Foto
Inhoud blog
  • Stap 1: Gevangenis aalmoezenier Fred Sels
  • Welkom
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Op weg naar Krakau 2016
    de wereldjongerendagen 2016
    29-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stap 1: Gevangenis aalmoezenier Fred Sels
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo vrienden,

    Afgelopen maandag ging ik in de kerk van Hove parochie Sint Jozef luisteren naar een gevangenis aalmoezenier.
    Even kort uitleggen een aalmoezenier is een geestelijke die zorg voor de mentale welvaart van een persoon. Een gevangenis aalmoezenier zorgt er dus voor dat de geestelijke toestand van een gevangenen verbeterd.
    _______________________________________________________________________________________________________
    Ik vertrok met de bus richting Hove. Daar aangekomen moest ik volgens Google Maps iets meer dan een kilometer te voet gaan. Ik Liep onder de treinverbinding Mechelen-Antwerpen en kwam in de Albrecht Rodenbachstraat bordjes tegen met 'Sint-Jozef Kerk'. Ik liep een steegje in dat uitgaf op een parking met de kerk. Ik kwam een parochiaan tegen van mijn eigen parochie.We begroette elkaar zeer vriendelijk en gingen naar binnen. De kerk was een zeer modern gebouw. Mooi!
    In de kerk zag ik nog vele andere parochianen.
    Onze kerk was dus goed vertegenwoordigd.

    Ik nam plaats en rond 20u15 kwam Fred Sels binnen. Hij was iets later doordat hij het eerst niet direct vond (GPS is toch zo geweldig).
    Hij vertelde over verschillende zaken iets. Dit bleek allemaal in deeltjes onder hoofdwoorden te zijn.
    Hij gaf uitleg over de verschillende gevangenissen. Hij zie dat hij vroeger eerst in de Begijnenstraat had gewerkt en nu in Beveren. Hij vertelde over verhalen die hij had meegemaakt.

    Zo was er een jongeman die hij bij zijn grootmoeder had uitgehangen. Hij zat aan van alles en nog wat.
    Hij stal, dronk zat aan de drugs....
    De man had ook geen makkelijk leven achter de rug. Zijn moeder was een tienermoeder. Maar die had hem in de steek gelaten en was weg gegaan. Daarom zorgde zijn grootmoeder voor het kind van haar dochter.

    De jongeman had op een avond zijn grootmoeder zodanig geterroriseerd dat zij voor zijn eigen veiligheid de politie had gebeld. Toen de man in de Begijnestraat zat kwam het berouw. Hij durfde zijn grootmoeder niet meer spreken. Maar na een telefoontje kwam ze af. Toen hij terug vrij was is de man zijn leven op de rails gaan zetten, en ging zoeken naar zijn moeder.

    Mijnheer Sels vertelde ook over grote fraudeurs hoe die de bazen waren in de gevangenis. Maar ook over een man, een italiaan. Hij had heel veel op zijn kerfstok. (bankovervallen, diefstal,...) Maar als hij te weten kwam dat er verkrachters (van minderjarige) in het blok zaten of moordenaars sloeg hij erop.
    Tot de moment dat hij tijdens een dienst de woorden van Christus las over een overspelige vrouw die gestenigd moest worden. "Zij die zonder zonden zijn, werpen de eerste steen" Bij die woorden moest hij slikken en besefte hij dat wat hij deed niet goed was.
    _________________________________________________________________________________________

    Ik kan alle verhalen vertellen maar dat heeft geen zin, dan word het te lang. De avond heeft me veel geleerd over mensen. Ik heb alleen maar respect gekregen voor deze man.
    MAAR
    ik heb ook begrip gekregen voor gevangenen. Iedereen maakt fouten de een al groter dan de ander. Als je fout begaat moet je gestraft worden maar 1 ding mag men nooit vergeven. Het blijven in de eerste plaats mensen.

    Groetjes,

    Thomas

     


    29-02-2016 om 00:00 geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-02-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Van harte welkom op mijn blog,

    Op weg naar Krakau 2016, ik ben Thomas Cuypers ik ben 16 jaar wanneer ik dit bericht schrijf. Ik ben geboren in 1999 en zal dus 17 zijn wanneer ik in Polen ben. Ik ben in de parochie waar ik afkomstig ben hoofdmisdienaar. Ik ben mijn hele leven al gelovig maar de laatste jaren komt het geloof toch sterker en dieper te zitten. ze zullen al een serieus operatiemes moeten gebruiken om dat weg te halen.

    Iets meer dan 2 maanden geleden ging ik in Mechelen naar de infoavond over de wereldjongerendagen. Ik kwam meer te weten over de 3 voorprogramma's die IJD aanbieden. Zelf raakte ik geïnteresseerd in "Pak je Waliska naar Polska" (later zal ik elk voorprogramma nog toelichten). Mijn tocht naar Polen begon. Ik hoorde ook meteen de hymne en was meteen verkocht.

    De komende maanden ga ik op tocht in een persoonlijke catechese ga ik op weg naar Polen elk werk van barmhartigheid benaderen.

    Groetjes,

    Thomas

    21-02-2016 om 13:42 geschreven door Thomas  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Foto

    Archief per week
  • 29/02-06/03 2016
  • 15/02-21/02 2016

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs