Inhoud blog
  • STAP 4 : Obama
  • STAP 4 : standpunt Vlaamse politieke partijen
  • STAP 4 : Prentenboeken over pesten
  • STAP 3 : drie concrete leervragen formuleren
  • STAP 1 : onderwerp kiezen en afbakenen
    Zoeken in blog

    Pesten in de basisschool
    Hoe als leerkracht om te gaan met pestgedrag van kinderen en meer...
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 : Obama
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Link naar filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=E7LxBocwm-o







    Obama heeft het in dit filmpje over hoe geloof misbruikt word om terroristische daden en oorlogen te verantwoorden. steeds meer en meer mensen veranderen van gewone gelovigen in extremisten, wat een groot probleem is wereldwijd. Geloof zou ons moeten aanzetten om goed te doen, wat nu vaak niet gebeurd. nu word het vaak verwrongen tot iets wat niets meer te maken heeft met geloof, tot iets dat mensen kapotmaakt, tot iets dat hele steden vernielt. Obama stelt dat deze personen hun geloof verraden. Hij vind dan ook dat het ons recht of zelfs onze plicht is om als gelovige mensen in te gaan tegen de mensen die ons geloof misbruiken.

    “geloof word door extremisten gebruikt als een wapen” - Obama

    20-07-2015 om 13:28 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 : standpunt Vlaamse politieke partijen
    Wat is het standpunt van politieke partijen ivm. multiculturaliteit en/of de plaats van religie in het onderwijs? Ik zocht het standpunt op van vier Vlaamse politieke partijen.

    CD&V:
    Geen algemeen verbod op religieuze kentekenen. Dit verbod gaat veel te ver en gaat jongeren beperken in hun schoolkeuze. Het gaat niet enkel om moslimmeisjes die een hoofddoek willen dragen. Ook in de Sikhgemeenschap blijkt dat hun kinderen door het algemene verbod vaak niet meer de opleiding van hun keuze kunnen volgen, zeker niet op een redelijke afstand van huis.
    Het inrichten van neutraal onderwijs – waar leerlingen van alle levensbeschouwingen welkom zijn – is toch een grondwettelijke opdracht van het gemeenschapsonderwijs?
    Tussen een algemeen verbod en nooit een verbod zijn er veel schakeringen. Onze samenleving heeft er alle belang bij om hier op een genuanceerde manier mee om te gaan. Een algemeen verbod kan nooit recht doen aan de fundamentele vrijheid en aan de concrete situatie en context.  Wat in de ene stad of de ene school aan de orde is, is niet noodzakelijk in een andere stad of school relevant.

    N-VA:
    De N-VA zet in op de talenkennis van de Vlaamse leerlingen.
    Te beginnen met het Nederlands, zeker nu meer en meer leerlingen thuis een andere taal spreken.
    Ook voor vreemde talen moet de lat hoger liggen. Want naast een diploma is talenkennis de beste garantie op een mooie toekomst.

    Open vld:
    Onze scholen zijn bij uitstek de plaats om democratische waarden en vrijheden uit de dragen. Op de schoolbanken moeten jongeren kennis kunnen maken met de verschillende erkende godsdiensten en levensbeschouwingen. Niet op een theoretische en abstracte, maar actuele manier die rekening houdt met hun concrete leefsituatie.

    SP.A:
    Deze politieke partij is voor de scheiding van moskee en staat. 

    16-04-2015 om 11:18 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 4 : Prentenboeken over pesten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Prentenboeken kunnen gepeste kinderen helpen in het verwerken van wat ze meemaken. Kinderen kunnen zich identificeren met het gepeste personage in het verhaal, ze zien door het boek in dat het pesten kan ophouden, ze zien dat ze niet alleen zijn met het probleem, het is een aanzet om over hun probleem te praten enzovoort.
    Omdat het een dankbare manier is om als volwassene het onderwerp aan te halen bij kinderen, lijst ik hier een aantal prentenboeken op waarin pesten aan bod komt. (word nog verder aangevuld)

    Rikki en zijn vriendjes – Guido van Genechten

    van Genechten, G. (2003). Rikki en zijn vriendjes. Hasselt : Uitgeverij Clavis 

    Rikki speelt met al zijn vriendjes allemaal spelletjes. Op een dag staat er een gevlekt konijntje toe te kijken. Als Rikki hem meeneemt naar de andere konijntjes, wordt hij gepest. Maar daar weet Rikki wel raad mee!

    -->het is niet erg als je er een beetje anders uitziet/blijf jezelf/opkomen voor een gepest kind/iedereen heeft talenten/pesten is niet fijn

      

    Krrrr… okodil – Caterine Rayner

    Rayner, C. (2014). Krrrr… okodil. Antwerpen : Uitgeverij de vries-brouwers.

     Rara, het is groen met vriendelijk ogende witte, rode en zelfsgouden spetters. Hij kijkt blij en houdt van spelen, vooral in het water. Zijn specialiteit: verrassingseffect. En o ja, met een vriendjespelen vindt hij erg leuk. De andere dieren worden alleenknettergek van hem. Wie is het? Krrrr… okodil!

    --> bij dit prentenboek is de grens tussen spelen, plagen en pesten zeer vaag. Een ideaal prentenboek om met de kls in betekenisonderhandeling te gaan.

    16-04-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 3 : drie concrete leervragen formuleren

    1) ‘Hoe moet ik als leerkracht omgaan met een kind dat gepest wordt?’

    2) ‘Is het nuttig om te spreken over pesten met kinderen waar er geen pestgedrag voorkomt? (ter preventie?)’

    3) ‘heeft pesten gevolgen voor het kind op lange termijn?’

    26-02-2015 om 22:00 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 1 : onderwerp kiezen en afbakenen

    Beste lezers,

    Ik heb het onderwerp ‘pesten op school’ gekozen omdat ik dit een boeiend onderwerp vind, omdat ik in de kleuterklas zelf ondervind dat kinderen heel gemeen kunnen zijn tegenover elkaar en omdat ik vroeger zelf gepest ben geweest, en dus zeer goed weet hoe moeilijk dit voor gepeste kinderen is.

    Ik vond het dan ook zeer spijtig om te lezen dat er in ons land zeer veel gepest word. “Vier op de tien Belgische kinderen worden gepest.”

    Artikel : http://www.klasse.be/ouders/34050/pesten-slechte-punten-voor-belgie/

    De mentale gevolgen voor het gepeste kind zijn groot. Het doet wat met een kind wanneer het gepest word. Net daarom is er makkelijk een link te leggen met RZL. Hieronder lijst ik enkele dingen op die aangeven dat er een verband is tussen het onderwerp ‘pesten op school’ en RZL.

    levensbeschouwing :

    -Gepest worden door verschillen in ideeën, visie, mening

    -De waarde van het leven : wat vind je van je leven (als gepest kind), hoe denk je over je leve

    religie :

    -Het geloven in een god helpt mij door deze moeilijke tijd

    -Pesten omwille van religie

    zingeving :

    -Waarom wordt ik gepest, is er een reden voor? Ligt het aan mij?

    -De hoop dat het overgaat

    -Wanneer word ik gelukkig?

    -Wat moet ik doen zodat het pesten stopt? 

     De link met onderwijs is ook voor de hand liggend : kinderen brengen de meeste tijd door in de school. De school is dan ook de voornaamste plaats waar kinderen gepest worden.

    Bijlagen:
    http://www.klasse.be/ouders/34050/pesten-slechte-punten-voor-belgie/   

    26-02-2015 om 21:59 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.STAP 2 : eigen voorlopig standpunt innemen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Pesten zou eigenlijk niet mogen voorkomen op school. Al is het tegendeel waar. Ik denk dat de rol van de juf/meester niet te onderschatten is bij het juist aanpakken van pestgedrag bij kinderen. Kinderen leren verschillende waarden en normen van de juf/meester zoals behulpzaamheid, eerbied, liefde, respect, solidariteit, tolerantie, verdraagzaamheid enzovoort. Maar dit is niet genoeg. Ik ben van mening dat een juf/meester een grote rol speelt in de preventie en de aanpak van pestgedrag bij kinderen. Door rond levensbeschouwing, religie en zingeving te werken bij kinderen, specifiek rond pestgedrag, kan de juf/meester invloed uitoefenen op het (pest)gedrag van kinderen. Kinderen die gepest worden hebben nood aan een vertrouwenspersoon. Ik denk dat de juf/meester hiervoor de perfecte persoon kan zijn en daarom goed geïnformeerd moet zijn over wat de beste aanpak is tegen pestgedrag.  Zo denk ik dat de gevolgen op lange termijn verminderd kunnen worden.

    26-02-2015 om 21:58 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Logboek

    Datum

    SBU

    Korte omschrijving activiteit

    20 februari 2015

    10 min.

    Aanmaken blog

    26 februari 2015

    1u20min.

    Stap 1, 2 en 3

    3 april 2015

    1u

    Standpunt vier Vlaamse politieke partijen opzoeken

    13 april 2015

    1u40min.

    Zoeken van bronnen (boeken over pesten op school) in de bibliotheek

    13 april 2015

    20 min.

    Opzoeken en lezen van prentenboek (1) over pesten

    16 april 2015

    10 min.

    Standpunt Vlaamse politieke partijen en korte inhoud van prentenboek over pesten op blog zetten

    18 juli 2015

    20 min.

    Opstellen van interviewvragen

    19 juli 2015

    …

    …

    20 juli 2015

    40 min.

    Taak obama maken (opzoeken filmpje, bekijken filmpje, samenvatting over schrijven, op blog zetten)

    20 juli 2015

    20 min.

    Opzoeken en lezen van prentenbek (2) over pesten

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    26-02-2015 om 00:00 geschreven door Lotte Franckx  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 23/02-01/03 2015

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs