Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
30-03-2007
Experience
Afgelopen week hebben een 8 tal personen van de Gemeente A. achter de schermen kunnen kijken hoe het met de interne klantvriendelijkheid is gesteld. Onder begeleiding van 2 praktijkbegeleiders, Hendrik D. en Karin S, een prima gastheer Martin en begeleidster Aafke d. V. hebben deze personen een unieke ervaring meegemaakt. De voormiddagen stonden in het teken van 'reflectie' op de ervaringen van de dag voordien. Verder kregen de deelnemers de gelegenheid op vrijdag aan familieleden en alle betrokkenen te tonen wat ze ontdekt, geleerd hebben...gedurende de week. Allen hadden 1 flipovervel gemaakt met daarop heel veel symboliek. Als toeschouwer tijdens de 'wrap-up-op-vrijdag' was alles heel aandoenelijk, ...en dit omdat het recht, uit het hart van de deelnemers kwam... Na de bloemen, de kussen en de lovende woorden ging éénieder een tevreden weekend in...
Klantvriendelijkheid, als springplank naar betere prestaties
Vandaag opnieuw een groep van 15 frontoffice medewerkers getraind in klantvriendelijkheid... Kan je uberhaupt mensen trainen in klantvriendelijkheid? Ja. De 'skill-kant' is trainable... maar wat is dan die 'skill-kant'. Heel concreet gaat het over interne klantvriendelijkheid (teamwork, positieve werksfeer, in de bres springen voor een collega, flexibiliteit,...), wat een voor waarde vormt voor 'externe' klantvriendelijkheid. Daarnaast wordt ook het principe van de 'beleving' aangestipt. Als frontoffice medewerker staan we in direct contact met de klant. We bepalen in grote mate hoe de dienst door de klant ervaren wordt. Dit proces herhaalt zich iedere dag opnieuw. We maken ook graag een onderscheid tussen de hard- en de software van een klantenbenadering. Wanneer de hardware niet oké is (hiermee bedoel ik alles wat je kan aanraken), zal het ook veel meer vragen van de software-kant (de houding van de medewerker, het stellen van vragen, etc)... De software kunnen in een training aan bod laten komen, de hardware is voor buiten de training en valt meestal onder de bevoegdheid van de leidinggevende. De frontoffice medewerker kan hoogstens signaleren wat er aan de hardware het beste wordt aangepast... Het hangt dan ook weer van de kwaliteit van de leidinggevende af, of de leidinggevende in staat is om met belangrijk signaliseringsproces van de medewerker te kunnen omgaan.
Als senior trainer ondersteun ik de eindverantwoordelijken in de ontwikkeling van hun leidinggevenden. Ter ondersteuning van dit leertraject/visie is er 1x om de drie tot vier weken een bijeenkomst gepland. Deze bijeenkomst neemt twee uren in beslag. De sessie biedt de mogelijkheid om direct te "communiceren" met de eerste laag van leidinggevenden en de sessies worden be/geleid door de General Manager. Naar aanleiding van het vertrek van de General Manager JvV. is er een nieuwe GM FvR. in de plaats gekomen. Vermits ik voorheen reeds een 'band', 'click' met deze nieuwe GM had, heb ik heel snel met hem aansluiting kunnen vinden. De 'verbondenheid' was er enorm snel en was ook in het resultaat terug te vinden... Met deze nieuwe insteek heb ik tevens niet alleen bij mezelf deze verbondenheid gemerkt, maar ook bij de deelnemers.
Wat heb je aan elkaar als je elkaar steeds in dezelfde context ontmoet? Een mens is zoveel rijker dan we in eerste instantie "zien". Met Luc V. ben ik momenteel een groep leidinggevenden aan het coachen, die in een volcontinu systeem werken. Meestal is er een heel weinig tijd om in de 'relatie' te investeren. De ene persoon komt op, terwijl de andere naar huis gaat. Met het downsizingproces in het achterhoofd hebben deze personen elkaar keihard nodig. Het aantal veranderingen binnen de shift als erbuiten voltrekt zich in een gigantisch tempo. Vandaar het idee om "samen" een aantal outdooractiviteiten te doen. Het programma is over anderhalve dag uitgerold geweest. Op de eerste avond hebben we een "ken je collega-kwis" gehouden. De bedoeling was om informatie van elkaar/over elkaar te delen. Als begeleider is me deze oefening bijzonder meegevallen, omdat alle deelnemers de gelegenheid kregen meer over zichzelf te vertellen. Mede door deze oefening is het "kijken naar elkaar" van "betekenis" veranderd. Na afloop van deze oefening heb ik ook de gelegenheid gehad enkele personen, persoonlijke feedback te geven. De deelnemers hebben ook in alle vrijheid gesproken over wat hun eigen ambities naar de toekomst zouden zijn, namelijk "blijven bij de onderneming", of "op zoek naar een andere horizon"... De tweede dag stond in het teken van "outdooractiviteiten". Het hindernissenparcours met een stijgende moeilijkheidsgraad daagde bepaalde deelnemers uit om voor zichzelf telkens de grenzen te verleggen... Het programma is afgesloten geweest met het uitreiken van een "symbolische" (evaluatie)prijs, die door de groepsleden zelf werd bedacht bijvb. de energiekste, de stille, de spons, de liaison, de arrangeur, de attentvolle, etc. Het leuke was dat allen ook gevraagd werd "waarom" iemand nu voor een bepaalde prijs in aanmerking kwam...
Voor 4 jaar heb ik samen met groep van middenkadermanagers een aantal workshops georganiseerd. Mijn rol beperkte zich tot het faciliteren en organiseren van deze workshops. De inhoud kwam van de deelnemers zelf. In 1 van deze workshops heb ik de deelnemers een tekst uit een boek van Cora Smit laten lezen. Het boekje noemt transparant management en gaat over 'Alles wat aandacht krijgt, groeit'. De opzet was dat iedere deelnemer een alinea uit een bepaald hoofdstuk van dit boekje zou lezen. Nu 4 jaar later vraagt 1 van de deelnemers of ik dit artikel nog heb liggen, dan wel de verwijzing van het boekje zou willen doorgeven... Daar word ik heel 'stil' van... Wat het voor iemand werkelijk betekent, hoor je blijkbaar pas veel jaren later... Tof, he.
Vandaag kreeg ik voor mijn verjaardag van een ex-collega 'felicitaties'. Voor mij, heel plezant om op die manier van mijn ex-collega een reactie te krijgen. Ik heb het deze week zelf meteen toegepast naar een andere ex-collega... Het contact hoeft niet op te houden als het dienstverband stopt....
Klantvriendelijkheid, springplank naar betere prestaties!
Maandag een groep frontoffice medewerkers getraind in klantvriendelijkheid. Als trainer heb ik getracht de deelnemers een 'klantvriendelijkheidservaring' te laten opdoen. Geef nu zelf toe, ... als je info deelt met gelijkgestemden, in dit geval medewerkers die dezelfde functie delen, dan blijft er ook veel meer hangen. Interessante aanpak voor het bewustzijn op te krikken. Daarnaast heb ik eveneens op Nathalie beroep gedaan om klantvriendelijkheidsskills in te oefenen (denk daarbij aan het ontdekken van de behoeften, het tevreden stellen van klanten, het overtreffen van verwachtingenn, omgaan met moeilijke situaties, etc).
Vandaag het initiatief genomen om "potten" te lijmen... Onlangs werd ik een training erop attent gemaakt dat één van de deelnemers met enorm veel spanning zat... Na veel vijven en zessen, kwam het eruit, dat de persoon als leidinggevende de nodige (onder)steun(ing) miste van de directe leidinggevende. Als trainer heb ik haar het voorstel gedaan om dit aan te kaarten met de directe leidinggevende. Voorwaarde was dat de persoon in kwestie dit initiatief zelf diende te nemen. Dit is vandaag gebeurd. Het gesprek tussen haar en haar direct leidinggevende heeft vandaag plaats gehad en dit in aanwezigheid van mezelf. De persoon had voor zichzelf een aantal zaken op papier gezet. De directe leidinggevende legde dezelfde open communicatie aan de dag als de persoon zelf (noteerde een aantal verwachtingen, luisterde vooral door zelf niet teveel te praten, deed zelfs voorstellen naar verdere begeleiding). Het gesprek evolueerde naar de dialoog. Ieder keerde tevreden huiswaarts...
Ben je ooit al eens een kind tegen gekomen dat overal vragen bij stelt? Heel bijzonder, waarom doet Tuur dat? Je gaat er beslist in de toekomst nog van horen...
Een managementgroep van 6 personen van een verblijfspark wenst zich tot ontwikkelen naar een managment TEAM. Als facilitator word ik gevraagd om de groep in dit procces te begeleiden. Ik heb daarbij de methode van 'Appreciative Inquiry' ingezet. Deze methode werd in de jaren 80 door David Cooperider ontwikkeld. Er zijn 2 aannames waar deze methode van vertrekt: de eerste luidt "In ieder mens, team, organisatie zit een ongelofelijk groot potentieel, wat van tijd tot tijd aan de oppervlakte komt/zichtbaar wordt" en het tweede uitgangspunt is "Alles verandert, groeit, waar een organisatie haar aandacht oplegt, dan wel onderzoekt". De appreciative inquiry methodiek is gebaseerd op de 4 D's, namelijk Discovery, Dream, Design en Destiny. De Discovery fase bestaat uit een paarsgewijs interview, waarbij onderzocht wordt, wat de faktoren (de brillianten) zijn die in het prille team aanwezig zijn. In deze groep was reeds aanwerzig : samen, sectoroverschrijdend aan 1 en hetzelfde project werken, éénzelfde doel voor een weekend, een week hebben, betrokken zijn bij wat in het managementteam gebeurt, het zien van de mogelijkheden (er werd gerefereerd naar het afleveren van een keurig budgetrapport zonder daarbij gesteund te worden en na afloop felicitaties te krijgen van derden), de momenten waarop deze groep het 1 + 1 principe tot 3 heeft verheven, de persoonlijke groei van iedere persoon apart, etc. Bij het zoeken van de brillianten, de juwelen is het de bedoeling om de groep uit te dagen, wat precies nu het brilliant is... Tijdens de oefening stelde Jaap de vraag of er bij iedere team niet steeds dezelfde brillianten naar voor komen... Tot op heden heb ik deze werkvorm reeds meerdere malen toegepast en zijn de brillianten ook steeds verschillend... De kracht van de werkmethode AI is dat het niet vertrekt van problemen, maar veeleer van het potentieel dat aanwezig is...
Voor twee jaar ben ik Jan Somers tegen het lijf gelopen. Jan houdt zich permanent bezig met ondersteunen en begeleiden van mensen die voor allerhande organisaties werken. Via een veranderingstraject voor éénzelfde opdrachtgever heb ik Jan beter leren kennen. Hijzelf heeft me toen de tip gegeven om het boek 'Synchroniciteit' van Joe Jaworski aan te kopen/te lezen. Twee jaar na datum is me dit gelukt. Ik kan dit boek alsook het boek van Stephen Covey '7 kenmerken van effectief leiderschap' voor iedere leidinggevende aanbevelen. Er is veel gelijkenis tussen beide boeken. Het accent van krachtig leiderschap begint bij 'overwinningen op jezelf (van binnenuit)', om vervolgens 'overwinningen op je omgeving (naar buiten toe)' te halen... Boeiende lektuur en een noodzakelijke materie voor iedereen, die iets met leidinggeven te maken heeft.
Gisteren, een tweede coachmoment met leidinggevende M.M. gehad. Vorig gesprek heeft de coachee voor zichzelf het doel gezet van 'pro-activiteit bij de leidinggevende, die aan hem rapporteren, verder ontwikkelen'. Concreet heeft zich dit vertaald in: 'kom eens met enkele acties naar aanleiding van Valentijn'. 2 personen, die aan de gecoachte rapporterenn zijn met deze actie aan de slag gegaan, een derde persoon heeft slecht afgelopen week naar de gecoachte gereageerd. De gecoachte heeft de derde persoon van antwoord voorzien 'je bent te laat, ik kan nu niets meer voor je betekenen!'. Dit antwoord van de gecoachte, richting deze derde persoon, was ook helemaal nieuw voor de gecoachte M.M. M.M. gaat woensdag, Valentijnsdag nagaan in welke mate de derde persoon verder met de actie aan de slag gaat... Verder heeft de gecoachte een verrassing voor de twee andere personen, die pro-activiteit hebben getoond, namelijk; hij nodigt beiden uit voor een gesprek op een ochtend en biedt hen een verrassingsontbijt aan in plaats van een gesprek... Als coach heb ik M.M. het advies gegeven, om samen met de drie personen een evaluatiemoment aan te koppelen, waarbij via het stellen van 'vragen', het proces van pro-activiteit verder besproken wordt.... (Plezant toch om op die manier prestaties van mensen te verbeteren, of niet soms?). Wordt vervolgd.
Een nieuwe groep van leidinggevende... geintroduceerd in de leermethode van intervisie. Op basis van eerdere ervaring, eerst een infobijeenkomst georganiseerd, waarbij de tekst ' een visie op intervisie' is uitgedeeld geweest. In deze tekst staat ook dat het inoefenen van basisskillls -luisteren, samenvatten, doorvragen- de kwaliteit van de intervisie ten goede komt... De casus die in de intervisie centraal heeft gestaan, was ; hoe kan het dm overleg zinvoller worden ingevuld?...Door de deelnemers zijn er tal van 'oplossingen' naar voor geschoven. 27 februari vindt er met deze groep opnieuw een intervisie plaats. Wordt vervolgd.
...of meerstemmigheid. De leisureorganisatie waar ik grootste deel van mijn werktijd doorbreng, streeft het behalen van het 'diversiteitslabel' na. In een meeting met de HR-verantwoordelijken hebben we besloten een 'diversiteitsopleiding' voor de leidinggevenden te organiseren. We zullen zeker het filmmateriaal van Jane Elliot 'Brown eyes, blue eyes' tonen. Deze film is een absolute must voor verdere verdieping/aanscherping van leiderschap in de organisatie.
De roman van Jungluth Rudiger over Ikea gelezen. Van visie, leiderschap gesproken.. De oprichter Ingvar Kamprad heeft de onderneming naar de toekomst veilig gesteld en dit via stichtingen in Nederland. Interessant om te weten, is ook dat Ikea nooit naar de beurs is gegaan en dat de resultaten in de Ikea winkels worden beinvloed door tijdig geld naar andere stichtingen door te sluizen. Verder opmerkelijk is dat de oprichter op zekere dag de omzet van 1 dag volledig uitkeert aan alle tewerkgestelde werknemers en dit volgens het socialistisch principe 'evenveel voor iedereen'...
Reeds meer dan 10 jaar ben ik verbonden aan het Training Center, wat luistert naar de naam CPTC. Morgen zullen we weten of we tot leerbedrijf van het jaar in Nederland worden uitgeroepen. Spannend.
Gisteren zijn een tweetal nieuwe managers gestart. Ikzelf heb deze personen een overzicht gegeven van de "zaken", die ze allemaal de eerste, tweede en derde tot zesde maand zullen kunnen ervaren. De bedoeling is dat de nieuwe manager samen met de praktijkbegeleider/manager (mentor) dit inwerkprogramma afwerkt. Mijn rol bestaat in het regelmatig reflecteren op de opgedane ervaringen. Wordt vervolgd.
Naast mijn professionele loopbaan ben ik momenteel met vrouwlief en kind, de eindsprint aan het inzetten van een heuse verbouwing. We hebben deze verbouwing aangepakt zonder toezicht van een architect (wat ons goed is bevallen). Voorafgaandelijk hebben we 3 architecten, plannen laten uitwerken. Onze ervaring is dat er best veel verschil bestaat, wat betreft aanpak van de architect. De eerste architect liet zich volledig door ons vooropgesteld budget leiden, de tweede architect liet zich door ons wens en behoeftenpakket leiden en de derde architect levert een keurig interieurplan af... De derde architect vroeg slechts een beperkte som in vergelijking met de eerste en tweede architect. Mocht ik opnieuw een architect dienen uit te zoeken, dan zeker op basis van uitgewerkte model plannen...
In samenwerking met drie andere productiebedrijven is besloten om een collectief leertraject op te zetten en dit voor leidinggevenden van de vier ondernemingen. Het leertraject start met een driedaagse starttraining, waar de basis wordt gelegd en de leergoesting van de deelnemers opgewekt wordt. Na afloop van deze bijeenkomst vinden er maandelijks intervisies plaats. Op hetzelfde ogenblik voltrekt zich een individuele coachingtraject voor de deelnemer. De deelnemer gaat op zoek, in functie van de leerbehoeften, naar een interne coach (hetzij een inhoudscoach, hetzij een procescoach). Het onderscheid in soort coach ligt in, het op de hoogte zijn van de werkmaterie van de deelnemer... Vandaag is er gestart met 'kennismaking' onder de deelnemers en onder alle niet deelnemers, maar betrokken bij het leerproces van de deelnemer. Rollen die daarbij worden ingevuld, zijn : stuurgroep-, een coach-, een directe chef-rol en de facilitatorrol (in deze situatie Training & Consult Ranst). Het traject zal over 1 jaar lopen en ik ben heel hard benieuwd naar de leerresultaten van de 2 personen A.W. en R.K., die erin stappen. Er wordt een groot appel op de zelfredzaamheid en zelfsturing gedaan. Wordt vervolgd.
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden