Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Over mijzelf
Ik ben jenny, en gebruik soms ook wel de schuilnaam pancake45.
Ik ben een vrouw en woon in Boerenbuiten (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerd.
Ik ben geboren op 19/03/1945 en ben nu dus 79 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: poezie,lezen,natuur,dieren,tuinieren,filatelie,schrijven,familie.
Gastenboek
  • VRIJDAGGROETJES
  • Fijne week
  • FIJN WEEKEND
  • FIJNE WEEEK
  • Wens je een fijne nieuwe week,lieve groeten!!

    Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Archief per jaar
    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Blog als favoriet !
    Zoeken in blog

    poetische natuurliefhebber
    genieter
    02-11-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mama
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    MAMA:

    Je droeg me in je schoot ,

    en hield van me nog voor ik er was

    Als kind vertroetelde en knuffelde je mij,

     speelde en troostte mij

    je rook naar koffie en Soire de Paris ,

    je was er altijd als ik je nodig had

    We lachten samen heel wat af ,

    maar hadden ook eens onze verschillen

    In mijn puberjaren was ik soms eens lastig,

    toch kwam ik steeds om raad bij jou

    Je rook naar zeep en chocola,

     want je was er altijd als ik je nodig had,

    Je was getuige van mijn huwelijksgeluk,

    van mijn trots toen we ons huisje bouwden

    Je beleefde elke stap mee van mijn zwangerschap,

     de geboorte van je kleinzoon was een hoogtepunt in je leven

    je rook naar verse soep en pepermuntjes

    je was in de buurt toen ik je nodig had,

    Nu gaat het leven zijn gangetje

    helaas niet altijd even makkelijk

    maar als het moeilijk wordt weet ik ....

    je ruikt naar frietjes en wasmiddel

    je zal er altijd zijn als ik je nodig heb

    Je word ouder en begint wat te vergeten

    je lijf wil niet meer mee

    je mag gerust van me weten

    ook al ruik je naar eau de collogne en fruitpap

    ik zal er altijd zijn als jij mij nodig hebt.





    02-11-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herinnering aan Alice en Katja
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    In Cannes, St Jean de Monts ,Quiberon en zoveel andere plaatsen aan de kust

    in ons geliefde Frankrijk, liepen we ooit langs de zee

    want we waren samen op vakantie,

    We keken naar de golven ,die aanrolden en terugspoelden.......altijd heen en terug ......

    Er vlogen meeuwen boven het water ,soms gingen ze op de golven zitten

    Dan lieten ze zich meedeinen en we droomden samen.........

    en we genoten van de zee


    Op andere vakanties in de Alpen, Oostenrijk ,De Gorge du Verdon ,

    en vele andere berglandschappen, keken we met verwondering naar deze machtige natuur

    en genoten samen en voelden ons dicht bij de hemel..........


    De laatste jaren samen in ons geliefde huis "la Nartacière" in Roquefort

    overdag in de zon aan 't zwembad genieten of samen kokerellen

    's avonds op 't terras zittend onder de eindeloze sterrenhemel

    genoten we in stilte , terwijl de vuurvliegjes dansten tussen de bomen

    woorden waren overbodig ......als vrienden verstonden we mekaar

    soms denk ik ......er was niets liever en beter dan deze twee

    Ons Alice en ons Katja en dat zal altijd zo blijven!




    02-11-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met de grond gelijk
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Tijdens deze allerheiligendagen flitsen er allerlei herinneringen door je hoofd ,

    ik dacht weer aan de dag dat ons moe haar huis met de grond gelijk gemaakt werd om er een nieuwe woning op te zetten

    voor de dochter van mijn broer en haar gezin ,ooit schreef ik neer wat dit voor mij betekende

    MET DE GROND GELIJK:

    De aanblik van Wanzele veranderd van dag tot dag ,huizen verdwijnen ,nieuwe komen in de plaats

    Moderne woonwijken rijzen uit de grond op een paar maanden tijd,

    en meestal gaan we daar nogal lichtzinnig over ,vinden alles normaal.

    Pas als je zelf in zo'n situatie terecht komt ,voel je dat er ook veel emoties aan te pas komen.

    Zo'n tweetal jaar geleden werd ik er voor het eerst mee geconfronteerd toen de woning van mijn buren

    's morgens nog overeind stond en 's avonds nog alleen een stuk bouwgrond overbleef

    het zette me aan 't denken en de lege plek deed vreemd aan .

    de volgende lente stond op de plaats waar ooit een muur had gestaan ,een dikke bos rode tulpen te bloeien

    die daar door Marie ooit geplant werden, en plots voelde  ik Alois en Marie héél dicht bij .......

    nu staat er een super moderne woning die onze straat een ander elan geeft  met een jong gezin en spelen er kinderen waar ooit die tulpen bloeiden.

    Nu maakten we het zelf van héél dichtbij mee ,ons ouderlijk huis moest worden leeggemaakt en gesloopt

    bergen emoties komen er los ,de kamers waar je jeugd zich afspeelde werden leeg en troosteloos

    en hoe meer er buiten ging ,hoe triester en armzalig die ooit zo gezellige woning er ging uitzien.

    Ook het verdriet van ons moe woog zwaar op ons, tenslotte lieten we haar hele hebben en houden verdwijnen

    om plaats te maken voor een nieuwe woning

    Tenslotte kwam de zwaarste dag eraan, op een grijze ,koude  morgen ,als alles nog wit berijmd lag ,verscheen een mastodont van een bulldozer

    en op een paar uur was alles gepiept ,ramen en deuren kwamen op een hoop te liggen, alle elektro, glas en hout werden  apart gestapeld

    en plots zagen we vanop de straat nog een halve kamer waar ooit ons bed stond , om koude rillingen van te krijgen !!!!!

    Zelfs de regenwaterput en de septische put werden uit de grond gehaald en de betonnen baantjes uit de tuin waarover we zoveel jaren liepen.

    Dan werden alle planten en struiken die we zoveel jaren met liefde verzorgden uitgetrokken en op een hoop gegooid.

    Ondertussen reden steeds zware vrachtwagens met het recyclage materiaal af en aan naar het containerpark

    Toen 's avonds de deemstering viel over wat eens ons warme nest was ,bleef er niets meer over dan 6 are dampende  zware aarde,

    wachtend op de werklui die hier een nieuwe woonst gingen neerzetten.

    Een nieuw begin voor een nieuw gezin ,en binnenkort weer plezier voor  "bobonneke" als haar kleinkinderen en achterkleinkinderen

    in wat ooit haar tuin was zullen spelen en haar nakomelingen er het geluk zullen vinden

    Voetnoot: ondertussen is de kleindochter gescheiden van haar man en deelt ze de kinderen in co ouderschap met haar man die daar bleef wonen .

    Gelukkig heeft ons moe dat niet meer moeten meemaken ,ze is juist daarvoor overleden



    Bijlagen:
    IMG_1367 ALLE HOUT BIJEEN.jpg (730 KB)   
    IMG_1369.JPG (1.2 MB)   
    IMG_1433.JPG (1.5 MB)   

    02-11-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerkhoven 2014
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Donderdag in de late namiddag begonnen we aan onze toer om onze overleden familieleden te bedenken met een bloemetje

    Ons eerste ritje was naar Aalst ,veel verkeer op de weg en overal omleidingen ,met dit mooie weer wou iedereen zijn bloemen al gaan plaatsen

    Het was een schitterende herfstdag met een temperatuur van 20°,het kerkhof leek al een veelkleurige bloementuin,

    en de avondlucht ontlokte aan de chrysanten een scherpe geur alsof er geurstokjes brandden, je kreeg  er het gevoel in een zeer groot, goed  verzorgd park te wandelen

    met recht geschoren hagen en ongerepte grasperken.

    Schoonmama ligt ongeveer halfweg, als we naar haar foto te kijken  beseffen we pas dat ze al 7 jaar uit ons leven is

    Ik weet niet of ze hier graag ligt ,'t is hier veel te stil ,want zij babbelde aan één stuk door en dat geeft ons een raar gevoel

    Dan begint de wandeling naar schoonpapa ,die ligt helemaal achteraan ,dus een héél eindje te gaan ,

    Gelukkig hadden we een klein karretje om onze chrysanten mee te vervoeren ,we waren hier niet de eersten ,er stond al een grote bos op het kleine steentje

    Tegenwoordig zijn de grafzerkjes in Aalst zo klein dat je de bloemen ervoor moet zetten,

    De vader van Frans ligt hier al meer dan 15 jaar ,hij zou dit plekje wel goed vinden want hij was een rustige man, een echte familiemens

    Bij het verlaten van het kerkhof had een gevoel van rust zich in mij genesteld door de sfeer die er heerste

    Dan stopten we in Lede ,daar liggen ons Tante Rachel(zus van ons moe) ,Nonkel Jef en hun dochter Linda onder één zerkje, nog niemand had aan hen gedacht

     en achter hen zit de andere dochter Monique die dit jaar overleed in een gedenkmuur waar reeds bloemen lagen van haar man Paul ,

     allemaal veel te vroeg gestorven,Rachel 73,Jef 72 ,Linda 42 en Monique 67 jaar  ,

    ietsje verder ligt Nonkel Robert (broer van ons moe en slechts 69 jaar) onder een luxe zerk waar al veel bloemen op stonden  ,ook hier legden we een bloemetje

    Achter de haag ernaast liggen onze vriendinnen (waar we 20 jaar mee op reis gingen)Alice en Katje samen in één graf  ,slechts 58 en 37 jaar oud geworden ,hier liggen veel mensen die ik graag zie dicht bij mekaar

    Met gemengde gevoelens van gemis en verdriet reden we verder naar 't  kerkhof van Wanzele , ondertussen was de avond al gevallen  ,

    er waren nog weinig bezoekers aanwezig en op vele graven brandden kaarsen en ook hier deed de moderne techniek zijn intrede

     door de vele led lampjes(namaakkaarsen)die een zwak schijnsel over de graven legde ,

    het kleine steentje van ons moe (die nu reeds 3 jaar geleden overleed op 87 jarige leeftijd )

    lag reeds bedolven onder de bloemen en kleine grafstukjes van familie en vrienden we deden ook bij haar een kaars branden en voelden haar dicht bij ons

    ondanks het late uur was er niets griezelig of eng op de begraafplaats ,alleen een overweldigende stilte

    02-11-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.wanneer je droevig bent
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-10-2014 om 11:28 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna allerheiligen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-10-2014 om 11:26 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bededenking
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    24-10-2014 om 11:25 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.twee kussen

    Twee zoenen heb ik in mijn ziel

    die me nooit verlaten

    de eerste die jij me gaf

    en de laatste van mijn moeder

    24-10-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.grote voyage
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    GROTE VOYAGE:

    Heb je 't geluk van lang te leven

    en heb je uw tijd wel besteed

    heb je hard gewrocht en gewroet ,al uw dagen

    maak dan maar stille uw pakje gereed


    ook als je 't niet vraagt zal Hij wel komen

    misschien volgend jaar ,misschien vannacht

    zijt ge rijk of arm ,groot of klein

    wat vroeger of later zijn we d'r al verwacht


    En moet je dan allene ,zo moedermens allene

    en niemand om met je mee te gaan

    noch vader ,noch moeder, noch kind, noch vrouwe

    't is dan dat je op eigen benen moet staan


    O groten Here van hemel en aarde

    'k ben zo benauwd ,geef me uw hand

    en breng me ,maar heel voorzichtig ,

    naar 't verre wonderbare land


    Willem Vermanderen



    23-10-2014 om 17:33 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna 1 november -dag der doden-maar eerst komt de dood en de pijn die daarbij komt kijken is bijna niet te beschrijven
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Heel pakkend gedicht over sterven en begeleiden uit "loutering " van Marcel Coole

    Zo zit ik hier bij u , en 'k hoor u hijgen

    en sussend streel ik reeds uw ontvleesde hand

    'k bespied uw open mond ,maar gij blijft zwijgen

    want ge zijt reeds op weg naar 't ander land


    Zo zit ik hier bij u ,en 'k voel u rillen

    ontspannen wordt nu d'oude  moede veer ,

    wellicht zoudt ge nog  zoveel willen zeggen

    maar zelfs uw ogen spreken al niet meer


    Zo zit ik hier bij u ,en ik zie u sterven

    nauwelijks  merkbaar wordt uw leven uitgedoofd

    ik weet dat ge den hemel zult verwerven

    want gij waart rein en goed



    22-10-2014 om 19:02 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voor mijn moeder
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Afscheid nemen is met zachte vingers,

    wat voorbij is dicht doen en verpakken

    in goede gedachten der herinneringen.

    Is verwijlen bij een brok leven

    en stilstaan op de pieken van pijn en vreugde

    Afscheid  nemen is met dankbare handen

    meedragen wat waard is om niet te vergeten

    is moeizaam de draden losmaken en

    uit het spinrag der belevenissen loskomen

    Achterlaten en niet kunnen vergeten......

    Afscheid nemen is het moeilijkste in het leven

    Bijlagen:
    foto moe grafsteen bewerkt.jpg (49 KB)   

    22-10-2014 om 17:39 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfstliedje :ook ik ben in de herfst van mijn leven gekomen

    De blaren rotten op de grond

    de nevels hangen in de bomen

     nu gaat de barre winter komen

    mijn ziel is ziek, mijn hart is wond


    En toch -de lente was zo blond

    het leven gutste in volle stromen

    en de zomer heeft met rode mond

    liefde gegeven en genomen

    almachtig ze over d' aarde stond


    Maar nu gaat de barre winter komen

    de blaren rotten op de grond,

    de b laren van de dorre  bomen

    ze sterven langzaam.......sterven lome......

    .....mijn ziel is ziek ,mijn hart is wond

                                 Annie Salomonis


    Bijlagen:
    th7O5RBC8N.jpg (8 KB)   

    22-10-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-10-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herfstmijmering
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Het oosten kleurt zich purper roos en met een gouden sleep, het aster van  de dag dat God deed ontwaken

    Wanzele ligt nog in zijn gouden nachtkleed, en dikke dauwdruppels rijzen zacht van de daken

    De toren van de St Bavokerk in wolken gehuld ,zo laag hangt nog de grijze nevelband

    Zacht vallen de bladeren met helle kleuren gevuld ,daar komt de laatste vogel uit ons hand eten

    Hoe rijk is ons leven gevuld met liefde en genegenheid ,en de angst voor wederliefde die we plukken in 't warme hart

    Hoe kunnen we zwijgen ,stil, bij deze   gelegenheid ,toch kenden we ook verdriet en verborgen smart

    Toch zijn deze  herfstdagen het beleven nog waard en genieten we zwijgend van de ingetogen momenten

    Met vaste hand en beradenheid nemen we vaart ,trachten troost te zijn  voor allen ,een voorbeeld voor wie ons vond

    Zo ontdekken we nog de blijde lach ,hey eenvoudige geluk

    De avond valt  nu ras en snel komt 't duister, laat ons de laatste zomerbloemen plukken

    wat vandaag niet meer is ,gisteren nog was, ook wij gaan nu dezelfde weg

    We danken voor de liefde , de voorbeelden ,de zachte woorden van allen om ons heen

    en blijven wat verwijlen in gedachten  bij ons rijk gevulde leven

    Uit ons hart komt een diepe wens ,nog lang hier te mogen horen!



    21-10-2014 om 20:04 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de laatste zomerdagen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    de zon geeft  nog veel warmte en licht

    en toch geniet ik er de laatste tijd niet genoeg van

    ooit was ik een zon aanbidster en was mijn eerste werk

    's morgens in de tuin gaan zoeken

    naar iets prils dat uit de grond omhoog wriemelde

    nu kijk ik alleen door het raam vanop mijn pc

    naar mijn bloemetjes en de enorme beukenboom van de buren

    de zon priemt nog door het lover

    maar laat ook stilaan de bladeren verkleuren

    en toch geniet ik er hier evenveel van alsof ik eronder zou zitten

    mijn huisje is mijn cocon, zou dat de herfst van het leven zijn?

    of gewoon oud worden?

    21-09-2014 om 17:50 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. de herfst in aantocht
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    vandaag heb ik een hele voorraad noten opgeraapt

    als de wind door de bomen blaast ,zoek ik naar de eerste noten

    maar dat wil ook zeggen dat de herfst eraan begint te komen

    sommige hangen nog half verborgen in hun  gespleten bast

    maar ander liggen reeds in hun nakie op de grond die raap ik vast

    'k heb reeds een mooi voorraadje voor de lange winterdagen

    om  te kraken op gure winteravond

    ook pel ik soms een handvol van dat lekkers

    voor mijn gevleugelde vriendjes die vinden dat zeer lekker

    als de pot van de natuur niets meer schaft komt een nootje goed van pas

    noten zijn gezond voor mens en dier en vandaag vond ik ze hier!

    21-09-2014 om 17:39 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.NAZOMER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    08-09-2014 om 19:50 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nadenken over de dood
    In het witte dorpje Thorn in Nederland woont een poëet die zeer bezig is met het levenseinde, voor zijn vensterraam hing hij twee gedichten in zijn eigen schrift en ik werd er door ontroert en ik kan er mezelf ook in vinden, ik vind ze treffend mooi




    06-09-2014 om 11:08 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-09-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. de regen anders bekeken
    september gaf ons al veel nat soms wat te veel maar er zitten ook goeie kanten aan ,ik word er door geinspireerd










    05-09-2014 om 10:34 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een dag met een gouden randje
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    doopfeest van ons 3de kleinkind,

    Jij bent ons lichtje,echt zo apart

    Voor liefde,voor pijn ,voor verdriet,

    jij bent ons lichtje dat schijnt in ons hart


    Nine ,wij willen je helpen opgroeien tot een mens met een groot hart

    wij willen je helpen het geluk te vinden in de kleinere dingen

    wij willen je leren wat liefde is.Wij willen van harte meewerken

    aan je geluk,alle dagen van ons leven

    19-08-2014 om 00:00 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-08-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het levensboek van mijn kleindochter
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    bij haar doopsel maakte ik voor mijn kleindochter deze mooie prent ,haar levensboek dat verder gaat in dat van al de Smetjes, Pannekoekskes , de Asmalsky's en de  Bohez

    Ik hoop dat het een verhaal wordt van welzijn gezondheid en geluk ,zonder oorlogen of armoede ,kortom dat ze mag opgroeien als een gelukkig kind

    open de bijlagen om de foto's in 't groot te zien

    Bijlagen:
    PhotoFunia-e024aab.jpg (107.9 KB)   
    PhotoFunia-e028e71 nine en gezin book .jpg (130 KB)   

    11-08-2014 om 13:36 geschreven door pancake45  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    T -->

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs