• 13-06-2012
  • Aankomst !!!
  • Ribadiso da Baixo O pedrouza
  • Palas de Rei Ribadiso de Baivo

Ek verdwaal op die grootpad
    Van Wulpen naar Santiago de Compostella
    05-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Cebreiro Ytiancastela
    6u40 door de stad, even langs de grote weg, en dan klimmen naar Alto de San Roque. Het beeld groeten en in Hospitasl de la Condesa ontbijten. Nog even klimmen naar Alto de Poio, waar de kippen tussen de terrasstoelen lopen. Dan begin het dalen, in Fonfria het pannekoekevrouwtje ontweken, evenals anderer ¨pannekoeken¨op de weg. In Biduedo middagmaal. Daarna steeds dalen, soms over de keien. Een fietspelgrim uit engeland metg een lekke band, haalt mij een uur later weerin bij een gevaarlijke afdaling metg grote stenen. 13u30 Albergue de Triancastle. Drie jonge russen als kamergenoot. Praten met Mike en Dorien die reeds enkel dagen dezelfde albergues aandoen. Na het eten om 19 uur pelgrimsmis. Mag de franse tekst voorlezen, en Manfred de duitse tekst.  Een italiaanse pelgrim assisteert, blijkt een priester te zijn.
    Roger

05-06-2012 om 17:27 geschreven door shadow

03-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.O Ceibreira Galliea
    De mist hangt boven de bergen, wanneer ik aan het klimmen van de dag begin. 3 km gewone weg, even rusten en begroet worden door een wolfshond. Dan een secundaire weg 2 km, rust en voorbijgestoken door Stephan. Dan begint d eklim naar La Faba, hijgend puffend  300 meter stijgen over 2,5 km. Mooie vergezichten, en een beter pad dan de vorige jaren. De grote keien zijn weg. 9 uur rust in La Faba, ontbijtje  en dan verder weer 300 meter hoogte naar La Laguna.  Nog 4 km minder stijgend naar O Cebreiro. 11u45 ik kom aan, langs een groep mensen die net uit de bus zijn gestapt.  Verrassing ze hebben een bus .... belggen opengetrokken, haha.  12 uur mis in de kerk van O cebreira.  13 uur binnen in de Albergue, bed a 17.   Douche, rust  en 16u30 naar het dorp. Rondkijken en foto.s  makemn.  17 u30 pelgrimsmenu. 18u30 terug naar het dorp, kijken voor internet. Nog 150 km zouden het zijkn.

Pelgrim onderweg
    Roger

03-06-2012 om 19:31 geschreven door shadow

02-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.2 juni Vega de Valcare
    7 u 20 bij het beeld van sint jacob, nadat ik de poort van vergiffenis heb achtergelaten verlaat ik ¨klein Santiago¨. Er is een keuze, door de bergen of lans de weg. Ik kies langs de weg. Na 4,5 km gaat het even opzzij  om een km verder weer de weg te vrvolgen, achter een schutsmuur. In Trabadelo rust ik even, en praat met Helga, Erika en Stephan die gisteren samen met mij samen aan tafel zaten. Daarna gaat het weer achter het muurtje, je hoort je eigen stappen en het geluid van het water. De Rio Valcare slingert zich onder weg door, wel  7 maal zie ik het bordje. Wanneer ik bij Ambasamestas, de grote weg verlaat, komen twee fietsers tegemoet. Eentje in een Rabo`shirt. Hollanders roep ik. De verrassing is groot wanneer het de fam. Knubben blijkt te zijn, die op de terugweg zijn. Op hun heenweg heb ik hun ook gezien. 12 uur ben ik in Vega de Valcare, kom eraan samen met Michel, 68 jaar, fransman die in frankrijk vertrokken is. Ook Rudiger komt binnen, wanneer we onze namen noemen moeten we lachen. Onze namen zijn van dezelfde oorsprong en beekenis.  Ik rust en ga wat rond kijken.

Roger

02-06-2012 om 17:18 geschreven door shadow

01-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Villafranca del Bierzo
    Het grootste deel van de weg is geasfalteerd, 11 km lang door de dorpen. In Columbrianos een eerste stop. Een zenuwachtige bar-man, die de koffie laat vallen. In Camponaraya een tweede kopje koffie, en na 11 km door de wijngaarden over een aarde weg naar Cacabelos,  onderweg is er een standje  je krijgt er fruit en sap tegen donativa. 11 uur en bij de parochiekerk krijg ik lekkere koffie en maak er mijn boterham klaar. Nog 8 km te gaan, meestal klimmend, na 4km terug tussen de wijngaarden van de Bierzo. Rond 13 uur 20 kom ik aan. Ik ga naar de Refugo Ave fenix de Famillia jato. Douches , rust en vanavond al geboket voor het dinner.

pelgrim onderweg met nog 180 ,5 km te gaan
    Roger

01-06-2012 om 15:01 geschreven door shadow

31-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foncebadon
    Hierbij een foto van Foncebadon die ik gisteren van Roger ontving.
    Groetjes, Hugo

31-05-2012 om 20:59 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op bezoek bij de tempeliers
    Vandaag geen grote tocht. 8 km naar Ponferada, waarvan d emeeste over geasfalteerde weg ging. Om 10 uue bij de Refugio, die pas om 13 uur open gaat. Wat administratie in de tuin, wat praten met duitse pelgrims, en als eerste in het boek ingeschreven worden.
    om 14 uur ga ik de stad in. Ga eten in een restaurantje bij een voor NEOS mensen bekend hotel. Praat met franse pelgrims, ondermeer met Christiaan, die halfzijdig verlamd is en met hulp van vrouw en vrienden de camino doet. Gehuld in ¨le maillot jaune¨rijdt hij met zijn speciale handbike. Ga daarna het kasteel bezoeken en om 18 uur terug in de Refugio.

Aujour´hui, une etappe court. 8 km a Ponferado. J´arrive a 10 heures, mais le refugio se ouvre a 13 heures. J´attend, je vais un peu d´administation en je suis le premier pour rentrer. Apres je visite la village. Je parle avec des pelerins francais, specialement avec christiaan, qui est paralesé a une coté. Je l´admire, comme il fait le camino avec son velo special, er vetue en Maillot Jaune.
    Apres je visite le chateau.

pelerin en route
    Roger

31-05-2012 om 18:20 geschreven door shadow

30-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruz de Ferro
    Hierbij de foto's van Cruz de Ferro die ik ontving van Pelgrim Roger.

Groetjes, Hugo

30-05-2012 om 20:41 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.steentje leggen Crutz de Fero
    7 uur begint de klim naar Crutz de Fero. Een km door het dorp over de geplaveide straat. Daarna over het voetpad langs de weg. 9 u 30 Foncebaton, ontbijt. In Foncebaton is veel veranderd. Op naar Crutz de Fero, 10 uur steentje leggen.En denken aan d e parochie en aan d emensen die hun steentje hebben meegegeven. Gesprek met Gunther.  Een duitse mevrouw spreekt mij aan, en zegt : gisteren heb jij voorgebeden in d ekerk¨  Over de heuvelrug naar Manjarin, de tempelier heeft lekkere koffie. Dan het hoogste punt van de dag Collado de las Antenas (1515 m).  Dan begint de afdaling langs keien en over rotsen, naar Acebo. Even verpauzen en praten met Laura een deense pelgrim. In Riego de Ambros vul ik mijn waterfles aan de bron. De afdaling die volgt is niet van de poes. Gevaarlijke stukken en grote keien en rotsstukken. Eindelijk Molinaseca, over de middeleeuwse brug nog 1 km naar de Albergue. In de Albergue is er een engel, een australisch meisje. Even kennis gemaakt met een belg uit Zonhoven die in Astorga van start is gegaan.

groeten van de pelgrim onderweg
    Roger

30-05-2012 om 20:37 geschreven door shadow

29-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Karretje

N.a.v. het karretje van Kees in het voorgaande bericht:
    in 2004 zag ik bij Doornik op de weg naar Compostela ook reeds zo'n karretje.

