Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Link naar site axel
{TITEL_VRIJE_ZONE}
Groei & Verandering
01-03-2008
Ontmoeting Witold R.
Afgelopen week is Witold R. op bezoek geweest en dit naar aanleiding van de automatisering van de arbeidssatifactie enquete. WR is een HR/It specialist en heeft online instrument gemaakt....op zeker ogenblik lied hij de term ´knowledge-sucker' vallen... ik vermoed dat dit woord nog niet in het woordenboek is opgenomen...
'Schoppen' is makkelijker dan mensen laten te groeien!
In een 1 op 1 gesprek vandaag met een manager gesproken over de manier waarop je medewerkers naar een hoger niveau kan brengen... De persoon zelf gaf aan dat het makkelijker is om ' te schoppen' dan om mensen 'te laten groeien'... In het coachingsgesprek kwam ook naar voor dat de voorganger van deze manager op een heel andere manier keek naar bepaalde personen, dan de manager, waarmee ik gesprek heb gevoerd...
Een gelijkaardige ervaring had ik gisteren met een afdelingshoofd wat me gevraagd om samen met hem van zijn 'groep' meer 'een team' te maken... In het gesprek hebben we het gehad over zaken, die ergens leven aangeven en het gezegde van Cora Smit 'alles wat aandacht krijgt, groeit!' met andere woorden, geef je aandacht aan de ontwikkeling van een groep naar een team toe, zal het ook een team kunnen worden... we hebben hier over het ontdekken van wat ieder teamlid in zijn mars heeft, aan het team kan bijdragen ... Dat het ook nog een cyclus gebeuren is, waarbij je kan terug gegooid worden naar het begin van het teamproces (omdat nieuwe leden instappen of andere leden uitstappen), schrikt veel leidinggevenden af omdat het telkens gaat over niet-tastbare zaken zoals 'energie brengen', 'grenzen benoemen/aangeven', ' vertrouwen winnen', 'bruikbare feedback' geven, etc. Wordt vervolgd.
Omgaan met moeilijke situaties Brasserie Infirmerie te T.
Vrijdagavond hadden we met vrienden afgesproken om in de volledig gerestaureerde Infirmerie te T. te gaan eten. De zaak is recentelijk opengegaan en zit in een prachtig pand, wat helemaal gerestaureerd is geweest met middelen van de Vlaamse en Provinciale overheid. Deze brasserie zat op vrijdagavond behoorlijk gevuld... gelukkig dat we gereserveerd hadden... Echter na 45´ hebben we de menukaart gekregen, en na 1u30 de eerste gerechten voor de kinderen. De vrienden die ons uitgenodigd hadden, voelden zich tekortgedaan en maakte de ober erop attent dat het wel erg lang duurde, waarop deze repliceerde ´Je ziet toch dat de zaak vol zit!´... Zolang we dit blijven meemaken, is er nog werk in de dienstverlening....
Binnen de onderneming waar ik het grootste stuk van mijn tijd actief ben, wordt er met veel stagiaires gewerkt. In een recent contact kreeg ik te horen dat 1 van de stagiaires redelijk van slag was, omdat ze aangesproken was geweest op feit dat ze aan het telefoneren was tijdens de werkuren en dit niet kon... Zijzelf tilde er erg zwaar aan en ik hoorde haar dit verhaal vertellen aan collega/stagiaire... Dit voorbeeld illustreert dat er te weinig aandacht wordt geschonken aan gewenst gedrag, namelijk aangeven op voorhand dat ´...privegesprekken best na de werkuren kunnen gevoerd worden...´ in plaats van ´...het is niet toegestaan om te telefoneren tijdens de werkuren´...
Vorige week werd er in gezelschap gesproken over het motto ´alles wat aandacht krijgt,...`. 1 van de personen die erbij was, repliceerde door aan te geven dat ´alles wat geen aandacht krijgt, ...krimpt´...
Op de website 'www. lerendoorwaarderen.nl' staan interessante artikelen over waarderend onderzoeken of appreciative inquiry. Afgelopen week de groep van call center verantwoordelijken Belgie/Nederland begeleid in het één worden van ... samenwerken, ondanks geografische verschillende locaties en culturen. De eerste dag van AI hebben we in december ingevuld. Het duointerview was het beste bijgebleven. De grondgedachte waren vergeten... 'In ieder mens, team of organisatie zit een ongelofelijk potentieel wat van tijd tot tijd opblinkt (grondgedachte 1)' en 'Iedere organisatie, team, mens... ontwikkelt zich in de richting wat ze onderzoekt, dan wel de focus op legt (grondgedachte 2)'. Deze principes zijn tussen de eerste en de tweede dag onvoldoende bijgebleven. De reden is dat deze groep nog als groep functioneert en minder als een team. De afwezigheid van de eindverantwoordelijke bij de tweede dag heeft ervoor gezorgd dat de deelnemers de oefeningen minder ter harte hebben genomen...Tijdens de dag heb ik een oefening ingelast waarbij de deelnemers hebben kunnen ervaren wat het belang van een gemeenschappelijke visie is en de mate waarin deze duidelijk is voor alle deelnemers, zodat ze ook kunnen bijdragen aan deze visie. De deelnemers hebben in de ochtend van de tweede dag een 'beeld' geschetst van de toekomst van het ideale call center in 2010. Echter uit de reacties kon ik afleiden dat ze eerder minder 'geloof' schepte in hetgeen ze in het beeld hebben gestoken...
Youtube is een fantastisch platform dat je verbindt met de ganse wereld en dit reeds op hele vroege leeftijd. Zonde
r enige moeite kom je een lied/videoclip van je 11 jarige dochter op youtube tegen...
Aan ieder die regelmatig in 2007 mijn blog bezocht heeft, wil ik alvast bedanken. Een schrijver gaat maar zo lang door als hij erop aangesproken wordt. In 2007 was mijn blogsite meermaals onderwerp van gesprek. Voor 2008 wordt de lat hoger gelegd en streef ik ernaar om voor de lezers concrete toepassingen op de blog te plaatsen (hetzij onder de vorm van meer foto's, powerpointpresentaties, word documenten). 2008 wordt een veel belovend jaar... dat allen die dit lezen nog veel gezonde en plezierige dagen mogen beleven! Het gaat jullie allen voor de wind!
Afscheidsfeesten zijn doorsnee saaie bedoeningen. Degene die het schip verlaat, wordt opgehemeld en de superlatieven vliegen je rond de oren. Dat het ook op een andere manier kan hebben de corina´s bewezen, Een drietal acteurs die in de huid van marina en johnny kruipen en de ene schlager na de andere brengen... met als toppunt een pollonaise...
Afgelopen week was ik gastspreker voor de HiK. Tijdens de HRM-uiteenzetting, gegeven door Rob G., werden allerlei voorbeelden aangehaald, waarbij de grondgedachte van het gevoerde HRM beleid vertrok vanuit het positieve (het positieve mensbeeld, de bedrijfsgezondheid, vertrouwen geven door geen controlearts te gaan sturen naar een werknemer die omwille van ziekte afwezig is, etc). Tijdens de uitleg smukte de spreker met dienst Rob G. het geheel op door een uitspraak, die me gedurende ettelijke minuten aan het lachen heeft gezet...namelijk "... ook uw schoonmoeder heeft positieve elementen, ondanks dat je ze misschien niet meteen ziet..."
Werken met ´appreciative inquiry´... elke keer opnieuw op zoek gaan naar die dingen, faktoren, die ´leven´ geven. Datgenen dat er reeds is (letterlijk gaan uitgraven). In een workshop met Department Managers samen met collega Peer J. op zoek gegaan. De volgende briljanten komen naar voor 'ergens gevraagd voor worden, ... geeft me herkenning... waardoor mijn zelfvertrouwen stijgt...', 'het wij gevoelen, wat veel sterker is dan wat ikzelf zou kunnen bereiken', 'successen vieren', ... stuk voor stuk schitterende 'juwelen'die reeds aanwezig zijn. Bij het op zoek gaan worden de deelnemers in tweetallen opgedeeld. Ze krijgen een interviewvragenlijst, waarop enkel positieve geformuleerde (niet voor de hand liggende alledaagse) vragen worden gesteld. Na het interview worden hoogtepunten uitgewisseld, momenten waarop personen in hun leven, in hun job bijzonder begeesterd zijn geweest... Na enkele bijkomende vragen stoot je op de 'juwelen'. Misschien allemaal wat filosofisch overkomend... echter in de praktijk wordt het niet zo ervaren. ... In ieder mens, ieder team, iedere organisatie zit een immens potentieel dat van tijd tot tijd opblinkt (aanname van AI)
Afgelopen week een groep leidinggevenden de principes van Appreciative Inquiry bijgebracht. Ongelofelijk wat een energie, kracht er van uitgaat. In tegenstelling met de groep van vorige week, waarbij er een negatieve stemming hing, was dit geenzins het geval bij deze groep. Ook in deze workshop hebben we een gastspreker uitgenodigd. De persoon in kwestie is gestart met een centrale vraag neer te leggen namelijk ´wat heb ik aan het programma delight tot op heden bijgedragen?'. Alle deelnemers betrokken deze vraag meteen op zichzelf. Ieder bekeek deze vraag vanuit zijn eigen perspectief, ondanks dat de vraag ook over de vraagsteller zou kunnen gaan... Aansluitend is een lijst opgesteld van de meest voorkomende vragen omtrent dit programma. Frappant was dat de antwoorden ook konden gegeven worden door de aanwezigen. Ik heb ontdekt dat dit een hele plezante proces oefening kan zijn voor het ondersteunen van personen bij programma's, concepten, ideeen... die niet van hen afkomen (lees, niet zelf eigenaar zijn). Ik heb deze aanpak heel eenvoudig en doeltreffend ervaren...
Het van achteren prikken met een naald doet zeer en laat bloedige wonden na... Massa´s managers hebben onder het dictaat van ´be positive´, de ´altijd glimlachende ideologie... ja gezegd, hoewel ze eigenlijk nee bedoelden. Achter de facade van hun zakelijke importantie zijn ze langzamerhand opgebrand. Vroeger liepen ze in gezonder staat achter het geld aan, later met geld achter hun gezondheid aan...
Gestern und Heute hatten wir eine Gruppe Furhrungskraften von 9 Persone gehabt. Hohepunkte in die diese Zwei Tagen war das die allen nicht die Moglichleich haben gehabt um Negative Gedanken zu entwickeln. Wir sind angefangen mit die Kernthemen festzustellen und danach haben wir in Paare gearbeited. Nach diese Ubung sind wir nach ein Kollegen zu hause gefahren (Die Antriebe von diese Kollege entdecken...). Heute haben wir eine Bilderwand gemacht mit alle Visionen dran (was wirde in 2010 erreicht sein, Mein Traum...) und anschliessend eine Sketch gespielt, wobei eine Gruppe in die Haut von die Manager in 2010 actiert und die andere in die Haut von Persone actiert die eine neue Stelle haben gesucht. Fascinierend zusehen wie stolz die Manager, die gebleben sind, es fur Center Parcs aufnehmen... (dar war Passie drin). In die Nachmittag hat eine Person PdJ seine personliche Leitmotiv mit die Gruppe geteilt. Jeden Person horte actief zu wie die Person mit seine eigen Entwicklung in diese Organisation umgeht. Fascinierend zusehen, wie stolz Personen konnen sein, wenn Sie errecichen was Sie erreichen wollen (Manchmal nicht die Traum, aber die Traum war notig fur dar zu kommen wo mann ist...)
Naar aanleiding van mijn bloggen werd ik in mei gecontacteerd door mijnheer ... X. Mijnheer X is een actieve blogger en schuimt regelmatig het internet af. Dhr X vertelde me van zijn plannen om een collectieve blog op te zetten, waar dus meerdere personen regelmatig zaken wegschrijven en hij vroeg mij of ik interesse had om hier aan mee te werken. Ondanks de aanlokkelijke vraag ben ik uiteindelijk niet in zee gestapt met mijnheer x. De hoeveelheid aan opdrachten, werkzaamheden, ontwikkelingen prive... stond de vraag om mee te schrijven aan een gezamenlijke blog in de weg. De blogsite is inmiddels in de lucht en iedere maand worden 2 willekeurige lezers bedacht met 25 euro als ze reageren op blogberichten....
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden