tevens heel wat managers mogen opleiden. Niet 1 manager hanteert dezelfde managementstijl. De managers die in mijn ogen tot op heden het meest succesvol waren/zijn; zijn vooral de managers die zelf heel wat 'enthousiasme' en 'energie' hebben. Om het met de woorden van professor Claes te zeggen 'Als manager moet je schitteren zoals een ster en niet teveel de kleur van de nacht aannemen!'. Met deze wijsheid in pacht evalueer ik iedere keer het 'contact' dat ik met managers heb. 'Is deze manager een ster?'.
Meer dan 12 jaar ben ik verbonden aan de grootste leisure onderneming van Belgie. Regelmatig voer ik gesprekken met de Human Resources Manager Rob G. van deze leisure onderneming. In deze dagelijkse gesprekken heeft hij het vaak over 'being a star'. Waarom? Omdat hetgeen vandaag boven de norm gepresteerd wordt, geapprecieerd wordt, maar tegleijkertijd ook snel vergeten wordt. Hij heeft door de jaren heen zijn eigen praktijktheorie rond 'being a star' gevormd, namelijk 'je bent dan een rijzende dan een vallende ster, je blijft immers een ster!'. Als begeleider van individuen, groepen ... ben ik steeds op zoek naar datgene waar mensen goed in zijn (reden : het geeft meer energie en het leunt ook meer tegen die rijzende ster aan...
Voor de derde keer op rij een gesprek met R.K. gevoerd. R. volgt een bedrijfsoverschrijdend opleidingstraject. R. heeft inmiddels een tweetal intervisies met collega's van andere bedrijven meegemaakt en twijfelt aan de meerwaarde van deze intervisies voor zichzelf. De argumenten die de persoon daarvoor aandraagt, is dat R. zich te weinig kan identificeren met de ingebrachte casussen. R. heeft ook niet het gevoel dat de deelnemers een team vormen (R. is de mening toegedaan dat ze voor elkaar te braaf zijn). Via enkele coachingsvragen probeer ik te achterhalen wanneer deze bijeenkomsten voor R. als nuttig kunnen ervaren worden. In het gesprek tast R. bij mij af of hij er goed aan doet om dit punt in de groep in te brengen. We gaan samen na wat de mogelijke reacties van de groepsleden kunnen zijn... In de coaching werken we aan de ontwikkeling van 2 zelf gekozen competenties door de coachee. De eerste competentie is 'richting bepalen -delegeren' en de tweede competentie 'bewustzijn van de buitenwereld - netwerkrol'. In het gesprek toont de coachee mooie voorbeelden van hoe hij sinds het vorige gesprek hiermee aan de slag is gegaan (communicatieschema, taakverdeling, opgestelde inwerklijst voor nieuwe assistenten, etc). Voor wat de tweede competentie betreft 'de netwerkrol', toont R. een voorbeeld van een artikel, opgesteld door een stagiaire. Het betreft de running van een nieuwe horeca-formule. In het gesprek met R. overlopen we de mogelijkheden/opties hoe R. nog aan deze competentie zou kunnen werken. Het idee wordt geopperd om feedback te vragen aan de leidinggevende van R. over hetgeen door R. op papier is gezet. R. stemt hier mee in. Het volgende gesprek is 27 juli gepland en de agenda van dat gesprek zal zijn: doorspreken van de ervaring met de ingebrachte vraag van R. in het bedrijfsoverschrijdend leertraject, finaliseren van moreel leercontract, de uitkomst van de feedbackoefening met de n+1. Wordt vervolgd.
Gewoon ronduit prachtig. Hoe kan je 'creatief' zijn, bij het geven van een samenvatting, een relaas van de feiten... zonder hulpmiddelen. Michel I. slaagde gisterenavond hierin formidabel. In zijn discours hekelde hij de talrijke afkortingen die we veelvuldig in onze spraak/op het internet gebruiken. Het was voor Michel een inspiratiebron om het ook eens op die manier te doen. Hij bg...mt...ied...t..bgrtn en st... vrd..vst dt ... En als g..nt..snpt...dt..s..dt jmmr...
Afgelopen weekend een prachtige fietstocht gemaakt. Het gezin stond centraal, heel wat leuke mensen om je heen. De uitspraak van Erik V., eerder de mop, is me het meest bijgebleven. De clue van de mop dekt ook helemaal de lading van deze webblog... Een vader zegt tegen zijn zoon, na afloop van een wielerwedstrijd; 'Je hebt prima gefietst, maar als je met 60 personen in het peloton zit en er fietsen er 59 uit het peloton weg, is het goed om mee te zijn!'....
Voortaan wordt iedere medewerker werkelijk welkom geheten. Kan het nog Vlaamser? Kan het nog meer Limburgs? ... Natuurlijk, door middel van een vlaai met daarop 'happy new employee'.
Ik heb twee kinderen, die 13 en 16 jaar oud zijn. Een van de dingen waar ik apetrots op ben, is dat ik ze heb leren fietsen toen ze 3 of 4 jaar waren. Niks bijzonders, hoor ik u denken. En toch ben ik er o zo fier op. Waarom? Misschien omdat de klus in amper 45 minuten geklaard was en omdat alles verliep zonder spanning, ergernis of traantjes. Wellicht ook omdat ik alles in het werk had gesteld om een omgeving te vinden die perfect was om te leren fietsen. En uiteraard ook omdat het gelukt is.Niettemin heb ik me al vaak afgevraagd waarom die ervaring zó belangrijk is voor mij. Vandaag, ruim 10 jaar na datum, heb ik het antwoord gevonden: zonder dat ik er mij destijds rekenschap van gaf, beleefde ik mijn eerste échte ervaring als coach. Tussen coachen en iemand leren fietsen is er inderdaad meer dan één gelijkenis, zo blijkt.
DE INGREDIËNTEN
1. Een terreinFietsen: een stuk gazon dat lichtjes, nauwelijks merkbaar afhelt. Deze! zachte, zij het onregelmatige glooiing boezemt het kind geen angst in: als het valt, zal het zich geen pijn doen. Door de helling maakt het fietsje makkelijker snelheid, al moet het kind wel trappen om overeind te blijven en vooruit te gaan.Coachen: een goed doordachte omgeving die veiligheid uitstraalt. Vertrouwen en vertrouwelijkheid. Begeleiding die de gecoachte aanmoedigt om risico's te nemen (versta: zijn comfortabele positie op te geven) en zichzelf te overtreffen teneinde het doel te halen. De gecoachte komt daarbij zelf met zijn eigen oplossing.
2. Een boomFietsen: het te bereiken doel, op zo'n 3 à 4 meter afstand van het vertrekpunt.Coachen: het te bereiken doel (de beoogde toestand) in tegenstelling tot de huidige toestand.3. Een fietsFietsen: laag zwaartepunt, dikke bandjes met het oog op meer evenwicht en minimale schade bij een valpartij.Coachen: het materiaal, de instrumenten, de methodes van! de coach.
HET STAPPENPLAN
Stap 1: Beide hoo fdrolspelers leggen samen het doel vast, in alle rust en vertrouwenFietsen: de papa en het kind spreken af dat de boom bereiken het doel is.Coachen: de coach en de gecoachte leggen de beoogde toestand vast.
Stap 2: Drie-twee-één start!Fietsen: papa vraagt zijn kind om op de fiets te gaan zitten en het eens te proberen. Het kind neemt het stuur vast en stuurt zelf. Papa volgt het kind van nabij en moedigt het enkel aan met zijn stem. Papa houdt het kind niet of nauwelijks vast, of toch zeker niet lang.Coachen: aan de hand van vragen die de gecoachte kunnen destabiliseren, zet de coach de gecoachte ertoe aan om zelf te putten uit vaak onvermoede eigen middelen.
Stap 3: Blijven proberen!Fietsen: zolang het kind niet krachtig genoeg trapt, zal het zijn evenwicht verliezen. Dan stopt het en daarbij komt het vaak ten val. In dat geval maakt de papa er helemaal geen drama van en moedigt hij het kind aan om ! opnieuw te vertrekken.Coachen: met zijn hartelijke en gestructureerde aanwezigheid staat de coach in voor welwillende begeleiding van de gecoachte. Hij relativeert en houdt de gecoachte zo nodig bij de les.
Stap 4: Schitterend, doe zo voort!Fietsen: de papa noteert en becommentarieert de vorderingen van zijn kind. Hij feliciteert het en moedigt het geduldig aan om vol te houden: het einddoel is in zicht en het kind maakt duidelijk vorderingen.Coachen: de coach moedigt de gecoachte aan en geeft voortdurend feedback.
Stap 5: We zijn er!Fietsen: het kind vindt geleidelijk aan een evenwicht, zowel qua traptechniek als qua snelheid. De ietwat onregelmatige ondergrond komt zijn reactievermogen, zijn soepelheid en dus ook zijn evenwicht ten goede.Coachen: de gecoachte schakelt zijn eigen middelen en ervaring in om de beoogde toestand te bereiken. Ondanks de veranderingen die zich in de gecoachte voltrekken, vindt h! ij een nieuw evenwicht.
Stap 6: Bekrachtiging en einde Fietsen: mama wordt erbij gehaald om het talent van haar kapoen te bewonderen. Papa pinkt een traan weg. Wedden dat hij er jaren later nog vol ontroering over praat?Coachen: het behaalde resultaat wordt bekrachtigd. Het coachtraject loopt ten einde. Beide partijen zijn tevreden. Jean-Pascal Bousez, coach (jpbousez@hotmail.com)
Enkele plezante uitspraken uit dit boek: ´Iemand die achter zijn bureau aan Hawai denkt, is noch in Hawai, noch aan het werken´
'Innerlijk ontslag' is een term die staat voor mensen in ondernemingen, die hun energie buiten de onderneming kwijt geraken, maar niet meer in de onderneming... Ze zijn niet meer kritisch, stellen nauwelijks nog vragen, gaan mee met de flow, etc Herken je ze?
Meer en meer wordt er tegenwoordig met 'werkplekleren' binnen ondernemingen uitgepakt. In het traject dat ik samen met Martin S. heb ingezet, willen we vooral de kwaliteit van de praktijkopleiding kritisch onder de loupe opnemen. Het opleidingstraject start met een organisatievisie op vlak van praktijkbegeleiding. Zo wordt er van alle 1ste laag leidinggevende verwacht dat ze andere kunnen inwerken. In een onderneming wordt er veel flexibeler met contractvormen omgesprongen, waardoor het IN-/UITprincipe van een baan sterk wordt opgevoerd. Dit betekent ook veel meer op- en begeleiding. Echter het rendement van opleiding laat zich niet zo dadelijk meten (of toch?). In het opleidingstraject is voorzien dat de praktijkopleiders rond 3 competenties gevormd worden (instrueren, begeleiden en beoordelen). Ik leg de nadruk op het vormen in deze 3 competenties. Er zijn namelijk een aantal praktijkopleiders die deze competentie reeds verworven hebben. We hebben er toch voor gekozen om op opleidingstraject geen uitzonderingen te voorzien. Daarnaast wordt er van elke praktijkopleider een viertal geschreven opdrachten verwacht. Iedere opdracht krijgt feedback van de trainer (top, tip lijst). Het traject wordt afgesloten met een praktische kennistest. Het felbegeerde predicaat van praktijkopleider is slechts 2 jaar geldig. Na deze twee jaar dient de praktijkopleider opnieuw zijn/haar kunst(je) te tonen. ... Binnenkort vieren we het behalen van de eerste praktijkbegeleiderspassen ...
Ik heb vandaag deelgenomen aan een sessie voor coach de coach. Deze sessie werd begeleid door Martine en Chris van bovenstaand bureau. Alle coaches die coachees in het Intercompany Leertraject begeleiden, waren aanwezig (coachees van een viertal bedrijven). Bij de inleiding hebben we een oefening rond "wisselwerking" gedaan. Je gaat in tweetallen tegenover elkaar staan en dit in de intimiteitszone. Je probeert vervolgens 'contact' te leggen en te ervaren wat ' wisselwerking' betekent. Een leuke ervaring, zeker ook in het kader van 'communicatie' tussen twee personen. Het leerdoel was om te ontdekken wat wisselwerking inhoudt en tevens terug naar die helicopterrol te kunnen gaan als coach. 'Laten ervaren' sluit beter bij me aan... alweer eens vandaag mogen ontdekken...
In het kader van het opkrikken van gastenverwachtingen voor tussendoorvakantie kan je niet om de medewerkersverwachtingen heen. Center Parcs wil 'delighted guests'. Tevreden gasten is niet genoeg, die gaan immers 'vergelijken'. Delighted of happy guests nemen het op voor de organisatie, in dit geval CP, in een dialoog met derden. De sessie van vandaag werd naar 300 medewerkers gebracht Het principe van InfMotEnt werd in de praktijk gebracht. De uitleg werd opgesmukt met de voortdurende aanwezigheid van Debbie & Nancy look a like. Deze personages wisten de gevoelige snaar te raken, waardoor het publiek anderhalf uur de aandacht kon opbrengen... Naast Inf-ormatie, Mot-ivatie kende deze presentatie een hoog Ent-tertainment gehalte. Concreet werd de presentatie afgesloten met een bottom-up inforcement verhaal, het Wingverhaal. Dit park heeft ervoor gekozen om medewerkers gedurende een x-tijd in het eigen poepchique hotelrestaurant te laten eten (in plaats van de gebruikelijke kantine) Daarnaast worden werkroosters op tijd uitgedeeld en wordt er werk gemaakt van een parkgazette. Maandelijks worden er ook mini personeelsfeesten georganiseerd onder de vorm van een happy drink.... Sjing. Prosit... Wordt vervolgd.
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden