En dan nr3: Iets zéér speciaal. Nl. een GM Ranger 2 1700S uit maart 1973 .Van deze wagen is de volledige historie bekend en alle papieren, zoals aankoopfactuur uit '73 e.d. zijn er nog bij. Een zéér mooie wagen, gelakt in Costarica Brown en voorzien van een 83pk sterke 1.7S motor met dubbele Solex carburator. Enige optie is een prachtige, zuiver werkende Blaupunkt Mannheim L, fabrieksorigineel... In België zijn er nog slecht zéér weinig Rangers over. Ook zéér weinig mensen kennen het merk nog.
De basis is gewoon een Opel Rekord D, die wat opsmuk gekregen heeft. Typisch Ranger is de bult op de motorkap, de dubbele koplampen, de springbok logo's; rood kleppendeksel en de zwarte strook tussen de achterlichten. Het merk is van oorsprong Zuid-Afrikaans, maar in 1970 werden ze ook in Zwitserland en de Benelux verkocht bij de Vauxhall dealer, om dat noodlijdende merk een positieve boost te geven. Helaas is de poging mislukt en zijn er erg weinig Rangers aan de man gebracht. Lekker exclusief rijden dus, en het rijdt echt fantastisch. Deze wagen zal ook ooit nog eens grondig gerestaureerd worden, maar momenteel geniet ik er zo van. Vooral de achtersteven heeft redelijk wat roest. Voor de rest is het een schitterende wagen.
In Autowereld magazine van januari 2011 heeft er een mooie reportage van deze wagen gestaan.
De 2de is een erg zeldzame vroege Kadett C1,uit november 1974. Zeldzaam omwille van de motor, een 1.0N met 40 wilde paarden onder de kap ;-). Deze auto is erg kaal uitgerust, oa géén achterruitverwarming, sigarretteaansteker, rubberen vloerbekleding en een versnellingspook die niet zou misstaan in een vrachtwagen. Desalniettemin rijdt dit wagentje schitterend, en wordt het binnenkort gerestaureerd. De kleur is Kardinaalrood en het wagentje heb ik rechtstreeks van de 1ste eigenaresse overgekocht voor een appel en een ei ;-) .
Momenteel niet meer ingeschreven, een tijdje op welverdiende rust!
Mijn passie is ontstaan, eind jaren '80, met de Ascona B van mijn opa. Sindsdien ben ik bezeten door alles wat met Opel/Vauxhall en GM Ranger te maken heeft. Ik heb verschillende oudjes gehad, waaronder vele Kadett C's en een paar Vauxhall Viva's HC.
De huidige collectie ligt me zéér nauw aan het hart, ik kan er géén afstand van nemen.
Mijn pronkstuk is een prachtige Kadett C2 sedan, uit juni 1979, met 1.2N motor en gelakt in Amber Gold. Deze wagen is in bijna nieuwstaat en ongerestaureerd.
Deze blog handelt voornamelijk, over wagens uit de jaren '60-'70 en '80, meestal Europese en Japanse makelij. Ik ben zelf de trotse bezitter van 3 classics. 2 Opel Kadett C's en een erg zeldzame GM Ranger.