Inhoud blog
  • Alle korte straffen uitvoeren...en zo de overbevolking aanpakken!
  • Ach, vandaar....
  • Krankzinnig Amerikaans gevangenissysteem
  • Geboeid op de operatietafel: Hasselt
  • Strafuitvoeringsnota van De Clerck voor 2010
    Zoeken in blog

    Categorieën
  • Deportatie gedetineerden naar Tilburg (1)
  • Gedetineerden: zelfs geen basisrechten meer! (0)
  • Gevangenis Hasselt (1)
  • gevangenissen algemeen (1)
  • Marcel Vervloesem (0)
  • Minister De Clerck en zijn uitspraken/uitleg (1)
  • Strafuitvoeringsrechtbank - SURB (0)
  • Werking justitiehuizen (0)
  • Werking psycho-sociale dienst (0)
  • Laatste commentaren
    links
  • belgian justice
  • Deportatie gevangenen naar Tilburg (wordpress)
  • Falen van Justitie in België
    Het leven zoals het is... het wanbeleid van PCB
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle korte straffen uitvoeren...en zo de overbevolking aanpakken!

    De Clerck wil alle korte straffen uitvoeren

    di 23/02/2010 - 16:35 Minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V) wil alle korte straffen uitvoeren. Nu worden straffen tot zes maanden cel niet uitgevoerd. Dat heeft hij gezegd bij de voorstelling van zijn nota over strafuitvoering.

    De Clerck stelde in de Kamercommissie Justitie het eindverslag van het Nationaal Instituut voor de Criminalistiek en Criminologie voor over de strafuitvoering in ons land.

    Verschillende punten van de nota lekten de voorbije dagen al uit in de media. Het verslag moet dienen als een soort van "groenboek" voor noodzakelijke hervormingen in het systeem. De strafuitvoering in België heeft immers heel wat pijnpunten. Zo worden straffen tot zes maanden cel helemaal niet uitgevoerd, omdat de gevangenissen overvol zitten.

    Daar wil de minister iets aan doen, zeker na de heisa over de veiligheidssituatie in een aantal Brusselse gemeenten. Zo denkt hij aan huisarrest om veroordeelden met een kleine gevangenisstraf toch de gevolgen van hun misdrijf te laten voelen. In zijn voorstel bepaalt het openbaar ministerie hoe dat moet gebeuren: ofwel in een gevangenis, ofwel via een elektronische enkelband.

    Verder pleit De Clerck voor meer samenwerking tussen de gewesten en gemeenschappen en voor een bezinning over het strafrecht. Daarvoor wil hij een commissie samenstellen die moet nadenken rond vragen zoals welke straf het best bij welk crimineel feit past. Ook wil hij geldboetes op een centrale plaats behandelen en digitaliseren. De minister wil ook het druggebruik in de gevangenissen aanpakken, al beseft hij dat het dweilen is met de kraan open (zie ook: eerder verschenen).

    26-02-2010 om 18:42 geschreven door MissJustice  


    Categorie:Minister De Clerck en zijn uitspraken/uitleg
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ach, vandaar....

    Nederland sluit 8 gevangenissen, België stuurt 500 gedetineerden

    nederland sluit 8 gevangenissen belgie stuurt 500 gedetineerden  

    19/05/'09 Door een overbevolking in de Belgische gevangenissen kunnen 500 gedetineerden binnenkort waarschijnlijk tijdelijk in de gevangenis van Tilburg opgevangen worden. Het Nederlandse ministerie van Justitie gaat ondertussen acht gevangenissen sluiten in Nederland. Nederland kampt met een overschot aan cellen omdat de criminaliteit in dalende lijn zit.

    Door de sluitingen verdwijnen zo'n 1.200 banen. De Nederlandse staatssecretaris van Justitie Nebahat Albayrak wil ondanks het verdwijnen van bijna 1350 cellen toch gedwongen ontslagen vermijden. Het personeel zal begeleid worden naar nieuw werk binnen Justitie of daarbuiten. Bovendien komen er tussen 2010 en 2012 vijfhonderd Belgische gedetineerden naar de gevangenis van Tilburg.

    Minder criminaliteit

    De Nederlandse staatssecretaris voert daarover nog gesprekken met minister van Justitie Stefaan De Clerck (CD&V). Die zouden binnen een maand afgerond zijn.

    Nederland heeft 14.000 cellen ter beschikking, maar 2.000 daarvan staan leeg omdat de criminaliteit, en vooral de zwaardere criminaliteit, daalt bij onze noorderburen.

    26-02-2010 om 18:39 geschreven door MissJustice  


    Categorie:Deportatie gedetineerden naar Tilburg
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Krankzinnig Amerikaans gevangenissysteem
    Het krankzinnige Amerikaanse gevangenissysteem
    maandag 06 apr 2009

     

    Amerika telt minder dan 5% van de volledige wereldpopulatie, maar wel 25% van het totaal aantal gevangenen. Met 756 gevangenen per 100.000 inwoners overstijgt het land op dat vlak vijfmaal het wereldgemiddelde. Een op elke 31 inwoners zit in de gevangenis of is vrij onder voorwaarden. Zwarten maken één kans op drie om ooit in hun leven te worden opgesloten. 20% van de gevangenen wordt seksueel misbruikt door medegevangenen of hun bewakers. De federale gevangenissen zijn overbevolkt en zitten aan 130% van hun capaciteit. 1 op 6 gevangenen lijdt aan een of andere mentale aandoening. In Amerikaanse gevangenissen zitten tot viermaal meer psychisch gestoorden opgesloten dan in psychiatrische instellingen.

    Het Amerikaanse gevangeniswezen blinkt niet enkel uit in brutaliteit, het is ook ongemeen inefficiënt. Tweederde van de ex-gevangenen worden binnen de drie jaar na hun vrijlating opnieuw gearresteerd. Ook de families lijden onder het gevangenschap. De 1,7 miljoen kinderen van gevangenen maken zes maal meer kans om zelf in de gevangenis te verzeilen dan kinderen van niet-gedetineerden.

    Amerika is evenmin vergevingsgezind voor zijn ex-gevangenen. Zij mogen niet stemmen en in sommige staten geldt dat voor levenslang. 2% van de Amerikaanse volwassenen en 14% van de Amerikaanse zwarten kreeg een levenslang stemverbod opgelegd.

    De ‘war on drugs' heeft het Amerikaanse gevangenissysteem duidelijk in ‘overdrive' gebracht. Het aantal gedetineerden dat is veroordeeld voor drugsgerelateerde misdrijven steeg van 40.000 in 1980 tot 500.000 vandaag; goed voor 55% van de bevolking in de federale en 21% van de bevolking in de staatsgevangenissen. Opmerkelijk genoeg zijn drievierde van de gevangen drugsdelinquenten zwart.

    Toch wordt het Amerikaanse gevangenissysteem van binnenuit amper in vraag gesteld. Weinig politici voeren hiervoor aktie; wie dat wel doet graaft vaak zijn politieke graf. Er bestaat geen georganiseerde lobby voor gevangenishervorming. De pers negeert het onderwerp en zij die eerstehandservaringen hebben -de gevangenen zelf- hebben geen stemrecht.

    26-02-2010 om 18:21 geschreven door MissJustice  


    Categorie:gevangenissen algemeen
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geboeid op de operatietafel: Hasselt

    Drugsbaron geboeid op de operatietafel

    drugsbaron geboeid op de operatietafel 2 

    06:12

    De familie van drugsbaron Adrianus van Wesenbeek overweegt om de gevangenis van Hasselt- dus: de Belgische Staat - voor de rechter te dagen. Aanleiding is het "ongepaste optreden" van het personeel zondagochtend. Van Wesenbeek werd toen getroffen door meerdere hartinfarcten. Tijdens zijn operatie bleef hij geboeid.

    Drie cipiers weigerden het operatiekwartier te verlaten, niettegenstaande het uitdrukkelijke verzoek van de hartchirug.

    De dag na de operatie werd van Wesenbeek terug naar de gevangenis overgebracht. "Hij heeft speciale zorgen nodig maar in de praktijk komt daarvan weinig in huis", aldus de advocaat van de familie.

    De raadsman heeft al eerder juridische stappen ondernomen tegen de speciale veiligheidsmaatregelen die telkens genomen worden bij elke overbrenging van zijn cliënt naar een rechtbank.

    NV

    26-02-2010 om 16:03 geschreven door MissJustice  


    Categorie:Gevangenis Hasselt
    Tags:geboeid, Hasselt,
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Strafuitvoeringsnota van De Clerck voor 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De strafuitvoeringsnota van De Clerck voor 2010


    19 FEBRUARI 2010 - Ieder slachtoffer van een misdrijf moet in de toekomst nog slechts één, uniek, digitaal dossier krijgen. De parketten krijgen richtlijnen over welke straffen ze moeten vorderen. Niet de alleenzetelende strafuitvoeringsrechter zal beslissen hoe een straf onder de drie jaar moet worden uitgevoerd, maar wel het parket. Dat zijn enkele punten uit de nieuwe nota over het straf- en strafuitvoeringsbeleid, die justitieminister Stefaan De Clerck (CD&V) zopas heeft ingediend bij de Kamercommissie Justitie.

    Justitieminister De Clerck (CD&V) heeft zijn lang beloofde nota over de strafuitvoering klaar. In tegenstelling tot wat werd verwacht bevat de tekst van 64 pagina's cijfers over hoeveel cellen er nu al zijn bijgekomen. Hij bevat ook weinig concrete voorstellen om de uitvoering van straffen onder de drie jaar te verzekeren. Maar er staan wel een aantal krijtlijnen in om het aantal gevangenen te beperken en om de strafuitvoering te hervormen. Die krijtlijnen zijn vaak verwoord als plannen, die "te bestuderen" of "te overwegen" zijn "na een breed maatschappelijk debat". Beleidskeuzes blijven omzwachteld en in de voorwaardelijke wijs geformuleerd. Ons overzicht van de voorstellen is dus noodzakelijk een beetje stelliger dan de nota zelf.

    WAT ZEGT DE NOTA?

    * Ieder slachtoffer van een misdrijf krijgt één uniek dossier. Nu moeten slachtoffers telkens nieuwe formuliertjes invullen in de verschillende fasen van een rechtszaak: om klacht in te dienen bij de politie, om zich burgerlijke partij te stellen, om te weten wanneer hun dader vrijkomt. De Clerck wil één digitaal dossier per slachtoffer, dat alle betrokkenen kunnen inkijken.

    De Clerck wil voorts wat eenheid scheppen in de warboel aan statuten: benadeelde partij, burgerlijke partij e.d.

    * Er komen richtlijnen van hoeveel straf de procureurs voor welke misdrijven onder welke voorwaarden moeten eisen, zodat dit overal hetzelfde wordt.

    * Het parket zal beslissen hoe straffen onder de drie jaar moeten worden uitgevoerd. Volgens de wet op de strafuitvoeringsrechtbanken (SURB) moet een alleenzetelende strafuitvoeringsrechter dat beslissen. Maar dat onderdeel van de wet is nog niet van kracht, zodat de SURB's momenteel alleen maar bevoegd zijn voor gestraften die meer dan drie jaar moeten brommen. De Clerck wil de wet op de SURB's laten voor wat ze is, omdat de gevangenissen anders overvol geraken en de SURB's te veel werk krijgen.

    In zijn voorstel wordt het zo: de gestrafte hoort van het parket hoe de straf wordt uitgevoerd en hij kan daartegen in beroep bij de SURB. De procureurs zullen er moeten voor zorgen dat iedere straf op een of andere manier effectief wordt uitgevoerd. Hoe dat moet gebeuren zegt de nota niet. De minister stelt voor om zijn visie per rondzendbrief (!) te realiseren.

    * Het parket zal aan de verdachte maatregelen kunnen voorstellen (een behandeling volgen bv.), ook als er geen gekend slachtoffer is of als er helemaal geen slachtoffer is.

    De minnelijke schikking zal in alle fasen van de rechtszaak kunnen, niet alleen in het begin, maar ook als de zaak al voor de rechter hangt.

    En binnen het systeem van strafbemiddeling komt er een duidelijker onderscheid tussen bemiddeling tussen slachtoffer en dader, schaderegeling en louter dadergerichte maatregelen.

    * Er komt een multidisciplinaire commissie om het strafrecht te hervormen: welke straf moet in de toekomst worden opgelegd voor welk feit? En hoe zullen de diverse straffen op elkaar worden afgestemd? Want nu is er geen enkele regeling voor hoeveel jaren celstraf gelijkstaat met hoeveel dagen werkstraf. Sommige strafmaten zijn te laag, andere te hoog omdat het strafwetboek dateert uit de negentiende eeuw, toen plattelandsmisdrijven zeer belangrijk waren.

    * Elektronisch toezicht moet ook kunnen voor geïnterneerden, als aparte straf én als alternatief voor de voorlopige hechtenis. Althans, dat moet de Multidisciplinaire Commissie bestuderen.

    * De probatiecommissies verdwijnen, hun bevoegdheden gaan naar de strafuitvoeringsrechtbanken. Na een grondige evaluatie van 45 jaar probatie.

    * Het parket zal er ook moeten op toezien dat de straffen juist berekend worden. Nu doet de griffie van de gevangenissen dat en soms worden daarbij fouten gemaakt, waardoor sommige gedetineerden jaren te veel of te weinig zitten, zo bleek op een studiedag in mei 2008.

    * De geïnterneerden tekenen nu al voor 10% van de gevangenisbevolking, terwijl ze daar helemaal niet thuishoren. Tegen 2013 moeten ze allemaal naar het "externe zorgcircuit". Als de interneringsinstellingen van Antwerpen en Gent open gaan, zullen toch ook de psychiatrische afdelingen in de gevangenissen, waar de geïnterneerden die in Antwerpen en Gent moeten komen nu nog verblijven, open blijven. Er zijn immers ook nog inverdenkinggestelden met een geestesstoornis.

    De nieuwe interneringswet wordt uiterlijk op 1 februari 2012 van kracht, maar ze wordt eerst nog veranderd.

    * Seksuele delinquenten tekenen voor 17% van de gevangenisbevolking, bij de geïnterneerden die in de bajes zitten vertegenwoordigen zij zelfs 36%. Eén van de grote problemen is dat die gevangenissen geen therapeutische instellingen zijn, ondanks de psychosociale teams waarover alle gevangenissen sinds 2009 beschikken. Een ander probleem is dat de de strafuitvoeringsrechtbanken, de justitiehuizen en de psychosociale teams van de gevangenissen nu onvoldoende betrokken worden bij het overleg tussen de universitaire centra die pedofielen begeleiden en de speciale behandelingsteams voor seksuele delinquenten. Vervolgens zijn de rechters vaak niet geïnformeerd over wat deze begeleidingsteams allemaal doen.

    De Dienst voor Strafrechtelijk Beleid evalueert momenteel alle samenwerkingsakkoorden over de begeleiding van seksuele delinquenten.

    Er komen bovendien 45 extra plaatsen voor mentaal gehandicapte seksuele delinquenten in een psychiatrisch centrum en nog eens 45 in het systeem van beschut wonen.

    * Het POKO (Penitentiair Onderzoeks- en Klinisch Observatiecentrum) zal worden ondergebracht in één van de twee interneringsinstellingen (Gent of Antwerpen), maar "ook andere alternatieven worden overwogen".

    Het POKO moet bepaalde criminelen klinisch onderzoeken om na te gaan of ze in de misdaad zullen hervallen. Het moet zich speciaal bezighouden met seksuele delinquenten. Het werd in 1999 opgericht, nadat Justitie enkele jaren voordien een soortgelijk centrum, het POC (Penitentiair Oriëntatiecentrum), had afgeschaft. Het POKO zou aanvankelijk in de gevangenis van Berkendaal (Brussel) komen op de plaats waar vroeger het POC was. Maar er gebeurde niets en de bajes van Berkendaal werd ingepalmd door vrouwelijke gedetineerden. Het POKO is er nog altijd niet, hoewel alle ministers sinds 1999 de uitbouw ervan hebben bepleit.

    * In 2008 had 65,5% van de gevangenen ooit drugs gebruikt en 36,1% zegde dat in de bajes nog te doen. De Clerck beklemtoont dat er sinds een rondzendbrief van het college van procureurs-generaal van 15 januari 2009 al een nultolerantie is voor drugsgebruik in de gevangenissen: iedereen die betrapt is kan "een reactie" verwachten. Welk soort reactie precies staat niet in de nota. Volgens de minister is de aanpak van drugs in de bajes overal gelijk.

    Op 22 november 2009 ging een drugsvrije afdeling in Brugge open en in Verviers komt er ook één, nadat een coördinator en twee opvoeders zijn aangeworven. Ruiselede krijgt een volwaardige therapeutische gemeenschap. (Deze aankondigingen werden al door minister Vandeurzen gedaan in zijn beleidsnota voor 2009, nvdr.)

    En er komen ook "dubbele diagnose-units" om drugsverslaafde gedetineerden die ook psychisch gestoord zijn op te vangen.

    * Verkeersboetes zullen onmiddellijk moeten worden betaald. Tenminste, als beide partijen akkoord gaan. In dat geval krijgen de onmiddellijke inningen en minnelijke schikkingen in verkeerszaken "een uitvoerbare titel". In mensentaal betekent dit dat ze onmiddellijk moeten worden betaald. De Clerck beklemtoont in zijn nota dat bij zo'n akkoord geen verhaal bij de rechter meer mogelijk is. Dat zou volgens hem de parketten en rechtbanken heel wat minder werk geven. Maar het systeem veronderstelt een goed uitgebouwd computernetwerk op justitie. Bij de politierechtbanken komt de informatisering op gang, maar bij de correctionele rechtbanken, die toch in beroep moeten oordelen in dit soort zaken, nog helemaal niet. Het systeem veronderstelt ook een goede samenwerking met Financiën, dat de boetes int. En die samenwerking is momenteel gebrekkig.

    De Clerck wil dit systeem bovendien "onder strikte voorwaarden" mogelijk maken voor de minnelijke schikkingen die het parket in alle andere zaken dan verkeersaangelegenheden voorstelt.

    De minister stelt verder voor dat Financiën alleen nog de opbrengst van de boetes krijgt, terwijl de parketten ze zouden innen. Nu int financiën nog de boetes en dat loopt vaak mis.

    * Het systeem van onmiddellijke inning bij verkeersboetes wordt veranderd. Nu kan de politie zo'n onmiddellijke inning voorstellen: dan betaal je ofwel onmiddellijk, ofwel een tijdje later. De politie die zo'n onmiddellijke innning voorstelt, kan geen rekening houden met het gerechtelijk verleden van de dader, alleen met de aard van de overtreding. Bovendien weet het parket pas na 62 dagen dat een overtreding is begaan en de procureur krijgt alleen maar gegevens over onmiddellijke inningen die niet betaald zijn. De burger krijgt dan weer twee uitnodigingen om te betalen, een van de politie en een van de post. Dat schept verwarring.

    Het systeem verandert: het parket moet onmiddellijk van alle processen-verbaal worden ingelicht en het zal zelf beslissen of de overtreding wordt afgehandeld met een onmiddellijke inning of niet. Het kan daarbij rekening houden met iemands gerechtelijk verleden. De burger krijgt nog één uitnodiging om te betalen.

    Er komt een computersysteem tussen alle betrokken diensten om dit mogelijk te maken.

    BEDENKINGEN

    1. De nota-De Clerck bevat een aantal goede ideeën. We noemen er twee: slachtoffers krijgen één uniek dossier; er komt een commissie om het negentiende eeuwse strafrecht uit te wieden en de straffen op elkaar af te stemmen.

    Het eerste idee staat of valt met de informatisering van het gerecht, die zoals geweten nog in de kinderschoenen staat.

    Het tweede idee is een werk van lange adem. Al in 1985 kwam Koninklijk Commissaris voor de Hervorming van het Strafwetboek, Robert Legros, met een herwerking van het eerste deel van het strafwetboek. Er werd niets mee gedaan. Justitieminister De Clerck verwijst in zijn beleidsnota niet naar dat document. Voormalig justitieminister Jo Vandeurzen (CD&V) riep dan weer de Senaat op om zich bij voorrang met de herziening van het strafwetboek bezig te houden. Er gebeurde op dat vlak tot nu toe niets in de Hoge Vergadering. Wel hebben zowel Kamer als Senaat de strafwetten ondertussen nog complexer gemaakt door nieuwe, soms overlappende misdrijven in te voeren en door de strafmaten te laten verschillen al naargelang het motief van de dader of de aard van het slachtoffer. Het uitwieden en vereenvoudigen van het strafrecht is dringend noodzakelijk, maar het is nog niet voor morgen.

    2. De nota bevat dus enkele goede ideeën, maar voor wanneer is de realisatie? Minder positief is dat de nota niet ingaat op een aantal cruciale punten, die heel actueel zijn. Hoe zal de minister celstraffen onder de drie jaar laten uitvoeren? Hij stelt dat "iedere straf een effectief gevolg moet hebben". Het parket moet dat gevolg "organiseren" en de strafuitvoeringsrechter zou dan beroepsrechter worden tegen een beslissing van het parket. De minister wil dit per rondzendbrief mogelijk maken. Waarbij de vraag rijst of dit wel kan. Een deel van de wet op de strafuitvoeringsrechtbanken (nl. al wat de straffen onder de drie jaar betreft) wordt dan niet meer uitgevoerd en er komt een alternatief per rondzendbrief. Legistiek gezien is dat niet zo elegant.

    Bovendien is niet duidelijk hoe de parketten zullen beslissen om bepaalde korte straffen via enkelbanden, andere via werkstraffen en nog andere effectief via de cel uit te voeren. En dat is de kern van de zaak.

    Is het overigens wel zo'n goed idee om deze beslissing door parketten achter gesloten deuren te laten nemen? Zou een openbare zitting bij een strafuitvoeringsrechter toch niet beter zijn? En willen de parketten deze verantwoordelijkheid wel? Tenslotte: kan dit allemaal wel? Er zijn immers niet genoeg cellen, niet genoeg enkelbanden, niet genoeg plaatsen om werkstraffen uit te voeren. En er is niet genoeg geld voor dit alles.

    Ook over de problematiek van criminele minderjarigen onder de zestien jaar bevat de nota geen woord. Uiteraard kunnen zij niet gestraft worden en de nota gaat over het strafbeleid. In die zin lijkt het logisch dat dit onderwerp niet besproken wordt. Maar moet alles bij het oude blijven? In deze dagen, waarin steeds meer minderjaren zware wapens hanteren, is het ontbreken van dit thema toch wel een lacune. De straffeloosheid van sommige groepen kan nog wel even voortduren.

    De nota maakt verder ook niet duidelijk hoeveel cellen er nu effectief zijn bijgekomen sinds de vorige verkiezingen. En dat is toch het minste wat van een nota over de strafuitvoering kan worden verwacht. Te meer daar was afgesproken dat de minister van Justitie om de zes maanden een overzicht zou brengen van de gevangeniscapaciteit. De Clerck zegde eerder dat er in 2008 12 cellen bijkwamen en in 2009 221. Maar die cijfers kloppen niet met de cijfers van de strafinrichtingen zelf over hun gevangeniscapaciteit. Dat verschil zou toch mogen verduidelijkt worden.

    3. De nota-De Clerck is te vaag en te dikwijls in de "zou-stijl". De minister heeft het over "voorstellen die te overwegen" zijn, of "te realiseren na een breed maatschappelijk debat". Allemaal goed en wel, maar een minister moet zich niet beperken tot het lanceren van ideeën. Hij moet zelf duidelijke en klare beleidsvoorstellen formuleren en hij moet bij de regering op tafel kloppen als er niet genoeg geld is voor zijn voorstellen. En dat ontbreekt een beetje in deze nota.

    26-02-2010 om 15:46 geschreven door MissJustice  



    Archief per week
  • 22/02-28/02 2010

    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.





    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!