Groetjes, Hugo

29-05-2012 om 21:49 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe foto's

Zopas heb ik van Roger nog enkele nieuwe foto's ontvangen.

Astorga, bisschoppelijk paleis

Vespers bij de Benedictijnen

Mijn kamergenote

Kees (78 j) met zijn karretje

29-05-2012 om 21:24 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar Rabinal del Camino

Een redelijke zware tocht vandaag, stijgen van begin tot het einde. Bij de eerste stop tref ik Britta  en dan gaat het tussen mooie vergezichten met puffen en hijgen vooruit. Ik tref er ook Kees, een nederlander uit Oisterwijk die zijn bagage vervoert in een karretje. Hij is uit nederland, via Lourdes op weg naar Compostela en wil doorgaan naar Fatima.  een tweede stop, waar er een foto met Kees en een kindje wordt genomen. in cafe de Ranch. Wanneer ik even niet oplet, is er een katje  m 10 u 45 maak ik mijn boterham klaar in cafe de Ranch, wanneer ik niet oplet is er een katje die de boterham wil pikken. Dan is het nog 9 km te gaan, evenwijdig aan de weg. Om 12u30 is er een bord 2,2 km naar Rabinal. Net voorbij de brug, gaan we van de weg af en begint de laatste klim, boomwortels willen pootje lappen, en rond 13 uur 30 kom ik aan, Ik stop bij de eerste albergue. Er is een roemeens echtpaar en boven mij slaapt een jonge amerikaanse. Het wordt veel rusten vandaag, want morgen gaat het naar Crutz de Ferro, de eerst 5 km is het stijgen van 6 a 7 %.  Wanneer ik naar de bron loop om mijn fles water te vullen, komen Stefan en Nina aangelopen.  Zij gaan verder naar Foncebaton.

Om 18 uur ga ik eten. Daarna ga ik naar de vespers bij Monasterio Benedictino de San Salvador del Monte frego. Bij het binnenkomen vraagt de pater mij welke taal ik spreek, ik zeg frans, engels ... ik mag het gebed in het frans lezen. Ik ben zo vrij om het ook in het nederlands te doen. Het is een emotioneel moment, ook de duitse jonge vrouwelijke pelgrim ervaart dit.  In de kerk zie ik ook Guenter.
    een vermoeide pelgrim onderweg
    Roger

29-05-2012 om 20:32 geschreven door shadow

28-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pinkerstermaandag
    Gisteravond heeft mijntelefoon ht plos begeven. Ik denk geen beltegoed.
    Om 7 uur verlaat ik Hopital de Orbigo. De eerste 3 km gaan evenwijdig aan de weg, naar Santibanez de Valdeglesia. Bij een stop komt Britta aangelopen. Nog en 12 km over heuvelend parcour. Bij Cruz de valle, vraagt een Italiaan of hij met mij op de foto kan. Nu volgt een weg tussen bomen , en om 10 uur ben ik bij ¨Casa de dios¨,  aan een oud e  schuur staat er een standje met altrnatieve producten. Ik begroet de vrijwilliger, en Hij herkent mij van de vorige jaren.  Ik ga even in de hangmat, en daarna verder. Met nog 4 km te gaan begint de afdaling bij San Justo de la Vega. 2 km later is er de brug over de spoorlijn en nog even langs d e hoofdweg en de laatste klim naar de kathedraal wordt genomen.  Bovenaan is de albergue.  In het register schrijft men dat ik vertrokken ben bij Willibrordus parochie Wulpen. Het lijkt  een passende toevalligheid. In gedachten liep ik vandaag naar het kappeletje.Rust, boodschappen doen en een fles schwepps drinken op het pleintje met zicht op hotel Astra (NEOS).

pelgrim ondrweg
    Roger

28-05-2012 om 16:12 geschreven door shadow

27-05-2012
    Hierbij nieuwe foto's die we van Pelgrim Roger ontvingen.

Groetjes, Hugo

En de boer, hij ploegde voort

Mansila de las Mulas: fam. Knubben uit Wijnandsrade

Museum voor geschiedenis

Rusten in Leon

La virgen del Camino

Schoonheid langs de Camino

Villedangos del Peleramode: pelgrim herstelt zijn kleren

Met Marc uit Knokke op de brug van Hospital de Orbigo

Communiefeest in Hospital de Orbigo

27-05-2012 om 21:41 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pinkster zondag Hospital del Ortega

7 uur de deur uit. Op naar San martin del Camino, stop bij de albergue voor een sanitair bezoek. Nog zowat 7 km voor vandaag. Rustig aan langs de weg, op het voetpad. 1 km voor Hospital komt Marc plots naast mij lopen. We gaan samen naar de brug, waar een foto wordt genomen en we in gesprek komen met franse fietspelrims uit d estreek van Douai-Lille. Na een drank stapt Marc verder naar Astorga. Ik ga naar de Albergue. Er is momenteel een vlaams echtpaar als hospitaliers.
    Ik loop wat rond, en op een bank zit Bart en zijn gezellin. Ze zijn uit Mol en ik zag hun het eerst in Leon. Ze hebben d ealternatieve route gevolgd, en gaan nu naar Astorga. Om 12 u30 is er communiemis. Na de mis wenst de pastoor mij een ¨buen Camino¨.   Eten  en rust. Om 17 uur word ik wakker en ik zie Britta zitten. Ik ga wandelen en eet om 18 u30.

7 heures, je part. Aujourd´hui je va a Hospital del Ortega, 11 km. Je vois Marc, qui me ajoute un km avant la pont du Hospital. Sur le pont, on parle avec des pelerin francais. De cote de Lille.  Marc continuet sur Astorga. Moi je cherche l´aubergue. La il y a une couple flamand comme hospetaliers.  Je tour dans la ville et je vois Bart en son compagnonne. Ik sont de Mol.  A 12 u30 messe pour les communions des enfants.
    Le pretre me souhaite une buen camino.
    Je mange et je me repose. 17 heure, je reveille et je vois Britta (denoise).
    Je va manger a 18 u 30

Dear Frinds its a short stage to day. Its fine to visit the town and to see frinds on the camino. The holly messe at 12 our 30 is speciality for 4 childeren.

Roger,
    peñgrim onderweg
    pelerin en route

27-05-2012 om 19:57 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Technische storing ....
    Vandaag omstreeks 19h41 kreeg ik van Roger volgende Email:

Hallo,
    krijg mijn telefoon niet meer aan de praat.

dat wordt een media stilte
    ik maak het goed en hoop op 10 juni in Santiago aan te komen. Doe korte etappes en bekijk veel.

groeten

zeg het door

27-05-2012 om 00:00 geschreven door shadow

26-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.26 mei Leon naar Villadangos del Paramo
    Langs de Kathedraal  en Sint Isidorius naar Sint Marco, over vers gespoten straten. De oude pelgrimsbrug over en een tocht van een uur door de voorsteden van Leon. In La Virgen del Camino een stop en eenbezoek aan de moderne pelgrimskerk. Dan is er een keuze, de alternatieve route of de gewone route. Ik ga naar Valverde de la Virgen, een pad evenwijdig aan de weg. De ooievaars begroeten me vanuit de toren, wel 6 stuks,
    In San Miguel del Camino kom ik even op adem. Ik smeer er mijn boterham en verorber hem met Tonic.
    Om 12 u 30 kom ik in Villadangos del Paramo en bij het binnenkomen, kan ik zo de Albergue binnenlopen.
    Ik maak er kennis met een Spanjaard, die heeft meegewerkt aan de realisatie van de metro in Brussel.
    Wanneer ik om 117 uur de stad inloopt ontmoet ik Gunter, een duitser die met zijn vrouw de Camino loopt. Hij heeft eerder al voor mij een foto genomen en hij herkende mij.
    Rond 18 uur dreigde het even met een vlaagje, maar die is voorbij gegaan.

Pelgrim onderweg

Roger

26-05-2012 om 18:49 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.pinksteren - pentecote - pingsten whit sunday - pentecoste
    In nomini Patri et Filio et Spiritus Sanctus . Amen

De geest is neergedaald over de Camino, en ik wil iedereen op deze Camino danken voor de vriendelijkheid, de hulp de humor die ik mag ontvangen.

The Holly Gest is on the Camino and I thanks all you who help me, for your kindnes, your friendschip en your humour.

Le Sainte Esprit est sur le Camino, et je vous mercie, tous qui est qvec moi sur la route pour votre aide et votre amitie.

Die Geist ist mit uns auf der Camino. Ich danke Ihren for ihre hilfe and ihre freundschaft.

Roger

26-05-2012 om 14:22 geschreven door shadow

25-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de leeuw van vlaanderen slaapt in Leon

7 u 05 vertrek uit Manisilla de las Mulas. Door de Jacobuspoort de stad in en over een middeleeuwse brug de stad uit. Volg een voetpad van keizels en zand voor 5 km. In Villamoros de manislla even wat drinken . Daarna verder een eind over de grote weg en via een brug kom ik Puente de Villarente binnen. Na een half uur gaat het even weer over een voetpad, weg van de hoofdweg. In Accabueja eet ik mijn appel.  Carlos steekt mij voorbij, in Puente zijn we even samen op de foto gegaan.  Nu volgt een klim naar Alto de Portillo. Bover is het nog een viertal km naar Leon. Eerst nog wat bruggetje over een wirwar van autowegen en om 11 uur kom ik in Puente del Castro. In een supermarche ga ik mijn middagmaal sprokkelen. Op de parking, in de schaduw eet ik.  Om 12 uur kom ik bij de albergue, en wordt er begroet door bekenden.  Daarna ga ik de stad in.

7 h05 je part. Je travers la ville, qui j´entre par la porte de St Jacques. Apres une demi heure je quite par un pont mediavalle.Le sentier est au long de la route. Apres 5 km je m´arette et je vois des connus.  La route se continue et le pont pour entrer a Puente nést pas asser large, pour les voitures et les piedrons. Apres Puente vient une petite collin en j´arrive a 4 km. Je traversse des autooute avec des petite ponts, specialement pour le Camino. 11 h je mange sur un parking d´une supermarche.  !2 h je suis dan l´aubergue. Apres je visitte la ville, et je vois des connus.

Le pelerin en route
    de pelgrim onderweg

Roger

25-05-2012 om 17:09 geschreven door shadow

24-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's

Hierbij de "uitgepakte" en bijgewerkte foto's van de zip file van 23 mei.

Eten met Christina, Eric , Christen en Andrea

Onderweg met de Italiaanse hospitalero

Andrea en ik

San Martin de Fromista

Met het ´schoenenmeisje´

Pelgrimszegen op zondag in Santa Maria Carion de los Condes

Calzadilla de la Cuente

24-05-2012 om 20:57 geschreven door shadow

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.naar Mansilla de las Mulas
    6 u 30 met de handdruk van de hospitaliero de deur uit. Na 500 meter , en voorbij de vijver begint het voetpad evenwijdig aan de weg. 13 km, en vier dalletjes en na 1u30 een stop voor een appeltje kom ik om 9 uur in Reliegos. Op het terra zitten Mary, Tom en Britta.  Nog 7 km te gaan. Om 11 u 30 kom ik in Mansilla de las Mulas. Het is een vlakke etappe, weinig afwisseling, rechts in de verte een bergketen en af en toe een glimp van een voorbijrijdende trein. Bij de albergue el jardino del Camino besluit ik te stoppen voor vandaag. Ik tref er Fernand, de canadees. Samen laten we onze was in de machine doen. 14 uur ga ik de stad in. Er zijn nederlandse fietspelgrims. Ondermeer een echtpaar uit Wijnadsrade, en we kennen de zelfde personen. Wijnandsrade, daar heb ik gewerkt.  Ik zie ook Marc uit Knokke weer. Als ik wat drinkt op het terras, komt ook Sora, een koreaans meisje mij groeten. Ze wil een foto, om door te sturen naar de koreaanse gang.Om 17u30 ga ik het historisch musseum bezoeken. om 19 uur wordt he t dinner opgediend.

Pelgrim onderweg groet jullie en denk aan jullie

Roger

24-05-2012 om 19:04 geschreven door shadow