Alles wat aandacht krijgt, groeit!
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 06-2017
  • 03-2016
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
    Wens je meer over een bepaald bericht te weten?

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Inhoud blog
  • blits
  • Mindshift
  • Klantvriendelijkheidscontrole
  • Individuele coaching
  • Ontwikkelen van verantwoordelijkheid
    Lijst van kennismanagementlinks
  • Inhuren trainingsactrice
  • Veranderkunde
  • Leren
  • Vlaamse Opleiders Vereniging
  • Leergezelschap Kessels Smit Belgie
  • Biertappen leren via de computer
  • Computer vaardig?
  • 12 gesubsidieerde projecten rond Innovatie-Werk
  • Methodologische gids seniors - juniors
  • Werken met e-leren
    Wanneer ben JIJ voor het laatst 'geraakt' geweest?
    Een interessant adres?
    Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding
    Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!"
    Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd)
    Leidinggevende"Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"

    Ronny (redder in zwembad te Bilzen)
    'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag.
    Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'

    Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming)
    In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's.
    Een spontance binnen loper...

    Filip (opbouw evenementen Stad H.)
    Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt!
    Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'

    Nicky J
    De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
    Gevleugelde uitspraak Peer J
    ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
    Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot.
    Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Potargent Philip
    Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
    Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 53 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .

     

    Link naar site axel
    Nieuws HBVL
  • OPROEP: Limburgers in Mexico
  • Geld van kinderkliniek gebruikt voor kardinaalswoning
  • Sjoemelende ex-advocaat maakte meer dan 60 slachtoffers
  • Dakloze Litouwer steekt man (25) neer die hem onderdak gaf
  • Wat moet je doen voor een zorgeloos pensioen?
  • Mexico opnieuw getroffen door zware aardbeving
  • Dienst nucleaire geneeskunde neemt nieuwe SPECT-CT in gebruik
  • Orkaan Maria houdt lelijk huis in Guadeloupe: 1 dode en twee vermisten
  • Lommel mag winkelprojecten niet uitvoeren van Raad van State
  • Premier Michel: “Oorlogsdiscours van Trump is niet de goeie oplossing”
    Foto
    Groei & Verandering
    30-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste show in Port Zélande
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dinsdag 28 maart was er een gigantische bijeenkomst op POrt Zélande. Meer dan 250 leidinggevenden aanwezig. De bedoeling en opzet was de aanwezigen te 'delighten'. In een service omgeving krijg je alleen maar 'happy guests/customers' als je 'happy employees' hebt. Een 'happy employee' krijg je alleen maar als je een 'happy manager' hebt. De directie had deze boodschap goed begrepen en probeerden alle aanwezigen in een 'happy stemming' te brengen. Het concept van de Laatste Show viel de aanwezigen sterk in de smaak. Veel beeldmateriaal, van wat het laatste jaar allemaal werd gerealiseerd, krikte het moraal serieus op. De sessie werd afgesloten met een introductie van een 'commitment systeem', wat eerstdaagds wordt gelanceerd. In een notedaop komt erop neer dat iedere maand het management 'keihard' een aantal beloften nakomt (wordt kenbaar gemaakt via een kalender). Daardoor kan het management 'wings' verdienen. Deze 'wings' geven het management de kans om deze 'wings' om te ruilen naar een 'bepaalde producten & services'... Ik ben heel hard nieuwsgierig naar de verdere 'operationalisering' van dit systeem! Wordt vervolgd.

    30-03-2007, 16:15 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Inzetten van trainingsacteurs/actrices
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De laatste weken heb ik meermaals beroep kunnen doen op Nathalie D. Zij is trainingsactrice en je kan haar in trainingsverband inzetten ' als levend oefenmateriaal'. Deelnemers in de training vinden het vaak 'eng' maar tegelijkertijd ontzettend 'leerrijk' om met een trainingsacteur te kunnen werken. Voor de zwembadmedewerkers worden de volgende 'situaties' door de actrice gespeeld; een klant die zijn/haar portefeuille kwijt is (leerdoel : inlevingsvermogen), een jonge klant die op zoek is naar een maandverband (leerdoel : samen met de klant zoeken naar oplossingen), een klant die te lang aan de kassa staat (leerdoel : omgaan met ongeduldige klanten), een klant die lastig gevallen wordt in het zwembad en dit komt melden (leerdoel : omgaan met moeilijke situaties), een klant die de toezichthouder aan het bad op veiligheidsvlak uitdaagt (leerdoel : omgaan met kritiek), etc
    De deelnemers kunnen in de rollenspellen zelf aangeven met welk soort gedrag ze moeite hebben (personen die geen respect voor je werk hebben, personen die neerbuigend doen,...). Voorts kunnen ze ook een 'time-out' inroepen. Met behulp van deze rollenspellen cultiveren de deelnemers hun creativiteit en doen ze ideeën van anderen op...

    30-03-2007, 16:05 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nicole & Marja
    Als regelmatige bezoeker van de congresruimte op VM kom ik steeds met Nicole en/of Marja in contact. Beide personen zijn verantwoordelijk voor het wel en wee van het congres op VM. Beide personen zijn ook zo sterk op elkaar ingespeeld dat ze nauwelijks of niet met elkaar communiceren en toch het nodige werk verzetten... Van een geolied tweetal gesproken!

    30-03-2007, 15:49 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Experience
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Afgelopen week hebben een 8 tal personen van de Gemeente A. achter de schermen kunnen kijken hoe het met de interne klantvriendelijkheid is gesteld. Onder begeleiding van 2 praktijkbegeleiders, Hendrik D. en Karin S, een prima gastheer Martin en begeleidster Aafke d. V. hebben deze personen een unieke ervaring meegemaakt. De voormiddagen stonden in het teken van 'reflectie' op de ervaringen van de dag voordien. Verder kregen de deelnemers de gelegenheid op vrijdag aan familieleden en alle betrokkenen te tonen wat ze ontdekt, geleerd hebben...gedurende de week. Allen hadden 1 flipovervel gemaakt met daarop heel veel symboliek.
    Als toeschouwer tijdens de 'wrap-up-op-vrijdag' was alles heel aandoenelijk, ...en dit omdat het recht,  uit het hart van de deelnemers kwam... Na de bloemen, de kussen en de lovende woorden ging éénieder een tevreden weekend in...

    30-03-2007, 15:45 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    26-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klantvriendelijkheid, als springplank naar betere prestaties
    Vandaag opnieuw een groep van 15 frontoffice medewerkers getraind in klantvriendelijkheid... Kan je uberhaupt mensen trainen in klantvriendelijkheid? Ja. De 'skill-kant' is trainable... maar wat is dan die 'skill-kant'. Heel concreet gaat het over interne klantvriendelijkheid (teamwork, positieve werksfeer, in de bres springen voor een collega, flexibiliteit,...), wat een voor waarde vormt voor 'externe' klantvriendelijkheid. Daarnaast wordt ook het principe van de 'beleving' aangestipt. Als frontoffice medewerker staan we in direct contact met de klant. We bepalen in grote mate hoe de dienst door de klant ervaren wordt. Dit proces herhaalt zich iedere dag opnieuw. We maken ook graag een onderscheid tussen de hard- en de software van een klantenbenadering. Wanneer de hardware niet oké is (hiermee bedoel ik alles wat je kan aanraken), zal het ook veel meer vragen van de software-kant (de houding van de medewerker, het stellen van vragen, etc)... De software kunnen in een training aan bod laten komen, de hardware is voor buiten de training en valt meestal onder de bevoegdheid van de leidinggevende. De frontoffice medewerker kan hoogstens signaleren wat er aan de hardware het beste wordt aangepast... Het hangt dan ook weer van de kwaliteit van de leidinggevende af, of de leidinggevende in staat is om met belangrijk signaliseringsproces van de medewerker te kunnen omgaan.

    26-03-2007, 20:00 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    22-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dashbordsessie - verbondenheid met de GM
    Als senior trainer ondersteun ik de eindverantwoordelijken in de ontwikkeling van hun leidinggevenden. Ter ondersteuning van dit leertraject/visie is er 1x om de drie tot vier weken een bijeenkomst gepland. Deze bijeenkomst neemt twee uren in beslag. De sessie biedt de mogelijkheid om direct te "communiceren" met de eerste laag van leidinggevenden en de sessies worden be/geleid door de General Manager.
    Naar aanleiding van het vertrek van de General Manager JvV. is er een nieuwe GM FvR. in de plaats gekomen. Vermits ik voorheen reeds een 'band', 'click' met deze nieuwe GM had, heb ik heel snel met hem aansluiting kunnen vinden. De 'verbondenheid' was er enorm snel en was ook in het resultaat terug te vinden... Met deze nieuwe insteek heb ik tevens niet alleen bij mezelf deze verbondenheid gemerkt, maar ook bij de deelnemers.

    22-03-2007, 21:08 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    14-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.(gestuurde) outdooractiviteit

    Wat heb je aan elkaar als je elkaar steeds in dezelfde context ontmoet? Een mens is zoveel rijker dan we in eerste instantie "zien". Met Luc V. ben ik momenteel een groep leidinggevenden aan het coachen, die in een volcontinu systeem werken. Meestal is er een heel weinig tijd om in de 'relatie' te investeren. De ene persoon komt op, terwijl de andere naar huis gaat. Met het downsizingproces in het achterhoofd hebben deze personen elkaar keihard nodig. Het aantal veranderingen binnen de shift als erbuiten voltrekt zich in een gigantisch tempo. Vandaar het idee om "samen" een aantal outdooractiviteiten te doen. Het programma is over anderhalve dag uitgerold geweest. Op de eerste avond hebben we een "ken je collega-kwis" gehouden. De bedoeling was om informatie van elkaar/over elkaar te delen. Als begeleider is me deze oefening bijzonder meegevallen, omdat alle deelnemers de gelegenheid kregen meer over zichzelf te vertellen. Mede door deze oefening is het "kijken naar elkaar" van "betekenis" veranderd. Na afloop van deze oefening heb ik ook de gelegenheid gehad enkele personen, persoonlijke feedback te geven. De deelnemers hebben ook in alle vrijheid gesproken over wat hun eigen ambities naar de toekomst zouden zijn, namelijk "blijven bij de onderneming", of "op zoek naar een andere horizon"...
    De tweede dag stond in het teken van "outdooractiviteiten". Het hindernissenparcours met een stijgende moeilijkheidsgraad daagde bepaalde deelnemers uit om voor zichzelf telkens de grenzen te verleggen...
    Het programma is afgesloten geweest met het uitreiken van een "symbolische" (evaluatie)prijs, die door de groepsleden zelf werd bedacht bijvb. de energiekste, de stille, de spons, de liaison, de arrangeur, de attentvolle, etc. Het leuke was dat allen ook gevraagd werd "waarom" iemand nu voor een bepaalde prijs in aanmerking kwam...

    14-03-2007, 10:16 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    02-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zie je meteen (opleidings)rendement?
    Voor 4 jaar heb ik samen met groep van middenkadermanagers een aantal workshops georganiseerd. Mijn rol beperkte zich tot het faciliteren en organiseren van deze workshops. De inhoud kwam van de deelnemers zelf. In 1 van deze workshops heb ik de deelnemers een tekst uit een boek van Cora Smit laten lezen. Het boekje noemt transparant management en gaat over 'Alles wat aandacht krijgt, groeit'. De opzet was dat iedere deelnemer een alinea uit een bepaald hoofdstuk van dit boekje zou lezen. Nu 4 jaar later vraagt 1 van de deelnemers of ik dit artikel nog heb liggen, dan wel de verwijzing van het boekje zou willen doorgeven... Daar word ik heel 'stil' van... Wat het voor iemand werkelijk betekent, hoor je blijkbaar pas veel jaren later... Tof, he.

    02-03-2007, 12:23 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ex-collega M. v. St.
    Vandaag kreeg ik voor mijn verjaardag van een ex-collega 'felicitaties'. Voor mij, heel plezant om op die manier van mijn ex-collega een reactie te krijgen. Ik heb het deze week zelf meteen toegepast naar een andere ex-collega... Het contact hoeft niet op te houden als het dienstverband stopt....

    02-03-2007, 00:00 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    01-03-2007
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Klantvriendelijkheid, springplank naar betere prestaties!
    Maandag een groep frontoffice medewerkers getraind in klantvriendelijkheid. Als trainer heb ik getracht de deelnemers een 'klantvriendelijkheidservaring' te laten opdoen. Geef nu zelf toe, ... als je info deelt met gelijkgestemden, in dit geval medewerkers die dezelfde functie delen, dan blijft er ook veel meer hangen. Interessante aanpak voor het bewustzijn op te krikken. Daarnaast heb ik eveneens op Nathalie beroep gedaan om klantvriendelijkheidsskills in te oefenen (denk daarbij aan het ontdekken van de behoeften, het tevreden stellen van klanten, het overtreffen van verwachtingenn, omgaan met moeilijke situaties, etc).

    01-03-2007, 12:43 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Gastenboek
  • Een goeie lente donderdag middag en avond
  • De waarheid
  • Hieperdepiep!
  • bukken
  • hoeis't

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Leven is streven!
    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    brunostuinagenda
    www.bloggen.be/brunost
    Rondvraag / Poll
    Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
    Helemaal niet akkoord
    Akkoord
    Helemaal akkoord
    Bekijk resultaat


    create your own slideshow


    Zoeken met Google



    Markante uitspraak Aafke de V.
    Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!

    Markante uitspraak oma van Aafke de V.
    Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training...
    Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`

    Heb je nog meer people bloghonger,
    ga dan ook eens een kijkje nemen op:

    http://www.hrmblogs.net/blogs.asp

    http://loopbaanbegeleiding.skynetblogs.be/
    http://warmoes.blogs.com

    Verjaardagen
    Januari
    4 jan Ine Vanduffel
    6 jan Marja van der Poort
    9 jan Patrick Lathouwers
    Februari
    3 feb Patricia Weytens
    4 feb Johan Potargent
    8 feb Miranda Potargent
    15 feb Jean Schoubben
    26 feb Sonja Kustermann
    28 feb Nathalie Beysen
    Maart
    15 maart Maxine Potargent
    18 maart Eva Kock
    19 maart Heidi Camps
    22 maart Annemie Cranshof
    27 maart Bart Vanmulders
    30 maart Fanny Giethoorn
    31 maart Kamiel Schrijvers
    April
    5 april Duarte Lathouwers
    7 april Olga Staals
    13 april Henk Verdonk
    19 april Marleen Thijs
    16 april Lisette van de Wijgert
    Mei
    3 mei Erwin Schoubben
    18 mei Hilde Schoubben
    22 mei Erwin Dezeure
    22 mei Cees Santifort
    23 mei Cissie Goossens
    Juni
    9 juni Peer Janssen
    16 juni Arianne Schekkerman
    27 juni Lydia Heleven
    28 juni Ingrid Thijs
    30 juni Vera Geebelen
    Juli
    4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus
    14 juli Andreas Becke
    16 juli John Manders
    18 juli Chris Vanoppen
    Augustus
    15 augustus Marcel van Bommel
    22 augustus Axel Waelbers
    23 augustus Harry de Wit
    29 augustus Veronique Moors
    September
    7 september Silvie Lambrechts
    15 sept Dante Lanthouwers
    18 sept Tuur Schrijvers
    26 september Ingrid van der Linden
    29 september Rob Gijsen
    Oktober
    2 okt Martin Spooren
    16 oktober Jeanne Steegen
    November
    15 November Evy Verbist
    29 November Rene Kersten
    December
    4 dec Sonja Schoubben
    5 dec Stefan Cornelissen
    15 december Mia Steegen
    20 dec John Horrocks
    26 dec Monique Aerts
    29 dec Jo Peeters


    Friends blogs
    http://www.bloggen.be/axelwaelbers
    http://www.bloggen.be/erikvdw
    http://www.bloggen.be/vliegendpaardrijden

     


    create your own slideshow

    11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF

    1. handelen volgens de ethische en professionele normen
    2. werken met coachingscontract
    3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit
    4. voluit aanwezig zijn als coach
    5. empatisch luisteren
    6. krachtige coachingsvragen stellen
    7. hanteren van een directe communicatiestijl
    8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten
    9. toekomstacties helpen definiëren
    10. doelen concretiseren en plannen uitwerken
    11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden


    Zoeken met Google



     



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!