De paasvakantie is voorbij en in ons perenklasje komen er maar liefst 8 nieuwe vriendjes bij! Kom erbij zeggen wij tegen : "Dax, Joram, Keysha, Kinsey, Laura, Milan, Sam en Samuel" Wij willen het beste voor al onze kleuters daarom mogen mijn 11 oudste kleuters naar de "Eendjesklas" van juf Ina. Veel plezier, lieve schatten!
Jullie kunnen wel begrijpen dat het weer even wennen is voor alle kapoentjes want de klassamenstelling is helemaal anders. Dus daarom doen we het rustig aan en spelen vooral in de hoeken om zo aan elkaar en aan het schoolse ritme te wennen.
Sommige van onze nieuwe vriendjes hebben het eerst nog moeilijk maar jullie zullen zien naar mate de week vordert dat ook hun gezichtjes van droevig naar blij evolueren en dat stelt de juf gerust en ook de mama's en papa's vermoed ik zo.
Verdrietig maar toch moedig hangen mijn nieuwe kapoentjes hun kenteken in onze boom.
Maar al snel is het tijd om te gaan sporten. Wij sporten samen met de kleuters van de eendjesklas en omdat dit gaat om een talrijke groep krijgen meester Jens en meester Koen voortaan de hulp van juf Greet en ook de kinderverzorgster is steeds aanwezig om een handje te helpen. Dit is ook de reden waarom ons sportuur van donderdag nu doorgaat op vrijdag want dan kon juf Greet zich vrijmaken. En kijk het verdriet is al een beetje vergeten.
Als we terug zijn in de klas spelen wij in de hoekjes. Wauw zoveel om te spelen...
Om de dag af te sluiten probeert de juf iedereen in de vertelhoek te krijgen. Wonder boven wonder het lukt dan kunnen wij de dag fijn afsluiten met een lied : ( op de melodie van broeder Jacob)
Waar is handje, waar is handje? (Eerst moeten alle handen op de rug zijn) Hier ben ik, hier ben ik. (dan komen ze één na één tevoorschijn) Dag mijn lieve vriendjes, dag mijn lieve vriendjes. (daarna één voor één wuiven) Ik ga nu weg, ik ga nu weg. (om dan weer één na één op de rug te verdwijnen.) Om het extra leuk te maken heeft de juf op elke hand twee ogen en een mond getekend.
Dinsdagmorgen zijn we al heel flink en kunnen wij de dag samen beginnen in onze vertelkring. Vandaag is Finn het vriendje van de dag en daarom mag hij de kalenders in orde brengen en voor onze Jules zorgen.
Als de kalenders in orde zijn gaan we verder met een taalactiviteit. De juf bracht een leuk boek mee over vriendjes. Ik, Jij, Wij samen! In dit boek geen verhaal maar wel leuke tekeningen over hoe het er in een klas aan toe gaat en ook over hoe vrienden met elkaar horen om te gaan, zoals samen spelen, samen delen, samen opruimen. Zo leren kleuters dat iedereen anders is en dat nieuwe vriendjes maken leuk is maar ook dat er regels zijn als je samen speelt en hoe je kan tonen als je iets niet leuk vindt.
Daarna mochten wij onszelf schilderen maar eerst bespreken wij het lichaamsschema. Nu gaat het zeker lukken!
Namiddag een speellied : "Zoveel vriendjes bij elkaar" en ook "In de kelder is het donker."
Om de dag af te sluiten spelen wij pictionary : De juf tekent en wij raden... een boekentas, een peer, een bloem, ...
Om onze klas nog beter te leren kennen bracht de juf vandaag foto's mee van alle speelhoeken. Wij hebben ze bekeken en uitvoerig besproken. Wat zie je op de foto? Waar is die hoek in onze klas? Wat kan je er spelen? Wat zijn de afspraken in die hoek? Dan gingen wij het hoekje zoeken.
Daarna mochten we natuurlijk spelen in al die hoeken.
Op woensdag is het Tutti-frutti-dag en krijgen we fruit van de juf. Vandaag mandarijntjes. Sommige kleuters kregen er niet genoeg van andere vonden het niet lekker maar iedereen heeft geproefd en dat is heel flink!
Na de speeltijd heeft de juf ons leren plakken met lijm en lijmborstel. We mochten zelf een kleur kiezen en dan ijverig aan de slag.
Om beurt mochten wij plakken en in de hoeken spelen. Vandaag kwam de schoolfotograaf broertjes en zusjes fotograveren. Wat was Milan blij met zus Julie in de klas.
En morgen zijn wij allemaal aan de beurt dus zorg dat je op je paasbest bent!
Zo spannend! Vandaag komt de schoolfotograaf. Zou het al lukken voor mijn nieuwe kapoentjes? Eén voor één komen wij aan de beurt terwijl wachten de andere vriendjes.
Juf Carla veegt snottebellen, droogt traantjes, poetst de snoetjes totdat ze blinken, legt de haren goed en trekt gekke bekken achter de fotograaf om ons te doen lachen. Amai, zo vermoeiend! Maar het heeft geholpen en alles is goed verlopen. Oef!
Achteraf fijn spelen in de hoekjes en ons plakwerkje verder afwerken.
Namiddag vertelt de juf een verhaal van Anna. "Mijn liefste vriendje" Konijn is Anna's beste vriendje. Samen schommelen ze op het paard, rijden ze hard met de buggy, of doen ze een dansje. Samen spelen is veel fijner dan alleen!
Om af te sluiten een speelliedje : "Hansje en Grietje" Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn en het was er zo mooi. Hansje stak zich weg, Grietje stak zich weg. Hansje kwam terug, Grietje kwam terug, Hansje en Grietje die gingen naar de school. Het was er zo fijn en het was er zo mooi. Hansje werd zo moe, Grietje werd zo moe, Toen vielen ze in slaap tot de morgen toe.
Kijk eens hoe flink mijn kapoentjes zijn. Het is nog maar de eerste week en we kunnen de dag al fijn in onze vertelhoek beginnen. We zingen: "Goedemorgen allemaal!"
En vandaag starten wij de dag zoals we gisteren geëindigd zijn nl. : met het liedje van Hansje en Grietje. Maar eerst die twee slaapkoppen wakker maken. Roepen jullie mee? Hansje, Grietje wakker worden...
Na onze muzikale activiteit hebben we fruit gegeten en ons koekje en dan was het tijd voor sport met meester Koen en juf Greet.
Na de speeltijd tijd voor poppenkast. Joris krijgt een vriendinnetje op bezoek. Maar hij wil zijn speelgoed niet delen met Katrien. Als ze ruzie maken komt oma tussenbeide en praat met hen. Daarna spelen ze mooi samen.
de rest van de dag spelen wij gezellig in de hoekjes en juf Carla? Die speelt mee net zoals juf Shana ( stagiaire verzorging).
Ziezo, de eerste week is om. De juf is zeer tevreden, hopelijk haar kapoentjes ook en hebben ze zin in meer. Rust nu maar allemaal flink en dan kunnen we er maandag weer tegenaan! Fijn weekend!
(Wie wil mag altijd iets in ons gastenboek schrijven Hoe? In de rechterkolom op gastenboek klikken en de rest wijst zichzelf uit).
Voor we aan de tweede paasweek beginnen wil ik jullie graag Dax en Keysha voorstellen. Deze twee kapoentjes zijn deze week komen wennen want na de paasvakantie komen zij spelen in ons perenklasje. Welkom, lieve vriendjes wij zijn blij met jullie erbij!
Deze week starten wij met een verhaal van Anna. "Anna en de paashaas." Vandaag is het Pasen. Anna komt snel haar bed uit want ze weet dat de paashaas dan chocolade-eitjes verstopt heeft. Haar broertje Lars is ook al wakker dus gaan ze samen op zoektocht. In de woonkamer staan twee mandjes klaar en dan beginnen ze te zoeken. Lars vindt al snel een ei, waar hij een grote hap uit neemt. Anna probeert hem duidelijk te maken dat hij eerst moet rapen en dan pas eten. Als ze in de tuin gaan zoeken, vinden ze een mooie grote paashaas van chocolade. Anna bijt een stukje uit zijn oor en Lars volgt haar voorbeeld. Maar dan laat hij de paashaas vallen. Wenend loopt Anna naar binnen maar mama heeft een oplossing: ze maakt er lekkere chocolademelk van. Dat smaakt.
We praten nog even na over het verhaal maar het is al snel tijd om te gaan sporten. Hup, hup met de beentjes.
Namiddag spelen juf Caroline, juf Wendy en juf Carla poppenkast voor alle kleuters. Deze keer wel heel speciaal want er stonden twee poppenkasten. Eéntje voor de kibbelende kippen Mia en Ria. en ééntje voor de paashaas die enkele probleempjes had maar gelukkig kreeg hij hulp van kabouter Pom en Eeko de eekhoorn.
We sloten onze dag met een wiskundig spel met eieren. 1. Eerst een kaart trekken met de opdracht. 2. Daarna evenveel eieren in doos leggen dan op de kaart. 3. Dan nog even natellen of het juist is.
Dinsdagmorgen mochten we aanschuiven aan het paasontbijt. Net zoals de grote mensen doen, namen we eerst een kijkje wat er allemaal te krijgen was. We konden kiezen uit cornflakes ( één vriendje noemde het chips ), chocobroodjes, sandwich, plopworst, confituur, enz... en natuurlijk ook eitjes. We zijn zeer flink geweest! De juf was blij want we hadden het op voorhand eventjes over de etiquette en tafelmanieren gepraat net zoals bij "Komen eten" Mijn peutertjes hebben zich voorbeeldig gedragen en goed gegeten.
Voor de cuisson van het ontbijt een dikke 10 Voor sfeer en gezelligheid een dikke 10
Maar nu weer over naar ernstigere zaken namelijk het afwerken van ons paasmandje. We plakken vleugels, poten, snavel, kam en ogen. Ziezo en dan is het klaar. Hopelijk is de paashaas tevreden.
Op woensdag vierden wij de verjaardag van Mathiz. Eigenlijk is Mathiz pas in de paasvakantie jarig maar dan zijn wij er niet natuurlijk daarom vandaag groot feest voor Mathiz. Samen met Jules mocht Mathiz het feest openen. Eerst even in de spiegel kijken of het kroontje wel ok is...Ja hoor hij keurde hem helemaal goed. Wauw, wat ziet de verjaardagstaart er goed uit. Slagroom, aardbeien en berensnoepjes, we kunnen met moeite wachten om te proeven. Nu, zingen maar :"Kaarsjes, kaarsjes op de taart want het is feest vandaag!" Kaarsjes, kaarsjes op de taart blaas nu, blaas nu maar!
Nu het leukste aan jarig zijn ... pakjes opendoen. Alle ogen keken gespannen naar Mathiz die geen moeite had met uitpakken. OH! Leuke puzzels van Bumba! Dankjewel, Mathiz en mama en papa!
Nu mag Mathiz een cadeautje kiezen uit de grote verrassingsdoos van de juf. Hij kiest een fluitje.
Tijd om te zingen en te dansen voor ons fuifbeest. "Lang zal hij leven"
Ei, ei, ei, wij zijn zo blij dat er iemand jarig is en dat ben jij... Kriebel, kriebel op de buik van de jarige en een dikke zoen op zijn wang.
We hebben ook een mooie tekening voor het album van de jarige gemaakt zo kan hij later nog dikwijls terugdenken aan de vriendjes van de perenklas.
Nu was het tijd om de slagroomtaart op te eten die Mathiz voor ons meebracht. Hmm lekker!
Voor we naar huis gaan krijgt Mathiz nog zijn album en dan met Jules in de draagzak naar huis om een leuke tijd te beleven.
Jullie zullen wel gemerkt hebben dat en na de paasvakantie heel wat nieuwe peutertjes bijkomen daarom is het beter om mijn oudste peuters verder te laten groeien in een ander klasje. "De eendjesklas" Juf Ina zal mijn flinke kapoentjes verder begeleiden in het experimenteren en ontdekken van 100 en 1 verschillende dingen. Terwijl zal juf Carla zich concentreren op de jongste peuters. Zo krijgen al mijn kapoenen waar ze recht op hebben namelijk : een rustige sfeer, voldoende aandacht, activiteiten aangepast aan hun kunnen en veel individuele begeleiding. Maar afscheid nemen doet altijd een beetje pijn, dus om de overstap naar de eendjesklas makkelijker te maken mogen ze deze week, samen met juf Ina, hun klas al enkele keren gaan verkennen. Spannend samen op ontdekking!
De vertelkring :
Oh, kijk, Jules zal er ook zijn, gelukkig!
Hé, net dezelfde kalender als in de perenklas.
Hoekjes ontdekken :
Puzzelhoek:
Manipulatiehoek :
Creatafel :
De leestent : Maar ook een heerlijk plekje om te chillen
De poppenhoek :
De bouwtafel :
Mijn kapoentjes hebben het heel goed gedaan. Juf Ina is super blij met deze flinke kapoentjes.
Donderdag vierden wij de verjaardag van Louis-Emile. Ook Louis-Emile is pas jarig in de vakantie maar wij hebben het nu reeds gevierd. Amai, die mama's kunnen er wat van! Gisteren heerlijke slagroomtaart, vandaag cup-cakes met super schattige paashaasjes. Na het bewonderen van zijn kroon en het juiste aantal kaarsjes op de cakejes waren we helemaal klaar om uit volle borst te zingen voor onze jarige.
Hiep, hiep, HOERA! Voor Louis-Emile!!
Na het uitblazen van de kaarsjes het uitpakken van de cadeautjes. Joepie! We kregen een leuke schoolbus van playmobile. Daar wilden we meteen mee spelen maar natuurlijk mag de jarige eerst. Dankjewel mama en papa voor het leuk geschenk.
Nu mag Louis-Emile natuurlijk ook een cadeautje kiezen. Wat zal het worden? Een boekje? ... nee Een auto? ... nee Waterverf? ... nee Een fluitje natuurlijk! Blaas er maar op los Emile! ( Als je thuis bent tenminste )
Naar de zaal om te zingen en te dansen voor ons fuifnummer. Lang zal hij leven in de gloria, HOERA!!! Kriebel, kriebel en een dikke zoen. Smak!
We maken een mooie tekening voor Louis-Emile. Hopelijk denkt hij later nog eens terug aan de tijd met ons in de perenklas.
Nu smikkelen en smullen, hmm!
Namiddag brengen wij onze paasmandjes naar de grote inkomhal. Wij vermoeden dat de paashaas ze daar zeker zal vinden.
Zouden we voor alle zekerheid toch niet even bellen? Ja goed idee, maar eerst even overleggen wat we allemaal gaan zeggen tegen de paashaas. Juf Carla draait het nummer : oooo / oo oo oo Hallo, spreek ik met meneer de paashaas? Opeens is het muisstil ...
Wij zijn de kinderen van " De perenklas" en wij hebben ons best gedaan om mooie paasmandjes te maken ... Is het mogelijk om morgen langs te komen?
Nu is het bang afwachten of de paashaas zal langskomen. Zo spannend!
De dag is alweer voorbij dus tijd om de jarige zijn album met onze tekening erin mee te geven.
Vrijdag begon de dag met een "Emo-moment" want mijn oudste kapoenen brachten voor de juf super leuke kaartjes mee met lieve woordjes. Dankjewel, schatjes, juf Carla zal jullie heel zeker missen maar zij weet ook dat jullie helemaal klaar zijn voor deze volgende stap in jullie prille schoolleven. Kus, kus, dikke kus XXX
Als de juf haar traantjes gedroogd had hoorden we opeens klokkengeluid! Ojee, we mogen onze zoektocht naar onze mandjes beginnen. De paashaas had ons duidelijk gemaakt dat we bij slecht weer binnen moesten zoeken dus onze zoektocht begon in de gangen.
Maar niemand had iets gezien... Juf Iris niet...
Meester Jo niet ...
Misschien in de grote hall waar we onze mandjes achterlieten...
Oh, nee, ook niet! In de sportzaal?? JA!!
Eén mandje had de paashaas wel heel goed verstopt. Maar gelukkig wij hebben het toch gevonden. Iedereen blij!!
We sluiten onze paasweek af zoals we begonnen zijn ... met een verhaal. Lotta en de paashaas.
Lieve kapoentjes, geniet van jullie vakantie! Dikke zoen van de juf, smak!