heb jij ook een Paris Sport of weet je er gewoon iets meer van deze blog is nog steeds "under contsruction"
24-01-2009
Polieren
Op de beurs in Wieze kocht ik ook een groene en rode polierblok, polijstborstel schuurborstels enz... Het leek mij het proberen waard aangezien verchromen heel wat geld kost. De naven van de velgen waren origineel gespoten in een soort grijs/groene lak... het leek mij mooier om deze dus te polieren... Moest het toch mislukken waren ze toch al klaar om te laten spuiten. Dus begonnen met de schuurborstel op de boormachine, daarna met de hand geschuurd vanaf korrel 400 tot korrel 1200... Daarna met polijstmiddel en de Dremel afgewerkt... Vele uren en dagen later het eerste resultaat
Ik denk dat het resultaat niet zo slecht is ....
vol goede moed komen ook de handvaten en enkele kleinere delen aan bod
Nu dit allemaal wel meeviel besloot ik ook het kettingdeksel van de motor onder handen te nemen... ik vond deze nieuwe occasie op het oldtimer/bromfiets/treffen in Wellen voor 5 Alles werd goed ontvet, daarna voorzien van een hechtingslaag, gespoten met hittebestendige vernis (moesten de remtrommels zo heet worden) en vervolgens afgebakken op 200° in de oven..... Tip: Als je dit zelf ook wil proberen en geen ruzie wilt met je wederhelft, bak de onderdelen dan af in een oude oven en niet degene in je keuken.... Geur en rookontwikkeling zijn nl niet te vermijden....
Nu de kader volledig bloot geschuurd is zie je waar de roest zijn best heeft gedaan. Er zijn op verschillende plaatsen putjes in het metaal vooral benzinetank en binnenkant van de spatborden.
Ik heb het frame ondersteboven gemonteerd en erHG roestoplosser ingegoten (deze verwijdert en beschermt tegen roest). Ik smeer met een oude verfkwast het geheel in. 2 dagen goed laten intrekken en daarna afwassen met heet water. Je ziet dan direct wat een verschil.
De zware plekken schuur ik vervolgens met de dremel tot alles weg is en vlak ikdan met de hand zodat je weer een gaaf resultaat heb. Nog een beetje laswerk en fijn opschuren (tot korrel 1800). Nu is hij klaar voor de spuiterij.
Nu dat het blokje ok is en alles gedemonteerd is kan ik beginnen met het schuren, de brommer heeft het laatst gereden in 62 en stond sindsdien stil in de vochtige kelder van een klooster. Dit kan je zeker zien aan het verweerde chroom en de zware roestvlekkenoveral.
Ik maakte ook een standaard waarop ik de kader kon vastklemmen, dit vergemakkelijkt de- en montage.
Marcel belt me om te zeggen dat de piston in orde is en dat de cylinder geboord en gehönd is. Hij heeft hem ondertussen ook geparelstraald (met glasparels ipv met zand).. Alles ok dus Neen toch niet motor is nu kompleet maar geeft geen vonk. Ontsteking is stuk . Maar marcel zou Marcel niet zijn als hij daar ook weer niemand voor kende En ja hoor mest zelfs geen nieuwe in een contact aan de wikkeling was defect ook weer opgelost . Als je de fotos van voor en na bekijkt, begrijp je waarom Marcel mijne brommer-goeroe is.
Het blokje zoals het eronderstond
het blokje nu samen met het "kop-logo" via e-bay gevonden voor nog geen 5
een nieuw ketting kap moet ik nog zoeken, zie de scheur boven de laatste "s"
De motor staat nu niet meer in de garage maar pronkt op het dressoir
Hij vertelde me ook dat een restauratieproject maanden in beslag zou nemen Ik geloofde dit niet Maar een goede raad Neem je tijd en forceer niet al duurt het jaren, het resultaat zal navenant zijn.
Nu mijn blokje bij "Marcel" in goede handen is, kan ik beginnen aan de demontage van de kader. Een goede raad, koop een opbergdoos met zo van die sorteervakjes, zo kun je alles per "categorie" leggen. Maak labeltjes voor in de vakjes, zo weet je naderhand precies wat bij wat hoort. Bij de demontage lijkt het logisch dat "dit" schroefje "daar" hoort enz... maar je kan beter elk schroefje labelen dat maakt de hermontage dubbel zo makkelijk.... DAT weet ik nu ook...
Maak ook foto's van elk klein detail... , Schema's van logo's afmetingen ...kabels enz en voldoende aantekeningen... Dit lijkt allemaal tijdrovend en je wilt zo graag dat alles uiteenligt... maar geloof me na een jaar denk je dikwijls als je die doos "zonder labels" ziet liggen..."van wat was deze bout, schroef...nu weer?"
Marcel speurt alle beurzen af en heeft op al die jaren tijd dus veel contacten gelegd, hij gaat zorgen voor het "sachsonette" blokje.... hij stelt ook voor om hem te laten parelstralen...
Ja, het heeft weinig zin aan de rest te beginnen als ik niet zeker ben dat ik de motor kompleet en draaiender krijg natuurlijk. De cylinder was vastgelopen en heb ik dan met veel kruipolie, warm stoken, geduld en een grote poulitrekker losgemaakt. aan de piston zie je ook waarom ie vastliep, een stuk onderaan was afgebroken... nu dus een nieuwe pisot zoeken en iemand die de cylinder kan uitboren.
Je begint dan naar foto's te zoeken op internet, buiten enkele fietsen en kinderkleding komt er niets.....
Dan maar "googelen" :
via Wikipedia krijg je het volgende: "Paris Sport is een historisch merk van bromfietsen.Onder deze merknaam maakte de firma Moers uit Sint Truiden (België) in de jaren veertig bromfietsen met ILO & Sachs motoren." ik denk zelfs dat ik de wijziging "sachs" erbij heb gezet....
Via Kapaza dan op een zoekertje gekomen van nog iemand die op zoek was naar info over en rond Paris Sport dat was Marcel: hij bood spontaan zijn hulp aan om mij te helpen bij alles...... Hijzelf heeft een Paris-Sport 98cc... Oef we zijn vertrokken- denk ik!