Paul op weg naar Compostela
Inhoud blog
  • Weer op weg
  • Camino de Santiago 2013 in 80 dagen en 80 foto's
  • Een palindroom als uitsmijter
  • Terug thuis
  • Dag 79 - 0,00 km.
    Foto
    Zoeken in blog

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglijst.


    Onderweg zijn is belangrijker dan aankomen.
    06-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste nacht in een slaapzak





    06-04-2013, 19:20 Geschreven door  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4 - D-day
    Zaterdag 6 april. Van Chateauneuf-Val-de-Bargis tot La Charite sur Loire. Gestart om 8.45 en aangekomen om 15.15 uur. Enkel een waterzonnetje gezien en veel koude wind. Maar waarom D-day? Niet omdat ik onderweg ergens op mijn buik ben "geland". Wel omdat ik vandaag meer dan 20 km. op D-wegen (departementaal) en C-wegen (communaal). Allemaal geasfalteerd. De voeten houden daar niet van. Gelukkig is er heel weinig verkeer op deze wegen.        Maar het was 40 jaar geleden ook D-day met als gevolg 1 dochter, 3 zonen, 1 kleindochter en 5 kleinzonen. Lang geleden maar niet vergeten.          Het stappen gaat ook automatischer en dan is er ook tijd voor wat anders. Lopend door de velden bedacht ik volgende haiku. "Elke bloem wilt kleur - De zon is nog te waterig - T'is bijna lente".  Twee maal lezen want dat hoort zo. Moest bij de lezers iemand Herman zeggen tegen de Europese president, dan wil ik wel een evaluatie.     Vandaag slaap ik weer in "gite communal". Mooi ingericht en deel van de oude kerk. Voor morgen zondag heeft het Office de Tourisme voor een slaapplaats gezorgd. Want op een zondag is dat niet evident. 

    06-04-2013, 19:18 Geschreven door  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    05-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 - Plooidag
    Vrijdag 5 april. Varzy - Chateauneuf-Val-de-Bargis. Vertrokken om 9.10 en aangekomen om 14.50 na 24,3 km. stappen.  Stijgen 367m. en dalen 317 m.      Het was vandaag koud en de wind voelde ijzig aan. Maar waarom Plooidag? Omdat vandaag alles in de plooi is gevallen: de rugzak was in evenwicht, het lichaam wilde mee (bijna 5 km./uur) en tussen de oren zat het ook goed. In de blog van gisteren heb ik niet vermeld hoe geradbraakt ik eigenlijk was aangekomen: lage rugpijn door een foute beweging, krampen tussen de schouders, ...       Maar die dag is toch mooi geeindigd. Ik ging nog op zoek naar een  plaats met wifi. Aan de kerk vroeg een man of ik "un pelerin" ben. De man stelde me onmiddellijk voor, voor ik iets kon vragen, of hij mij wat over Varcy mocht vertellen. We gingen  langs de kerk, de grootste lavoir van de streek en het kasteel van de vroegere bisschoppen. Als ik over wifi begon vroeg hij hoeveel geld ik bij had. Dat maakte me wel wat achterdochtig, helemaal onterecht!  Hij  bracht me  naar een cafe met gratis wifi. Het enigste wat hij vroeg was een glas rose. Blijkt dat Alonso "le fou du village" wordt genoemd omdat hij al 20 jaren psychiatrisch wordt opgevolgd. Ik vond hem normaal en intelligent. De cafebaas bevestigde dat maar zei dat hij soms wat speciaal was.  Hoe dan ook een eerste ontmoeting die ik niet snel zal vergeten.       Maar dat was gisteren. Vanavond slaap ik in een goed uitgerustte slaapplaats van de gemeente (gite) voor maar 10€. Het wordt de eerste nacht met een slaapzak.      Ik ben vandaag geen enkele pelgrim tegengekomen. Een boomhakker onderweg vertelde dat er per dag maximum 2 of 3 passeren. In het "Livre d'or" van de gite staan voor dit jaar nog maar 5 pelgrims,waarvan 1 man eergisteren en 1 dame gisteren. Het is vanavond beginnen te regenen maar het zou tegen morgen beter zijn. PS Kijk ook eens in het gastenboek met een nieuw bericht van Plan Belgie. 

    05-04-2013, 19:16 Geschreven door  
    Reageren (1)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    04-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 - Nog altijd rugzakdag.
    Van Tannay tot Varzy. 22,2 km van 8.15 tot 15.45 uur. De rugzak geraakt maar niet in orde. De onderste riem verschuift constant en de rugzak zakt naar links. Ik denk en hoop een oplossing te hebben. We zullen morgen zien of het helpt. Vandaag weer veel geklommen.  De dag begon met een klim van 200 m. In totaal 452 m. omhoog en 381 m. naar beneden. In kleine stille dorpjes al 2x een in onbruik geraakte " lavoir" tegengekomen. Les 3: als de papieren gids A zegt en de pijlen B, volg dan de pijlen. Anders moet je geluk hebben en een boer tegenkomen. 

    04-04-2013, 18:08 Geschreven door  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 - Rugzaktestdag
    Van Vezelay tot Tannay Port.   
    Van Vezelay tot Tannay Port. 25,8 km van 8.15 tot 15.30 uur. De rugzak zat niet al te best. Een paar keer onderweg wat bijgesteld en het lijkt nu beter. Vandaag een mooie tocht eerst door "Domaniale" bossen en daarna tussen de velden. Weer heel wat stijgen en dalen: respectievelijk 303 en 411 meters. Waar het gisteren nog bitter koud was, is vandaag hier blijkbaar de lente begonnen. Ik ben vandaag 1 pelgrim tegengekomen. Hij kwam voorbij terwijl ik een stuk brood met Ardense worst at. De smaak bracht me ineens helemaal terug naar 40 jaar geleden als ik met vrouw en kinderen in de Oostenrijkse bergen ging picknicken. Dit verslag wordt op het terras opgeschreven en ik ben blij dat er een parasol is. Ik weet nu al dat ik vannacht heel goed ga slapen. Een verkwikkende slaap kan wonderen doen met de wat pijnlijke spieren. Voor ik het vergeet les 2: maak geen foto boven een kanaal terwijl je de routepapieren nog vast hebt. De wandelstokken hebben alles nog opgevist. 25,8 km van 8.15 tot 15.30 uur. De rugzak zat niet al te best. Een paar keer onderweg wat bijgesteld en het lijkt nu beter. Vandaag een mooie tocht eerst door "Domaniale" bossen en daarna tussen de velden. Weer heel wat stijgen en dalen: respectievelijk 303 en 411 meters. Waar het gisteren nog bitter koud was, is vandaag hier blijkbaar de lente begonnen. Ik ben vandaag 1 pelgrim tegengekomen. Hij kwam voorbij terwijl ik een stuk brood met Ardense worst at. De smaak bracht me ineens helemaal terug naar 40 jaar geleden als ik met vrouw en kinderen in de Oostenrijkse bergen ging picknicken. Dit verslag wordt op het terras opgeschreven en ik ben blij dat er een parasol is. Ik weet nu al dat ik vannacht heel goed ga slapen. Een verkwikkende slaap kan wonderen doen met de wat pijnlijke spieren. Voor ik het vergeet les 2: maak geen foto boven een kanaal terwijl je de routepapieren nog vast hebt. De wandelstokken hebben alles nog opgevist. 

    04-04-2013, 18:05 Geschreven door  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (4 Stemmen)
    02-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 0 - Bezoek aan Vezelay
    Dinsdag 2 april. De dag start heel koud. Les 1: laat bij dit weer uw was 's nachts niet buiten drogen. Gelukkig vertrek ik pas morgen. Maar dag 0 wilt niet zeggen dat het een verloren dag was. Integendeel, deze voormiddag de basiliek en omgeving bezocht en om 12.30 naar de vespers geweest. Prachtige samenzang van monniken en zusters. 's Avonds nog naar de mis geweest. Heel inspirerend voor de rest van de tocht en toen de zusters een voor een de vredewens kwamen brengen zelfs emotioneel. Ik ben echt blij dat ik een dag heb uitgetrokken voor Vezelay. Vandaag al de eerste pijlen gezien voor de "Branche nord par Bourges". De eerste kilometers verkeerd lopen zit er dus niet in. 

    02-04-2013, 20:11 Geschreven door  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    01-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag -1 - Treindag
    Maandag 1 april. Om 6 uur thuis vertrokken om de trein naar Brussel te nemen. De stiptheid van de NMBS kennende toch maar een vroegere trein genomen. Een familiaal afscheidscomite stond me op te wachten. Hartverwarmend. Daarna van uit Brussel de TGV naar Parijs en de TER Bourgogne tot Sermizelles-Vezelay. Vervolgens naar Vezelay nog een mooie inloopwandeling van 11,5 km. rechtstreeks tot aan de basiliek. Waar het 's morgens nog vroor in Berchem was het na de middag blauwe lucht en meer dan 12 gr. In de jeugdherberg kwam Luc uit Hoboken ineens binnen op de kamer. Hij is met de fiets op weg naar Cadiz. We zijn nog samen een pizza gaan eten. Daarna nog wat opruimen en lekker geslapen van 23.00 tot 7.30 uur. PS vanaf de iPhone kan ik geen accenten of nieuwe alinea's plaatsen, vandaar de doorlopende tekst. Ook extra spaties vallen weg.















































    01-04-2013, 00:00 Geschreven door Paul  
    Reageren (0)

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Archief per week
  • 11/03-17/03 2019
  • 09/09-15/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 08/04-14/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs