Inhoud blog
  • blog 6 - naïef
  • blog 5 - aanstekelijkheid
  • blog 4 - kinderen en zin voor realiteit
  • blog 3 - twee Griekse woorden
  • blog 2 - je me trumpe
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    verwondering en verontwaardiging
    stilzwijgend kijken luidop waarnemen
    29-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.blog 6 - naïef

    Ach, ik begrijp het niet. Ik moet het voor mezelf steeds vaker herhalen: om me te troosten, om het te willen geloven (dat ik het niet begrijp), om niet helemaal verward te geraken, om niet alleen maar boos te  worden, om niet te gaan zwijgen voor altijd…

    Het is lang één van mijn stellingen geweest dat het goed en noodzakelijk is niet alles te willen of te kunnen begrijpen. Toen ik in Bolivia woonde geraakte ik vertrouwd met het leven van de boeren in de Andes. Zij hebben of liever hadden alleszins –waarom zou het zo finaal veranderd zijn vandaag?- een heel bijzondere manier van naar de wereld kijken. Hun ‘kosmologie’ is geënt of misschien beter gezegd ‘op-ge-bouwd’ naar het harmoniemodel van de Inca’s en zelfs nog veel ouder, las ik in inmiddels  oud geworden en moeilijk te begrijpen boeken. Ik leerde na lijvige studies over de quechua’s en aymara’s dat ‘alles met alles te maken heeft’ én ik leerde het door jarenlang met hen mee te wandelen en werken en feesten en leven.

    Te weten: de donder en de bliksem, de regen, de zon en droogte, hard labeur, het drinken van chicha, het bouwen van huizen, het eten van maïs, het voortplanten van de mens en het zaaien op het land, het handeldrijven, het lopen door de Andes, de namen van de bergen, de vlucht van de condor, het feesten en het dansen, drinken en spelen met de fluit, het drogen van het vlees en het bewerken van de aarde…. Alles wordt ritueel beleefd of heeft iets ritueel. Maar ik beken, hoe mooi ik het ook kan uitleggen hoe de verschillende krachten in de kosmos met elkaar wedijveren en hoe de mens betracht hierin voorzichtig en nederig een evenwicht te zoeken, ik begrijp het nooit volkomen. Ik leerde dan ook waar te nemen zonder te begrijpen en leg nog steeds graag –en misschien iets te gemakkelijk- uit dat begrijpen zoveel betekent als het grip willen krijgen op de werkelijkheid om haar te kunnen vatten en in te pakken in voor mij behandelbare grootheden, om er mee om te gaan en vooral misschien om de werkelijkheid op die manier naar mijn hand te zetten. Alsof begrijpen zoiets is als beheersen, beheren, bemeesteren …

    Gewoon kijken, waarnemen, contempleren, genietend bewonderen en toelaten dat mijn verstand, mijn inzicht in de grote wereld te klein is om de wondere complexiteit van de natuur en van de menselijke natuur als een glas helder water te kunnen vasthouden en … opdrinken.

    Ach, ik begrijp ik het niet. En ik begrijp zelfs niet waarom ik dan geen troost zou kunnen vinden in mijn eigen gedachten dat ik niet alles hoef te begrijpen, dat het waarnemen mag volstaan?

    Misschien begrijp ik dat juist wel.

    Ik kan geen vrede nemen met de werkelijkheid zoals ik ze moet waarnemen. Daarom is het veeleer zo dat mijn ‘onbegrip’ betekent: ik wíl het niet begrijpen. Ja, zo is het: ik wíl niet begrijpen!

    Simpele dingen zoals de Saoedi’s die Jemen terroriseren en miljoenen Jemenieten met de dood (honderdood en oorlogsdood) bedreigen. En dan Khashoggi, waarvan niemand goed weet hoe zijn naam uit te spreken, maar die tenminste een naam heeft. Dat maakt misschien het grote verschil met 13 miljoen Jemenieten die geen naam hebben. Een man die het verschil kan maken. Nou, hij heeft het verschil niet gemaakt, maar de internationale gemeenschap en de (jawel hoor, terechte) verontwaardiging over de brutale moord op deze diplomaat, raadgever, journalist, vertrouweling, vriend en verloofde …

    Begrijp je dat ik niet wil begrijpen dat de gruwel van hongerdood van miljoenen kinderen (bijna de helft van de bevolking is jonger dan 15 jaar, zocht ik op) niet opweegt tegen de dood  van een man, die in zijn doen en laten ook niet zo’n geheel moreel vlekkeloos parcours heeft gelopen… om de wereld te laten reageren.

    Ach ik begrijp het toch weer niet. Dat ook dat reageren bijvoorbeeld zo weinig betekenen mag. Want je moet nogal naïef en simpel zijn te durven bedenken dat de internationale gemeenschap echt een vuist durft te maken tegen Saoedi Arabië. Verder commentaar overbodig…

    Gelukkig dat ik door dit allemaal niet te begrijpen zoveel andere dingen ook liever niet wil begrijpen. Neem nou die gevechtsvliegtuigen. Welke cijfers onthoud je daarvan: 16/35/3,6/15/3,6/…

    Wat ik begrijpen moet: F 16toestellen: oud en versleten en afgeschreven…

    Wat ik begrijpen moet: F 35toestellen: beste keuze – dat weet iedereen: tenminste die achter gesloten deuren alles mochten weten. Werkelijke alles?

    Wat ik begrijpen moet: 3,6 miljard in aankoop – dat is een soldenprijs, want 5,4 % in afslag

    Wat ik begrijpen moet: 3,6 miljard terugverdieneffect voor Solvay en consoorten en voor onze economie. (Ze kosten dus eigenlijk niets, is dat geen koopje).

    Wat ik begrijpen moet: 15 miljard kost dat tuig over ca 20 jaar. Je moet zoiets onderhouden en er mee weten te spelen. En dat kost uiteraard ook wel wat, maar goed: over 20 jaar is dat toch een peulschil.

    Je moet nogal naïef en simpel zijn te durven bedenken dat we in de internationale context van ons land echt een vuist durven maken tegen de oorlogseconomie. Verder commentaar overbodig…

    Ik ben blij met de herfst. Ik kan er een mooie uitleg voor geven hoe het komt dat de bladeren zo heerlijk verkleuren, maar het draagt echt niet bij om ze mooi te vinden. De bonte schakering van zoveel tinten rood en geel. Ik hou van de herfst. De geur van de herfst, de voorzichtige grilligheid van het weer. De verrassende zonnige dagen en de dreigende wolken en de soms wat te schaarse regen, heftig en mottig en onvoorspelbaar. Ik hou van de herfst en van de manier waarop het landschap langzaam uitgekleed wordt. Ja, daar houd ik van. En ik wil niet begrijpen waarom ik er van houd.

    En ik wil niet begrijpen waarom ik naïef en simpel durf te zijn, maar ik vind het even mooi als houden van de herfst. Niet omdat het aan mij gebeurt, maar omdat ik er vrede mee kan nemen dat de herfst terug komt en omdat ik er vrede mee kan nemen dat ik altijd weer opnieuw simpel en naïef durf te zijn.

    Welke imperfecties ik waarnemen kan in de veranderende natuur, weet ik niet.

    De imperfecties van de mens en van de mensheid die ken ik wel, ik begrijp ze of toch ook niet…

     

     "Het is beslist waar, zoals filosofen zeggen, dat het leven naar achteren moet worden begrepen.  

    Maar ze vergeten de andere kwestie, dat het leven naar voren moet worden geleefd." Søren Kierkegaard




    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Archief per week
  • 29/10-04/11 2018
  • 24/09-30/09 2018
  • 29/05-04/06 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 16/01-22/01 2017

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs