in zijn eerste deel: van kennisgedreven naar competentiegericht onderwijs
1.De (gepercipeerde)
dominantie van kennis in het curriculum komt onder kritiek vanaf jaren 1970.
De kritieken luidden
dan:
Abstracte kennis heeft geringe impact op gedrag In
tijden van kennisexplosie is encyclopedische kennisverwerving niet langer
mogelijk Kennis vaak gereduceerd tot accumulatie van feiten en geassocieerd
met memorisatie en rote learning Disciplinaire kennis staat ver af van de
concrete noden van beroepsleven Kennisverwerving door memorisatie dient
vooral selectiefunctie van onderwijs en sluit mensen uit
2. Internationale
ontwikkeling van competentiegericht onderwijs:
Onder invloed van
behaviouristische leerpsychologie en human resource benaderingen Employability en
betere aansluiting onderwijs op arbeidsmarkt, sterke impact bedrijfsleven Sterk bepaald door
hervormingsgerichte social engineering visie op onderwijs Vanuit
beroepsgerichte takken van onderwijs geleidelijk veralgemeend naar heel het
onderwijs Curricula heroriënteren naar output en
outcomes, minder sturen op input (disciplinaire kennis) Kennis wordt functioneel
onderdeel van competenties enkel in de mate dat ze toepasbaar is.
Competentiegericht hervormen van technische en
beroepsgerichte opleidingen in secundair en volwassenenonderwijs naar
kwalificaties
Vlaamse kwalificatiestructuur
Relatie naar
modularisering en flexibele trajecten
Eerste generatie eindtermen ontwikkeld in jaren 1990 erg
sterk door competentiedenken beïnvloed het duidelijkst in de eindtermen voor
de taalvakken ( ook de tekst: Uitgangspunten bij de eindtermen).
Competentiegericht onderwijs brak en breekt ook door in
hoger onderwijs, vooral ook in de curriculumhervormingen na het
Structuurdecreet (2004)
Besluit: Het
competentiegericht onderwijs werd dusook in Vlaanderen dominant . In de In
eindtermen b.v. is competentiegericht denken erg duidelijk aanwezig in bvb
Talen: communicatief taalonderwijs als correctie op taalonderwijs gebaseerd
op kennis van taalstructuur e.d
3.Toenemende
weerstand en kritiek vanaf jaren 2010
Vanuit eerder conservatieve onderwijsfilosofieën -
destijds vooral in de VS en Engeland
-In Vlaanderen vooral door Raf Feys en Onderwijskrant
in Nederland traditionalistische bewegingen zoals B.O.N. in
Nederland
linkse kritiek van Nico Hirtt in Franstalig België (APED)
-E.D. Hirsch Why Knowledge Matters: intelligent en krachtig
pleidooi over het belang van kennis vanuit een emancipatorisch standpunt
(terloops: veel overeenkomst met mijn visie).
Frank Furedi Wasted: why education isnt educating
Paul Kirschner (OU): pleidooi voor krachtige kennisbasis
en informatiegeletterdheid
We hebben en dat is ook mijn zelfkritiek - onvoldoende
beseft dat we zon evolutie aan het maken waren.
Commentaar van Raf
Feys
In Vlaanderen namen we inderdaad het voortouw in de kritiek
op het competentiegericht denken. Binnen de werkgroep hervorming
lerarenopleidingen van de stichting Lodewijk de Raet in 1992 namen we al afstand van het
competentiedenken en van de eerste versie van de basiscompetenties
voor de lerarenopleidingen. In Onderwijskrant nr. 115 van mart 2001
publiceerden we een bijdrage over de eenzijdige en vage competentiegerichte
aanpak. We stelden o.a. dat competenties lege vaten propageerden. We citeerden
een citaat uit de Libre Belgique van 2 dec. 2000 met kritiek op het competentiedenken binnen de Waalse curricula
dat se fait au prix dune maîtrise des
connaissances disciplinaires. We formuleerden de voorbije 18 jaar nog veel
bijdrage over het competentiedenken binnen de eindtermen/leerplannen, de
lerarenopleiding, de inspectiecriteria
. , een tiental bijdragen over de
eindtermen en leerplannen taal, een gestoffeerde analyse van het VLOR-rapport
competentiegericht onderwijs van 2008. Ook binnen het kader van onze
O-ZON-campagne -2007 tegen de niveaudaling e.d. kwam die kritiek uitvoerig aan
bod.
4. Effecten van
competentiegericht onderwijs in Vlaanderen
In PISA 2015 science scoort Vlaanderen relatief minder goed
in content knowledge, ook voor wiskunde, daling ook van de prestatiemotivatie,
daling van aantal toppers
Volgens Feys en Onderwijskrant is dit absoluut ook het
gevolg van het leerplan wiskunde 1ste graad s.o. (Achteraf stelde
prof. Jan Van Damme vanuit de zaal dat dit ook in de achteruitgang voor
TIMSS-14 jarigen tot uiting kwam.)
Ik durf me daar niet
zo stellig over uitspreken, maar ik maak me uiteraard zorgen over de
achteruitgang voor PISA, de zesjescultuur
Ik vermoed dat dit wel te maken heeft
met het competentiedenken - niettegenstaande de voorstanders van het
competentiedenken beweerden dat dit tot
tot een verhoging van de prestatiemotivatie zou leiden.
Ik vind dat het competentiedenken te eng is en te sterk in
Vlaanderen werd doorgedrukt- cf. ook
formulering van competenties binnen
Vlaamse kwalificatiestructuur. Als ik dat lees, dan wordt ik daar ziek van: zo
eng en zo gespecialiseerd.
Commentaar:
Prof. Jan Van Damme stelde achteraf
vanuit de zaal dat toch ook PISA en de
OESO het competentiedenken stimuleerden.
Zelf hebben we hier ook tijdig op
gewezen.
|