Markante uitspraken van cursisten, coachees, leidinggevenden in opleiding Leidinggevende : "Ik laat voortaan mijn haar in de tijd van de baas knippen!" Antwoord General Manager : "Oh ja!" (enigzins verwonderd) Leidinggevende: "Mijn haar groeit toch ook tijdens de werktijd!"
Ronny (redder in zwembad te Bilzen) 'Ik werk heel veel met Nederlanders en mag onze Noorderburen zeer graag. Echter, als ze je niet hebben gekloot...dan zijn ze het wellicht vergeten!'
Fabienne (HR Communicator Brusselse onderneming) In je werk word je vaak onderbroken door spobilo's. Een spontance binnen loper...
Filip (opbouw evenementen Stad H.) Trainer zegt : Je blinde vlek is iets dat andere van jou zien en wat je zelf niet in de gaten hebt! Filip ; Je bedoelt je 'achterkant'
Nicky J De tijd dat je zeurt, is het gebeurd!
Gevleugelde uitspraak Peer J ...Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan!
Vereniging Limburg voor Opleiders en Trainers, kortweg Vlot. Afgelopen vrijdag hebben we voor de 25ste keer een Vlot bijeenkomst gehad. Alle Vlot deelnemers waren aanwezig. Binnen de 'vlot(te)' vergaderingen blijven we bij allerhande opleidingsthema's stilstaan. Niet alleen de inhoud staat centraal, maar ook lief en leed wordt met elkaar gedeeld. Lieve heeft vrijdag kersverse papa Koen in de wijn gezet en Ann een cadeaubon overhandigt nav de geboorte van ... help, help indien iemand dit leest, kan je me de naam doorspelen? Ronnie L. van Hansen Transmissies heeft alvast de groep een nieuwe 'drive' bezorgd. Mochten er nog opleidingsfreaks in Limburg hun best-practices willen delen, gelieve u kenbaar te maken... we hebben nog een plekje over...
Over mijzelf
Ik ben Potargent Philip
Ik ben een man en woon in (Belgie) en mijn beroep is Prestaties van anderen verbeteren.
Ik ben geboren op 03/03/1964 en ben nu dus 60 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: .
Youtube is een fantastisch platform dat je verbindt met de ganse wereld en dit reeds op hele vroege leeftijd. Zonde
r enige moeite kom je een lied/videoclip van je 11 jarige dochter op youtube tegen...
Aan ieder die regelmatig in 2007 mijn blog bezocht heeft, wil ik alvast bedanken. Een schrijver gaat maar zo lang door als hij erop aangesproken wordt. In 2007 was mijn blogsite meermaals onderwerp van gesprek. Voor 2008 wordt de lat hoger gelegd en streef ik ernaar om voor de lezers concrete toepassingen op de blog te plaatsen (hetzij onder de vorm van meer foto's, powerpointpresentaties, word documenten). 2008 wordt een veel belovend jaar... dat allen die dit lezen nog veel gezonde en plezierige dagen mogen beleven! Het gaat jullie allen voor de wind!
Afscheidsfeesten zijn doorsnee saaie bedoeningen. Degene die het schip verlaat, wordt opgehemeld en de superlatieven vliegen je rond de oren. Dat het ook op een andere manier kan hebben de corina´s bewezen, Een drietal acteurs die in de huid van marina en johnny kruipen en de ene schlager na de andere brengen... met als toppunt een pollonaise...
Afgelopen week was ik gastspreker voor de HiK. Tijdens de HRM-uiteenzetting, gegeven door Rob G., werden allerlei voorbeelden aangehaald, waarbij de grondgedachte van het gevoerde HRM beleid vertrok vanuit het positieve (het positieve mensbeeld, de bedrijfsgezondheid, vertrouwen geven door geen controlearts te gaan sturen naar een werknemer die omwille van ziekte afwezig is, etc). Tijdens de uitleg smukte de spreker met dienst Rob G. het geheel op door een uitspraak, die me gedurende ettelijke minuten aan het lachen heeft gezet...namelijk "... ook uw schoonmoeder heeft positieve elementen, ondanks dat je ze misschien niet meteen ziet..."
Werken met ´appreciative inquiry´... elke keer opnieuw op zoek gaan naar die dingen, faktoren, die ´leven´ geven. Datgenen dat er reeds is (letterlijk gaan uitgraven). In een workshop met Department Managers samen met collega Peer J. op zoek gegaan. De volgende briljanten komen naar voor 'ergens gevraagd voor worden, ... geeft me herkenning... waardoor mijn zelfvertrouwen stijgt...', 'het wij gevoelen, wat veel sterker is dan wat ikzelf zou kunnen bereiken', 'successen vieren', ... stuk voor stuk schitterende 'juwelen'die reeds aanwezig zijn. Bij het op zoek gaan worden de deelnemers in tweetallen opgedeeld. Ze krijgen een interviewvragenlijst, waarop enkel positieve geformuleerde (niet voor de hand liggende alledaagse) vragen worden gesteld. Na het interview worden hoogtepunten uitgewisseld, momenten waarop personen in hun leven, in hun job bijzonder begeesterd zijn geweest... Na enkele bijkomende vragen stoot je op de 'juwelen'. Misschien allemaal wat filosofisch overkomend... echter in de praktijk wordt het niet zo ervaren. ... In ieder mens, ieder team, iedere organisatie zit een immens potentieel dat van tijd tot tijd opblinkt (aanname van AI)
Afgelopen week een groep leidinggevenden de principes van Appreciative Inquiry bijgebracht. Ongelofelijk wat een energie, kracht er van uitgaat. In tegenstelling met de groep van vorige week, waarbij er een negatieve stemming hing, was dit geenzins het geval bij deze groep. Ook in deze workshop hebben we een gastspreker uitgenodigd. De persoon in kwestie is gestart met een centrale vraag neer te leggen namelijk ´wat heb ik aan het programma delight tot op heden bijgedragen?'. Alle deelnemers betrokken deze vraag meteen op zichzelf. Ieder bekeek deze vraag vanuit zijn eigen perspectief, ondanks dat de vraag ook over de vraagsteller zou kunnen gaan... Aansluitend is een lijst opgesteld van de meest voorkomende vragen omtrent dit programma. Frappant was dat de antwoorden ook konden gegeven worden door de aanwezigen. Ik heb ontdekt dat dit een hele plezante proces oefening kan zijn voor het ondersteunen van personen bij programma's, concepten, ideeen... die niet van hen afkomen (lees, niet zelf eigenaar zijn). Ik heb deze aanpak heel eenvoudig en doeltreffend ervaren...
Het van achteren prikken met een naald doet zeer en laat bloedige wonden na... Massa´s managers hebben onder het dictaat van ´be positive´, de ´altijd glimlachende ideologie... ja gezegd, hoewel ze eigenlijk nee bedoelden. Achter de facade van hun zakelijke importantie zijn ze langzamerhand opgebrand. Vroeger liepen ze in gezonder staat achter het geld aan, later met geld achter hun gezondheid aan...
Gestern und Heute hatten wir eine Gruppe Furhrungskraften von 9 Persone gehabt. Hohepunkte in die diese Zwei Tagen war das die allen nicht die Moglichleich haben gehabt um Negative Gedanken zu entwickeln. Wir sind angefangen mit die Kernthemen festzustellen und danach haben wir in Paare gearbeited. Nach diese Ubung sind wir nach ein Kollegen zu hause gefahren (Die Antriebe von diese Kollege entdecken...). Heute haben wir eine Bilderwand gemacht mit alle Visionen dran (was wirde in 2010 erreicht sein, Mein Traum...) und anschliessend eine Sketch gespielt, wobei eine Gruppe in die Haut von die Manager in 2010 actiert und die andere in die Haut von Persone actiert die eine neue Stelle haben gesucht. Fascinierend zusehen wie stolz die Manager, die gebleben sind, es fur Center Parcs aufnehmen... (dar war Passie drin). In die Nachmittag hat eine Person PdJ seine personliche Leitmotiv mit die Gruppe geteilt. Jeden Person horte actief zu wie die Person mit seine eigen Entwicklung in diese Organisation umgeht. Fascinierend zusehen, wie stolz Personen konnen sein, wenn Sie errecichen was Sie erreichen wollen (Manchmal nicht die Traum, aber die Traum war notig fur dar zu kommen wo mann ist...)
Naar aanleiding van mijn bloggen werd ik in mei gecontacteerd door mijnheer ... X. Mijnheer X is een actieve blogger en schuimt regelmatig het internet af. Dhr X vertelde me van zijn plannen om een collectieve blog op te zetten, waar dus meerdere personen regelmatig zaken wegschrijven en hij vroeg mij of ik interesse had om hier aan mee te werken. Ondanks de aanlokkelijke vraag ben ik uiteindelijk niet in zee gestapt met mijnheer x. De hoeveelheid aan opdrachten, werkzaamheden, ontwikkelingen prive... stond de vraag om mee te schrijven aan een gezamenlijke blog in de weg. De blogsite is inmiddels in de lucht en iedere maand worden 2 willekeurige lezers bedacht met 25 euro als ze reageren op blogberichten....
Kinderen zijn spontaan en geven aan ouders heel makkelijk te kennen, wanneer ze waardering/erkenning verwachten. Indien deze waardering (lees, aandacht niet krijgen)uitblijft, gaan ze van alles doen om de aandacht te krijgen (meestal negatief gedrag)... Alle huidige Nanny programma's op de televisie werken rond deze 2 aandachtswetten. De eerste wet is: geef minstens per dag 1 compliment en de tweede wet is : liever negatieve aandacht dan helemaal geen aandacht. In bedrijfscontext stellen we vast dat de uitspraak 'geef je leidinggevende voldoende complimenten?' in een arbeidssatisfactie enquete reeds meerdere jaten het laagste scoort van alle uitspraken...
Verhaal van de oude man die steeds gepest werd door kinderen
Een oude man werd steeds door een groep kinderen dagelijks gepest. De oude man wilde dat het vervelend gedrag van de kinderen zou stoppen. De tweede dag gaf hij de kinderen een 1 euro muntstuk voor hun pestgedrag. De kinderen waren verrast dat ze voor hun foutief gedrag geld konden krijgen. De volgende dag pesten ze de man opnieuw, echter nu kregen een halve euro. De kinderen vonden het vervelend dat ze minder geld kregen, ondanks dat ze de man bleven pesten. De volgende dag kregen ze 10 eurocent, de dag daarop kregen ze helemaal niets meer. De kinderen zijn vervolgens gestopt met de man te pesten. Moraal van het verhaal. De oorspronkelijke motivatie bij de kinderen om de oude man te pesten was van intrinsieke aard. De externe motivatie via geldelijke weg heeft ertoe bijgedragen dat de intrinsieke motivatie na verloop van tijd is weggevallen.(verhaal uit het motivatie boek van Sprenger geplukt, waarvoor dank).
Afgelopen week een prachtige ervaring meegemaakt inzake snelle en correcte dienstverlening in het ziekenhuis te Salvator te Hasselt, In nauwelijks 1 uur tijd heeft een externe plastische chirurg de onderkin van M. gehecht, foto's van de kaak genomen en de bestaande gegevens in de computer gehanteerd. Een dik compliment aan het personeel van het ziekenhuis.
Beste kenniskannibalen, de laatste week heb ik verschillende personen gezien, die me attent maken op de lagere blog-productiviteit... Dit werkt als een rode lap op een stier. Ik zou en ik moest wat kunnen neerpennen. De laatste 2 dagen intens rond appreciative inquiry gewerkt en dit met Human Resources specialisten Nederland. Tijdens de tweedaagse hebben we enkele sprekers opgevoerd, waaronder J. De Jong en Marcus Geerts. De eerste spreker heeft vanuit zijn ervaring bij de 1 na grootste uitzendorganisatie van Nederland het onderwerp boeiend binden gebracht (en niet het onderwerp personeelsverloop). In zijn verhaal poneerde dhr De Jong 3 stellingen rond het onderwerp 'medewerkers voor je organisatie kunnen winnen' en ze vervolgens 'boeiend' te binden. De eerste vraag was 'waarom kiiezen mensen om ergens te gaan werken?' ... om het salaris, de arbeidsvoorwaarden, en het imago van de werkgever... de tweede vraag luidde 'wat bindt mensen eens ze binnen een onderneming tewerkgesteld zijn?', was het antwoord 'de cultuur en de collega's?' en de derde vraag was 'waarom verlaten medewerkers de onderneming?', was het antwoord 'omwille van de leidinggevende'. De spreker had hier eveneens onderzoek naar gedaan. In de groep van HR specialisten waren eveneens 2 collega's tot dezelfde bevindingen gekomen (op basis van een enquete onder personen die de organisatie de laatste 2 jaren hadden verlaten). De tweede spreker Marcus G. tapte uit een ander vat, het creativiteitsvat. Deze spreker heeft ons op verscheidene wijze geprikkeld om binnen de bestaande denk-, werk-, ...patronen van tijd tot tijd nieuwe elementen in te brengen met als doel het denken an sich, meer te valoriseren. In een persoonlijk gesprek met deze persoon gaf hij aan dat ideeenbussen, brainstormsessies ... onvoldoende zijn om een creatief klimaat te scheppen. Hij vatte zijn presentatie aan een voorbeeld te geven van twee vissers die elkaar nodig hadden op zee om vis te vangen. Dit deden ze al jaren zo en telkens de vis wasd gevangen, werd deze 50/50 verdeeld. Op een dag was 1 van de vissers ziek (waardoor 1 visserboot minder was) en diende de andere visser op zoek te gaan naar een andere visser (visserboot). Het resultaat was dat zich twee visser (lees, 2 visserboten) aanboden, waardoor ze ineens met 3 boten en dus de mogelijkheid hadden om 1 extra visnet uit te gooien. Het resultaat van de visvangst was inmiddels met 33% voor iedere visser toegenomen. ... Was dit hun oorspronkelijke bedoeling? Neen, met andere woorden 'Hebben we steeds een probleem nodig om een verandering ergens in aan te brengen??? De spreker heeft zijn verhaal afgesloten met de groep te prikkelen om in een tekst op zoek te gaan naar 'F's' en dit voor een tweede maal. Degene die erin slaagde, werd bedacht met een fles Marcus wijn van de spreker...
...In een huidig coachingstraject vertelt me de coachee dat hij weldra een gelijkaardige baan op een andere locatie (120 km) gaat uitvoeren. Aan zijn directe leidinggevenden deelt hij de beslissing individueel mee. 1 van de personen die aan hem rapporteert, geeft de opmerking 'allez, daar gaan we weer!'. In het gesprek met de coachee geeft deze aan, dat hij meteen met de persoon in kwestie die in zijn ogen zo negatief reageeerde - Zijn we met z'n allen robotten geworden? -... dat er toch heel veel positieve zaken het laatste 1,5 jaar waren gebeurd en dat het aan deze persoon zou liggen, indien de nieuwe leidinggevende (= de opvolger van de coachee) het over een hele andere boeg zou gooien. 'Gevoelens' zijn 'feiten' en als je het als werknemer zo aanvoelt, dan is dit zo. Je bezig houden met de vraag, waarom deze medewerker zich zo voelt zoals hij zich voelt, zorgt ervoor dat je meer in 'contacting blijft'... dan te benadrukken wat je allemaal in het laatste 1,5 jaar bereikt hebt. Het gevoel van alleen achter te blijven is geheel oprecht (omdat de feiten voor zich spreken, namelijk 3 leidinggevenden zijn zelf opgestapt). Reacties als 'ik zie dat je er van overstuurd bent!', 'Je reageert heftig, ik denk dat ik je reactie wel kan begrijpen!'... levert in deze situatie meer op dan allerlei successen in de kijker te zetten...
Coachen van leidinggevenden door een externe coach is tijdverlies!
Zoeken met Google
Markante uitspraak Aafke de V. Alles wat aandacht krijgt, vergroot en het negatieve, verdampt daardoor!
Markante uitspraak oma van Aafke de V. Een cursist maakt zich zorgen tijdens de training... Het advies van oma `Als je alles aantrekt, kun je niet meer door de deur heen!`
Verjaardagen Januari 4 jan Ine Vanduffel 6 jan Marja van der Poort 9 jan Patrick Lathouwers Februari 3 feb Patricia Weytens 4 feb Johan Potargent 8 feb Miranda Potargent 15 feb Jean Schoubben 26 feb Sonja Kustermann 28 feb Nathalie Beysen Maart 15 maart Maxine Potargent 18 maart Eva Kock 19 maart Heidi Camps 22 maart Annemie Cranshof 27 maart Bart Vanmulders 30 maart Fanny Giethoorn 31 maart Kamiel Schrijvers April 5 april Duarte Lathouwers 7 april Olga Staals 13 april Henk Verdonk 19 april Marleen Thijs 16 april Lisette van de Wijgert Mei 3 mei Erwin Schoubben 18 mei Hilde Schoubben 22 mei Erwin Dezeure 22 mei Cees Santifort 23 mei Cissie Goossens Juni 9 juni Peer Janssen 16 juni Arianne Schekkerman 27 juni Lydia Heleven 28 juni Ingrid Thijs 30 juni Vera Geebelen Juli 4 juli Ilse Vanthielen & Bert Eradus 14 juli Andreas Becke 16 juli John Manders 18 juli Chris Vanoppen Augustus 15 augustus Marcel van Bommel 22 augustus Axel Waelbers 23 augustus Harry de Wit 29 augustus Veronique Moors September 7 september Silvie Lambrechts 15 sept Dante Lanthouwers 18 sept Tuur Schrijvers 26 september Ingrid van der Linden 29 september Rob Gijsen Oktober 2 okt Martin Spooren 16 oktober Jeanne Steegen November 15 November Evy Verbist 29 November Rene Kersten December 4 dec Sonja Schoubben 5 dec Stefan Cornelissen 15 december Mia Steegen 20 dec John Horrocks 26 dec Monique Aerts 29 dec Jo Peeters
11 coachingscompetenties van een coach volgens het ICF 1. handelen volgens de ethische en professionele normen 2. werken met coachingscontract 3. klantenrelaties baseren op vertrouwen en confidentialiteit 4. voluit aanwezig zijn als coach 5. empatisch luisteren 6. krachtige coachingsvragen stellen 7. hanteren van een directe communicatiestijl 8. de klant stimuleren tot een groter bewustzijn over belangrijke aspecten 9. toekomstacties helpen definiëren 10. doelen concretiseren en plannen uitwerken 11. bewaken van de procesvoortgang en de verantwoordelijkheden