Vandaag maken we eerst "Hansje en Grietje" wakker om samen te zingen. Opeens zegt Grietje : "Ik zou het wel leuk vinden om Jana te heten." en Hansje zegt dan "En ikke wil Alex heten" Dus zingen we opnieuw maar nu met de namen van 2 vriendjes uit de klas. Natuurlijk werken we het rijtje af en komt iedereen aan de beurt. Kijk ze glunderen als het hun beurt is.
De rest van de dag spelen we in de hoeken en de juf ... observeert en schrijft en observeert en schrijft...
We sluiten de dag samen af met beweging in de zaal. Rollen, rollen laat de bal rollen.
Thema van deze week : "Wat ik al allemaal kan!" Wel dat gaat de juf deze week eens heel goed observeren.
Deze week weinig gezamenlijke activiteiten maar wel een zeer gevarieerd aanbod zodat de juf ook verschillende domeinen van onze ontwikkeling kan observeren.
We behouden natuurlijk wel onze dag structuur d.w.z. dat we ook vandaag begonnen zijn met ons goedemorgen lied. We hangen nu ook al een daglijn op in de vorm van foto's. Deze foto's vertellen ons wat we gaan doen. We zien de dag vooruit gaan door een foto van Jules te verplaatsen, telkens er een nieuwe activiteit begint.
Op maandag hebben we meestal veel te vertellen over het weekend. Maud bracht vandaag 2 mooie foto's mee van een leuke weekenduitstap. Maud liet zich schminken in een prinses. Zij mocht de foto's tonen aan de vriendjes en gaf wat uitleg. Juf Carla zal de foto's plakken in ons praatronde boek en het daarna in de boekenhoek leggen zodat iedereen het kan inkijken.
Helaas geen foto's van de sportles bij meester Leroy want juf Els was er niet vandaag. Wel enkele foto's van ons hoekenspel :
Namiddag speelden juf Caroline en juf Carla poppenkast voor alle kleuters van "De Eik" in onze speelzaal. Deze keer over Toeka. Toeka? hoor ik jullie vragen. Wel, Toeka is de naam van een speelse vogel die leeft in het bos. Hij wil de kinderen laten stilstaan bij hun denken, hun gevoelens en hun gedrag op sociaal vlak. Toeka wil samen met de kinderen werken aan een toffe sfeer op school. Alleen als de sfeer binnen een groep goed zit en als kinderen voldoende veiligheid en vertrouwen voelen, zullen zij kunnen "leren" op cognitief en op sociaal vlak.
Wel vandaag is Toeka dus geboren tijdens de poppenkast en morgen zullen wij hier een activiteit rond doen en ook het Oeka-toeka-lied leren.
Na de laatste speeltijd zijn de peuters wat langer buiten gebleven om te genieten van heerlijk herfstweer. En de juf observeerde wie er kon steppen, fietsen (met driewieler).
Sorry voor de mindere kwaliteit van de foto's vandaag maar de techniek laat juf Carla dit schooljaar serieus in de steek.
I-pad valt de hele tijd uit dus heb ik foto's gemaakt met de gsm maar de foto's zijn wel wat minder mooi.
Hopelijk krijg ik ook dit probleem snel opgelost!
Deze morgen om te beginnen een verhaal over Max en Fien die samen met hun juf appelmoes maken.
hebben jullie ook zin om appelmoes te maken? Ja natuurlijk! Wat een domme vraag, juf Carla. Ok, maar dan moeten we wel eerst onze handen wassen.
Zo, wat hebben we allemaal nodig? Even spieken in ons boek : Een kookpot, een vuurtje, mes, bordje en appels natuurlijk. Eerst de appel eens goed bekijken, vertellen wat we zien en al weten ... zoals de vorm, de kleur. Eens ruiken en dan aan het werk.
De juf schilt de appels en haar kapoentjes snijden de appel in kleine stukjes. Alles in de kookpot doen, water erbij en op het vuur zetten. Simpel niet?
Nu alles opruimen en afwassen want dat hoort ook bij koken. Aan vrijwilligers geen gebrek dus wisselen we af. Afwas genoeg.
Na de speeltijd is de appelmoes klaar en genoeg afgekoeld dus kunnen wij proeven. Sommige kapoentjes krijgen er niet genoeg van anderen willen eerst zelfs niet proeven maar als de juf zegt "slechts één hapje" proeven ze toch. Flink zo!
Vermits het vrijdag is mogen we ook een koekje eten en dan gaan we onze tandenpoetsen.
Hebben jullie goed geslapen? Ja! Goed zo want vandaag gaan we tellen. Ja, mama's en papa's ook wij pakken de ernstige dingen aan en vandaag is dat wiskundige initiatie. De één-één relatie. Amai, niet makkelijk hoor! Fruitboer Jan vroeg mijn kapoentjes of ze hem wilden helpen met het plukken van zijn peren. Natuurlijk willen we dat doen.
Eerst met de dobbelsteen gooien en dan evenveel peertjes plukken en in de mand gooien. Op de dobbelsteen staan 1-2 of 3 stippen.
Nu gaan we onze stempeltechniek oefenen. Mijn kapoentjes mogen om beurt met een sponsje groene verf stempelen op een groot blad. Als onze werkjes droog zijn zal juf Carla er appels en peren uitknippen.
Na de speeltijd gaan we sporten met meester Koen. Vandaag werken we aan onze werptechniek.
Namiddag spelen we in de hoekjes: Oogjes dicht en heel goed nadenken wat wil ik graag spelen?
Wie graag wil mag vrij knutselen. De juf zorgt voor allerlei materiaal
We sluiten onze dag muzikaal af. De juf stelt de muziekinstrumenten voor en demonstreert hoe we ze moeten hanteren. Dan een begeleidend muziekje opzetten en toen ... was er een hels lawaai!! Ojee, gelukkig is dit het einde van de dag, hihi!
Peuters taalvaardiger maken is zeer belangrijk daarom beginnen we vandaag met een vertelprent over "De boomgaard." Eerst goed kijken en dan mogen we volop vertellen over wat we zien. MAAR ... juf Carla hoorde niets!!
Wat nu!! Voorwerpen zoeken die op de prent staan. Mijn zwijgzame kapoentjes mogen een voorwerp kiezen en dan het zoeken op de prent. Op deze manier lukt het wel.
Tot slot nog een zoekspel. Waar staat het kindje met een gestreept bloesje en een oranje kleedje? Ook dat gaat goed.
Nu spelen in de hoekjes:
Appeltjes rollen van plasticine en er een steeltje opzetten.
Ook in de andere hoekjes nieuwe uitdagingen:
Om het "klein schooltje" af te sluiten vertelt de juf een verhaal. "Anna eet graag fruit."
Anna gaat met mama naar de de markt om fruit te kopen. Anna is dol op fruit en fruitdrankjes. Ze kopen appels, sinaasappels, bananen, aardbeien ... Als Anna en mama thuiskomen, maken ze een heerlijke smoothie.
Oh, zo lief! Ensar bracht een foto mee van "Nisa" Zo konden wij haar ook eens bewonderen.
Na onze praatronde lagen er drie stukken fruit op onze tafel. Een banaan, een appel en een peer. We hebben de kleur en de vorm vergeleken.
Tot slot hebben we samen de banaan geschild en opgegeten. toen ze op was heeft de juf prenten op tafel gelegd en mochten we samen proberen om ze in de juiste volgorde te leggen. Amai, dat was toch niet zo makkelijk.
Nu allemaal naar de zaal voor peuterschrijfdans. Wat is dat hoor ik jullie zeggen? Wel het is een schrijfmethode voor alle kleuters. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen.
Een kleurenspel om af te sluiten: Gooi met de kleurendobbelsteen en zoek dezelfde kleur. Maak dan het rupsje langer. Hmm, zegt Rupsje Nooitgenoeg lekker fruit!
Het weekend is voorbij dus even bijpraten. Wie heeft er iets leuks gedaan? "Kermis geweest!" hoorde de juf van alle kanten. Hihi, juf Carla ook. Geloven jullie mij niet? Kijk maar een foto van mij en Nienke = mijn kleindochtertje.
Maar één kindje heeft ook iets leuks gedaan samen met hare peter. Maud is naar de dieren gaan kijken.
Toen de juf vroeg: "Welke dieren heb je gezien? zei ze: "Het was geen giraf" Dan ben je niet naar de dierentuin geweest? Welke dieren waren er wel? Konijntjes en geiten. Aha, ben je naar de kinderboerderij geweest? Ja! en ik heb brood in de bak gegooid en de boer gaat het aan de dieren geven. Nu ons tussendoortje eten en dan sporten met onze meester Leroy. Meester Leroy had vandaag zijne sportvriend "Benny" meegenomen.
We kregen allemaal een "high five" van Benny en dan zongen we samen ons sportlied: "Hé, doe je mee want sport is fijn voor groot en klein."
Gekke meester Leroy met een geel hoedje.
"High five" van de meester. Goed gedaan, allemaal!
Na de speeltijd tijd voor een verhaal: "Rupsje Nooitgenoeg" Op een mooie dag kruipt Rupsje Nooitgenoeg uit zijn ei. hij heeft ontzettende honger, dus hij begint meteen met eten en hij houdt niet op tot hij een heel grote rups is. Dan bouwt hij een huisje om zich heen en daar komt hij pas weer uit als hij een mooie vlinder is geworden.
Na het verhaal wilde de juf voorstellen om een peer te stempelen maar ... Maud zei: "Mogen wij nu ook een vlinder maken?" En de juf dacht waarom niet, het is eigenlijk een goed idee. Dus snel ander materiaal halen en samen beginnen we eraan.
Druppels verf op een blad laten vallen met een druppelteller. Dan dichtvouwen, de vlinder in model knippen en weer open doen. Oooooo! Zo mooi! Nu mogen we om beurt een vlinder maken aan onze creatafel.
Namiddag na de laatste speeltijd een geheugenspelletje met fruit. Eerst bespreken we het fruit. Dan een doek erover en alle ogen dicht.
Nu komt ... oei, oei," Rupsje Nooitgenoeg" en neemt stiekem een stuk fruit weg.
Wat is er weg?
Na enkele keren wil rupsje Nooitgenoeg mijn kapoentjes foppen. Dus neemt ze de peer weg maar zet er een mandarijn voor in de plaats. Hihi, dat was lachen!
Deze morgen kregen we heuglijk nieuws want Ensar is grote broer geworden van een zusje: "Nisa"
Namiddag gaan we een feestje bouwen want Ensar bracht iets lekkers om te knabbelen en te drinken mee. Vandaag ook de projectdag rond het thema "Gezondheid" Daarom zijn we sportief van start gegaan. Heel hard lopen, heel hoog springen, fietsen, enz...
Tot slot even relaxen tot de juf komt kriebelen.
In de klas zien we een grote mand met een doek erover!
Wat zou erin zitten? vraagt de juf. "Een auto" roept iemand. Zullen we eens piepen? Ja, ja! Nee zegt de juf maar jullie mogen weleens voelen en dan raden.
Al heel snel werd er appel gezegd. Goed zo! Maar er zaten ook peren bij.
We bekijken het fruit van dichtbij en de juf stelt vraagjes om meer te weten te komen over de kleur, de vorm, de benamingen van de verschillende delen, enz... Hoe kunnen we appels en peren eten? Wassen en opeten met de schil of schillen of in stukjes snijden en schillen. De juf demonstreert alles.
Maar wat haalt de juf nu tevoorschijn? Koekjes!! Zijn die ook gezond? Hoeveel mogen we er van eten? Kan dat op school? Wat doen we na het eten van koekjes. Juf Carla wil haar kapoentjes testen. Ze maakt 2 bordjes klaar ééntje met appel en ééntje met koekjes. Wat zullen haar kapoentjes kiezen?
Juf Carla dacht dat zij allemaal resoluut voor het koekje zouden gaan maar de juf had het helemaal mis. Het eerste kindje koos al meteen zonder twijfelen voor een stukje appel. En zij was niet alleen nog meer kapoentjes namen appel en lieten de koek links liggen. Bij de tweede ronde kregen de appelkiezers hun koekje en de koekjesmonsters hun appeltje, hihi!
Na de speeltijd hoorden we Jan Klaassen roepen dat we snel op onze banken moesten gaan zitten want de poppenkast ging beginnen.
De mama van Katrientje wilde haar verrassen met pannenkoeken maar moest nog even naar de winkel om melk te halen. Zou Katrientje flink zijn? "Ja, mama"
Mama was nog maar net de deur uit of Katrien kreeg honger en besloot op zoek te gaan in de keuken. Zij vond de ... koekjesdoos! Eén koekje kan geen kwaad, 2 koekjes ook niet want het zijn hele kleine. En zo bleef Katrientje koekjes eten tot de doos helemaal leeg was. Ai, ai, nu had ze buikpijn en moest alles aan mama opbiechten. Spijtig voor Katrien maar pannenkoeken eten dat kon nu niet meer.
We kregen van Jan Klaassen allemaal een koekje maar wel op voorwaarde dat we zouden tandenpoetsen. Ja, hoor, dat beloven wij!
Vrijdag 18 september is er voor alle kinderen van "De Eik" een projectdag ivm. "Gezondheid." Nu bedacht ik net dat dit het ideale moment is om het te hebben over het belang van het poetsen van de tanden.
Daarom vraag ik via deze weg of het mogelijk is om vrijdag aan je kleuter een tandenborstel mee te geven. (Met naam) Voor tandpasta zorgt de juf. Ik zou de tandenborstel op school willen houden zodat wij elke vrijdag onze tandjes kunnen poetsen na het eten van een koekje. Dus vanaf nu vrijdag mogen jullie kleuters na fruit of yoghurt ook een koekje eten en daarna gaan we dan tandenpoetsen. Hopelijk is dit bericht duidelijk indien jullie toch vragen hebben kan dat altijd via heen-en weerschriftje of via mail.
Deze morgen zijn we meteen op verkenning vertrokken in onze school. Op zoek naar broertjes en zusjes en andere bekenden in andere klasjes. Eerst gingen we op bezoek bij onze buren. De aardbeienklas van juf Kathleen.
We hoopten om Dylano te zien ( broertje van Siana) Maar helaas was hij vandaag niet op school. Op naar de appelsienenklas van juf Caroline.
In de uiltjesklas van juf Wendy vond Clément zijn broer Arnaud en Ariana haar nichtje Lara.
Dan met de trap naar het eerste leerjaar. Het viel de juf op dat haar kapoentjes al heel goed kunnen traplopen.
Helaas waren de kindjes van het eerste sporten. Dan maar verder... In het zesde leerjaar bij meester Jo. Hier mochten we zelfs op het smartbord tekenen.
Maud kreeg een dikke knuffel van haar bus-vriendinnetje Indy.
We kwamen langs de boekenmonsterklas. Hier komen we zeker nog terug om in de boekjes te kijken.
Voorzichtig weer via de trap naar beneden en dan aankloppen bij..
Mijnheer de directeur Onze directeur heeft het héél druk! Gelukkig voor onze directeur hebben wij even geholpen met het in orde brengen van de vele paperassen en het plegen van telefoontjes.
In de druivenklas van juf Gina vonden Ashley en Alex elkaar weer en ook Ryan en Siënna.
In de appeltjesklas van juf Patricia zag Jana broer Niels en Maud nichtje Iza.
Zo nu weer naar de perenklas. Oost West thuis best!
Eerst fruit eten en dan gaat juf Carla Tik Tak spelen. Gespannen zitten ze te kijken tot het spektakel begint... tik-tak-tik-tak-tik-tak
De wijzer gaat heen en weer totdat er 2 deurtjes opengaan. Tik Tak is een bekend Belgisch kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Deze keer in het thema : De hoekjes van mijn klas. Een toren bouwen (blokkenmat)
Ik gebruik het ook om (nieuwe) technieken uit te beelden. Wat kan ik met plasticine doen? Kneden, worstje rollen, balletje rollen,...
Schuivende bekers. Onder één beker verstopt de juf een voorwerp en dan wisselen de bekers van plaats. Onder welke beker zit het belletje?
Hoe maak ik een puzzel?
De schaartjesdans, een dansende schaar knipt een peer ( Aan onze werktafel mogen wij ook knippen )
Het verfpotje schildert ...een peer! ( Want wij zitten in de perenklas )
Tot slot komt Jules nog even kiekeboe spelen
Als Tik Tak gedaan is gaan de deurtjes weer dicht.
Zoals jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het verhaal. Tijdens de voorstelling was het muisstil, af en toe hoorde ik iemand zeggen :" Nog eens!"
Na ons fruitmoment was het tijd om te sporten met meester Koen. Vandaag had de meester een omloop klaargezet. Klimmen, klauteren, schuiven en sluipen onder de grote mat... De kapoentjes doen het allemaal even graag.
Namiddag nog even spelen in de hoekjes : Wie zin heeft mag vrij tekenen met kleurtjes en stiften en ook knippen en plakken.
Voor we naar huisgaan zingen we nog even samen "Hansje en Grietje!"
Morgen, een projectdag ivm gezondheid. Denk aub eraan om je kleuter een tandenborstel mee te geven. Slaaplekker!
Ons ochtend ritueel gaat elke morgen ietsje vlotter. Maar vandaag was Jules verdrietig want hij wilde meedoen maar wist niet hoe? Zullen wij Jules helpen en het voordoen. Oh, wat lief, iedereen wilde helpen. Kijk Jules zo!
Nu gaan we bewegen in de zaal met juf Carla en Jules. Mijn kapoentjes krijgen elk een Julesmatje met de opdracht dit in de zaal op de grond te leggen en met de voeten erop gaan staan. Wauw! Flink zo. Nu het "Hup Juleslied" en iedereen doet mee.
Daarna volgen allerlei opdrachtjes zoals : Als je de muziek hoort stap je tussen de boekentassen maar als de muziek stopt dan pak je snel je boekentas en stop ze hoog in de lucht. Of, kruipen door de zaal op de muziek, als de muziek stopt snel bij je boekentas gaan zitten.
Mijn kapoentjes doen flink mee. Na intensief bewegen gaan we rusten met een zacht relaxatielied. Terwijl komt Jules en de juf ons zachtjes kriebelen.
Weer in de klas verzamelen we eerst in de kring. We moeten onze ogen sluiten van de juf en goed nadenken waar we graag willen mee spelen. Als we het weten mogen wij het zeggen of de foto nemen van ons favoriete speelhoekje.
Aan de werktafel experimenteren we met verfdotters.
Als het klasje opgeruimd is komen we samen in onze kring. De juf wilde weten in welke hoek we graag spelen. Toen het de beurt was aan Jules vertelde hij dat hij graag een toren wil bouwen maar het lukt niet. Oei, dat is spijtig Jules. Wij zullen je helpen.
Eerst draaien aan het kleurenwiel en dan een blokje, in de emmer, zoeken met dezelfde kleur. Om beurt mogen we draaien en kijk!
Jules, super blij met zijn hoge toren.
Wat heeft juf Carla toch flinke kleuters! Geniet nu maar va, jullie vrije namiddag en tot morgen!
Amai, wat een verschil met gisteren. Vandaag een super leuke dag.
Eerst gezellig samen goedemorgen zingen en onze kentekens ophangen. Juf Carla had foto's meegebracht van de hoekjes van de klas. Om beurt mochten we een foto omdraaien en dan proberen te verwoorden wat er te zien valt en welk hoekje het is.
Dan gingen we samen kijken in de hoek en vertelden we wat we er kunnen spelen. Maar ook wat mag en niet mag! Hopelijk hebben ze goed geluisterd
Na onze hoekenronde was het hoogtijd om creatief te zijn. Juf Carla kan toveren! Willen jullie dat zien? Natuurlijk. Eerst met een verfroller verf smeren op een groot plexiplaat.
Dan met één vinger een tekening maken in de verf. Nu er een blad opleggen en goed wrijven n terwijl de toverspreuk zeggen : Hokus, pokus, pats, ik wou dat er een tekening was!
Voor de speeltijd lekker fruit en yoghurt smullen.
Na de speeltijd een speellied : "In de kelder is het donker."
Laat het daar maar donker zijn in de heldere maneschijn, Annemarieke, koekoe! Eén kindje mag op de stoel samen met Jules. De anderen dansen in een kring rond hun vriendje en zingen. Als het liedje uit is kriebelen wij ons vriendje op de stoel. Zo doen we verder tot iederéén aan de beurt geweest is.
Namiddag werken en spelen wij verder :
Om onze dag af te sluiten een leuk verhaal over Anna. "Anna in de klas."
Deze morgen zaten we gezellig bij elkaar in onze vertelhoek. Eventjes onze activiteiten van het weekend aan elkaar vertellen. Tot hier toe liep alles nog gesmeerd.
Maar vanaf dan liep alles mis het leek opeens wel vrijdag de dertiende! Vandaar dat de juf vandaag slechts enkele foto's heeft voor dit verslag. We hebben helaas geen foto's van de sportles bij meester Leroy want Els kon vandaag niet naar het perenklasje komen. De juf kon duidelijk aan het humeur van haar peutertjes merken dat week 3 begonnen was. Ze waren wat humeurig en lichtgeraakt vandaag. Ook het verschonen van de vele gevulde pampertjes nam heel wat tijd in beslag.
Lieve kapoentjes, strakjes goed slapen zodat we morgen met ons nieuw thema "Hoekjes in mijn klas." kunnen beginnen. Tot morgen, kapoentjes!
Vrijdag was een speciale dag in onze school. In het lager onderwijs was er een anti-pestdag en ook de kleuters nemen deel aan dit project. Kleuters pesten wel niet maar plagen en elkaar pijn doen komt wel voor. Vandaar het thema : " VRIENDJESDAG " Deze morgen speelde juf Carla poppenkast voor haar vriendjes Natuurlijk in het thema van vandaag. Eerst zingen we een liedje : " Jan klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen ben je thuis?" Dan komt Jan Klaassen tevoorschijn en maakt even een babbeltje met zijn aandachtig publiek.
De eerste keer speel ik zonder decor. Zo weten de kleuters dat juf Carla niet weg is maar wel achter de poppenkast zit. Het verhaal ging over "delen." Katrien wilde eerst haar speelgoed niet delen met Joris maar na tussenkomst van mama gelukkig wel. Eind goed, al goed. Of mijn kapoentjes het spannend vonden? Kijk maar naar de foto's. Hun gezichtjes spreken boekdelen.
Dan komt Jan Klaassen nog even afscheid nemen. Daaaaag!! Poppenkastvriendjes.
Na de poppenkast krijgen wij bezoek van Clairke. Maar zij is niet alleen. Ze heeft een nieuw vriendje bij voor de perenklas. "Jules" hij zal vanaf nu ook elke dag naar de perenklas komen. Maar Jules had verdriet en huilde om zijn mama. Gelukkig wilden alle kapoentjes vriendjes worden met Jules zodat hij zich niet meer alleen moest voelen.
De juf stelt voor om vriendschapsbandjes te maken om te tonen dat wij allemaal vriendjes zijn. De vriendjes van de perenklas. We maken er allemaal ééntje om straks aan ons vriendje te geven. IJverig gaan we aan de slag.
Terwijl Els de armbandjes op maat aanpast spelen wij, zoals goede vrienden, even in de hoekjes :
Daarna mogen we elk een armbandje kiezen om aan een vriendje te geven. Juf Carla helpt even met vastmaken.
Nu zijn we allemaal "Dikke" vrienden van elkaar.
En dat verdient een dansje Zoveel vriendjes bij elkaar klap in je handen en draai nu maar. Jij bent mijn vriend, ik stuur je een zoen laat ons samen een dansje doen. Traaa-la lala lala liere traa-la lala lal la (x2)
Juf Carla kon merken dat het de laatste schooldag van de schoolweek was. Niet alleen aan zichzelf (juf was ook moe )maar ook aan haar kapoentjes. Daarom geen afsluitactiviteit meer maar wel samen met Jules kijken naar Piet Piraat en zijn vrienden.
Vandaag starten wij met een praatplaatin het thema : "Voor het eerst naar school" Mijn kapoentjes keken aandachtig naar de prent en mochten dan vertellen wat zij zagen. Deze eerste keer kwam er van vertellen nog niet veel want het is nog allemaal nieuw voor hun. Niet erg hoor! Juf Carla stelt dan vraagjes om hen op weg te helpen.
Nu was het tijd om een liedje te leren : "Hansje en Grietje die gingen naar de school." Het was er zo fijn, het was er zo mooi. Hansje stak zich weg, Grietje stak zich weg. Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn, het was er zo mooi. Hansje werd zo moe, Grietje werd zo moe. Toen vielen ze in slaap tot de morgen toe.
Nu aan de slag met waterverf. We verven een Hansje en een Grietje. Daar zal de juf stokpopjes van maken zodat wij ze kunnen laten dansen terwijl wij hun liedje zingen.
Hoera! Iedereen was deze morgen goedgezind. Dan maar meteen aan de slag. "Goedemorgen zingen" en kentekens ophangen. Juf Carla wilde wel eens weten wat er allemaal in onze boekentas zit. Dus wij naar de zaal om onze tas erbij te halen. Amai, zoveel mooie boekentassen. Wie heeft welke boekentas dat willen wij wel graag weten. We herkennen een Uiltje, een piratentas, een princessen tas, een Minnie-Mousse-tas en ook ééntje met een dinosaurus. Wie weet wat er in onze boekentas zit? Zullen we even piepen? We vinden een H&W-boekje, brooddozen, een flesje water en helpen de juf om alles netjes weg te bergen. Sommige kapoentjes profiteren er even van om hun knuffeltje en tutje te nemen.
We hebben natuurlijk niet alleen gekeken maar we hadden ook van alles te vertellen. Als onze tasjes weer op hun plaats staan gaan we aan het werk. We plakken stukjes gekleurd papier met lijm.
Terwijl spelen de andere vriendjes in de hoekjes :
Namiddag werken we ijverig verder :
Oei, oei, een spook in onze klas!
Helaas van ons laatste uurtje geen foto's want de juf had het druk met zorgen voor droge broekjes. Morgen vrijaf! Geniet van jullie vrije dag!
Vandaag is onze tweede schoolweek begonnen en vermits mijn kapoentjes flink zijn wil de juf zo stilaan structuur brengen in ons ochtend ritueel. Dus gaan we bij het binnenkomen van de klas niet meer in de hoekjes spelen maar wel samen in de vertelhoek zitten om ons "Goedemorgenlied" te zingen. Na wat aanmoediging lukt het de juf om de meeste kapoentjes te laten meedoen.
Nu onze kentekens zoeken en in de boom hangen.
Vandaag mogen wij met meester Leroy gaan sporten in de grote sporthal. Daarom eten op maandag ons fruit wat vroeger want ons sportuurtje is reeds om half tien. Extra vitamientjes om te bewegen! Eerst in de kring kennismaken met de meester en samen zingen wij : " Hé doe je mee want sport is fijn voor groot en klein."
Daarna spelen met de bal. We rollen de bal van een helling en gaan hem dan weer halen.
Na de speeltijd heeft de juf schaaltjes met verf en dotters klaargezet. We gaan stempelen. Eerst even samen bespreken wat we allemaal nodig hebben en hoe we het gaan aanpakken.
Nu mogen we om beurt zelf stempelen.
In de andere hoekjes heeft de juf nieuw spelmateriaal klaargezet zo kunnen wij weer nieuwe dingen ontdekken en leren.
Wie een puzzel helemaal alleen maakt mag de juf roepen en dan krijgt de maker een sterrenstempel als beloning.
Namiddag werken we verder totdat iedereen aan de beurt geweest is.
Om onze dag af te sluiten speelden we samen een spelletje: "Wie is er weg?" De juf plaatst 4 dieren op een rijtje.
Nu doen we allemaal onze ogen dicht en terwijl neemt de juf er ééntje weg.
Ogen weer open, wie is er verdwenen? Amai, zo laat op de dag onze hersenen gebruiken. Maar samen lukt het wel!
Hoera, vandaag mogen wij naar het "Kidzfestival" De gemeente Wellen wil alle schoolgaande kinderen een geweldige start geven van een nieuw schooljaar met veel fun om te beginnen. We krijgen allemaal een T-shirt van "De Eik" weliswaar veel te groot maar zo raakt de juf ons tenminste niet kwijt!
Voor mijn kleintjes is de eerste uitdaging al samen op uitstap met de grote bus. Waarschijnlijk voor veel kapoentjes de eerste keer. Maar iedereen vond het fijn.
Wauw, zoveel te zien, zoveel te spelen!
Maar wij mogen eerst naar binnen voor poppenkast. Hoe gaan mijn kapoentjes reageren? Gaan ze het leuk vinden of toch een beetje bang? Juf Carla gaat voor alle zekerheid tussen hen in zitten. Maar eigenlijk was het niet nodig want ze hebben met volle teugen genoten van een toch wel spannend verhaal. De gezichtjes spreken voor zich.
Eerst even wachten tot de voorstelling begint.
Nu kan de pret beginnen
Amai, zo spannend! Gelukkig is alles goed afgelopen.
Nu naar buiten om te springen!!! Eerst de schoenen uit!
Amai, zo vermoeiend! Even rusten en een stoere tattoo laten zetten. We mogen zelf een tekening kiezen en ook de kleur.
Nu even samenspelen met een grote wereldbal!
Op naar de discospringtent.
Van al dat spelen krijgen we honger. Hmm, dat smaakt!
Oeps, tijdens het eten valt er ééntje in een diepe slaap. Gelukkig is er de schoot van Mireille (ons vaste busbegeleidster). Terwijl leven de anderen zich uit in het ballenbad.
Daarna een klim- en klauterparcours in "Oceanworld"
Amai, zo moeilijk!
Juf Carla helpt even.
Oeps, juf Carla ziet nu pas ( tijdens het plaatsen van de foto's) wat er geschreven staat!
Tot slot een ritje op de draaimolen.
Eigenlijk was er dan nog een show met zang en dans maar mijn kleintjes waren moe en daarom zijn we naar school gegaan. Daar hebben we nog verder alles opgegeten wat we maar konden vinden. Ze hadden nog een klein hongertje En daarna nog even in de hoekjes gespeeld of naar Bumba gekeken maar daar heeft de juf geen foto's van want de batterij was leeg. Fijn weekend en tot maandag, speelvogels!
Vandaag voor de eerste keer alle vriendjes in de kring om samen goedemorgen te zingen.
Ook vandaag zoeken we ons peertje en hangen het in de boom.
Daarna mochten nog enkele vriendjes een schilderijtje maken want zij waren gisteren nog niet aan de beurt geweest.
De andere vriendjes spelen in de hoekjes.
Als het tijd is voor ons tussendoortje maken we de tafels vrij en gaan we gezellig samen aan tafel. Hmm, dat smaakt!
Na de speeltijd mochten we voor de eerste keer gaan sporten met meester Koen. Juf Wies ( = onze kinderverzorgster ) gaat elke keer mee om een handje toe te steken als er iemand een plasje moet doen. Juf Carla heeft op dat moment overleg met de zorgcoördinator. Helaas is het heel moeilijk om kleuters in beweging goed op een foto te krijgen. Juf Carla laat toch de scherpste foto's zien om jullie een sfeerbeeld te geven. Mijn kapoentjes vonden het in ieder geval super leuk!
Namiddag spelen we verder in de hoekjes ...
We sluiten onze dag af met een verhaal. "Dribbels eerste schooldag."
Een leuk prentenboek met flapjes, om achter te piepen, zeer leuk voor peuters.
Zo moe maar voldaan maken we ons klaar om naar huis te gaan. Alle peertjes weer in de mand en dan de jassen aan.
Deze morgen had de juf zich voorgenomen om te starten met een mooi prentenboek van hondje "Dribbel." Maar ... wat een verdriet! Zoveel traantjes dan maar snel tutjes en knuffels zoeken, kusjes, aaitjes en lieve troostende woordjes uitdelen en ... prentenboek aan de kant. Als het grootste verdriet voorbij was mochten mijn kapoentjes hun peertje met kenteken en foto zoeken en in de perenboom hangen. Euh, wat had ik nu ook alweer gekozen? Geen probleem dan draaien we toch gewoon alle peertjes om totdat we onze foto gevonden hebben. Terwijl oefenen we de namen van onze klasgenootjes.
Zo, dat ging al redelijk goed en het verdriet is verdwenen dus kunnen we in onze hoekjes verdwijnen om fijn te spelen.
Wie wil er graag schilderen? Ik, ik, ik, ... gelukkig kandidaat schilders bij de vleet. De juf moet wel even uitleggen dat niet alle vriendjes tegelijk kunnen schilderen. We verven om de beurt.
Na het schilderen wassen wij zelf onze handen.
Nadat we fruit gegeten hebben gaan we buitenspelen. Weer in de klas spelen we verder en mogen andere kleuters schilderen.
En als we moe zijn dan rusten we even in de zetel van de juf.
Vandaag heeft de juf ook voor de eerste keer het opruimlied opgezet.
We hebben al flink geholpen en daarom kregen wij een "Smiley stempel." Zo fier dat we waren
Amai, de tijd vliegt! Het is reeds tijd om ons klaar te maken om naar huis te gaan. Wij mogen om beurt ons peertje weer uit de boom plukken en het in de grote rieten mand te leggen.
Nu nog onze jas aandoen en dan in de zaal op mama, papa of onze grootouders wachten. Daaaaaag!!! Tot morgen.
Een eerste schooldag is steeds onwennig voor de peuters, voor de juf maar ook voor de mama's en papa's. Toch is de juf heel tevreden over deze eerste schooldag want er waren wel wat traantjes maar eens alle mama's en papa's naar huis waren, waren de traantjes ook snel opgedroogd. De meeste kapoentjes gingen meteen aan het spelen in de verschillende hoekjes. Juf Carla speelde mee om op deze manier kennis te maken met haar nieuwe kleutertjes.
Dan was het tijd om boterhammetjes te eten. Wat hadden mijn kapoentjes honger. Op één twee drie waren alle boterhammetjes op.
Namiddag mochten we een ijsje gaan eten, dankzij het oudercomité. Dat lieten we ons geen twee keer zeggen en we trokken samen op pad naar de ...ijsjeswinkel.
We konden kiezen tussen vanille-ijs of chocolade-ijs en mochten het zelf bestellen.
Jammie, zo lekker!
Zoek de fout = wie heeft geen ijsje?
Nadat onze mondjes, handjes en knietjes weer proper waren zijn we nog even naar de speelplaats geweest om ons nieuwe speeltuig te testen.
Lieve mama's en papa's van het oudercomité: Kijk eens naar die blije snoetjes Nogmaals, DANKJEWEL!!!!
Lieve bezoekers van deze blog: Ook, DANKJEWEL want door jullie deelname aan de Halloweenparty, de bierdegustatie, de kienavond, het carnavalfeest, restaurantdag, schoolfeest enz... kunnen wij ( = oudercomité en de school ) projecten zoals dit speeltuig bekostigen. Doe zo verder!
Tot slot kijken mijn nieuwe kapoentjes nog even naar Bumba terwijl de juf de boekentasjes klaarmaakt.
Op één twee drie was onze eerste schooldag voorbij. Hopelijk hebben jullie er morgen weer zin in. Juf Carla in ieder geval wel. Slaaplekker!
Aan alle vriendjes van "De Eik" Ik wens jullie een hele leuke start van het nieuwe schooljaar!
Gedaan met ons luilekker leventje! Vanaf morgen gaan we er tegenaan. Juf Carla heeft er zin in en het perenklasje is helemaal klaar. Kijk maar even mee ... Hopelijk zien de perenklasvriendjes het ook zitten.
Alleen de muren zijn nog saai en kaal maar daar zal snel verandering in komen. Slaaplekker!
Joepie! Met een beetje hulp van de directeur kan ik, sinds deze middag, weer blogverslagen maken en foto's posten. Dus lieve mensen nog even geduld ik ben er volop aan het werken. Vandaag post ik zonder fout mijn verslag van de eerste schooldag en ook onze bezigheden van vandaag.