Alles wat aandacht krijgt, groeit!
Zoeken in blog

Archief per maand
  • 12-2019
  • 05-2019
  • 02-2019
  • 06-2017
  • 03-2016
  • 11-2011
  • 09-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 02-2011
  • 12-2010
  • 10-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 04-2010
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 06-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 02-2007
  • 01-2007
    Wens je meer over een bepaald bericht te weten?

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Inhoud blog
  • Engels Logistics Sterk Merk
  • Learning In Facilitated Teams - LIFT
  • blits
  • Mindshift
    Lijst van kennismanagementlinks
  • Inhuren trainingsactrice
  • Veranderkunde
  • Leren
  • Vlaamse Opleiders Vereniging
  • Leergezelschap Kessels Smit Belgie
  • Biertappen leren via de computer
  • Computer vaardig?
  • 12 gesubsidieerde projecten rond Innovatie-Werk
  • Methodologische gids seniors - juniors
  • Werken met e-leren
    Wanneer ben JIJ voor het laatst 'geraakt' geweest?
    Een interessant adres?
    Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding
    Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!"
    Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd)
    Leidinggevende"Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"

    Ronny (redder in zwembad te Bilzen)
    'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag.
    Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'

    Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming)
    In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's.
    Een spontance binnen loper...

    Filip (opbouw evenementen Stad H.)
    Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt!
    Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'

    Nicky J
    De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
    Gevleugelde uitspraak Peer J
    ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
    Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot.
    Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
    Foto
    Over mijzelf
    Ik ben Potargent Philip
    Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
    Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: .

     

    Link naar site axel
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Foto
    Groei & Verandering
    17-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onbewust onbekwaam
    Het is toch fantastisch als je geen hinder hebt van gebrek aan kennis!
    Quote van de dag Peter R.

    17-12-2008, 21:02 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erkenning
    Jubilaris feest.5, 10, 15 en meer jaren werken voor eenzelfde onderneming. Belangrijke momenten voor wie het mag meemaken. Ik stel vast dat de medewerkers op de werkvloer het snelst hiervoor in aanmerking komen. Leidinggevenden meestal, komen niet aan deze grens en beslissen sneller om aan  jobhoppen te doen. Eén van mijn collega's, een leidinggevende vertelde me vanmorgen dat hij een persoonlijk gedicht had gemaakt voor één van de jubilarissen. In het gedicht was er niet alleen ruimte om aan te geven waar de persoon als werknemer allemaal goed inscoorde, maar ook kritische zaken te belichten die het werkplezier van de directe collega's kan verhogen.

    17-12-2008, 20:59 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarderend praten

    Indruk maken doe je niet door je eigen kwaliteiten in de verf te zetten. ' Waarderend praten over de kwaliteiten van de ander' daarentegen wel.

    17-12-2008, 20:58 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Why do write things down?
    Last evening I had the opportunity to see a marvelous speaker, called Louis Verbeek. This guy is 75 year and during his life he wrote a lot of poems. The item which impressed me the most, was that he said ' ...you write things down, formulated by your self and mostly different from others...' that is the reason why set something on paper.

    17-12-2008, 20:49 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    04-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.stages of concern
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Cora, Cora, Cora Smit is een dame die werkt voor Kessels-Smit in Nederland. Zijzelf heeft een artikel geschreven over hoe mensen een vak leren. Zij heeft dit artikel 'the stages of concern' genoemd. In dit artikel beschrijft zij een vijftal etappes/stadia dat je doorloopt in het leren van een vak. Vandaag heb ik een groep finance managers/controllers ondersteund in hun ontwikkeling op weg naar het leren van het vak.... Al deze managers hebben het artikel van Cora gelezen en de vraag meegekregen om erop te reflecteren. Deze aanpak bracht met zich mee dat heel wat managers de beschreven fasen bij zichzelf herkennen. De meeste managers gaven aan in fase 1, 2 en voor sommige zaken in fase 3 te zitten.
    De eerste fase beschrijft de beginnersfase. In deze fase heeft de beginner vooral behoefte aan kritische feedback, structuur, complimenten, het uitvoeren van taken. De beginner heeft enkel oog voor zichzelf. De tweede fase kenmerkt zich door het goed willen uitvoeren van de taak. In deze fase heeft de persoon behoefte aan taakgerichte feedback/opvolging.Hij is op weg naar meer routine. Fase drie kenmerkt zich door oog te hebben voor de ander. De persoon raakt geinteresseerd in de sterkten en zwakten van mensen. Hij/zij heeft behoefte aan procesinfo, een persoonlijke coach, participatie in bepaalde overlegorganen. Fase 4 staat voor 'impact', fase 5 voor 'delen van kennis'... 

    04-12-2008, 21:31 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Erkenning
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Hoeveel is je erkenning waard? In onze bedrijfsresultaten wordt er niet gerapporteerd in de activa hoeveel 'erkenning' dat er meer op de balans staat tov het jaar voordien. In het boek van Stephen Covey wordt er een vergelijking gemaakt tussen menselijke realties en een balans, met een debet en creditkant. Je stort op de emotionele bankrekening door aandacht te geven, er te zijn, te praten over de kwaliteiten van anderen, etc, je neemt van de emotionele bankrekening af door afspraken niet na te komen, op belangrijke gebeurtenissen afwezig te zijn, gebrek aan aandacht/opvolging. Omwille van de leanorganisaties tegenwoordig moet je als werknemer zelf de broek ophouden (lees, voor de spiegel gaan staan en je zelf een schouderklopje geven, jezelf motiveren, jezelf ma-na-gen). Ik heb  bij mezelf gemerkt hoe dit proces door de jaren heen is gelopen en ik merk hoe gevoelig ik er voor ben. Jaren geleden toonde me collega een stripverhaal van Hagar de Verschrikkelijke, die achter een pot bier zat en aangaf 'Ik krijg hier geen erkenning!', waarop de ander repliceerde 'De grootste erkenning krijg je buiten je werk!'. Ikzelf heb me voorgenomen om in de toekomst meer over  'erkenning' te schrijven omdat ik ook bij ander vaststel. Wordt vervolgd.

    04-12-2008, 21:18 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Persoonlijke kwaliteit
    In het kader van een workshop, gebaseerd op 'kwaliteit', hebben we ons met de vraag bezig gehouden met 'persoonlijke kwaliteit'. Het principe van kwaliteit in de dienstverlening vertrekt bij 'persoonlijke kwaliteit'. Zodra je dit kwaliteitsniveau goed voor elkaar hebt, kan je overgaan tot het leveren van kwalitatieve producten en diensten. Een afdeling die bijzondere kwalitatieve producten en diensten levert, zet zich op de kaart. Er ontstaat veel vraag en je wordt als afdeling een toonbeeld voor andere afdelingen. Een organisatie die zich kenmerkt door kwalitatieve afdelingen installeert een kwaliteitscultuur... Om terug te keren naar het niveau wat we zelf in de hand hebben, de persoonlijke kwaliteit, hebben we een tweetal begrippen hieromtrent laten vallen, het WP en het IP van de persoonlijke kwaliteit. Onder 'WP' dien je de 'werkelijke prestatie' te verstaan en 'IP'staat voor de 'Ideale Prestatie'. Een IP niveau is een niveau waarop je trots bent, waar je aan je mogelijkheden zit, waar je graag je naam aan verbindt. De kunst bestaat erin om ingeval van 'persoonlijke kwaliteit' het WPniveau dicht bij het IPniveau te brengen. Dit kan door je WP-niveau te verhogen. Op basis van een zelfonderzoek trekken de cursisten conclusies over de wijze waarop ze hun WPniveau in bepaalde situaties kunnen verhogen...


    04-12-2008, 20:32 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    07-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Entertainement in the restaurant
    Yesterdaydag evening we were with a group of finance specialists in a casual, cossy restaurant. After the starting dish, suddenly increased the music in the restaurant. All people were curiously, what was going to happen... In no time, the staff came togehter out of the citchen and started to dance. All the restaurantvisitors were pleased with the action, taken by the staff. I was eye-witnessed of the number of pictures, which were taken. Everyone in the restaurant respected the initiative and during the 'dancing' some kids followed the staff to participate in the dancing act. Once again, as regular visitor of this restaurant, I know, when the music is set louder, what will follow, it stays interested to see what it does with the visitors as with the staff. Well done!

    07-11-2008, 16:18 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Entertainement in the restaurant
    Yesterdaydag evening we were with a group of finance specialists in a casual, cossy restaurant. After the starting dish, suddenly increased the music in the restaurant. All people were curiously, what was going to happen... In no time, the staff came togehter out of the citchen and started to dance. All the restaurantvisitors were pleased with the action, taken by the staff. I was eye-witnessed of the number of pictures, which were taken. Everyone in the restaurant respected the initiative and during the 'dancing' some kids followed the staff to participate in the dancing act. Once again, as regular visitor of this restaurant, I know, when the music is set louder, what will follow, it stays interested to see what it does with the visitors as with the staff. Well done!

    07-11-2008, 16:12 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    26-10-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zicht op de eigen emoties
    Afgelopen week met een aantal personen een workshop voorbereid, waarbij ´conflictbeheersing´ het centrale onderwerp was. We hebben ons de vraag gevraagd of het niet beter is om een ´managementcultuur´ te installeren, waarbij ´transparantie´ vooropstaat. Indien er ´transparant gemanaged´ wordt, zullen er ook minder conflicten zijn...
    We hebben ons laten leiden door de uitgangspunten die in het boekje van Cora Smit en Saskia Tjepkema. Zij gaan er van uit dat ´alles wat je aandacht geeft, wat je niet wilt, wordt groter!´, ´als je aandacht geeft aan de dingen die je WEL wilt, groeien die!´.
    Het model hanteert een aantal ´leerprincipes´. Zo stellen ze dat ´mopperen of kritiek geven´ook een vorm is waarbij er naar negatieve aandacht wordt gehunkerd. Als je dus aan ongewenste zaken aandacht geeft (mopperen,...) nemen deze dus toe.  Het tweede leerprincipe is 'transparantie', waarbij de manager uit zichzelf, dus proactief zegt wat hij wil en waarom hij dat wil. Als je helde bent in he wensen en verwachtingen, kunnen mensen zich daarnaar ook gedragen.
    Als je deze principes consequent toepast, zullen medewerkers zich meer gaan gedragen zoals de manager dat graag wilt. De invloed van de managers neemt toe.

    26-10-2008, 19:14 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.individual coaching

    Quite often, I do support people in their job by 'reflecting' togehter on how things are going. Last week I reflected with a coachee in which way she is handling and standing proactive in the workfield. The person described me a situation in which normely doesn't react, except this case. The coachee briefed me about about a decision of the n+2 leader (= the chef from the chef) , which had an impact on the work of the coachee. She was not amused with the taken decision, while it had an imported impact on the people the coachee supervised.
    Not the fact that the decision was taken, but it was already the third time that an earlier made decision, was turned back.
    For the coachee it was difficult to explain to their people, that this the decision was taken by the n+2.
    On the question 'what did you exactly do?', answered the coachee, that she went seeing the n+2 manager. In earlier situations she didn't dear to take this 'action'.
    By asking what the effect was from the made intervention, she told me that her approach gave her a better feeling and she told me that became also more 'aware' of the function, she was doing. The apporach for her was in this situation completely new. At the end of the coaching session, she said me that she wasn't aware of the real contribution of her function. In the same coaching session, she told me that she will set up 1 on 1 conversations with her direct employees, while she would like to improve the 'relation(s)' with every employee....

    26-10-2008, 18:54 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.individual coaching

    Quite often, I do support people in their job by 'reflecting' togehter on how things are going. Last week I reflected with a coachee in which way she is handling and standing proactive in the workfield. The person described me a situation in which normely doesn't react, except this case. The coachee briefed me about about a decision of the n+2 leader (= the chef from the chef) , which had an impact on the work of the coachee. She was not amused with the taken decision, while it had an imported impact on the people the coachee supervised.
    Not the fact that the decision was taken, but it was already the third time that an earlier made decision, was turned back.
    For the coachee it was difficult to explain to their people, that this the decision was taken by the n+2.
    On the question 'what did you exactly do?', answered the coachee, that she went seeing the n+2 manager. In earlier situations she didn't dear to take this 'action'.
    By asking what the effect was from the made intervention, she told me that her approach gave her a better feeling and she told me that became also more 'aware' of the function, she was doing. The apporach for her was in this situation completely new. At the end of the coaching session, she said me that she wasn't aware of the real contribution of her function. In the same coaching session, she told me that she will set up 1 on 1 conversations with her direct employees, while she would like to improve the 'relation(s)' with every employee....

    26-10-2008, 18:54 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Methode Client & Consultant
    La semaine passee, j'ai travaille ensemble avec mon collegue Francais, Jean Francois R. Nous, Dominque, Jean Francois avons prepare un atelier du 4 heures avec topic 'optimisez votre resistance au stress'. Apres se presenter, un par un, nous avons demarre l'atelier par presenter le methode pedagogique. Il comprends six etappes bien specifiees. D'abord, il faut determiner qui soit d'etre 'client' ou 'consultants'. Le client commence par s'exposer sa situation (premier etappe). En deuxieme etappe, les consultants peuvent poser des questions (ne surtout pas des questions qui comporte un jugement). Apres cet etappe, le client negocie avec les consultants un contract (psychologique). Le client definie l'aide souhaitant et les consultants confiment en consensus avec le client de supporter la question d'aide. En quatrieme etappe, les consultants se lachent. Toutes des solutions que les consultants ont en tete, pourrait d'etre dire... Le client note toutes ses solutions. Suite, le client decide dans son plan d'action, les actions qu'il veut transmettre en 'realite'. 
    Le methode se finit par evaluer ce que cette maniere de travaille a emporte le client et les clients. Pour ce topic, nous avez demande le client d'envoyer deux jours apres l'atelier, les points d'actions (dans ce cas : deleguer et dire non...Solutions : organisation et informer.... Project de developpment en execution. L'advantage pour l entreprise de cet atelier, un employee plus motivee et moins stressee, des autres employees qui ont muscle pendant l 'atelier leurs competences).

    26-10-2008, 18:27 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    02-09-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Learning English and other languages
    Today, we are working in a global world, which means that we have to find a way how we can communicate which each others. Nowaday more than 70% of the white and blue collar workers in a company are not native speakers. They come from a foreign country with different behaviour and attitudes. The leisure firm, where I work for, is established in four countries in Europe and has the same challenge to improve speaking skills. Therefor we have choosen for a e-learning speaking tool from a American firm. For more information see the website 'http://corp.globalenglish.com'. It is fantastic to explore that you can improve your general or business english by participating every hour in a virtual classroom with people from all over the world....

    02-09-2008, 09:12 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    03-08-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Praha
    Not so far from Belgium, we visit the town which calls Praha (or 'Praag'). This town is situated about 900 kms from Brussel and it is very interested still, to discover the East European influences. Difficult to understand is to understand the less income some people earn a day (4 euro's per day), knowing that prices are comparable with Belgium. At the other side a lot of people in Prague became part of the rich and upper class. Their opinion is to show their 'luxury' life with the rest of the world. The perception of these different life style standards will cause huge challenges for Europe...

    03-08-2008, 22:28 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Connection with the whole world
    Now a day it is very easy by internet to have connection with the whole world. The last week I was be busy with setting up a learning environment for managers, who want to improve their speakinglanguages. The medium we want to use, is the internet; All interested managers log in via a personal code and get their access to the website. At the same time, we can follow-up the progress. Some companies offer a blended learning approach, where a distance coach offers extra support when needed... It is amasing to discover how knowledge pasess the atlantic ocean. Even that we never had contact with oversea companies, the IT-way makes it possible. Be continued!

    03-08-2008, 22:11 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    27-07-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kennis standardiseren
    Als Performances Improver denk je natuurlijk ook na over de wijze waarop je op een uniforme, gestandaardiseerde wijze 'kennis' kan overbrengen. De verdere IT-ontwikkelingen gaan met rasseschreden vooruit en zijn een handig hulpmiddel om 'kennis' aan te reiken. Het grote voordeel dat IT ons biedt, is dat we onafhankelijk van tijd en plaats kennis kunnen aanbieden. Inmiddels bekomen de eerste hulpkrachten reeds 1 maand voordat ze indienst van de onderneming treden, kennispakketten... en de motivatie is bij deze hulpkrachten erg groot...

    27-07-2008, 16:50 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    19-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Denkbeeldige bal
    Afgelopen week samen met Nathalie een groep medewerkers van sporthallen getraind. Nathalie is beroepshalve een actrice, die zich heeft toegelegd op het oefenen met gedrag. Ze beschouwt zichzelf als levend oefenmateriaal... Deze werkvorm roept bij heel wat cursisten in eerste instantie heel wat 'weerstand op', omdat het niet echt is. Waar het om draait, is dat we gaan experimenteren met allerlei 'gedrag'. Bijvb het stellen van een vraag kan er voor zorgen dat mijn gesprekspartner niet meer meewerkt of net wel.
    Nathalie had een leuke opwarmingsoefening bedacht, waarbij de doelstelling was een denkbeeldige bal door te spelen. Alle deelnemers staan in een kring en geven elkaar een denkbeeldige bal door. Alvorens de bal door te kunnen spelen, dien je de bal eerst te kunnen ontvangen... Je klapt in je handen bij het ontvangen en je speelt de bal verder naar je collega (aan de hand van deze oefening kan je het eeuwen oude 'zender-ontvanger' communicatiemodel op een hele leuke, speelse en nuttige manier overbrengen).
    Merci Nathalie...
     

    19-06-2008, 22:09 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evaluatie op een waarderende manier laten gebeuren
    Het voeren van een evaluatiegesprek is een 'kunde' zoals het bouwen van het huis of het aanleggen van een tuin. Niet iedereen heeft dezelfde ''bekwaamheid' in deze materie. Je lost het ook niet op met enkele gesprekstechnieken aan te leren, echter deze laatste helpen wel... Evaluaties doen op basis van 'appreciative inquiry' inzichten, vertrekken van een open dialoog, waarbij waarde-oordelen uitblijven. Appreciative Inquiry gaat uit van het 'onderzoekende'... Bijvb. Laten we het eens hebben over de zaken waarin je sterk bent?, of Wat was voor jou een bijzonder moment dit jaar? Wie was daar bij?, Welke elementen hebben ervoor gezorgd dat je deze situatie als een succes hebt ervaren?. In de appreciative inquiry benadering gaat het over de 'discover' (datgene wat er reeds is). Vervolgens kan je het creatief proces in het evaluatiegesprek, aanwakkeren. Bijvb. Stel dat we volgend jaar of over 2 jaar opnieuw rond de tafel zitten, wat is dan gebeurd?, welke droom is dan uitgekomen?... Een andere aanpak in het evaluatiegesprek zou kunnen zijn, dat je van plaats wisselt, nadat de droom is uitgesproken en de gespreksvoerder in de huid van de droomaanbrenger kruipt.Na deze creatieve stap, komt de derde stap in appreciative inquiry, het design (in mensentaal : we gaan plannen). De vierde stap vertaalt zich in het 'waarmaken' van datgene dat in de planning is opgenomen. Je zou aan de medewerker driemaandelijks kunnen vragen, wat zij/hij van de planning heeft waargemaakt...(een leerboekje met allerlei praktijk ervaringen ).

    19-06-2008, 21:58 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    11-06-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat heeft het stuk gooien van een pot met ´leidinggeven´ te maken?
    Afgelopen week heb ik samen met Nathalie een training rond 'klantvriendelijkheid' verzorgd. De doelgroep waren medewerkers van alle Limburgse sporthallen. Nathalie is specialiste in het neerzetten van allerlei personen en meer bepaald het 'gedrag' hieromtrent.
    Na een eerste opwarmingsoefening waarbij alle deelnemers in een kring gaan staan, stapt Nathalie geheel onverwacht op 1 persoon uit de kring af. Vervolgens lokt Nathalie een 'reactie' uit bij deze deelnemer. De meeste situaties zijn situaties waarbij het klanttype gewezen wordt op iets dat niet mag, of een situatie waarmee de klant niet bepaald tevreden is. De bedoeling van deze manier van werken is 'ideeen' opdoen van hoe je het meest effectief (lees, het gaat niet over dat heb je goed of slecht gedaan) in die situatie handelt. Iedere klant en iedere situatie is nu net weer iets anders... Een aantal deelnemers vinden het best eng om zogezegd in hun ogen 'toneel' te (moeten) spelen. Daarom beginnen we ook steeds met een eerste set van situaties, waarbij het erop neerkomt om eerst 'contact' te leren leggen alvorens het 'contracting' gedeelte aan te gaan... ('Contracting' gaat hier over 'ik heb iets van jou nodig' wat kan slaan op 'werk nu even mee' of 'ik wil de ontevredenheid bij je wegwerken, maar daarvoor moet je wel van emotie veranderen').
    Op de terugweg naar huis, heb ik Nathalie bij het station afgezet. In de wagen vertelde ik haar dat ik tracht zoveel mogelijk leermateriaal 'visueel' te maken. Zij vertelde me dat ze onlangs een sessie met leidinggevenden had begeleid, waarbij de opdracht bestond om een 'pot' mee te brengen naar de sessie en deze vervolgens 'stuk te gooien' op de grond. De opdracht luidde 'lijm de pot...'. Alle deelnemers waren na afloop bijzonder trots op de nieuwe pot die ze zelf hadden gelijmd...

    11-06-2008, 13:58 Geschreven door Performances Improver  
    Reageren (0)


    Gastenboek
  • Een goeie lente donderdag middag en avond
  • De waarheid
  • Hieperdepiep!
  • bukken
  • hoeis't

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Leven is streven!
    Foto

    Blog als favoriet !

    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    belgiumkayakvisser
    www.bloggen.be/belgium
    Rondvraag / Poll
    Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
    Helemaal niet akkoord
    Akkoord
    Helemaal akkoord
    Bekijk resultaat


    create your own slideshow


    Zoeken met Google



    Markante uitspraak Aafke de V.
    Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!

    Markante uitspraak oma van Aafke de V.
    Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training...
    Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`

    Heb je nog meer people bloghonger,
    ga dan ook eens een kijkje nemen op:

    http://www.hrmblogs.net/blogs.asp

    http://loopbaanbegeleiding.skynetblogs.be/
    http://warmoes.blogs.com

    Verjaardagen
    Januari
    4 jan Ine Vanduffel
    6 jan Marja van der Poort
    9 jan Patrick Lathouwers
    Februari
    3 feb Patricia Weytens
    4 feb Johan Potargent
    8 feb Miranda Potargent
    15 feb Jean Schoubben
    26 feb Sonja Kustermann
    28 feb Nathalie Beysen
    Maart
    15 maart Maxine Potargent
    18 maart Eva Kock
    19 maart Heidi Camps
    22 maart Annemie Cranshof
    27 maart Bart Vanmulders
    30 maart Fanny Giethoorn
    31 maart Kamiel Schrijvers
    April
    5 april Duarte Lathouwers
    7 april Olga Staals
    13 april Henk Verdonk
    19 april Marleen Thijs
    16 april Lisette van de Wijgert
    Mei
    3 mei Erwin Schoubben
    18 mei Hilde Schoubben
    22 mei Erwin Dezeure
    22 mei Cees Santifort
    23 mei Cissie Goossens
    Juni
    9 juni Peer Janssen
    16 juni Arianne Schekkerman
    27 juni Lydia Heleven
    28 juni Ingrid Thijs
    30 juni Vera Geebelen
    Juli
    4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus
    14 juli Andreas Becke
    16 juli John Manders
    18 juli Chris Vanoppen
    Augustus
    15 augustus Marcel van Bommel
    22 augustus Axel Waelbers
    23 augustus Harry de Wit
    29 augustus Veronique Moors
    September
    7 september Silvie Lambrechts
    15 sept Dante Lanthouwers
    18 sept Tuur Schrijvers
    26 september Ingrid van der Linden
    29 september Rob Gijsen
    Oktober
    2 okt Martin Spooren
    16 oktober Jeanne Steegen
    November
    15 November Evy Verbist
    29 November Rene Kersten
    December
    4 dec Sonja Schoubben
    5 dec Stefan Cornelissen
    15 december Mia Steegen
    20 dec John Horrocks
    26 dec Monique Aerts
    29 dec Jo Peeters


    Friends blogs
    http://www.bloggen.be/axelwaelbers
    http://www.bloggen.be/erikvdw
    http://www.bloggen.be/vliegendpaardrijden

     


    create your own slideshow

    11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF

    1. handelen volgens de ethische en professionele normen
    2. werken met coachingscontract
    3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit
    4. voluit aanwezig zijn als coach
    5. empatisch luisteren
    6. krachtige coachingsvragen stellen
    7. hanteren van een directe communicatiestijl
    8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten
    9. toekomstacties helpen definiëren
    10. doelen concretiseren en plannen uitwerken
    11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden


    Zoeken met Google



     



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs