Met de 5008 stelt Peugeot een nieuwe interpretatie van de compacte monovolume voor. Dit nieuwe model, dat trouw blijft aan de kernwaarden van het merk, optimaliseert alle eigenschappen die van dit segment worden verwacht, zonder compromis op vlak van weggedrag. Bovendien pakt de Peugeot 5008 uit met geavanceerde technologie in dienst van het comfort en de veiligheid. De 5008 wil, kortom, nieuwe normen stellen op de markt van de compacte monovolumes.
Steeds ruimer Peugeot-aanbod in het M1-segment
Na de 308 SW en de gloednieuwe 3008 crossover is de 4,53 m lange en 1,64 m hoge 5008 een natuurlijke aanvulling voor het Peugeot-aanbod in het M1-segment. Na de 3008 crossover vormt de Peugeot 5008 het tweede offensief van Peugeot in de categorie van de volumewagens voor het M1-segment. Deze compacte monovolume met 5/7 plaatsen is een sterk model dat de aanwezigheid van Peugeot op de markt van de gezinswagens versterkt.
Strak gelijnde, aërodynamische monovolume
Uiterlijk onderscheidt de Peugeot 5008 zich door een evenwichtige en bijzonder goed geprofileerde lijn. Zijn aërodynamische vormgeving (Cx 0,29 en Scx 0,77) werd geïnspireerd door de hogesnelheidstreinen. Zij suggereert een vloeiend karakter en uitstekende rijeigenschappen.
De voorkant met de geprofileerde koplampen, de sterk hellende motorkap in één lijn met een grote voorruit die ter hoogte van de vooras begint, lijkt ontworpen te zijn om doeltreffend door de lucht te klieven. Die natuurlijk vloeiende uitstraling van de Peugeot 5008 wordt benadrukt door chroomdetails die het radiatorrooster versieren en de auto standing en elegantie verlenen. De evenwichtige en elegante flanken bevestigen de indruk van permanente beweging, terwijl de hoge taillelijn veiligheid suggereert.
Het profiel wordt verder gekenmerkt door een elegante stijllijn die begint ter hoogte van de deur achteraan, die breder wordt op de vleugel om tenslotte de fraaie achterzijde van de 5008 te omsluiten. Deze nerf geeft de flanken een bijkomende dynamische toets en verleent de achterklep van de 5008 extra karakter.
De achterlichten geven de auto een eigen identiteit door hun typische design maar ook door hun technologie met lichtgeleiders. De achterkant van de auto straalt zuiverheid, robuustheid en standing uit. Het design van de achterklep verraadt een goed toegankelijke bagageruimte, een essentiële kwaliteit voor een gezinsauto.
Deze nieuwe stijl is gebaseerd op een onuitgegeven interpretatie van de compacte monovolume, waarbij een dynamische koetswerkstijl evenwichtig wordt gecombineerd met een groot interieurvolume.
Een helder en heel ruim interieur
In het verlengde van de grote voorruit (1,70 m²) ligt een enorm panoramisch glazen dak (1,69 m²), dat tot de grootste in het Peugeot-gamma behoort.
Zo kunnen de inzittenden genieten van veel licht in de passagiersruimte en een uitzonderlijk panoramisch zicht naar buiten. Met dit glazen dak, de zijruiten, de achterzijruiten en de achterruit bedraagt het totale glasoppervlak maar liefst 5,77 m²!
Ruimte! Een begrip dat het interieur van de Peugeot 5008 perfect typeert. Zo bedraagt de breedte op schouderhoogte 1.476 mm vooraan en 1.520 mm op de tweede rij, waar de drie zetels even breed zijn. Op de derde rij, die plaats biedt aan twee volwassen passagiers, bereikt die waarde nog altijd 1.341 mm! Ook de knieruimte is royaal, en door de grote hoofdruimte kunnen lange passagiers comfortabel reizen.
Voor een optimale zithouding zijn de rugleuningen op de tweede rij in twee standen verstelbaar en kunnen de drie zetels over een lengte van 130 mm verschuiven. Dit bevordert ook de modulariteit: door de stand van de zetels aan te passen, kan de laadruimte vergroot worden of kan meer ruimte worden vrijgemaakt voor de inzittenden op de laatste rij.
Voorbeeldige modulariteit
Op het vlak van de modulariteit behoort de Peugeot 5008 tot de koplopers van zijn segment.
De tweede rij bestaat uit drie even brede zetels, die in lengterichting verstelbaar zijn en een regelbare rugleuning hebben voor maximaal comfort. Zij kunnen ook afzonderlijk in de vloer worden weggeklapt om een volledig vlakke laadvloer te verkrijgen in het verlengde van de laaddrempel.
Dankzij de buitenste zetels van het bioscooptype op de tweede rij is de derde rij makkelijk toegankelijk. Met een eenvoudige beweging wordt het zitkussen rechtgezet en komt de rugleuning naar voor om een maximale ruimte vrij te maken voor achterpassagiers die willen instappen.
Die uitermate geslaagde modulariteit vinden we ook terug op de derde rij, waar de twee volwaardige zetels afzonderlijk in de vloer kunnen worden weggeklapt. Het interieur van de Peugeot 5008 biedt tal van inrichtingsmogelijkheden om in de behoeften van alle inzittenden te voorzien.
|