Vanaf nu zal ik een weekverslag maken van de activiteiten van de perenklas. Het verslag zal uit meerdere delen bestaan omdat ik per deel slechts 18 foto's kan plaatsen. Deze week het thema: "Hatsjie, hatsjoem." in 5 delen. Bovenaan het begin van het weekverslag en dan 5 delen naar beneden scrollen tot het einde van het verslag. Veel kijkplezier!
Jules waar is Jules? We gaan samen op zoek en vinden hem in zijn bedje in de poppenhoek. Hij wil niet opstaan, hij heeft overal pijn.
We nemen hem in zijn bedje mee naar onze kring om te bespreken hoe het nu verder moet. Wij voelen aan zijn voorhoofd en het voelt erg warm aan. Nina wil wel even zijn temperatuur meten. Oei, oei, hij heeft 38,9!
Fientje toetst het nummer en Lou praat met de dokter. De dokter komt! In afwachting gaan wij sporten met meester Jens.
Ojee, Jules heeft rode vlekjes! Als we terug zijn van onze sportles merken wij dat de dokter nog niet geweest is. Dan doen we het maar zelf.
Met hulp van mijn kapoentjes en enkele prenten onderzoeken wij Jules.
Met een spateltje in de keel kijken. Dokter Fien doet het even met Jules en wat ziet ze? Een rode keel.
Dan met een lampje kijken in de oren en neus van Jules. Dokter Nina stelt vast dat het er niet goed uitziet!
Dan op de borst en rug luisteren met een stethoscoop ( pff wat een moeilijk woord!). Dokter Emily en dokter Alex doen dit zeer geconcentreerd.
Dokter Marie voelt even aan de buik van Jules. Au, au, roept Jules! Ocharme toch.
Jules heeft de waterpokken! Een spuitje geven zodat Jules snel weer beter is. Dokter Siana is hier al zeer handig in.
Ook nog een siroopje om zijn keel te smeren. Dokter Lou weet precies hoeveel hij mag geven.
Juf Davina en juf Wendy spelen poppenkast voor alle kleuters. 2 heksjes "Prullemie" en "Heksemie" willen sneeuw toveren maar dit bleek niet zo simpel als eerst gedacht. Maar met onze hulp is het gelukt!
We oefenen onze kleurenkennis met een spel. Gooien met een kleurendobbelsteen en dan een pilletje nemen met dezelfde kleur om Jules weer beter te maken.
Dinsdagmorgen vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules." Hij speelde doktertje, samen met zijn "zieke" vriendje... Zijn vriendje had hoofdpijn en Jules onderzocht hem. De "dokter" gaf hem een appelsapje om te genezen en schreef hem nog vlug een "doktersbriefje" voor: een tekening!
We speelden ook een speellied in het thema "ziek zijn." Er lag een bedje op de grond met Jules erin.
We maakten een kringetje van jongens en van meisjes rond het bed. Dan zong de juf :"In ons bedje als we ziek zijn, neem een lepel medicijn, dan zal je snel weer beter zijn, Juleske kiekeboe!" (Op de melodie van :"In de kelder is het donker.") En dan kwam Jules onder het laken vandaan.
Nu mochten mijn kapoentjes om beurt samen met Jules onder de lakens. Dikke pret bij : KIEKEBOE!
Aan onze werktafel schilderden wij een sip kijkende Jules. Later deze week zullen wij ook nog rode stippen stempelen want Jules heeft immers de waterpokken.
In onze hoeken, stage lopen om dokter of apotheker te worden
We speelden ook een geheugenspelletje. De juf heeft 4 voorwerpen uit onze ziekenhoek gehaald. Nadat we ze uitvoerig besproken hadden legde juf er een doekje over. Eén voorwerp nam de juf weg en dan mochten we raden welk voorwerp verdwenen was. Makkie! We wisten het telkens weer.
Maar ook nog een ander doordenkertje kwam op tafel. De juf wilde een verhaal vertellen maar liet per ongeluk de prenten vallen. Oei, wat nu!?
Dan maar samen de prenten bekijken en verwoorden wat we zien. Zo kunnen wij ze toch in de juiste volgorde leggen en samen het verhaal vertellen. Goed gedaan kapoentjes. 1. Jolien gaat wandelen met haar "baby" in een poppenwagen. 2. Oei, de poppenwagen kantelt om en de baby valt eruit. Baby heeft pijn. 3. Baby krijgt een pleister en een zoen van "mama" Jolien.
We kregen deze week ook bezoek van 2 nieuwe vriendjes. Op woensdag kwam Amber langs en op donerdag Gaëthane. Wat een flinke meisjes! Ze zijn er duidelijk klaar voor om aan het schoolse leven te beginnen. De juf en alle kindjes van de perenklas gaan hun uiterste best doen zodat zij zich snel helemaal thuis zullen voelen in onze klas. Amber koos reeds een kenteken, een kikkertje.
Ze genoot van ons speellied "Hansje en Grietje"
Ook in onze speelhoeken ging ze meteen aan de slag.
Donderdag was het de beurt aan Gaëthane. Ook zij koos een kenteken namelijk "Druifjes"
Zij wilde graag schilderen en dan hebben we dan ook gedaan.
Gaëthane speelde ook graag in de zandtafel.
En eigenlijk wilde ze helemaal niet naar huis toen mama er was. Nog even geduld en dan kunnen jullie na de krokusvakantie elke dag naar het perenklasje komen.
Om een verhaal voor peuters te laten beklijven is het nodig om een verhaal op verschillende manieren te vertellen. Daarom vertelde de juf het verhaal van "Dokter Jules" ook nog eens met realistisch materiaal om het uit te beelden.
Op tuti-fruttidag aten we mandarijntjes.
Omdat enkele kleuters aan het begin van de week ziek waren krijgen zij later ook de kans om hun een "Juleke" te schilderen en te voorzien van rode stipjes.
Nog andere creatieve activiteiten waren : Pillen rollen van plasticine en pillen plakken (kleine ronde stickertjes) op een medicijnfles.
Dokter Lou en dokter Finn schrijven een doktersbriefje voor ... schoolzieke kindjes ???
De apotheker brouwt de hoestsiroop
Lena bracht een boekje mee van kabouter Plop i.v.m. het thema: "Ziek zijn."
Dankjewel Lena dat we jou boekje even mochten lenen. We hebben allen genoten van het leuk verhaal.
Donderdag ondervond de juf dat haar kapoentjes het dokterspel beu waren dus daarom op vrijdag de hoekjes weer aangepast. Nieuwe uitdagingen zoals knippen (daar zijn ze altijd heel lang zoet mee) Ook nieuwe puzzels en de juf puzzelt mee want ik heb ondervonden dat mijn kapoentjes niet veel puzzelen. Als de juf mee aan het puzzelen gaat is er opeens veel meer interesse
Hoera, Mathiz is genezen! Samen met Lou de grootste pret aan de zandtafel.
Onze tanden poetsen na het eten van een koekje
Heel spontaan zijn mijn kapoenen verstoppertje beginnen spelen. Natuurlijk wil de juf meedoen. We spelen het verschillende keren en de juf probeert uit te leggen dat ze steeds weer een andere verstopplek moeten zoeken maar het dringt niet door. Maar geen probleem want zij beleven de dolste pret telkens weer ze elkaar op dezelfde plek terugvinden.
Voor we ons klaarmaken om het weekend in te gaan gaan we even kijken hoe het met Jules is. Gelukkig Jules is weer helemaal beter en heeft geen rode vlekjes meer. We trekken onze jas aan om naar huis te gaan ... Maar wat nu?!! Ojee!!!! Een massale acute aanval van waterpokken!
Gelukkig bleef de juffrouw gespaard. Hi,hi! Lieve mama's en papa's gelieve uw zieke kindjes dit weekend extra te verwennen wegens de waterpokken. Graag elke dag hun lievelingsmenu, een extra verhaaltje bij het slapengaan en heel veel knuffels dan zijn uw peuters zeker en vast snel weer beter. Lieve schatten veel beterschap en tot maandag, juf Carla.
Helaas geen foto's van donderdag! Er is iets mis gegaan want de foto's waren allemaal wazig en helaas niet te gebruiken. Gelukkig vandaag wel mooie foto's. 's Morgens vertelde de juf dat ze wilde starten met een verhaal. Maar deze keer zou de juf het verhaal niet zelf vertellen want het is een verhaal op video. Een mooi verhaal met heel veel "Gaatjes" Rupsje Nooitgenoeg. Rupsje Nooitgenoeg heeft honger. Hij eet overal gaatjes in : Een gaatje in fruit, in blaadjes en dan begint hij aan worst, snoep en chocolade. Hij wordt steeds dikker, totdat hij verschrikkelijke buikpijn krijgt. Dan bouwt hij een huisje om zich heen en aan het eind van de week komt hij er weer uit als een prachtige vlinder!
Vandaag stond ook schrijfdans op de agenda. Schrijfdans is een schrijf- en bewegingsmethode waarbij het bewegen op muziek cantraal staat. Voor peuters/kleuters is het een manier om spelenderwijs een vlot, vloeiend en veerkrachtig handschrift te ontwikkelen. Zij maken voor het eerst kennis met bewegingen naar boven, naar beneden, naar links, naar rechts, rond en recht, hoekig en golvend. De bewegingen worden aan den lijve ervaren. Het zijn de bewegingen die ten grondslag liggen aan het toekomstige schrijven van letters en cijfers. De uitvoering gebeurt met twee handen om zo beide hersenhelften te stimuleren en een betere samenwerking tussen de hersenhelften te creëren. Vandaag schrijbelen wij rondjes rond een gaatje.
Ook in de ander hoekjes zijn er veel gaatjes om te ontdekken:
Namiddag gaan we verder met schrijfdans en hoekenspel:
We sluiten onze gaatjesweek af met een kleurenspel met gekleurde schijfjes met: "Een gaatje" Eerst draaien aan de kleurenwijzer. Schijfje zoeken met dezelfde kleur en deze ook benoemen. En dan over de staaf schuiven met dezelfde kleur.
Als iedereen 2x aan de beurt geweest is merken wij dat de torentjes niet allemaal even hoog zijn dus even vergelijken en tellen.
Ja dat hebben jullie goed gezien. Vandaag 2 nieuwe gezichtjes van twee flinke meisjes. Eliza en Ezgi mogen binnenkort ook naar het perenklasje komen en kwamen daarom vandaag de sfeer al eens opsnuiven in onze klas.
Ze waren meteen in "The Mood" om een kenteken te kiezen. Ezgi koos de aardbei en Eliza koos het ijsje.
Na de kalenders en het kennismaken met de meisjes mochten we in de mand van de juf piepen wat zij had muziekinstrumenten bij. Wel alleen maar instrumenten met een gaatje zoals, blokfluiten, triangels, mondharmonika, buistrom, panfluit, enz... We mochten eerst vrij de instrumenten ontdekken en daarna hebben we samen muziek gemaakt.
In onze hoekjes weer nieuwe uitdagingen In de bouwhoek kartonnen buizen en in onze werkhoek spel met water.
Na de speeltijd spelen we verder want iederéén wil natuurlijk graag met water spelen.
Als alles opgeruimd ( lees als opgedroogd is ) Oefenen we ons nieuw versje nog eens. Oei, oei, oei, wat is me dat. In mijn sok zit een gat! Wat komt er doorheen? Het is mijn dikke teen.
Nu maar genieten van een vrije woensdagnamiddag, tot morgen!
"Oei, oei, oei, wat kriebelt er in mijn schoen?" Vraagt de juf zich af. Even schoen uitdoen en nakijken.
Oei, oei, oei, wat is me dat?! "Een gaatje" roepen mijn kapoentjes. Ivano wilde de juf helpen en trok aan de sok zodat het gat niet meer zichtbaar was. Lief!
Waar zit dat gaatje? "In uwe kous" Ja jullie hebben gelijk. "In mijn sok zit een gat." "Kijk wat komt er doorheen?" "Tenen" De juf vraagt: "Veel tenen?" "Neen" "Welke teen?" "Uwe duim." hihihihi! Het is mijne dikke teen.
Ziezo, we hebben een versje geleerd. Nu nog dikwijls oefenen zodat we het kunnen opzeggen. Het gaat als volgt : Oei, oei, oei, wat is me dat? In mijn sok zit een gat. Kijk wat komt er doorheen? Het is mijn dikke teen. Wie wil er ook eens een gaatje in zijn sok? IK, IK, IK, roepen ze met veel tegelijk.
Geen paniek mama's juf Carla heeft geen gaatjes geknipt in de sok van jullie kapoen maar wel in een sokje van onze reserve kledij en deze mochten we dan om beurt aantrekken en telkens hebben wij dan ons nieuw versje opgezegd.
Nu naar onze speelhoeken met veel spelmateriaal met gaatjes. Aan onze werktafel hebben we met priknaalden gaatjes geprikt in een blad. Eerst vrij en daarna trok de juf een streep op het blad en moesten we prikken op de lijn. Amai, dit vergde enige concentratie!
Na het prikken van gaatjes even controleren of er wel echt gaatjes zijn!
Na de speeltijd een bewegingsactiviteit met sportmateriaal met een gat in :HOEPELS! Eerst flink opwarmen met stap- en loopspelletjes.
Daarna deelt de juf hoepels uit en mogen wij van alles uitproberen. Als één vriendje iets leuk kan doen wij het allemaal na.
Tot slot tot rust komen met een ademhalingsliedje : Inademen door de neus en uitblazen door de mond.
Namiddag verder spelen in de hoekjes en in de zaal :
Voor we naar huis gaan nog even een spelletje : Wij zoeken in de wasmand 2 dezelfde sokken. Ja, mama's en papa's vanaf nu kunnen jullie kapoentjes je helpen met het sorteren van de was!
Kijk, juf, sneeuw! Mijn kapoentjes liepen onmiddellijk naar het raam om naar buiten te kijken en te genieten van een wit tafereel.
De juf vroeg naar het weekend en hoorde van : "Ik op de slee gezeten" en ook "Ik ben naar de kastjeswinkel geweest!" Dess was vandaag het vriendje van de dag en heeft onze kalenders in orde gebracht.
Nieuwe uitdagingen vandaag in de sportles bij meester Jens.
Na de sportles merken mijn pagadders dat onze klasdeur verdwenen is. Er hangt een gordijn met : GAATJES
Even door het gaatje piepen ... ja hoor daar is onze deur. hoe geraken we nu binnen? Aha, we vinden ook nog een gat onder de gordijn en ze kruipen allemaal naar binnen. En de juf? Die niet! zij speelt een beetje vals en opent het gordijn aan de zijkant. Foei, juf Carla!
In de klas gaan we op zoek naar meer gaatjes en we vinden ze overal, onder andere een zeefje in de zandtafel, gaatjes in schroeven, gaatjes in boeken. Wiede wiede waatjes, wij zoeken gaatjes!
Maar ook op de creatafel stonden kokertjes klaar om te stempelen daar waren ook gaten in.
We zijn dan ook meteen aan de slag gegaan met stempelen.
In onze speelhoeken veel spelmateriaal met gaatjes :
Vandaag een verhaal van Jules : Opa en Jules gaan boodschappen doen. Opa heeft een boodschappenlijstje gemaakt :hij heeft groenten en fruit nodig. Als ze alles hebben betaald aan de kassa, mag Jules de tas dragen. Opa vraagt of het wel gaat, maar Jules zegt dat hij de tas helemaal niet zwaar vindt. Als ze thuis de boodschappen willen uitpakken, begrijpen ze waarom. (Er zat een gat in de tas en alle boodschappen zijn eruit gevallen.)
Mijn kapoentjes begrepen niet waar de inkopen gebleven waren. Dan zullen we het verhaal even naspelen. De juf zoekt snel een boodschappentas en knipt er een gat in zonder dat haar kapoentjes het zien. Lou is de verkoper en Mathiz gaat appelsienen kopen. Als Mathiz vertrekt vallen de appelsienen eruit. Hoe kan dat nu?
Geen reactie, mijn kapoentjes rapen ze op en stoppen ze weer in de tas.
Nu vallen ze er weer uit en dan roepen ze er zit een gat in!! Aha, eindelijk is hune frank gevallen
Vandaag oefenen we onze kleurenkennis door actief op zoek te gaan naar kleuren. De juf wil op elk gekleurd blad voorwerpen uit onze speelhoeken met dezelfde kleur. Vooruit, zoeken maar!
In de zaal ritmisch bewegen met gekleurde linten :
Na de speeltijd komt Jennefer langs met een vertelkoffer! Jennefer studeert voor kleuterleidster en zat als peuter ook bij juf Carla. De vertelkoffer is een examen-opdracht van de Normaalschool en juf Jennefer wilde het graag eens oefenen. Wij waren maar al te graag het testpubliek. Het was supermooi en iedereen zat gespannen te luisteren. Voor juf Carla en haar kapoentjes is deze opdracht : GESLAAGD!
In onze hoekjes vandaag, knippen, plakken, en nog veel meer ...
We sluiten onze kleurenweek af met een spelletje in de zaal met de grote parachute met ... rood, geel, groen en blauw.
Wat een leuke verrassing deze morgen. We kregen een prentenboek van Lou omdat hij het dubbel had. Het was extra leuk omdat het ook nog perfect in ons thema paste want het ging over de verschillende "Kleuren" Dankjewel Lou! Natuurlijk schoof de juf de voorziene taalactiviteit aan de kant en vertelde ze nu uit het prentenboek van Lou.
Op donderdag gaan we altijd sporten maar vandaag zal meester Niels ons eens flink laten bewegen en meester Koen mag voor één keer toekijken.
Eerst ons sportlied samen zingen en dansen.
Dan beginnen aan onze omloop.
Nu even languit relaxen op een zacht muziekje. We mogen weer rechtstaan na een kriebeltje van de meester.
De juf observeert ons kniptalent.
We maken ook nog een beterschapskaart voor de papa van Lou want hij verblijft momenteel in het ziekenhuis.
We eindigen de dag met een spelletje in de zaal. 1 2 3 Piano
Deze morgen zat Jules ons op te wachten met een ... rode neus.
Hij vertelde dat hij in een kleurenboekje aan het kijken was en de rode kleur vond hij het mooist. Daarom de rode sticker op zijn neus en voor ons had hij ook een sticker. We mochten zelf de kleur kiezen die wij het mooist vonden. Terwijl zong de juf steeds opnieuw ons nieuw kleurenlied met telkens onze naam en de kleur die wij gekozen hadden.
Leuk een kleurtje kiezen maar het kriebelt wel een beetje en sommige kindjes kijken eerst wat scheel met die plakker op hun neus ...
Na het leren van ons kleurenlied leren wij de kniptechniek. De juf demonstreert welk vinger in welk gaatje moet en hoe we onze schaar moeten vasthouden. We knippen rode, blauwe, gele en groene repen in stukjes om ze later op te plakken in een regenboog.
Veel kleurtjes om te ontdekken en te oefenen in de verschillende speelhoeken :
Soms starten we de dag met een verhaal maar vandaag sluiten wij onze schooldag af met een verhaal van Tom en Nina. Meteen alle ogen gericht op onze Nina. NEE! Lacht de juf niet onze Nina maar ze lijkt er wel op want ze hebben dezelfde naam en allebei leuke krulletjes in hun haar. "Tom wil samen met Nina een blauw schilderij maken maar dan ziet Nina de driewieler van Tom staan en ze gaat fietsen. Tom wordt boos en wil zijn fiets terug en probeert Nina met zijn blauwe handen te pakken. Dit loopt in een kliederfestijn uit tot mama ze met knuffels en al in bad zet."
Dag, kapoentjes! Geniet van jullie vrije woensdagmiddag.
Een verhaal van Jules altijd leuk om de dag te beginnen.
Papa zou de kamer van Jules een nieuw kleurtje geven en Jules mocht de kleur kiezen. Maar kiezen is moeilijk voor Jules want hij ziet graag geel maar ook blauw. Geen probleem zegt papa we kopen ze alle twee. Terug thuis giet papa de blauwe en de gele verf in een emmer en Jules mag roeren. Maar wat gek, nu is de kleur groen. Mooi, zegt Jules.
Na het verhaal mogen de vriendjes die gisteren niet aan de beurt kwamen kleurtjes mengen.
Na de speeltijd een kringspel. We verstoppen een rood, geel of blauw blokje onder één van drie identieke bekers. De juf schuift op de muziek de bekers heen en weer. Als de muziek stopt mag iemand raden onder welke beker het blokje zit.
We speelden verstoppertje samen met meester Niels. Eerst moest Niels zoeken en daarna wilde Mathiz zoeken. Maar eerst tellen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 wie niet weg is, is gezien!
Na de laatste speeltijd nog even onze kleurenkennis testen. De juf zingt : Rood, rood, ik heb geen rood. (blauw, geel en groen) Ik moet nog rood gaan zoeken hier in alle hoeken. Allemaal op zoek naar een rood blokje en we leggen dit in de rode hoepel.
Deze week gaan wij onze kleurenkennis vergroten. Niet alleen de kleuren herkennen maar ook ze leren te benoemen. We beginnen met een zoektocht in onze klas naar verschillende kleurtjes. De juf zingt :"Blauw, blauw, ik heb geen blauw. Ik moet nog blauw gaan zoeken, hier in alle hoeken." En dan mochten mijn kapoentjes op zoek gaan naar blauwe voorwerpen. We hebben ook naar onze kleren gekeken om te zien wie er blauw aan had. Dit deden we ook voor de kleur rood. Groen en geel zijn voor morgen want het was de hoogste tijd om fruit te eten.
In de sportzaal bij meester Jens zagen wij ook héél véél kleurtjes. Vandaag dus bewegen en terwijl ook onze kleurenkennis vergroten.
Na de speeltijd waren er drie kleurenvriendjes op bezoek in ons klasje nl. Blauwtje, Roodje en Geeltje. Blauwtje had niemand om te spelen en was daarom een beetje verdrietig totdat Geeltje eraan kwam en samen speelden ze vangertje. De kleuters zagen een blauwe cirkel en daarna een gele cirkel en toen ze samen speelden zagen ze een andere kleur verschijnen :" Groen! " riepen ze. Zo ging het ook met Geeltje en Roodje = oranje en met Roodje en Blauwtje = paars. Héla, wij kunnen zelf kleurtjes maken.
Wie wil dat ook eens proberen? Iederéén natuurlijk.
We ontdekten niet alleen nieuwe kleuren maar ook dat we een bruine kleur krijgen als we teveel kleurtjes bij elkaar mengen.
Bij een nieuw thema horen nieuwe uitdagingen dus deed de juf haar best om de hoekjes wat aan te passen. Kleurtjes mengen in de crea-hoek, maar ook rode, blauwe, gele en groene beertjes sorteren, aangepaste boekjes in de boekenhoek, bouwen met gekleurde blokken op een spiegel, spelen met gekleurde rijstkorrels, en nog veel meer.
Namiddag moest de juf even een pampertje verschonen en toen ze weer in de klas kwam zag ze dit ... 2 kapoentjes die aan het knuffelen waren... Zo lief!
Nadat de klas opgeruimd was en de speeltijd voorbij speelden we samen nog een spel met de dobbelsteen. We spraken samen af: Bij rood bovenaan gaan we op de grond zitten. Bij blauw bovenaan gaan we op handen en voeten staan.
Lena brengt vandaag onze kalenders in orde want zij is het kindje van de dag en de kalenders is één van de taakjes.
Zij had vandaag ook een leuke foto bij van Nieuwjaar bij oma. Juf Carla zag een vloer vol met confetti, hihi! Lena wist ook nog te vertellen dat opa alles heeft opgeruimd. Flinke Opa! Lena had duidelijk haar nieuwjaarsversje voorgedragen en haar vuurwerk laten omploffen! Alle vriendjes wilden graag de foto zien.
Toen hebben we ook de album van Lou erbij gehaald. Vol met foto's van zijn kerstvakantie en ook van de Nieuwjaarsbrief. Zo kunnen we toch nog nagenieten van het vuurwerk dat wij zelf gemaakt hadden.
Nu was het de beurt aan de juf om te vertellen. Een verhaaltje over maan die verdriet had. IJsbeer wil haar troosten door haar een zoentje te geven maar hij kan niet bij maan komen. Dan stellen verschillende vriendjes voor om te helpen. Uiteindelijk raken ze bij maan en krijgt ze een zoen. weg verdriet!
Daarna praten we nog even door over ons thema vriendjes. Hoe gaan we om met elkaar? Wat is lief, wat niet? We sluiten ons gesprek af met een lied over twee vriendjes : "Hansje en Grietje."
Vier vriendjes die gisteren nog niet de kans kregen om te schilderen mogen nu een schilderij maken.
de anderen gaan aan de slag in de speelhoeken.
Na de speeltijd bewegen op muziek in de zaal. We doen de kabouterdans maar ook een leuk speelllied : "Kom wat dichter, dichter, dichter, kom wat dichter, dichterbij..."
We beginnen onze donderdag met poppenkast. Mijn kapoentjes wachten gespannen af. Aha, daar is Jan Klaassen! Hij vraagt om samen te zingen en dan zorgt hij ervoor dat de gordijntjes opengaan. "Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje."
Joris is blij want zijn vriendinnetje mag komen spelen. Katrien wil met de bal spelen maar Joris maakt zich boos en pakt de bal af van Katrien met de mededeling: "Die bal is van mij daar mag jij niet mee spelen!" Zo gaat het ook met een auto en de blokken. Het is telkens lachen als Joris het speelgoed afpak.
Totdat Katrien begint te wenen dan zijn mijn kapoentjes onder de indruk.
Gelukkig is oma in de buurt en zij praat met Joris over delen, samen spelen, het weer goedmaken en lief zijn voor elkaar.
Joris heeft de boodschap begrepen en vanaf dan spelen Joris en Katrien samen met de bal, de auto en bouwen ze samen een toren. Veel leuker!
Nu naar de hoekjes om te spelen en juf Carla hoopt dat haar kapoentjes de verborgen boodschap, in het poppenkastverhaal, in de praktijk zullen toepassen.
Nu even tijd maken om te smullen van lekker fruit.
Na "goeiemorgen" zingen en het ophangen van onze kentekens ontdekten mijn kapoentjes een nieuw vriendje. Inderdaad vandaag zat "Amna" ook in onze kring. Welkom Amna wij hopen dat ook jij je snel thuis zal voelen in onze klas.
Juf Carla bracht vandaag een hele grote tekening mee. Eerst goed kijken en dan mogen we vertellen.
Maar het bleef heel erg stil! Dan is de juf maar begonnen met het stellen van vraagjes. "Waar is het kindje met de boekentas?" "Welk kindje heeft verdriet?" enz... Dat ging veel beter
Nu op naar onze speel-en leerhoeken : Wie wilde mocht knippen en plakken :
Maar ook in de andere hoeken was er veel om te spelen en te leren :
Van spelen en leren krijgen we honger. Vandaag is het tutti-fruttidag wat gaan we smullen? OJEE! Kerstomaatjes.
Sommige kindjes roepen al meteen : "Dat eet ik niet" anderen zeggen niets maar kijken een beetje sip. We gaan wel allemaal proeven zegt de juf en zij geeft het goede voorbeeld Hmm, lekker, zegt de juf. Alle vriendjes namen dapper een tomaatje en proefden ervan. Hihi, sommige gezichtjes spraken boekdelen.
Toch waren er ook vriendjes die het lekker vonden en nog meer wilden.
Gelukkig hadden verschillende kindjes toch fruit in hun boekentas en hebben we dat geschild en gedeeld. Oef, lekkere banaan en appel.
Na de speeltijd nog even in de hoeken spelen :
Tot slot zingt de juf van Hansje en Grietje. Hans en Grietje zijn twee vingerpopjes die graag zingen en dansen. Maar zij maken ook graag een praatje met de vriendjes van de perenklas. Tot groot jolijt van mijn kapoentjes!
Na de speeltijd een speellied : "Zoveel vriendjes bij elkaar." Klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend ik geef je een zoen, laat ons samen een dansje doen. Tra-lalala-lalala-liere, tra-la lala, lala, la x2
Nu verzamelen we in onze kring om eerst goed na te denken over in welke hoek we graag willen spelen. De juf laat een foto van de hoek zien en vertelt wat je eer kan spelen. Daarna is het voor veel peuters makkelijker om een keuze te maken.
Veel vriendjes kozen voor een nieuwe uitdaging aan de creatafel nl. KNIPPEN en PLAKKEN
Oeps, vergeten te vertellen! Vanaf vandaag zal Niels stage doen bij ons in de perenklas, gedurende drie weken. Welkom Niels in onze klas
We starten met een "Nieuw Jaar" en ook met nieuwe vriendjes. In het perenklasje komen er 5 kapoentjes bij. We roepen heel blij : Welkom! Amna, Dess, Fay, Fien en Finn. Wij zijn super blij met nieuwe vriendjes erbij. Eerst mogen de nieuwe vriendjes een kenteken kiezen. daarna hangen wij allemaal onze eigen peertje in de boom.
Alex is vandaag het vriendje van de dag en zorgt voor Jules!
De juf wilde alles weten over de nieuwjaarsbrief met bijhorend vuurwerk. Of mijn kapoentjes het leuk vonden om zelf vuurwerk te maken? Of mama en papa het leuk vonden? Maar helaas pindakaas! De juf is niets te weten gekomen. Enkel Lena vertelde dat mama de boom reeds had opgeruimd en Louis-Emile wist te vertellen dat hij was gaan zwemmen.
Mijn kapoentjes hadden geen zin in vertellen wel in spelen. En dat doen we dan ook. Onze nieuwe vriendjes vonden meteen iets naar hun zin. We zullen ze even voorstellen. Dess Fien
Fay Finn
Amna was er vandaag nog niet zij zal wat later instappen.
Vandaag is het maandag en dan is het al snel tijd om te gaan sporten. Eerst even kennismaken met meester Jens en dan beginnen we eraan.
Vandaag 2 vliegen in één klap : Bewegen en de kleuren leren.
Balletjes opruimen doen we flink.
Dan uitdaging nummer 2: Snel reageren op een signaal. Iedereen deed flink mee ook onze nieuwkomers.
Hoera! Nog één nachtje slapen en dan ... nieuwe vriendjes in ons perenklasje. Welkom, Amna, Dess, Fay, Fien en Finn! Wij zijn zeer blij met jullie erbij Hopelijk voelen jullie je snel thuis, hier bij ons in de perenklas. Wij wensen ook een goede start aan de zeven vriendjes die na de kerstvakantie naar de klas van juf Caroline mogen gaan. Veel succes Ariana, Daan, Ensar, Jana, Jeff, Maud en Siënna.