Hihi, de juf had vandaag wel een heel gek boek bij over " Billen." Mijn kapoentjes keken nogal op toen ze hoorden dat er veel verschillende billen bestaan. Grote, dunne, zachte, gestreepte enz...
Na de speeltijd speelde juf Tik Tak voor ons. Zo lief als je ze hoort zeggen " Dat was mooi, hé !"
Namiddag kwam meester Leroy ons halen om te sporten. Het was een lesje met pittenzakken. Na het sporten moesten we de meester helpen met het opruimen van het sportmateriaal. Zo warm dat het vandaag was daarom kregen we van de meester lekker fris water om te drinken.
Tot slot nog een verhaal van Anna en dan naar huis. Bye, bye!
Vandaag hebben wij peuterschrijfdans gedaan. Wat is dat hoor ik jullie zeggen? Wel het is een schrijfmethode voor alle kleuters. Schrijfdans wil kinderen leren schrijven vanuit hun eigen emotie en hun natuurlijke bewegingen, met hun eigen "zwaai en draai." Een mooie letter kan immers pas tot standkomen als de basisbeweging volledig vlot en vloeiend verloopt en met voldoende zelfvertrouwen uitgevoerd. Peuterschrijfdans is gericht op het zeer jonge kind en is het niet prestatiegericht bezig zijn. Het bestaat uit verschillende thema's (9) en in ieder thema komen er bepaalde basisbewegingen aanbod. De juf vertelt eerst een verhaal en daarna gaat ze met de kleuters de bewegingen oefenen in de zaal op de speciale schrijfdansmuziek. Daarna mogen de kleuters schrijfdansen op een blad papier met verf, krijt enz... Schrijfdansen is steeds met beide handen gelijktijdig bewegen. Vandaag kozen we voor het thema " Kringeli-Krangeli."
Na ons fruitmoment en de speeltijd leerde juf Romina ons onze handjes stempelen. Tijdens hoekenwerk mochten we om beurt stempelen.
Ook aan de plasticinetafel werd er ijverig gewerkt. Met enkele leuke gadgets zoals handjes, voeten, hoedjes, ogen enz... boetseerden mijn kapoentjes leuke mannetjes en fier dat ze waren ( en de juf ook! ).
Ook juf Kim was vandaag in onze klas. Zij vraagt op een speelse om een toren te bouwen, om blokjes op een stokje te rijgen, om een kindje te tekenen en terwijl observeert en noteert zij aandachtig wat mijn kapoentjes reeds kunnen. Naderhand gebruiken wij deze observaties om een volgende activiteit te plannen.
Tot slot hebben we ook nog leren tellen. Om beurt met de dobbelsteen gooien en dan evenveel voorwerpen uit de mand nemen. Amai, dat was moeilijk dat moeten we nog héél véél oefenen.
Voor we naar huis gingen zongen we samen nog ons "Tot morgenlied" en wuifden we naar Jules.
Lieve schatjes, geniet namiddag van de zon en morgen zijn we er weer. Daaaaaag!
Met een nieuw gedichtje vol met leuke woordjes en bewegingen, zo zijn wij de dag begonnen. Kijk maar! Rikke-tikke-tik, hier ben ik. Dit zijn mijn handen.
Dit zijn mijn voeten. Ik kom je groeten!
Toen zijn we naar de zaal getrokken om samen met de juf te bewegen. Kijk eens hoe flink mijn kapoentjes op de bank zitten terwijl de juf een omloop klaarzet.
Wat moesten we allemaal doen? Wel : 1. Over de bank schuiven op de buik. 2. Over de hordes stappen.
3. Door de tunnel kruipen. 4. Van de ene hoepel in de andere springen.
5. Van een heuveltje glijden. 6. Van een kubus op de mat springen.
Na héél véél rondjes waren we doodop en mochten we even rusten met een rustig muziekje op de achtergrond.
We hadden er ook honger van gekregen. Hmm wat smaakt een stukje fruit dan lekker. Na de speeltijd was het tijd voor hoekenwerk.
Namiddag leerde de juf ons een nieuw speelliedje nl. " Twee handjes op de tafel, twee handjes in de zij."
Voor het naar huis gaan keken we samen in twee leuke boekjes nl. " Een echt meisje." en "Een echte jongen." In deze boekjes worden leuke personages met verschillende beroepen getoond. Na het lezen mochten mijn kleuters vertellen wat zij graag wilde worden later als ze zo groot zijn als mama en papa. Mijn kapoentjes waren redelijk eensgezind want de jongens willen allemaal voetballer worden en mijn meisjes prinsesjes.
Ja, hier zijn we weer. Een nieuwe week en een nieuw thema. Tijdens dit thema krijgen mijn peuters volop de kans om te ontdekken wat hun lichaam allemaal kan. Via spel worden ze bewust van hun lichaamsschema. Hoe zijn we daar aan begonnen? Wel zet twee peuters voor een spiegel en vraag hen te vertellen wat ze zien. Zo hebben we ontdekt dat we niet allemaal dezelfde haarkleur hebben, dat sommige kleuters groter of kleiner zijn dan andere, dat er jongens en meisjes zijn ( al is dit niet echt in evenwicht in deze klasgroep, hihi ) en nog veel meer.
Daarna hebben we wat vroeger dan normaal ons fruit op gegeten want we hadden uitzonderlijk op maandag turnen i.p.v. op woensdag. Het was een nieuwe meester want meester Koen is vrijdag aan zijn knie geopereerd, ai,ai, Eerst maakten we een kringetje van jongens en van meisjes en heeft de meester de nodige uitleg gegeven. We rolden een balletje naar een vriendje en we mochten ook balletjes uit een mand nemen en dan in de plint gooien. Niet te kort bij gaan staan, hoor!
Na de sportles was het tijd voor ons hoekenwerk. Vandaag mochten we in de spiegel kijken en dan met de vinger schilderen wat we zagen nl. ogen, oren, neus, mond, haren, enz...
Na het middageten heeft de juf een verhaal verteld. Het boekje is van Guido van Genechten en de titel is: " Net zoals jij." In dit boekje worden dieren vergeleken met mensen oa dieren eten, dieren drinken, zij spelen,... net zoals wij en alle dieren hebben een mama en een papa en alle dieren slapen net zoals wij.
Na het verhaal zijn we nog een half uurtje in onze speeltuin gaan spelen.
Als afsluiter had de juf een nieuw liedjesboek meegebracht en hebben we nog even kunnen genieten van muziek en een spelletje erbij.
Vandaag zijn we onze dag muzikaal begonnen. Er stond een kistje op de mat en Jonas mocht er in piepen. Er zaten ritmestokjes in voor iederéén twee. Automatisch tikten mijn muzikantjes de stokjes tegen elkaar. Waar kunnen we nog trommelen? Op de grond maar door de mat kregen we niet het gewenst volume. Dan maar op de bank, ... ja! Dat is het net een echte trommel. Toen de juf ook nog een drummuziekje liet horen kwam het drummerstalent boven en trommelden mijn kapoentjes erop los! ( Maar juf Carla toch! Wat stond er deze week in de krant i.v.m. slechthorende juffen en het lawaai in een kleuterklas? )
We speelden ook nog fijn in de hoekjes terwijl de kleuters die nog niet aan de beurt kwamen hun schilderwerk maakten.
Namiddag mochten we met de juf naar het speeltuintje. Wat was dat leuk, een heerlijk zonnetje en het speeltuintje voor ons alleen, meer moet dat niet zijn. De juf kon moeilijk volgen want kaar kapoentjes riepen voortdurend : Juf Carla kom kijken, kijk wat ik kan. Maak je een foto van mij? De juf kreeg er warm van maar heeft evenveel genoten dan haar deugnietjes.
We waren wel doodop na al dat spelen en dus hebben we de dag afgesloten met een Plopverhaaltje op TV terwijl de juf alle boekentasjes vulde met brooddozen, waterflesjes en de heen- en weerboekjes.
Fijn weekend allemaal en geniet van het mooie weer!
Deze morgen liet Jules ons foto's zien van de verschillende hoekjes van onze klas. Hij vroeg de naam van de hoekjes en hij wilde weten of wij ze terug konden vinden in onze klas. Natuurlijk kunnen we dat. Zo wist Matthias de puzzelhoek te vinden, Illias de computerhoek en Fabian de zandtafel.
Daarna kregen we allemaal een blaadje papier van Jules dat we in kleine stukjes mochten scheuren. Oei, dat is moeilijker dan we dachten maar wel zeer leuk want we mochten de stukjes in de lucht gooien.
Daarna ging het richting knutselhoek om onze stukjes op een blad te plakken, lekker kliederen met lijm!
Namiddag was onze meester Koen er om ons mee te nemen naar de sportzaal voor een behendigheidlesje met de bal.
Tot slot heeft de juf nog een verhaaltje verteld van onze nieuwe vriendjes Jip en Janneke.
Op maandagmorgen toen wij ons klasje binnenstapten zagen mijn kleuters dadelijk dat er rommel lag in de verschillende hoekjes. Wie heeft dat gedaan?! Ikke zei Jules met een klein piepstemmetje. "Maar Jules toch", zei de juf, je mag niet met zand spelen in de bouwhoek. Oh, met de kookpotten en pannen mag je niet in de zandtafel spelen. Gelukkig hielpen mijn kleutertjes Jules om het speelgoed in de juiste hoek te leggen.
Met meester Leroy mochten we in de zaal enkele oefeningen doen zodat hij onze grove motoriek grondig kon observeren, we moesten o.a. fietsen, springen, een bal rollen, en ook een trap op- en aflopen.
Namiddag heeft de juf nog een verhaal verteld en voor het naar huis gaan speelden we nog enkele speelliedjes in de zaal.
Wat hebben we nog gedaan? Naar een praatplaat gekeken en de verschillende hoekjes benoemd.
Wij hebben samen met Jules een bewegingslesje in de zaal gedaan. Jules had foto's van zichzelf bij waarop hij sprong, liep, kroop enz.... en vroeg of wij dat ook konden. Natuurlijk, kunnen wij dat.
Wij mochten ook schilderen met onze vingers en handen.
Juf Carla vertelde ook een verhaal van Jip en Janneke.
Woensdag viel ons sportlesje met meester Koen weg omdat er de veldloop was voor de leerlingen van de lagere school. Daarom zijn we met de juf naar de zaal vertrokken voor een bewegingslesje met onze boekentas.
De dag starten met een verhaal over Karel daar zijn mijn kapoentjes wel voor te vinden. Zeer aandachtig luisterden ze naar de avonturen van Karel in de klas.
Karel leerde een liedje nl. 1 2 3 4, hoedje van hoedje van, 1 2 3 4 hoedje van papier! Na het zingen mochten Karel en zijn vriendjes een hoedje van papier knutselen. Wie wil er net zoals Karel een hoedje van papier maken? Dus gingen we aan de slag met een groot blad en de verfdotters.
Wie nog een uitdaging nodig had mocht reepjes in stukken knippen of op ontdekking gaan in de andere hoekjes.
's Middags zitten we gezellig samen aan tafel om ons lunchpakket op te eten. Hmmm, lekker!
Nu was het tijd om te gaan sporten met meester Koen. Namiddag bewonderden we onze peer die wij samen geknutseld hebben voor het perenfestival.
Joepie! Vandaag was jan Klaassen op bezoek in ons klasje en hij was niet alleen. Hij bracht enkele vriendjes ( Joris, Katrien en oma ) mee om voor ons een poppenkastverhaal te spelen. Eerst zong de juf het liedje om de gordijntjes te openen. Het gaat als volgt: " Jan Klaassen, Jan klaassen, Jan Klaassen ben je thuis? Doe open dat gordijntje en kom dan met Katrijntje. Jan Klaassen, Jan Klaassen, Jan Klaassen, ben je thuis!" Het verhaal had ook een moraal namelijk "delen" zeer moeilijk voor Joris maar eind goed, al goed. Mijn kapoentjes waren zeer aandachtig zoals jullie kunnen zien op de foto's, super geconcentreerd, schattig,niet?
Na ons poppenkastverhaal demonstreerde de juf hoe wij moeten stempelen. Terwijl oefenden we nog even onze kleurenkennis en dan mochten mijn kleutertjes zelf aan de slag terwijl de andere kleuters andere hoekjes opzochten.
Na de speeltijd was het tijd om te sporten met meester Koen. Tot slot even nog zingen van "Hansje en Grietje" en dan kentekentjes omdraaien en naar huis.
Ons klein schooltje was goed gevuld vinden jullie niet? Tot morgen, deugnietjes!
Peuters van de perenklas knutselen voor Perenfestival.
Vandaag bracht de juf foto's mee van vriendjes die ook voor de eerste keer naar school mochten. Wij keken naar de foto's en probeerden te verwoorden hoe die kindjes zich voelden.
Alle kleutertjes hadden een boekentas en wij vroegen ons ook af wat erin zou zitten. "Snoep!"werd er geroepen, de juf ging erop in door te zeggen dat we op school niet kunnen snoepen omdat wij er geen tandenborstel hebben. Daarop lieten enkele kleuters spontaan hun tandjes zien zodat de juf kon zien of zij hun tandjes wel poetsen. Amai, ze blonken nogal !
Na de vertelronde gingen we aan de slag in onze creahoek om de peren te schilderen die juf Carla met een prop papier gevormd had. Deze peren zullen volgend weekend tentoongesteld worden op het "Perenfestival" van Wellen.
Ook in de andere hoekjes was het gezellig.
Om de dag leuk af te sluiten mochten we nog even in de zaal met fietsjes, brommers en poppenwagens rijden.
Onze nieuwe schoolweek zijn we gestart met een verhaal van Jules. Jules maakt kennis met de juf. De juf stelt zich voor en vraagt aan de kleuters hun naam. Ook Jules wil vanalles weten over de juf zoals of de juf naar huis gaat 's middags of zij ook een boekentas heeft met een knuffel.
Na het verhaal mochten mijn kapoentjes om beurt een boekentas stempelen met een prop mousse. De andere kleuters speelden in de verschillende hoekjes.
Na de speeltijd speelden we samen een kringspel nl. Wat is er weg? De juf had deze keer 4 voorwerpen gekozen i.p.v. 3 de vorige keer. Maar ook nu ging het vlot.
Dan nog even in de hoekjes spelen ...
Ook buitenspelen is leuk kijk maar :
Namiddag leerden we een nieuw speelliedje nl. Zoveel vriendjes bij elkaar. Dit is voor kleutertjes van deze leeftijd niet zo makkelijk, want zij moeten een kring vormen en dan alle bewegingen correct nadoen. Maar door het dikwijls te herhalen lukt het wel.
Tot slot heeft de juf het verhaal van 's morgens nog eens verteld en speelden het na. De juf vroeg aan elke kleuter : Ik ben juf Carla hoe is jou naam? En tot slot hebben we een groepsknuffel gehouden net zoals in de klas van Jules.
Zorg maar dat jullie goede uitgeslapen zijn morgen, want dan knutselen we peren voor het " Perenfestival " van volgend weekend hier in Wellen. Daaaaag!
's Morgens na onze vertelronde zijn we onmiddelijk aan de slag gegaan met het hoekenwerk. Sommige vriendjes hadden nog niet geschilderd of geplakt en dus kregen ze nu alsnog de kans. Wie van een nieuwe uitdaging hield mocht het knippen proberen.
Na de speeltijd heeft de juf een verhaal verteld van Fien. Zeer aandachtig luisteren en kijken mijn kleutertjes naar het verhaal.
Namiddag kregen mijn kapoentjes de kans om zich uit te leven in de zaal met fietsjes, auto's, brommers enz...
Na het vrij spel in de zaal trokken we samen op verkenning door de school. We gingen op zoek naar onze broers en zussen in het lager onderwijs. Wat een blije gezichten als ze elkaar gevonden hebben!
Na de laatste speeltijd speelde de juf nog eens Tik Tak. Ook de kleuters van juf Wendy mochten meekijken.
Dan was het tijd om naar huis te gaan en van het weekend te genieten. Tot maandag allemaal!
Tik Tak is een bekend Belgisch
kinderprogramma dat opgenomen werd van 1981 tot 1991 door de toenmalige BRT
nu VRT. Het programma werd uitgedacht door Mil Lenssens, die op het idee
kwam toen hij enkele kinderen geboeid zag kijken naar een lotto-trekking. De
voorspelbare, repetitieve-mix van kleuren, beweging en muzikale thema's
verwerkte hij samen in een kinderprogramma. Zoals
jullie kunnen zien is het een soort tafelpoppenkast gebaseerd op
het toenmalige programma. Met op de achtergrond echte Tik Tak muziek
komen knuffels en andere materialen tot leven. Het is een aaneenschakeling
van verrassingen en special-effects waarbij het visuele telt en niet het
verhaal.
Voor de speeltijd zaten we gezellig samen om ons tussendoortje te eten.
Na de pauze was er onze taalactiviteit. De juf schoof het gordijn opzij en dan mochten de kleuters vertellen over wat zij op de prent zagen.
Daarna werkten we in de hoekjes en mochten we met waterverf een Hansje en Grietje schilderen. Juf Kim hield woord en boetseerde een konijntje van de teletubbies voor Matthias, zie hem glunderen!
Namiddag mochten we met meester Koen weer sporten in de grote turnzaal. Als afsluiting van de dag keken we samen naar een verhaaltje van Bumba.
Na het goedemorgen wensen aan elkaar kregen alle vriendjes van de klas een Julesmatje. We namen het mee naar de zaal om een bewegingsactiviteit te starten. Vanaf nu krijgen de kleuters dit matje telkens we gaan bewegen in de zaal. Zo weten ze een beetje wat hun te wachten staat en het geeft hun een gevoel van veiligheid.
Als ze allemaal klaarstaan met de voetjes op hun matje dan start de juf het bewegingslied van Jules nl. " Hup en hup en 1 en 2, hup en hup en Jules doet mee..." Op deze manier begint de activiteit.
Dan mogen alle kleutertjes hun boekentas halen en stappen we op de muziek naar school.
Als de muziek stopt gaan we snel zitten. Alle opdrachten worden een paar keer gegeven en de juf moedigt aan om mee te doen en prijst de kleuters die het goed doen.
Andere opdrachte waren : Zet je boekentas op je knieën
Trommel met je handen op je boekentas
Zet je boekentas op je hoofd
Verstop je boekentas achter je rug
Alle activiteiten duren slechts +/- 20 minuutjes dit is lang genoeg voor deze leeftijd. Tot slot is er een relaxatie om de kleuters na de opwinding weer tot rust te brengen. De juf vraagt om te gaan liggen maar in het begin willen niet alle kleuters dit omdat zij denken te moeten slapen. Zij blijven dan gewoon zitten of zelfs staan en na enkele lesjes snappen ze de bedoeling wel en doen ze automatisch mee.
Na de speeltijd mochten mijn kapoentjes voor het eerst gaan sporten samen met onze sportleraar meester Koen. Het was een lesje met de bal. Aan beweging hebben mijn deugnietjes vandaag niets te kort gehad! Daarna was de tijd helaas te kort om nog veel te doen en hebben we in de hoekjes gespeeld.
De rest is voor morgen en dan zal de juf ook voor het eerst dit schooljaar Tik Tak spelen. Maar hierover morgen meer. Nog een fijne dag en tot morgen.
Goedemorgen allemaal! Dit liedje zingen we elke dag om elkaar te begroeten. Daarna zingt de juf de naam van een vriendje en hij of zij mag dan zijn of haar kenteken omdraaien.
Opeens riep Jules willen jullie weten wat er allemaal in mijn boekentas zit? Dat moest Jules geen twee keer vragen natuurlijk. Mijn kleutertjes piepten om beurt in de boekentas en verwoorden wat zij gevonden hadden. Wat zit er in de broodoos? Waarom heeft Jules een onderbroekje in zijn boekentas
Na de taalactiviteit liet Jules zien hoe je stukjes glanspapier op een blad plakt. Wie wil dat ook eens proberen?
Kijk eens hoe flink wij in de eetzaal ons lunchpakket op smullen, hmmm, lekker!
Namiddag hadden mijn kapoentjes vooral interresse voor de plasticine. Matthias kon juf Kim overtuigen om teletubbies te boetseren. Eerst Lala, dan Po, Dipsy en Tinky Winky. Juf Kim zei opgelucht zo nu zijn we klaar! Nee, zei Matthias nu nog de konijntjes...
We speelden ook nog een kleurenspel met de kleurenwijzer. Om beurt draaien aan de wijzer en dan een blokje kiezen met dezelfde kleur en er een toren mee bouwen. Hun beurt afwachten is voor sommige nog moeilijk maar met duidelijke afspraken lukt het wel.
Als afsluiting van de dag riepen we Hansje en Grietje erbij en zongen we samen hun liedje.
Na een weekendje rust zijn we weer van start gegaan deze keer voor een volle week. Juf Carla en juf Kim hebben het deze morgen reeds voor elkaar gekregen om alle kleutertjes te verzamelen in de kring om samen goedemorgen te zingen en de kentekentjes om te draaien.
Opeens hoorden we iemand huilen. Toen juf Carla ging kijken vond ze een nieuw vriendje voor de peuterklas nl. Jules. We hebben samen Jules getroost en hij mocht ook een kenteken kiezen. Jules koos de peer. Nu waren mijn kapoentjes het stilzitten beu en mochten ze in de hoekjes spelen. Sommige kleuters waren nog niet aan de beurt geweest om te schilderen en kregen nu de kans om er een mooi kunstwerk van te maken.
Na de speeltijd vertelde de juf een verhaal van Fien die ook voor het eerst naar school ging. Namiddag speelde we een kringspel nl. Wat is er weg? De juf laat enkele (=3) speelgoedjes zien en legt er dan een doek over . Als alle kleutertjes dan hun oogjes sluiten neemt ze stilletjes één speelgoedje weg. Nu mogen de kleuters weer kijken en raden wat er weg is.
We zongen ook nog onze speelliedjes zoals : Hansje en Grietje, 2 handjes in de zij en een nieuw speellied, Rinke ranke rijnen ( kleuters verstoppen met hun handjes de lichaamsdelen die de juf zingt).
Tot slot keken we samen naar een verhaaltje van Maya de Bij op dvd.
Deze morgen hebben we voor de eerste keer ons goedemorgenliedje gezongen en onze kentekens omgedraaid. De meeste vriendjes bleven al mooi zitten tot iedereen aan de beurt geweest was. Daarna mochten we reeds schilderen. Sommige kleuters wilden liever eerst kijken of in de hoekjes spelen, andere hadden het moeilijk met hun beurt afwachten.
Namiddag konden enkele vriendjes in de zaal spelen met fietsjes, loopauto, brommer en de poppenwagen.
Na de speeltijd heeft juf Carla uit een boekje voorgelezen nl. Anna in de klas.
We zongen samen van Hansje en Grietje en speelden een kringspel " In de kelder is het donker..."
Ziezo de eerste week is om. Het was maar een hele korte maar lang genoeg om rustig te kunnen wennen aan het klasje en aan elkaar. Tot maandag lieve kapoenen, juf Carla ziet het helemaal zitten met jullie.
Onze eerste schooldag is reeds goed verlopen. Ja, hier en daar waren er wel wat traantjes maar dat viel eigenlijk goed mee te bedenken dat er kleuters bij waren die juf Carla nog niet gezien hadden en die nog nooit in het klasje geweest waren. Onze dag is van start gegaan in de speelhoeken. De kleuters gingen op verkenning in de verschillende hoeken en juf Carla en juf Kim speelden met hen mee om zo elkaar beter te leren kennen. Kijk maar eens hoe fijn ze aan het spelen waren.
Om half tien was het tijd om een plasje te doen en als de handjes gewassen waren mochten we naar de opvangklas om ons tussendoortje te eten.
Na de speeltijd zong juf Carla enkele speelliedjes zoals Hansje en Grietje en twee handjes in de zij.
In de namiddag speelden we nog heel even in de hoeken en dan kwam meester Koen langs voor ons sportuurtje. Natuurlijk gingen we nog niet echt sporten! De kleuters konden eerst kennismaken met meester Koen die met hen meespeelde in de hoeken met juf Carla en juf Kim nog in de buurt.
We sloten de dag af met het luisteren naar het verhaal van Karel dat de juf voorlas uit een boekje. Het was muisstil. Je kon merken dat de kleuters de belevenissen van Karel herkenden bij zichzelf.
Tot slot kregen we voor het naar huis gaan nog een ballon. Moe maar blij om mama te zien gingen we naar huis.
Kaarsjes, kaarsjes, op de taart want het is feest vandaag. Kaarsjes, kaarsjes op de taart feesten doen we graag. Kaarsjes, kaarsjes op de taart het is zo fijn echt waar. Kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu, blaas nu maar!