Bij het verlengen van de motorkap moet je drie belangrijke zaken in acht nemen.
Het plaatsen van een motorkapverlenging vooraan mag voor de lichten die naar voor gericht en vooraan op de wagen geplaatst zijn zolang je de functionaliteit en de minimale lichtbundel respecteert. Dit wordt gecontroleerd op de technische keuring
De structuur van de motorkap mag ook niet gewijzigd worden. Deze heeft immers een belangrijke impact bij een ongeval.
Ook de afstand tussen de motor en de motorkap heeft een belangrijke impact bij een ongeval en mag je dus niet wijzigen.
Het is toegelaten een motorkap van kunststof op je voertuig te monteren mits goedkeuring van je autoconstructeur. Deze goedkeuring moet voldoen aan de Europese Richtlijn 2003/102/EG en het koninklijk besluit van 15 maart 1968.
Zonder goedkeuring van je constructeur is het plaatsen van dergelijke motorkap dus verboden en dit om volgende redenen:
brandgevaar
er is niet meer voldaan aan de richtlijn over frontale botsing
er is niet meer voldaan aan de richtlijn over de bescherming van voetgangers en andere weggebruikers
We onderzoeken in een tweede fase of er een haalbare manier is om een motorkap in kunststof zonder goedkeuring van je autoconstructeur toe te laten. Zodra we hierover een definitieve beslissing hebben wordt dit luik verder aangevuld.
Motorkapsloten
Dit is toegelaten zolang je de originele sloten niet verwijdert en er geen scherpe en uitstekende delen op de motorkap aanwezig zijn.
Motorkapscharnieren
Motorkapscharnieren vervangen, zodat de motorkap op een andere manier opengaat, is verboden. De reden hiervoor is dat scharnieren een te belangrijke impact hebben bij een ongeval. We beschikken momenteel nog over te weinig informatie om te oordelen welke scharnieren veilig zijn. Zolang we hier geen zicht op hebben blijft deze techniek dan ook verboden.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen. De Europese richtlijn 74/483/EEG betreffende de naar buiten uitstekende delen.
Het is belangrijk dat je als bestuurder vanop je zitplaats steeds de openbare weg achter en links van je wagen kan zien. Ook een ander voertuig dat begonnen is links in te halen moet je altijd duidelijk kunnen waarnemen.
Achteruitkijkspiegel binnen
Wat je kan en mag wijzigingen aan de achteruitkijkspiegel binnen in je wagen staat in het koninklijk besluit van 15 maart 1968.
Buitenzijspiegels
De Europese trend is momenteel het gezichtsveldGezichtsveld de ruimte die men met de beide ogen tegelijk ziet van de buitenste zijspiegels alsmaar te vergroten. Dit is een positieve trend gezien je hiermee je veiligheid op de weg verhoogt. Let wel, het gezichtveld van je spiegel hangt af van de montage (plaats en oriëntatie) van je spiegel. Hou hier dus rekening mee bij het vervangen van je spiegels.
Reglementering Artikel 43 §3 van het KB van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten betreffende het algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen inzonderheid de voorwaarden voor de goedkeuring en de montage waaraan de achteruitkijkspiegels voor autos moeten voldoen.
Het is toegelaten je achterste zijruiten en je achterruit te tinten of er folieFolie zeer dunne kunststof in vorm van soepele vellen voor de ruiten op aan te brengen. De kleur en de lichtdoorlaatbaarheid spelen geen rol, zolang je maar van binnen naar buiten kunt kijken. Voorwaarde is wél dat je auto 2 zijspiegels (buitenspiegels) heeft. Let wel, de folieFolie zeer dunne kunststof in vorm van soepele vellen voor de ruiten of het tinten mag maximum een reflectiegraad van 15% hebben. Dit moet echter wel aangetoond kunnen worden door een attest. Dit zou de andere weggebruikers immers kunnen verblinden.
Zonneband en belettering op voorruit en voorste zijruiten
Het aanbrengen van zonnebanden met of zonder belettering mag enkel op de voorruit en niet op de voorste zijruiten. Zorg er wel voor dat het kleven van deze zonnebanden volgens onderstaande regels gebeurt.
Zo mag de ondergrens van de zonneband, horizontaal gezien maximaal tot tegen de onderste lijn van de zonneklep komen wanneer die tegen de voorruit gedraaid is. Let wel, we hebben het hier over de oorspronkelijke zonneklep.
De zonneband mag maximum een reflectiegraad van 15% hebben. Dit moet echter wel aangetoond kunnen worden door een attest.
Reglementering Artikelen 57 en 58 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Luchthappers plaatsen op het dak mag zolang de basisprincipes worden nageleefd. Let wel op dat je bij deze techniek niet aan de dragende structuren van je voertuig raakt.
Luchthappers plaatsen op de flanken kan en mag zolang ze in de lijn van de carrosserie liggen en voldaan is aan de basisprincipes.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
De greep of het sleutelgat van de koffer mag verwijderd of verplaatst worden. Let wel! Het is verboden het slotmechanisme weg te nemen.
Wordt de koffer gebruikt als deur om passagiers in en uit de wagen te laten, bijvoorbeeld bij monovolumewagens, dan mag de greep niet verwijderd worden.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
Het model én de plaats van een klink moeten aan een aantal veiligheidsvoorwaarden voldoen. Het moet uiteindelijk nog altijd mogelijk blijven om in geval van een ongeluk makkelijk uit het voertuig bevrijd te worden. Daarom is het verboden om grepen te verplaatsen en/of weg te werken.
Wél mag je de originele greep vervangen door een ander model zolang je maar niet aan het eigenlijke slotmechanisme raakt. Hetzelfde geldt voor de positie van de greep, deze mag je veranderen zolang je het eigenlijke slot ongewijzigd laat.
De grepen van de achterste zijdeuren mogen verwijderd worden. Deze verandering houdt echter wel in dat je de achterbank en de veiligheidsgordels achterin je wagen moet weghalen. Let wel, deze verandering is onomkeerbaar.
Reglementering Artikelen 3 ter en 59 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen
Het installeren van vleugeldeuren mag op voorwaarde dat je voertuig hiervoor in aanmerking komt. De technische keuring gaat dit na tijdens de validatieprocedure van je wagen. Beschik je reeds over een voorlopige goedkeuring, dan blijft deze geldig. Voor een verlenging van de geldigheid van je goedkeuring moet je langs bij de technische keuring tot je een definitieve goedkeuring krijgt.
Deuren
Deuren mogen vervangen worden als je de basisprincipes hierover naleeft.
Reglementering Artikel 59 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.
De Europese richtlijn 70/387/EEG betreffende het hang- en sluitwerk van deuren.
wat mag wat mag niet!!!!!! het beste de regels naleven je bent je auto rapper kwijt dan je denkt
Do's en don'ts bij spoilers:
Enkel materialen die voldoen aan een bepaalde absorptiegraad zoal polyester, plastiek en ABS zijn toegelaten. Dit betekent dat materialen zoals aluminium, metaal, carbon, hout verboden zijn.
De achterspoilers mogen niet breder zijn dan het koetswerk waarop de spoiler wordt bevestigd.
De spoilers mogen niet buiten de bumper uitsteken.
De kofferspoiler mag niet boven het hoogste punt van het dak komen.
Dak- en raamspoilers mogen niet aan de dragende structuren gelast of gevezen worden en mogen niet meer dan 10 cm boven het dak uitsteken.
Bumpers
Bumpers mogen op je wagen gemonteerd worden zolang je de basisprincipes naleeft.
Reglementering Artikelen 3 ter en 57 van het koninklijk besluit van 15 maart 1968 en zijn wijzigingsbesluiten houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen.