• 15.05.2015
  • 11.5 WHW Dag 5

West Highland Way 2015
    16-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.15.05.2015

Fort William -Glasgow , back home.

06u gaat de wekker af in ons bunkhouse.

Alles in de rugzak en naar het station van Fort William, in de stationsbarasserie ontbijt (Full scottisch, laatste keer schots genieten)

07.40u de dieseltrein van scotsrail vertrekt , richting Glasgow , 8 dagen hebben we gestapt en nu in 4 uur terug naar het begin.

Het 1e uur rijd de trein in een boog oostwaarts over veengronden (moorland)en langs de besneeuwde noordflanken van het highland massief.

Alles is weids , geen ander verkeer zichtbaar .

Een paar stationnetjes "in the middle of nowhere" waar wandelaars afstappen om aan een tocht te beginnen naar de munro's of langs de lochs.

Langwerpige lochs ,veel berken en naaldbomen,kleine stroompjes bevloeien het heide en veengebied .

De trein rijd  traag snerpend over ijzeren bruggen.

In Bridge of Orchi ,ons verblijf in het kleine stationnetje,zwaaien Helen en Steve hartelijk naar ons van uit hun keuken terug.

Op de WHW paden stappen nieuwe wandelaars met stevige pas naar het noorden .

Aan Loch Lomond neemt de trein de overzijde van het meeren rijd zo langs de westkust verder terug naar Glasgow Queen station.

11.30u We satppen door de drukke stad naar Kelvingrove museum , in het park waar we 8 dagen voordien ook de route starten .

In het museum hangen veel meesterwerken van beroemde schilders , om 13u speelt een organist op het kerkorgel dat in de middenruimte hoog in de wand is opgesteld een klein concert voor de bezoekers(alles gratis!)

Het riverside museum , langs de Clyde rivier geeft een beeld , hoe het transport in vorige eeuw in Glasgow verliep.

Het regent terug over schotland , net zoals het vorige week begon .

Na een diner , doorgespoeld met Guinness ,bussen we na de avondspits op de drukke M8 terug richting Edinburgh airport.

In de luchthaven keren we terug naar Brussel in het SN Brussels toestel samen met de 3 dames uit Kortrijk en de 5 antwerpse vrienden.

"Follow your dream...."

tot nog eens "see you"

16-05-2015 om 17:15 geschreven door Jo Stubbe

14-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13.05.15 WHW dag 7
    Kinlochleven-Fort William 25 km

Met een full scotisch breakfast starten we de 350 m opwaarts van Loch Leven naar een oude military road. We stappen nu ondulerend in een komvormige vallei op een hoogte van 550 m. Stiltegebied , geen wegen , geen treinen, alleen het geblaat van (gehoornde)schapen en lammeren, gestsjirp van zangvogels(veel vinken , leeuweriken) en het ruisen van de smeltwaterriviertjes langs de bergflanken . Naakte toppen , verder wat heide en veenbodem.Alleen enkele ruines van oude boerderijen doorbreken het landschap. De stenige paden noodzaken tot waakzaamheid voor de voeten , gister ben ik op een ronde steen uitgegleden bij het overspringen van een bergbeekje en bezeerde de linker kniegewrichten.
    Jacques tuurt voortdurend door zijn verrekijker , geen wild te bespeuren, plots spot hij toch 3 rendieren hoog op een bergflank.
    Vandaag stijgen de temperaturen naar 15 * , wolken en lichte N wind.We stappen zonder windjack ,de rugzak beschut onze rug tegen wind en kou.
    We dalen terug af naar de boomgrens , veel houtkap van naaldbomen.In een berkenbosje houden we kort onze picnic, Jacques houd het bij koekjes , ik eet een stokbroodje kalkoen .Na een korte bocht doemen plots de besneeuwde toppen op van Ben Nevis , ons einddoel van de WHW.
    De hoogste top in Groot Brittanie en een populaire munroe ligt indrukwekkend in een decor van weidse valleien ,net naast de Glen nevis vallei .
     Nog veel klimmetjes volgen tussen groene naald en larikswouden.Na een lange afdaling zien we ons verblijf in de Ben Nevis Inn aan de overkant van de Nevis river.
    Op het zonnige terras verzamelen de  klimmers die van de Ben Nevis afdalen om hun sterke verhalen te vertellen.
    Bij een stevige "pint lager" komen we terug op verhaal . De top ligt op 1344m, veel papperige sneeuwvelden rond de top , 9* kouder dan beneden . Jacques overweegt om de noordwand te beklimmen , maar  de risicos zijn groot en hij besluit de populaire "touristen"route te nemen.
    Een franse toerist die ook wil klimmen stelt voor om mee te gaan , maar als hij hoort dat Jacques rond 06u start druipt hij vlug af .
    We installeren ons in ons bunkhouse in stapelbedden , de sanitaire blok geurt niet zo gezellig en de keukenblok aan de andere zijde ruikt naar de japanse gerechten die eenjong aziatisch koppeltje klaarstoomt.
    Privicy en luxe zijn veraf .
    De Inn maakt wel heerlijke , copieuze gerechten klaar voor ons , een deugdelijk erwtensoepje en dan en BenNevis burger met amerikaanse afmetingen ...
    We wassen wat kledy en hangen die op in de dry room , mar het blijft nog lang rumoerig in de bunkhouse en in de Inn boven ons.

"In the end its not the years in jour life that counts, its the life in jour years ......."

14-05-2015 om 14:24 geschreven door Jo Stubbe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 13.05 WHW het dessert

We verblijven vandaag in de Ben Nevis Inn , dus niet inpakken , maar genieten .
    06 u : Jacques vertekt vroeg aan zijn tocht naar de top van Ben Nevis  met zonnig weer en mooie uitzichten ( slechts 10 dagen per jaar helder).Mijn linker knie blijft gevoelig dus een rustig programma : Stads bezoek in Fort William enkele km verderop en checken of we een trein of bus naar Glasgow kunnen nemen op vrijdag.
    Ik krijg in de voormiddag een bericht : Jacques stond om 09.30u al op de top , alles OK , prachtprestatie .
    Fort William is een grote stad aan een langwerpig meer Loch Linnhe, omring door munro"s ( meer dan 900 m hoog), volop natuurschoon dus .
    Zacht weer , de High street is verkeersvrij en bezaaid met pubs en bars om de aankomende wandelaars te onvangen . Het West highland museum is net open ze bied wat historische achtergrond van de omgeving .

1645 Belangrijke slag bij het kasteel van Inverlochy tussen de convenanters ( Hertog van Argyll) en de Koning Charles 1 en Markies de Montrose
    Het fort is rond 1690 gebouwd als steunpunt van de engelse heersers tegen de rebelse Clans >
    Koning Willem Van Oranje ( vandaar de naam van het fort) en Koningin Mary(dochter van Koning James 7) verjagen de katholieke James naar Frankrijk en worden kongen van Engeland en schotland .
    De clans moeten trouw zweren aan Willem en Maclan , hoofman van de Macdonald aarzelt .In Glencoe (1692)worden 35 leden van de clan afgeslacht nadat ze gastvrijheid boden aan de troepen die van Fort William kwamen.Veel Jacobieten ( aanhangers van de katholiekeJames )scharen zich achter hem .
    1745 Charles Edward Stuart ( Bonnie prince Charles) ,en de clan hoofmannen worden verslagen tegen de engelsen met De Hertog Van Cumberland  in de s lag van Culloden ( Inverness)

Fort william word in de 19e eeuw afgebroken om een spoorweg aan te leggen.
    In de stad staat een standbeeld van Cameron een clanhoofd met aanzien die in het parlement zetelde , t zit in het bloed zeker??

In de stad zwaaien we de Amerikaanse Bill en franse Sabrina uit naar huis aan het station.

Terug in de Ben Nevis Inn verbroederen we met 5 Antwerpse vrienden die Schotland doorkruisten in een minibusje. .

Eentje word binnenkort vader en een Glenfiddich fles-  12 j gerijpt- verdwijnt in de keelgaten

" Het probleem met pensionering is dat je geen enkele dag vrij hebt ......."

see you

14-05-2015 om 00:00 geschreven door Jo Stubbe

12-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.12.05 WHW 6
    Bridge of Orchi -Kinlochleven 33 km
    Een maxi staptocht , maar de weer goden zijn ons niet gezind , stortbuien en felle wind , hagel .
    Jacques besluit het er op te wagen .
    Ik kort een stukje in tot KIngshouse , want nadien gaan we de Devils staircase op een bult van 548 m
    Een zompig moorland ( veen grond maakt dat alle voeten nat woren , kleine beekjes worden woest stromen die we doorwaden .
    Nat tot op het bot ( of toch de slip)
    2 tentjes staan in niemansland verloren in de vlakke woestenij . Glenn coe is niet zichtbaar , wel een machtige vallei en besneeuwde toppen . Skicenter in de winter .
    Op de Devils is er wat volk die zigzaggend naar boven stapt moeizaam vechten tegen de wind .
    We halen het

If you dont klim the mountain you cant see the vieuw ...
    Kinlochlebven is een moderne lelijke stad , vroeger aluminium verwerkend bedrijf , nu nog oude gebouwen.
    WE reserveren een microlodge , een houten ton-tent met tv , heating , microgolf en frigo, we besluiten zelf iets te brouwen in de oven .

12-05-2015 om 20:33 geschreven door Jo Stubbe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.11.5 WHW Dag 5
    Tyndrum-Bridge of Orchi 11 km Vandaag een rustige dag na de lange tocht gister .
    Alles is terug droog , ontbijt nemen we in het dorpje De pc is out of order dus daarom wat uitstel.
    De voet4en zijn nog OK , de wind blaast ons verder door weidse valleien , er is geen beschuttiong alleen schrale grond.We vologen een oude militaire weg Die werd in de 18 eeeuw door de engelsen aangelgd om sneller naar het noorden naar de rebelse Jacobieten op te rukken .
    Soms volgen we ook drijverswegen . hier werden de schapen en runderen gedreven richting het zuiden en de markten.Later wer de kudde per trienspoor sneller verplaatst jnaar de zuidschotse markten . Nu rijden er nog kuddes toeristen naar Fort William emOban in het noorden.
    2 oude stalen viaducten verbinden e West highgland line naar het noorden.en krachtige wind blaast ons bijna van de weg , met 15kg achterop ben je minder stabiel Scholeksters en watersnippen vliegen langs de oever van kleine meertjes .
    Galloway runderen grazen rustig verder . Om 13u staan we aan ons verblijf een klein stationnetje met een sleepr afdeling met 2 slaapkamers waar de stapelbededen 3 hoog staan . Jacques is nog fit en stapt nog een munro ( Beinnen Dothaidh)op van 1040 m terwijl ik de plaatselijke horeca verken. We ontmoeten 3 vlaamse dames die een pakket WHWkochten ( 800 pond voor travel lite ( zonder rugzak) en B$Bvoor 10 dagen.S2 avonds in het vroegerestationsbuffet doet Helen voor ons een lekker maal klaar Groentesoep -Kip in rode wijn en Chocoladepudding ( vers) , voor bij verse aardbeitjes .
    DE laatste slaaptrein passert er om 22 u naar Londen ( nog 10 u rijden)

We dont remember days , we remember moments

Se you

12-05-2015 om 20:25 geschreven door Jo Stubbe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10.05 WHW dag 4
    Ardlui Tyndrum 25 km
    Een stevig ontbijt in het hotel . full scottisch : 2 spiegeleieren m 1 worwstje , black pudding (bloedworst), paddestoelen, fruitcake en zoute pannenkoek .aan de oever veel regen en wind , onze capes hebben we al om als we terug in de ferry kruipen . Aan de overkant heeft de ferryman geen pasmunt mee , OK zegt hij : een Free ride .
    In Ardleish gaat het direct bergop langs de oever , gelukkig minder grote rotsen We zien het einde van 38 km Loch Lomond
    DE hellingen zijn bedekt met droge geknakte bruine varens frisse jonge berken en lorken .
    We volgen de Falloch riviernaar Crainlarich , hier zijn we halfweg de WHW We stigen nu door naaldbossen , wat ons meer aan de Ardennen doet denken.Aan een klein dorp staat St Fallin een plaatselijke heilige en de restanten van de priorij.
    In Tyndrum een vroegere loodverwerkings eenheid groeit niets op de grijze grond . Nu zijn er goudzoekers met hun schalen om hier korrels te zoeken. In 2012 waren er proefboringen . er zou 4 en half ton goud aanwezig zijn tussen de quartz lagen .In de camping wordt alles in de dry room opgehangen en na een hete douche en een large Fish (haddock=schelvis) en chips komen de krachten terug. .Alles doorgespoeld met een ferme light ale , alles gezond voor een 60 + er??

Dont think about your age , its just a number

See You

12-05-2015 om 20:12 geschreven door Jo Stubbe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.9.05 WHW dag 3
    Rowardennan-ArdluiIn het youthostel zijn de stapelbeden maar half vol . 1 amerikaan ,Bill 68j moet 7x naat toilet s2nachts , toch maar beter zijnprostaat vooraf gecheckt.
    Douches lopen 5min met koud water dan iets warmer , maar we klagen niet.
    De tocht start met veel kleine watervallen en 45 min stijgen over een brede bosweg, daarna dalen we naar de oevers waar het technischer word. gRote rotsblokken blokkeren de vlotte doorgang m het is klauteren  en onzeker afdalen langs rotsige oevers . Jacques is in zijn element ,maar ik zweet al als ik die diepten onder mij zie .In Inversnaid moeten we een grote waterval dwarsen die zich in het meer stort.Het is geen meter vlak , steed klauteren .Rob Roy de Robin Hood van de Highlands heeft hier zijn Cave(grot) Jacques duikt er met enkle duitsers in om ze te exploreren : 4 grotkamers groot .Het wordt 20 graden in de namiddag, op het Lomond meer varen kajaks en zeilboten .Enkele zwarte wilde geiten met gekromde horens grazen langs de oever.De ferrys bediend verschillende eilandjes .Bij Ardleish hijsen we een rode bol langs een paal , het sein dat de ferryman aan de overkant met zijn miniferry afkomt .8 britse dames vergezellen ons naar de overkant van het meer naar het Ardluihotel .Hier hebben we een bothy gereserveerd , een grote houten ronde logeerton bevat 2 bededen , verwarming.dDe campimgplaats ligt net naast het spoor , maar na 21u geen beeging op de lijn meer.
    Het is een mooie lenteavond aan het meer , enklee vissers varen uit.

A bad day fishing is still better than a good day at work

12-05-2015 om 19:59 geschreven door Jo Stubbe

08-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 WHW
    08.05.2015 Drymen-Rowardennan 22 km
    7u : regen , minder koud dan verwacht . De britten in de kamer naast ons zijn van 5.30u naar de verkiezingen aan t luisteren , wij luisteren mee....
    08u Full Scottisch breakfast , we kunnen eraan beginnen.
    Onmiddelijk vals plat om niet te zeggen bergop.De hellimgem met bomen worden heraangelegd met inheemse soortem , minder naaldwouden , terug meer berk , eik ,en "rowan"?

We stijgen verder , naar Conic Hill een knuist van 361 m errond of erop.. erop natuurlijk , puf.Veel schapen met verse lammetjes , lammeren nu pas , Wandelaars met honden verboden!Conic hill is de geologische breuklijn-grens tss lowlands en hghlandseen taaie , steile knaap t water loopt over mijn rug , nu is er zon...
    Boven mooi zicht op een lang Loch Lomond meer 38 km lengte met 38 eilandjes die met ferrybootjes bediend worden.Daarna steil naar beneden naar Balmaha ; een toeristendorpje . Middagbroodje opknabbelen en verder naar Rowardennan 13u we zijn halfweg.een rustige oeverwandeling is het niet allemaal rotsige baaitjes en inhammen , dus op eneer tussen de berkenboompjes . Nu en dan mooie uitzichten op het meer en zijn bedrijvigheid.We hebben meer dan 550 hoogtemeters geklommen vandaag , meer dan genoeg voor mij . Jacques kuiert in de avond nog naar de besneeuwde Ben Lomond ...We overnachten in een mooie lodge nu Youth hostel..Hamburger friet en een WHW biertje van 50 ml verdwijnen als sneeuw voor de zon . Morgen verder nags de loch .

08-05-2015 om 21:39 geschreven door Jo Stubbe

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.WHW dag 1
    07.05.2015 Milngavie-Drymen 19 km:

Om 7 u is de gastvrouw al gaan stemmen in de britse verkiezingen .Ontbijt : roerei met gerookte zalm , eemsd iets anders.Op het marktje van Milngavie staat een kleine obelisk met het logo van WHW : een distel. Onder de startboog sappen we flink onze 1e km door Allander park , kleine heuveltjes veel vogels en bloemen...en zon !Na een 20 min volgen we de weg door Mugdock wood ,veel oude bomen met korstmossen, langs enkele lochs(meertjes) tot we rechts aan een autobaan een wit gebouw ontwaren . Een fata morgana ? Neen , een echte whisky distilleerderij van Glencoyne eand Sons. Vlug een rondleiding aangevraagd en een tasting met 12 j oude op sherryvaten gerijpte godendrank! Ja Greetje van de 1e dag , maar er is er blijkbaar maar 1 langs de tocht ,dus ..
    Een knappe wkisky juffrouw wijd ons in in al haar geheimen gedurende 45 min en loodst ons dan naar de shop .
    1 fles (driehoekig , kan in onze rugzak) , maar 35 j oud kost ...3000 pond. Onze sherry gelagerde Glengoyne fles 12 j oud... 300 pond.. We hebben haar gezegd eens terug te komen (als we t groot lot gewonnen hebben).
    En geewtrijk op pad , gelukkig vrij vlakke tocht. We zien broedende grauwe ganzen in de weiden , roeken,en 100e lammetjes .
    Aan een rivier staat een "honestybox" een bak met koele dranken een ijsjes steek je 1 pond in een doosje en neem jwat je wenst . In de zalmtrap zwemmen nog geen forellen.. Gele klaprozen !! gezien bij een mooi buitenhuisje!Op het einde van de tocht vangen we een glimp op van Loch Lomomd waar we de volgende 2dagen langsstappen.
    In de Clachan Inn , d oudste geregistreerde pub in Schotland veort een struise waardin ons lamsvlees , lekker . In een avondzonnetje wandelen we naar onze B&B Glenalva. Vannacht zou het 0 graden worden in de highlands( morgen stappen we die binnen . De britten stemmen tot 22 u , geen verplichting ,65 % voeldoet aan hun plicht, geen exit polls dus om 22 u licht uit.

08-05-2015 om 21:26 geschreven door Jo Stubbe

06-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het voorspel
    06.05.2015 Glasgow- Milngavie

Ontbijt : Full Scottisch , dus met haggis , spek , reorei , witte bonen en andere "light" produkten.
    De meest wandelaars treinen naar Milngavie , 16 km noordwaarts, wij wandelen dit traject .
    Heuvelend langs de Kelvin en Allander Rivieren . Veel vlinders ,reeen , Daslook,,Hyacynten,,gele arondskelk .