Sprokkelingen
Inhoud blog
  • Pasen
  • Retour naar Kiev via Mirgorod
  • Rosemie en Oksana van Oposchnia
  • breaking news
  • Dag7 in Oposchnia. Altijd weer die poes
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    23-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dag 4 Poltava

    Hopelijk was de zon in Vlaanderen evenzeer van de partij als hier in Poltava. Goed voor een ganse dag rondlopen met fototostel in aanslag. Het huidige Poltava is naar geometrisch plan gebouwd met zeer brede straten en veel bomen. Er zijn een aantal 18e eeuwse kerken met de klassieke gouden koepels en vrijstaande klokkentoren.

     

    Gisteravond zagen we  reeds het theaterplein met vooraan paarden.


    Deze middag stonden daar nu ook tentjes waar kinderen druk in de weer waren met het zeer minutieus beschilderen van eieren en (de wat ouderen dan) de decoratie van keramiek b.m.v. ringeloren: dat zijn die rechtopstaande gummiperen met buisje.

     

    Bij afwezigheid van vast plan heb ik me aan het toeval overgelaten en op de eerste de beste bus gesprongen. Dit heeft me geen windeieren gelegd. Na een rit door buitenwijken met niet zo'n aantrekkelijke woonblokken ging het langs een uitgediende reuzenfabriek. Dan werd het beter, langs een aardeweg met min of meer oude datcha's, bloesemend geboomte om uiteindelijk te belanden aan een pachtige brede stroom omzoomd met lis, gras en grote bomen. Vaneigens uit de bus gesprongen, en mijn persoon op een boomstronk neergevleid en dan natuurlijk naar best vermogen fotos genomen om jullie van al dat schoons te laten meegenieten. Olena Ivanova vertelde mij naderhand dat de stroom vroeger de 'Ltava' heette: Po-Ltava wil dan ook zeggen: aan de Ltava: zo weten we meteen hoe de stad aan haar naam kwam. In 1709 werd de Ltava herdoopt in 'Vorskla'. Dat kwam zo: Peter de Grote (waarover later meer) toen hij hier kwam vechten liet zijn bril vallen in het water waarop hij besliste dat de stroom voortaan Brillendief
    zou heten, in het russisch Vorskla. 

    Aan de oever waren ook een paar mensen wissen aan het snijden die daar opschoten; ze gingen manden maken. Verder ook even gekeuveld met een baboeska die niet goed begreep wat ik daar kwam doen.


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    22-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 naar Poltava
        Vandaag verlaten we Kiev,  niet geheel zonder spijt, ik begon er reeds een beetje gehecht aan te raken. Maar we hebben deze morgen nog wat rond te tjolen en het museum voor russische kunst te bezoeken. Werp u met mij in de mensenstroom die de Kievse metro is, heerlijk toch. Boven grond gekomen wandelen we in we zon langs de botanieke tuin . De kleur geel is populair alhier zoals je ziet. In het museum zijn we zoals dikwijls het geval is nagenoeg alleen. Ik constateer dat er in Rusland zeer goed schilderwerk verricht wordt maar dat al die kunstenaars wellicht even goed zijn als deze die in het westen aanbeden worden. Slechts 1 naam kende ik nl die van de beroemde Repin geboren in Oekraine.

        Het station van Kiev. Hier en in Rusland moet je je paspoort voorleggen aan het loket. Tis maar dat je het weet. De trein is ultramodern. Drie uur sporen naar Poltava, oostwaarts. Terwijl het vlakke groene landschap voorbijschuift zijn nagenoeg alle reizigers lusteloos hun smartphone aan het knuffelen waarna ze de een na de ander vredig inslapen waarvan acte.

    We zijn in Poltava. Regelrecht naar Palazzo hotel, dat ik hierbij aan iedereen met klem aanraad (4 verdiende sterren, 32 euro/nacht inclusief ontbijt). Olena Ivanova, gedreven receptioniste zoekt voor mij uit dat er om 18 u concert is in Philharmonie.

    Toch nog eerst met chauffeur Igor naar klooster mooi op heuvel gelegen . Igor, een zestiger met pet en sigaret, niet de vrolijkste Poltavïer die ik ontmoette, gaat gebukt onder het slechte leven alhier. Er is werkloosheid en de president is niet slecht maar slechter dan slecht. In de sovjettijd was alles veel beter.  Hijzelf is ook niet zonder gebreken want hij zette mij aan de verkeerde concertzaal af.
    Het concert. Goede volksmuziek met rijpere primadonna die nog over zeer krachtige stem beschikt, verder een volbloed charmezanger die o.m. mij buurvrouw wist mee te slepen cfr foto.





















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    21-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijkomende fotos dag 3
    .










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oekraine dag 2

    Deze morgen een manifestatie vóór het stadhuis van Kiev.
    Krachtige toespraken o.m.van zeer flamboyante activiste. Geestdriftig applaus, liederen en gedichten, vlaggen en pancarts alom. Gezien mijn Oekrains uiterst zwak is vroeg ik uitleg aan de dame in blauwe regenjas van de foto. Deze Nadjezjda gaf mij een uitleg waarvan ik in het rumoer vnl de woorden деньги geld en квартира appartement opraapte wat m.i. de problematiek voldoende schetst. Op mijn vraag wat ze vond van de president wees ze naar haar achterwerk wat niet van aard was om mijn mening over de man in positieve zin bij te stellen.
    Gezien het hier bijna middernacht is zal ik mijn verslag beknotten. Naast het prächtige museum vr schone kunsten waar vlaamse meesters in het oog springen en waat ook op gebied van keramiek iets te bewonderen valt wil ik nog 1 tafereel vermelden waarvan ik getuige was en op foto zette. Aan de ingang van een oud klooster stond een auto met deuren, motorkap en koffer wagenwijd open met daarachter een pope die het kennelijk gloednieuwe voertuig aan het inzegenen was.
    Deze avond de opera Ballo in Maschera van Verdi. Zeer genietbaar zoals trouwens ook de klassieke zalmboterhammetjes met champagne. Zoals wel meer het geval is eindigde het stuk dramatisch met de dood van de rampzalige minnaar tengevolge van dolksteek van rivaal, de wettige echtgenoot. De doodsteek weerhield de ellendige, op de grond liggende graaf er niet van om in een aria zijn laatste gevoelens en raadgevingen ten berde te brengen alvorens de geest te geven, dit alles begeleid door de machtige muziek van de maestro. Het kan enkel een onmens geweest zijn die bij het vallen van het doek geen stevige brok in de keel had.



    PS. In het  museum voor schone kunsten viel mijn roebel betreffende een punt vaak aangetroffen bij russische schrijvers dat nu en dan er een en dan een op de kachel gaat slapen. Op foto zie je een tegelkachel waarbij onderaan inderdaad een uitsprong als ligplaats dienst doet. Het is een prachtstuk met mooie majolicategels waarop tafereeltjes waaronder telkens een vers.
    Verder majolicategels in metro waarbij levend tafereel...
    wordt vervolgd






















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    20-04-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.fotos bij dag 1
    .












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oekraine dag 1
       Hier begint het tweede luik van mijn studiereis of als dit wat hoogdravend klinkt omzwervingen waarin belangstelling voor de lokale pottenbakkerskunst een rol speelt. Toegegeven, niet de enige. Er is immers veel te ontdekken in dit ondermaanse, waarvan Oekraine een significant deel uitmaakt al was het maar door zijn oppervlakte: het is het grootste land van Europa. Een andere rode draad is de gastvrijheid, dat mocht ik kort na aankomst reeds ondervinden.
       Na de voortreffelijke luchthaven Borispol verlaten te hebben nam ik plaats in de autobus naar Kiev. Nu was ik toch wel de naam van het hotel vergeten zeker en ik had het ook nergens op papier. Een jonge snaak naast mij gezeten had reeds gevraagd of ik kwam om te гулять wat wandelen betekent maar insiders weten dat dit een eufemisme us voor uutgaan Ik vroeg hem om op zijn smartphone te zoeken naar een hotel aan de Dnipro waarvan de naam eindigt op A, zijnde de gegevens die ik nog voor de geest had. Vruchteloos. Mijn volgende buurman wist meer van wanten. Deze Sergei die zich even graag Sergio of Serge laat nemen al naargelang het land waar hij toevallig vertoeft had snel door dat dit het hotel Impressa moest zijn. Sergei is een good looking dertiger geboren in Kazakstan waarna hij in meerdere landen verbleef en nu een eigen zaak heeft in immobilien. Zijn vrouw is met de twee kinderen in de States: elk jaar een trimester omwille van het onderwijs. Deze Serge was blij wat frans te kunnen praten want hij was onlangs in Belgie, ook Brugge. Hij stelde voor mij een lift te geven van de busterminus naar het hotel. In zijn dikke BMW, ondanks zijn bewering dat het slecht gaat met de immos en de oekrainse ekonomie in zijn geheel.
       Hotel Impresa is best aardig. De gevel zie je op foto, binnenin veel palissanderhout en glas in lood. Het restaurant is georgisch en ik verorberde er een Mingreelse katchapuri en en onbetamelijk lekkere schotel van runderwangen met honing, rozijntjes, kruiden en couscous.
    Van de wandeling in het schemerdonker bij volle maan inclusief funicular klim, met zichten op gouden koepels en beneden de Dnipro krijg je ook helemaal gratis beelden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-04-2016, 00:00 geschreven door Paul Van Den Bossche  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 25/04-01/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 14/03-20/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs