Inhoud blog
  • Blog!
  • USA
  • start van de lessen
  • de eerste dagen
  • Proficiat!
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Philippe in Swansea

    25-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de eerste dagen

    Hallo iedereen!

    Sorry dat ik pas zo laat een bericht stuur maar ik heb op mijn studio nog geen internet. Dit zou normaal vrijdag in orde moeten zijn. Ondertussen probeer ik me te behelpen met een internetcafé. Desalniettemin volgt hieronder een verslag van mijn eerste dagen hier.

    Donderdag ben ik aangekomen in de stad hier (Swansea). De reis is vlot verlopen. Enkel bij de tolbrug had ik een probleem want ik zat alleen in de auto en het betaalhokje stond aan de andere kant (want engelse auto’s hebben het stuur rechts). Maar dan ben ik uitgestapt om te betalen en de mensen achter mij moesten zelfs lachen met mijn situatie! Eens aangekomen in Swansea ben ik mijn sleutel gaan ophalen, heb ik de auto uitgeladen en ben ik beginnen uitpakken. Op de foto’s kunnen jullie mijn studio zien zoals ik ze aantrof en zoals ze nu is ingericht.

    Er is dus een keukentje met veel apparaten maar helaas weinig kasten en bergruimte. Er is een oven, een wasmachine (+ droogkast in dezelfde machine) en zelfs een afwasmachine! Een microgolf heb ik voorlopig nog niet maar die is op komst dankzij een gulle gever. (danku Kwinten J )Ik heb ook een grote rode zetel en een tafeltje met enkele stoelen. De bureau heb ik van thuis meegebracht en zelf in elkaar gestoken. Op de bovenverdieping heb ik een slaapgedeelte en een badkamertje. Het is een groot gebouw met verschillende appartementen en studio’s. Er zitten voornamelijk jonge mensen. (vooral studenten en jonge werkende mensen). Er is een parking vooraan die ’s avonds bijna altijd vol staat.

    De laatste dagen heb ik veel tijd gespendeerd aan het uitpakken en op orde zetten van al mijn spullen. Ook ben ik veel naar verschillende winkels gegaan om allerlei dingen te kopen. Aan winkels en supermarkten is er hier trouwens geen gebrek. Er is een groot shoppingcenter (voor kleding en dergelijke) en er zijn 3 grote supermarkten en een Lidl. De supermarkt hier ziet er wel anders uit dan in België. Zo is het rek “chips” en “vlees” drie keer zo groot en het rek “fruit” drie keer zo klein als in België. Ze verkopen trouwens ook dafalgan en andere geneesmiddelen gewoon in de supermarkt! De mensen hier zijn allemaal heel vriendelijk en je kan bijna overal een praatje slaan. Aan de kassa van de winkel bijvoorbeeld of als je iets niet begrijpt helpen ze echt altijd met de glimlach. Ook de Engelse beleefdheid merk je wel als buitenlander. Zelfs aan de kassa begroeten ze u op een zeer beleefde toon “Good afternoon sir, how are you today?”.

    Ik ben ook al langs de bank geweest om een rekening te openen en langs de gsm-winkel voor een Engelse sim-kaart. Vanaf nu zal enkel deze simkaart in mijn gsm zitten dus als je me dringend nodig hebt kan je best op volgend nummer bellen of sms’en: 0044 7760 918 147. Ik heb ook een vaste lijn op mijn kot. Het nummer daarvan is 0044 1792 462 968. (De 0044 is het landnummer van engeland). Velen onder jullie hebben reeds skype. Dit zal dus pas vanaf vrijdag werken maar daar zal je me ook altijd op kunnen bellen als ik online ben.

    Zaterdag ben ik naar de Universiteit geweest voor enkele infosessies. Er was zeer veel nuttige informatie en weer eens bleek hoe nuttig de Europese Unie is! Europese studenten worden bijna volledig gelijkgesteld met Britse studenten terwijl andere studenten (uit het midden-oosten bijvoorbeeld) zwaar gediscrimineerd worden. Ik hoorde dat studenten uit bepaalde landen van “de zwarte lijst”  (zoals Irak en dergelijke) langs de politie moeten om een foto te laten nemen evenals vingerafdrukken en een kopie moeten afgeven van hun studentenvisum! Blijkbaar hebben de Britten toch veel meer angst van terrorisme dan de andere Europese landen.

    De Universiteit is eigenlijk niet zo groot als ik eerst dacht. De gebouwen liggen nogal verspreid. Er zijn hypermoderne gebouwen maar ook gebouwen uit “de jaren stillekes” die dringend aan een poestbeurt toe zijn aan de buitenkant. Ook is er een oude abdij die omgebouwd is tot kantoorgebouw voor het bestuur van de universiteit. De Universiteit ligt vlak aan de zee en het strand maar omdat er een weg tussen loopt merk je er weinig van. Waar je wel veel van merkt is het park naast en rond de Universiteit. Er is een groot park met hele grote en oude bomen. (Het behoorde samen met een botanische tuin tot de abdij). Dit park loopt door tot tussen de universiteitsgebouwen.

    De infosessies waar ik reeds over sprak, waren zeer leerrijk en daar heb ik ook enkele mensen ontmoet. Er zijn redelijk veel internationale studenten. Ze komen letterlijk uit alle hoeken van de wereld: Australië, China, Maleisië, Italië, Griekenland, Saoudi-Arabië, Noorwegen, Jordanië, … Het is echt heel interessant om met die mensen te praten.Deze studenten volgen verschillende programma’s, er zijn er die doctoreren maar evengoed enkelen die hun Bachelor beginnen of een Masterjaar doen. Er zijn ook veel erasmus-studenten die maar voor een half jaar blijven. Het was echt leuk om met zo veel nationaliteiten te kunnen praten en zoveel te leren over verschillende culturen.

    Zondag waren er verschillende uitstappen voor de internationale studenten. Ik heb de uitstap meegedaan naar “the Gower” dat is het schiereiland dat een beetje verder buiten Swa          nsea begint. Het is een prachtig natuurgebied en het is zelfs voor het grootste deel beschermd landschap. Je mag dus bijna nergens nog een huis bouwen in dat gebied omdat ze de natuur voorrang geven. Onze gids heeft verschillende spookverhalen verteld. Volgens hem zijn er rond de 300 spookverhalen in en rond Wales. Hij heeft ons spookhuizen, schattige dorpjes, prachtige baaien en adembenemende kliffen getoond. We hebben ook de steen gezien waar koning Arthur volgens de legende zijn zwaard uit zou getrokken hebben. Het weer was echt prachtig, de gids zei dat we ongelofelijk veel geluk hadden met het weer omdat het hier meestal regent en hij nog nooit zo’ n mooie dag heeft gehad op zijn uitstap. Onderweg heb ik ook veel mensen leren kennen uit verschillende landen waaronder ook drie andere belgen! Toevallig gaan ze exact hetzelfde studeren als ik!

    Na de uitstap naar het natuurgebied was er een internationale-studenten-receptie. Daar hebben we welshe volksdans gedanst en hebben we verschillende internationale dingen gegeten. We zijn ook op de foto geweest met The Lord of Swansea. Dat is hier de lokale gezagsdrager en vertegenwoordiger van “Her Majesty”. Daarna was het “Fresher’s party” in een grote tent op een parking van de campus. Iedereen heeft een t-shirt gekregen met zijn of haar “house” op. Ik heb een t-shirt met “off-campus” omdat ik buiten de campus verblijf. Hier kennen ze niet echt een toegangsticket. Voor de meeste feestjes en fuiven moet je een bepaalde T-shirt aandoen en dan mag je binnen. Meestal moet je dus ergens op voorhand die specifieke t-shirt kopen. Dat geeft wel een aparte sfeer omdat iedereen er ergens hetzelfde uitziet.

    Jullie zien het, ik heb niet stilgezeten! Het is wel vervelend dat ik geen internetverbinding heb. Ik moet erg veel in orde brengen via mail en via de website van de universiteit. Normaal zou mijn internet vrijdag in orde moeten zijn. Maar voor de rest maak ik het dus uitstekend!

    Voor de studerenden onder ons: succes bij de start van het academiejaar, ik moet/mag nog een weekje wachten met de lessen maar ik denk aan jullie!

    Aan iedereen vele groeten uit het (voorlopig toch ) droge Swansea!

    Philippe

    PS: Aarzel niet om deze mail door te sturen naar mogelijk geïnteresseerde mensen!




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 23/11-29/11 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs