Afgelopen weken is er niet veel gebeurd op vlak van de kitcar, buiten wat aankopen van onderdelen. Gisteren heeft de kit zijn plaats gevonden voor de winterslaap - wat niet wilt zeggen dat we er niet verder aan zullen werken - de tent is niet meer en de kit vertoeft in een stenen onderkomen, ook gekend als een garage. Zie hiervoor naar de foto's.
Inderdaad onze vader heeft de garage in orde gebracht en dankzij zijn hulp staat de kitcar te 'blinken' in de garage. Onze Kris kon er spijtig genoeg niet bijzijn, geveld door een verkoudheid... Genees vlug!
De volgende zaterdag zal ik mogelijks zelf nog het een en ander doen, terwijl onze Kris van een zonnige vakantie geniet in het buitenland! Neem wat zon mee als je terugkomt...
Een overzichtje van onderdelen dat ik besteld heb:
T-stuk remolie kanaal achter
Remflexibel gewapend 67
Remolie potje T1 67
Remoliekanalen potje/hoofdr. cyl. 68
Montagekit ruitenwisser-AS 58-69 set
Dop ruitensproeiertank + darm
Claxonroosters > 67 +std > 73 paar
C-Componenten
BQ Benzinevlotter mech. 62-67
Spoorstang links met rotulen 60-65
Benzinemeter 68
Lichtenschakelaar 60-67
Cover knop dashboard Lichten
Cover knop dashboard ruitenwissers
Meter 67 mm Olietemp. C° Autometer
Olietemp. zender
Meter 67 mm Benzinepeil autometer
VDO Toerenteller 52 mm
Buitenspiegel
Achtermislicht vierkantig
Een kilometerteller en snelheidsmeter wou ik ook bij Scara-B kopen, maar ze hadden die enkel in mp/h. Maar bij Motorious verkopen ze die wel, dat zal voor een volgende bestelling zijn.
Van zodra onze Kris genezen is, bekijken we samen de kabelboom, erop toezien dat de elektriciteit zijn plaats vindt, en dan werken we verder.
Bij een volgende update probeer ik ook iets meer te zeggen over de Belgische autokeuring.
Ook op deze minder warme zaterdag hebben we de handen uit de lange mouwen gestoken. Heb enkele foto's toegevoegd van onderdelen die ik laatste van Wolf/Motorious heb ontvangen. Een heel belangrijk stukje was ook geleverd, nl. de koppeling tussen versnellingspook en versnellingsbak. Daar heeft Kris zich mee bezig gehouden. En maar proberen, en proberen en het gaatje kwam maar niet overeen. Tussen broodje ne colaatje maalde m'n verstand en nadat de magen gespijsd waren, hebben de koe (lees: het koppelingsstukje) bij de horens gevat en wat bijgevijld en zo paste het mooi.
Op hetzelfde moment heb ik ook de achterwielen en trommels verwijderd. De handremkabel moest verwijderd worden, want we moeten die laten inkorten. Ik kan je zeggen, de remschoenen gaan er makkelijker af dan op. Het getuigt al een beetje van ervaring, we weten hoe die stukken in elkaar zitten, dus demonteren gaat vlot...
Verder hebben we ook nog met de pedalenset gespeeld, alles eens van naderbij bekeken om uit te zoeken hoe dat nu net in elkaar steekt en wat we nog nodig hebben om dat te doen werken.
Gelinkt aan de pedalenset hebben we ook de hoofdremcilinder gestoken, is een dubbele en ben voor A-kwaliteit gegaan, op remmen mag je niet besparen. Eens de cilinder gestoken heb ik ook de vaste remleiding geplaatst. De flexibele die tot aan de wielen gaan, moet ik nog bestellen.
Vandaag leek het eerst alsof we niet veel gingen doen, maar tegen valavond hadden we toch weer vooruitgang geboekt. Volgende week laat ik onze Kris zijn feestje organiseren en de week erop steken we de handen terug uit de mouwen, hoogstwaarschijnlijk plaatsen van de kabelboom. Dat laat me toe om nog wat onderdelen te bestellen en we hebben weer vooruitzichten!
Het is alweer een hele tijd geleden, maar we hebben niet stilgezeten. Nog wat onderdelen besteld, zoals ondermeer lichten, vooraan en achteraan, oliën allerhande - en neen het is niet voor een massage ...
Afgelopen weekend zijn we bezig geweest met de figuurzaag. De achterlichten hebben we uitgezaagd, de pinkers vooraan heb ook een plekje gevonden. Die bewuste zaterdag stond in het teken van "meten is weten" en Kris en ik hebben het geweten...
Komende zaterdag zal ik mijn handen uitsteken aan de garage, isoleren. Inderdaad de garage is ook op ei zo na klaar en dan kan de tent afgebroken worden en zal de kit zijn winterslaap in een stenen garage doen!
Tussen nu en volgende keer zal Kris de kabelboom eens onderhanden nemen en alles mooi labellen. Over een week of twee heb ik Nico over de vloer gehad en die heeft zijn technisch oog eens over ons werk laten dwalen, hier en daar moesten we nog het een en ander verstellen, wat ik dan ook afgelopen weekend gedaan heb.
Ook de eerste stappen richting keuring in België zijn genomen, eens aftasten heet dat dan. Nu al een beetje beginnen, maakt misschien dat de uiteindelijke keuring makkelijker loopt.
Qua planning, eind dit jaar, begin volgend jaar naar de bodyshop, voor een laagje verf en daarna naar Nederland voor een interieur, een voorruit en keuring. Dus hopelijk tegen zomer 2013 op de Belgische wegen.
Ook gisteren weer de handen uit de mouwen gestoken... We hebben het motorcompartiment afgewerkt met glasvezelplaat en plots lag de body ook weer heel wat beter, wat zulke platen toch kunnen doen.
Toch sloeg de schrik ons gisteren ook even om het hart, namelijk de overbrenging van de versnellingspook naar het achtersteven. Even leek het erop dat we de versnellingsbak en motor moesten losmaken, maar Kris nam toch even de bouwhandleiding door en vertelde me dat er een plaatje voorzien was aan de voorkant. Het was moeilijk te bereiken maar het is ons toch gelukt, alhoewel we hebben de staaf kunnen plaatsen, maar het leek ons wat kort aan de ene kant. Heb een mailtje gestuurd naar Motorious/Wolf voor hulp hier.
We hebben ook de achterste ashoezen geplaatst en de verwarmingsbuizen vanaf de kachelpotten tot de aansluitstukken die ik vorige week in de kofferbak heb gemonteerd.
Afgelopen week heb ik ook de verlichting eens bekeken, wat hebben we allemaal nodig, enkele bijlagen die ik vond op de Belgische autokeuring vertelde me welke lichten er wettelijk moeten geplaatst worden. Heb een uurtje of drie op de website van Hella bezocht om de juiste lichten te vinden. Voor de knipperlichten, remlichten, mistlichten zal ik voor LED opteren. Ben mid september naar het Goodwood "Revival festival of speed" geweest en zag vele oldtimers met armtierige achterlichten op de donkere Engelse wegen rijden, goed voor een auto-ongeluk. En daarbij LED-verlichting is helder, en verbruikt minder. Kan wel wat meer kosten, maar dan nog, je moet gezien worden.
Voorts hebben we ook even genoteerd welke kabels we allemaal nodig hebben, gas, ontkoppeling, ... Even alles bijeen zoeken en dan monteren. Doel voor dit jaar is dat we de wagen bij de carrossier krijgen.
Begin september heb de wagen - ipv op de knieën - op de wielen gekregen. Ja hoor, zowel Kris en ik hebben aan de trommelremmen achteraan gewerkt, met het nodige gevloek en hamergeklop. En zie daar, de wagen heeft zijn rubberen voetjes gekregen. Bekijk het album van 8 september eens. Mooi, mooi, mooi.
En dan op 22 september hebben we de motor geïnstalleerd. Staat ie mooi te blinken... Weinig woorden, maar veel emotie! Bekijk daarvoor het album van 22.09.2012!
Ondertussen heb ik nog een winkel in de buurt gevonden, Groot-Bijgaarden, die een groothandel is in onderdelen voor Kevers en zijn familie. Dus kan ik me de kilometers wat besparen... De naam van de winkel Scarab.
Wat staat er de volgende week op de planning, verwarming, elektriciteit, ruitenwisser, remleidingen. Eind dit jaar wil hem bij de carrossier krijgen voor een mooi kleurtje. En begin 2013 naar Nederland voor een interieur en voorruit en de keuring. Van zodra dat afgerond begint het administratief proces in België om hem op de baan te krijgen. Het einde nadert! Wijlen blij....
Het is eigenlijk een contradictorische titel als nieuwe update van deze blog, maar 3 van de vier remmen zijn in orde, concreet zijn de schijfremmen vooraan gemonteerd en achteraan is er een trommelrem voorbereid om te monteren.
Vandaag hebben we in de voormiddag gepuzzeld met de trommelremmen, achteraan. We hebben de oude plaat genomen, de handremkabel verwijderd en vervolgens is Kris beginnen te puzzelen om de remschoenen, remcilinder te installeren. Samen hebben we de veren gedaan, want dat kon je niet alleen doen. Eentje is vlot verlopen, maar de andere daar kregen we de bout maar niet los. Allerhande middelen hebben we geprobeerd, maar geen succes. Als een van de laatste strohalmen heb ik de bout en moer laten weken in cola. Misschien morgen eens proberen of het iets heeft uitgehaald.
Vervolgens hebben we ook de laatste twee draagarmen geïnstalleerd en de stuurpen. Met de nodig bouten en borgmoeren alles vastgezet. Wij tevree iets gaan eten.
Nadat we onze magen versterkt hebben, zijn we volle moed aan de voorste schokdempers begonnen. Niet makkelijk want we moesten ne verdomde rubber in een te klein gaatje krijgen. Wat vet hier en daar en proberen maar, maar geen succes. Tot onze Kris een idee had, hij bevestigde een dunnen ijzeren draad aan de rubber en door eraan te trekken verkleinde de rubber om zo vervolgens door dat nauwe gaatje te komen. Victorie!
Na de schokdempers zijn we aan voorste schijfremmen begonnen. Was niet makkelijk want bij de stukken zat geen handleiding en ligt het dus niet voor de hand om voor de eerste maal schijfremmen te installeren. We hebben gevloekt, gezaagd, maar uiteindelijk hebben we doorgezet en de logica laten spreken. Met zeer veel trots hebben we er foto's van genomen, kijk eens in het fotoalbum!
We hebben vandaag veel gedaan, volgende week hopen we achteraan de trommels en schokdempers te installeren, alsook de vier wielen zodat ik een rollend chassis heb. En als er nog tijd overschiet, kunnen we stuurinrichting installeren of de kabelboom, den elentriek van den otto zegt maar...
Het is inderdaad een hele tijd geleden dat jullie nog iets op de blog konden lezen, maar vakantiemaanden is er voor iedereen. Ook had ik het wat druk met de eigen zaak, wat maakte dat de hobby even opzij werd geschoven.
Wat is er ondertussen gebeurd? De gezandstraalde velgen zijn van twee lagen Hammerite voorzien, 4 van de 5 banden hebben ook hun weg al gevonden richting velg. En het zijn banden met een witte rand, foto's op het fotoalbum. Naast de banden ook een remmenkit voor vooraan en achteraan gekocht.
Afgelopen zaterdag konden Kris en ik nog eens aan de slag, we hebben ons toegelegd op de achterremmen, dat worden trommelremmen, vooraan schijven. Alhoewel ik dacht dat de achterremmenkit alles zou bevatten wat we nodig moesten hebben, was dat niet het geval, dus hebben we onderdelen van mijn Kever uit 1972 opgekuist, ook bestreken met Hammerite en drogen maar.
Vooraan moesten we nog draagarmen installeren maar die waren nog niet voorzien van de goede fuseekogel, en nu we toch aan het restaureren zijn, kunnen we dat maar meteen goed doen. Ik heb het laatst nog gecheckt, maar heb niet zo meteen een hydraulische pers staan om de kogel eruit te halen en een nieuwe in te steken, dus hebben we nog eens een tripje naar Nederland gepland, binnenkort zakken we nog eens af naar Doesburg, naar HotRod.nl. Ik moest daar toch nog eens langsgaan want had hen mijn oude draagarmen beloofd en opsturen via de post is nogal onbetrouwbaar.
Volgende week ga ik nog eens langs bij Te Winkel Groep om nog enkele onderdelen (stuurhuis, reservevelg, alternator en vliegwiel) te laten behandelen.
Neen hoor, niet de beaujolais est arrivé, maar de motor. Was onlangs eens gaan rondneuzen op www.flat4free.com en stootte op een mooie gereviseerde 1.600 cc motor. Na wat wikken en wegen heb ik de verkoper gecontacteerd, een afspraak gemaakt en Kris en ik op 19 mei naar Nederland - inderdaad opnieuw naar de Lage Landen... Een kort tochtje van anderhalf uur, zij het wel met de wagen van vader want die motor zag ik nog niet in een sedan passen...
Eens ginder aangekomen hadden we ook een met een gedreven hobbyist te maken. De motor kwam van een vriend die in zijn leven heel wat had verzameld, echter de vriend is te komen overlijden en zijn vrouw vroeg aan onze verkoper of dat hij het een en ander kon verkopen, waaronder deze motor. En fans, ik moet zeggen het geluid dat uit die motor komt, man man man mooi mooi mooi!!! (en nog drie uitroeptekens erbij, nem...). Inderdaad het is een draaiende motor! Van binnen alles vernieuwd, de foto's die hij toonde bewezen het. Mooi gelakt, veel nieuwe stukken.
Kris en ik tevree naar huis...
Een volgend bezoekje aan Nederland is begin juni gepland, we gaan achter banden en remmen, zodat we de geïmproviseerde brug kunnen afbouwen en onze bolide in spé op zijn vier banden komt te staan.
We schrijven 14 april, een heuglijke dag want uw blogschrijver werd 35 en wat doet ne mens als hij 35 wordt... werken aan de auto natuurlijk. Kris was ook weer op het apèl. Enkele dagen ervoor had ik even naar Te Winkel Groep gebeld om te vragen of ik de stukken kon ophalen, in princiep was alles klaar, dus wij naar Niel.
En inderdaad alles was klaar, maar hoe! Man man man, die mannen weten hoe ze dat moeten aanpakken, het was precies alsof alles nieuw was en ze hebben geen enkel stuk moeten wegdoen, alles heeft het zandstralen overleeft. Check out the pics en wees verbaasd! Mooi mooi mooi.
Wij met een gelukzalige glimlach terug naar huis, en daar heb ik alle stukken op de digitale plaat vastgelegd. Vervolgens hebben we de assen opnieuw voorzien van de sokken, tja de sokken, de omhulsels die om de assen hangen. Alvorens te bevestigen op de versnellingsbak hebben we de pakkingen ertussen gestoken. Vervolgens alles muurvast gedraaid en dan met een geïmproviseerde stelling (zie de foto met de stenen) alles aan het chassis bevestigd. De bevestiging aan de achterste veren heeft ons ook wat inspanning gevraagd, we kregen namelijk de assen niet op hun plaats. Maar onze Kris zou de Kris niet zijn als hij met een oplossing kwam, terug losvijzen die handel en inderdaad dan konden we de assen aan de achterste veren vastzetten, daarna de rest vastzetten en alles zat weer goed.
Goed werk geleverd die dag! We waren trots op ons zelf!
Afgelopen zaterdag hebben we de roestige vijzen vervangen door een nieuw paar. Voorts hebben we ook de benzinetank op zijn plaats gezet, met overblijfsels van een vezelplaat en rivetten. Dat was een goed idee van me!
Nu zaterdag heb ik geannuleerd omdat we eerst het een en ander moeten bestellen. Vanavond bekijk even de offerte voor de remmen en banden, inderdaad, we zitten op dat niveau al... Spannend, het einde komt nader... allez einde, er is nog wat werk aan de winkel maar de wagen staat dan toch al op zijn banden en kan de geïmproviseerde brug afgebroken worden. Maar we zien de vorderingen en dat stemt ons blij!
Tot de volgende!
PS: Heb de link naar het fotoalbum veranderd, blijkbaar vinden vele mensen hun weg er niet naartoe...