de lucht ruikt naar poëzie
zoenlucht
Inhoud blog
  • Op stap met Didier, een prentenboek op maat !
  • uitnodiging voorstelling dichtbundel Patricia De Landtsheer
  • Persbericht STEAMING door Nele Dooms in Het Laatste Nieuws
  • recensie STEAMING van P. De Landtsheer door Frank De Vos
  • Uitnodiging Gedichtendag en Project 'Bird' L'oiseau qui vole sans ailes
  • UITNODIGING BOEKPRESENTATIE 19/12/12
  • voorstelling en recensie boek KRONIEK VAN EEN KRANT, Louis Davids & co-auteur P. De Landtsheer
  • recensie STEAMING van P. De Landtsheer
  • recensie 2 Bewaar altijd een stukje brood
  • recensie Bewaar altijd een stukje brood van P. De Landtsheer
  • Bird Project, L'oiseau qui vole sans ailes
  • Recensie: Auschwitz 13917, Mirjam Blits door Patricia De Landtsheer
  • recensie
  • zomaar
  • De gruwel kreeg een gezicht...
  • Prutske
  • een dag als 'geen' ander...
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Een interessant adres?
    06-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.recensie 2 Bewaar altijd een stukje brood

    Boekrecensie:

    “Bewaar altijd een stukje brood” Dov Nasch – Patricia De Landtsheer Uitg.C. De Vries-Brouwers, 200 blz., 16.90 euro.

    Dov Nasch is geen onbekende in de Joodse Gemeenschap

    in Antwerpen. Hij is een bescheiden en integer

    man. Steeds met een glimlach en altijd bereid om zijn

    medemens te helpen. Hij is ook een grote vriend van de

    Centrale. Enkele jaren geleden heeft hij een vriend die

    helemaal alleen was overgebleven, kunnen overtuigen om de Centrale

    als erfgenaam te maken en het zo mogelijk heeft gemaakt om

    de minderbedeelden in onze gemeenschap te kunnen helpen. Dov

    is nog zeer dynamisch, boordevol energie en niemand zou kunnen

    denken dat hij al tachtig jaar is geworden. Men zou ook op het

    eerste zicht niet kunnen geloven dat hij zoveel heeft meegemaakt.

    Vijftig jaar heeft hij over zijn Shoah verleden gezwegen. Het is pas

    enkele jaren geleden dat hij besefte dat hij als één van de laatste

    getuigen een belangrijke taak moest vervullen.

    “Ik moest erover vertellen. Ik voel het als een noodzaak om te getuigen

    over de mensen die ik in de kampen ben verloren: mijn vader

    en mijn moeder, mijn lieve broertje Emil, mijn vele vrienden. Van

    alle leeftijdsgenoten die met mij uit mijn geboortestad zijn gedeporteerd,

    heeft niemand behalve ik het overleeft. Door te getuigen

    geef ik hen een stem. Elke getuigenis is belangrijk. De schrijfster

    Patricia De Landtsheer heeft mijn verhaal in de vorm van een jeugdboek

    neergeschreven, en dat heb ik als een bevrijding ervaren. Sinds

    enkele jaren ga ik ook in scholen spreken. Andere overlevenden zijn

    te oud geworden, of te ziek, of al overleden. Iemand moet het doen.

    Men vraagt mij vaak hoe het komt dat de Joden zich als makke

    schapen naar de slachtbank hebben laten leiden. Nu, zesenzestig

    jaar later, begrijp ik het ook haast niet meer. Dat komt doordat

    wij in een vrij en democratisch land leven. Als dezelfde omstandigheden

    zich opnieuw voordeden, zou het weer kunnen gebeuren.”

    Dov Nasch was veertien toen hij met zijn moeder, zijn jongste broer

    Emil en drie zussen vanuit Hongarije naar het vernietigingskamp

    Auschwitz-Birkenau werd gedeporteerd. Onmiddellijk bij aankomst

    werd hij van zijn moeder en broer gescheiden. Zij gingen

    rechtstreeks naar de gaskamer, de drie zussen naar een werkkamp.

    Dov zou als jonge knaap vier maanden in deze hel overleven.

    ‘’Ik was geen held, slechts een bange jongen van veertien. Toen bij

    de eerste selectie een Duitse officier mijn leeftijd vroeg antwoordde

    ik in een opwelling “Ik ben 16”. Eén kleine leugen besliste over het

    verdere verloop van mijn leven.

    Om de zoveel dagen komt de doodsdokter Josef Mengele langs en

    wijst de zwakste jongeren aan. Al mijn leeftijdsgenoten werden naar

    de gaskamers gestuurd.

    Een apotheker die familie van mij was, heeft mij ten slotte geholpen.

    Dankzij hem heb ik aan Josef Mengele kunnen ontsnappen. Ik

    ben op transport gezet naar Gleiwitz in Polen, om er te werken voor

    ING-Farben, een bedrijf dat nog steeds bestaat. Het was heel hard

    werk, cementzakken van wagons afladen.

    Maar alles was beter dan die hel. Als ik in Auschwitz was gebleven,

    had ik het niet overleefd.’’ Auschwitz is door het Russische leger bevrijd

    in januari 1945. Dov komt pas halfweg april vrij na een dodenmars

    vanuit het in Zuid-Duitsland gelegen Flossenburg, waar hij

    nog drie vreselijke maanden doormaakte.

    In 1945 werd hij, eerder toevallig, door de Amerikanen bevrijd in

    Stamsried. Hij zou zijn vaderland nooit terugzien.

    In 1962 huwde hij met de Antwerpse Charlotte Riff. Charlotte is

    tijdens de oorlog met haar familie naar Frankrijk gevlucht , ondergedoken

    en dan naar Zwitserland overgesmokkeld.

    “Maar vergeleken met Dov ben ik een geluksvogel’’, zegt Charlotte.

    “Mijn enige oorlogserfenis is het Duits waarin ik denk en droom, en

    dat ik ook met Dov spreek. Soms schaam ik mij er een beetje voor.’’

    Zij wonen nog steeds in Antwerpen.

    Zij hebben twee kinderen Ronny en Judith en nu acht kleinkinderen,

    die in Amerika en Israël wonen. Regelmatig moet Dov terugdenken

    aan de verschrikkingen die hij in de concentratiekampen

    meemaakte. Nog steeds heeft hij last van angstaanvallen en nachtmerries.

    De geur van chloor of ontsmetting maakt hem misselijk. Bij

    elk kappersbezoek komt de angst terug voor de pijn die hij voelde

    toen hij in Auschwitz werd kaalgeschoren. Als hij een mooie villa

    ziet, kijkt hij eerst naar de schouw. “Je kunt je er nooit helemaal van

    bevrijden.”

    Toch staat hij positief in het leven en heeft een groot geloof en vertrouwen

    in God. Het feit dat hij Auschwitz overleefde, zo zegt hij,

    gaf hem de plicht om namens de zes miljoen vermoorde Joden een

    getuige te zijn.

    Voor Dov is het zo helder als wat: antisemitisme - haat tegen Joden

    - is iets van alle tijden. Het kan alleen bestreden worden met goed

    onderwijs over de Holocaust (Shoah). Dov heeft onlangs zijn zoon

    Ronny en zijn kleindochter Oriah naar Auschwitz gebracht om hen

    zijn persoonlijke verhaal te vertellen. Nog nooit eerder had hij hen

    over zijn persoonlijke ervaringen tijdens de Shoah verteld.

    Deze tragische gebeurtenissen uit het leven van Dov Nasch vormen

    het onderwerp van het boek “Bewaar altijd een stukje brood” dat

    Patricia De Landtsheer in 2001 schreef. Er is nu een heruitgave van

    het boek waarin de nieuwe gegevens die Dov tijdens de afgelopen

    tien jaar kon achterhalen, opgenomen werden.

    Een aangrijpend verhaal dat niet alleen gaat over dood, maar vooral

    over het leven. Een verhaal van verlangen naar vrede.

    “Verdraagzaamheid is het belangrijkste wat er bestaat. Iedereen heeft

    recht op een eigen plek waarin men zijn geloof en een bepaalde

    manier van leven zelf mag kiezen. Vrijheid en verdraagzaamheid zijn

    twee begrippen waarvoor de volgende generaties zorg moeten dragen

    en die ze moeten beschermen.”

    Een absolute aanrader.

    u

    Door C.S.

    Centrale Magazine





    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)

    Archief per week
  • 02/11-08/11 2015
  • 15/09-21/09 2014
  • 18/11-24/11 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 01/06-07/06 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/09-14/09 2008
  • 21/04-27/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 04/02-10/02 2008
  • 24/12-30/12 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 27/08-02/09 2007
  • 20/08-26/08 2007
  • 13/08-19/08 2007
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs