• van Santiago naar huis (deel 1)
  • van Monte do Gozo naar Santiago de Compostela
  • van Béria (Salceda) naar Monte do Gozo
  • van Melide naar Béria (Salceda)
  • van Ventas de Naron naar Melide

Peter en Peter naar Compostela!
    relaas van een pelgrimstocht...
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.van Monte do Gozo naar Santiago de Compostela
    En dan werd het ochtend... gisteravond nog een flinke wandeling gemaakt om ons restaurant te bereiken, waar we uitvoerig en zeer goed getafeld hebben. De nacht was rustig, en om 7 uur trokken we onze wandelschoenen aan voor de kortste trip van onze reis. Steil bergaf ging het, dwars door de albergue (576 plaatsen), vanwaar we Santiago al zagen liggen. Een kort stukje langs de berg en we bereikten de voorstad al. Tijd voor een koffie? We dachten het wel. Opgewarmd begonnen we nu écht aan het allerlaatste traject, langs de grote baan de stad in, langs enkele leuke parkjes, dan de oude stad in. Enkele korte klimmetjes en afdalingen, om dan schuin omhoog de torens te zien blinken. Je krijgt het écht niet voor niets, en we deden de laatste échte klimmeters doorheen de op dat ogenblik nog vrijwel verlaten stad. De zon die we besteld hadden voor de aankomst heeft echter verstek gegeven, en het is een miezerige regen die getuige is van onze intrede. Plots zien we links de zijingang van de kathedraal, en vol hooggespannen verwachting stappen we binnen. Wat een subliem gebouw! Binnenin is de Romaanse kern nog steeds uitstekend te zien, in een hoog middenschip met twee bouwlagen, grote kruisgewelven en machtige pilaren. Subtiel versierde tot zwaar gedecoreerde zijkapellen verraden de gotische invloed in latere tijden, net als de mooie kooromgang. We staan vol bewondering te kijken naar het resultaat van de bouwijver die hier ruim dertien eeuwen aangehouden werd. Terug naar buiten nu, waar we het mooie voorplein bewonderen en de kronkelende, weelderig versierde barokke façade bewonderen. De verplichte foto màg hier niet ontbreken, waarna we opzij van het plein ontbijten en enkele triomfantelijke smsjes verzenden. Na een deugddoend ontbijt werd het de hoogste tijd om ons certificaat op te halen, en het waren onze drie Britse vrienden van enkele dagen geleden die ons de weg wezen. Een kleine wereld in een grote stad is het, want aan het Pelgrimsbureu zagen we Paco zelfs terug. Even aanschuiven, waarna onze stempels gecheckt werden en we het felbegeerde document in handen hadden!! Het bewijs mag dan al niet meer het gewicht hebben van vroegere tijden, voor ons is het toch een schiterende bekroning van een fantastische wandeltocht! Dit moet op gepaste wijze gevierd worden, en we zoeken én vinden koffie! Dan nog even gaan proberen onze slaapplaatsen te regelen, maar dat kan pas vanaf 16 uur in het Franciscanenklooster. Geen nood, we hebben nog heel wat te doen, en ruim op tijd gaan we naar de kathedraal voor de pelgrimsviering. Nog even tijd maken voor het waanzinnig mooie en boeiende Romaanse Noordportaal (met dubbel timpaan!!) en dan begint de mis om 12 uur. Bij aanvang worden alle plaatsen waar pelgrims vertrokken en hun nationaliteiten opgesomdvan de mensen die vandaag aankwamen. En ja hoor! Dos peregrinos uit Belgicà waren vertrokken in Astorga! Het doet oprecht iets om het op deze plaats te horen. De rest van de viering is waarschijnlijk heel mooi en boeiend geweest, maar uitsluitend in het Spaans was het voor ons compleet onverstaanbaar. Toen het grote wierookvat als een woeste slinger door het transsept zwaaide waren we best wel onder de indruk! Dit is pas een zegening! Na afloop liep de overvolle kathedraal leeg en gingen we de sfeer een beetje opsnuiven. Santiago was intussen veranderd in een enorm drukke stad, het grote plein overvol, en het museum dat we wilden bezoeken... gesloten :-( Van de nood een deugd maken, en we trokken het Hospital San Martin binnen, waar we een wifi-aansluiting vonden en dit verslag maakten. De bekroning van een mooie reis, de apotheose van bijna twee weken harde fysieke inspanning is hier, en we genieten met volle teugen! Straks trekken we terug de stad in, op zoek naar een bed voor onze laatste Spaanse nacht, om half zes hebben we een rondleiding in het museum van de kathedraal. Daarna nog iets eten en nagenieten, en morgen de bus op, naar Belgicà! Ons laatste verslag zal normaal morgenavond hier verschijnen. Aan alle supporters en volgers: dank voor de morele steun, we hebben het gehaald!!!!!!!

Geef hier uw reactie door