Sprokkelingen
Inhoud blog
  • Pasen
  • Retour naar Kiev via Mirgorod
  • Rosemie en Oksana van Oposchnia
  • breaking news
  • Dag7 in Oposchnia. Altijd weer die poes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    24-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag5 aankomst in Opochnia
    Opochnia, einddoel van mijn reis, is de 'столица гончарства' de hoofstad van de pottenbakkerij of keramiek van het land; dit houdt verband met de uitstekende klei die daar gedolven wordt. Rond 1900 waren daar maar eventjes 1000 familiebedrijfjes pottenbakkers: vader en zonen
    draaiden potten, moeder en dochters versierden deze. Onder Stalin trad een massale emigratie op van de pottenbakkers; later keerden er terug maar door industriƫle concurrentie ging, zoals nagenoeg overal, dit ambacht teloor. Nu is er nog 1 fabriek. Toch blijft het stadje het vaandel van de keramiek hooghouden o.m. door een bekend museum, een kunstschool en enkele 'museumhuizen'.

    Vond ik in Albaniƫ een restant van het aards paradijs dan heb ik nu weeral prijs zo denk ik. Stel u een licht glooiend lanschap voor met bloeiende fruitbomen en verder overal groen zover men kijken kan.





    Het is onwezenlijk stil, jawel we horen vogeltjes fluiten en er is zelfs een vroege koekoek. Op een zachte helling een boerenwoonst met strooien dak.



    In het hoevetje ernaast woont Sasja die met van alles behulpzaam is, met mij afgedaald is naar de bron om water te halen. Naast de bron is er ook een openluchtbad...



    In de hoeve is er een typische  oude stenen kachel die Sasja  aan de praat kreeg, 



    Hij zorgde ook voor een prive pottenbakkersles





    Hij beraamde ook een programma voor morgen.  Joelia bereidde ondertussen een lekkere maaltijd voor mij en twee andere 'hoevelingen' Dit alles in overweging nemende zult gij het met mij eens zijn dat mij hier voor een paar dagen de hemel op aarde te wachten staat.
    Daarnet hoorde ik voor mijn open onverwacht lawaai. Ik dacht een ogenblik aan de spoken van Gogol. Het was evenwel een poes die binnenkwam.
    Nu moet ik nog een keuze maken tussen 5 bedden waarvan 1 op de kachel.








    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs