KBS volhardt in de stemmingmakerij tegen het onderwijs!
1.De voorbije jaren heeft de Koning Boudewijn Stichting nog nooit iets positiefs ontdekt in ons Vlaams onderwijs. De meeste de rapporten gaan over (vermeende) discriminatie in het onderwijs (van sociaal-benadeelde leerlingen, allochtone leerlingen ...), en worden steeds opgesteld door dezelfde personen: socioloog Dirk Jacobs en Co. Denk ook maar aan de rapporten van 'Accent op talent'.
2.De KBS werkte onlangs ook mee aan het rapport 'De Nieuwe school in 2030', een fantasierijk en uiterst naïef rapport waarbij de scholen worden vervangen door 'Learning Parks'. Het rapport doet me denken aan de toekomstvoorspellingen van Ellen Key in 'De eeuw van het kind' (1900). Uiteraard bleef het bij fantasierijke voorspellingen. De belangrijkste onderwijsexperts - de leerkrachten - mochten uiteraard niet meewerken aan dit rapport.
Tot onze grote verwondering troffen we de fantasierijke en naïeve voorstellen uit 'De Nieuwe school in 2030' ook aan in het recente rapport 'Vlaanderen 2050'. Minister Crevits is het dus blijkbaar eens met dat rapport en Learning-Park-fantasietje.
3.Inspraakklucht van ouders.
KBS selecteerde niet enkel 18 onschuldige ouders, maar ook 32 'onschuldige' adviseurs + hield zelf de pen vast: Bij die 32 adviseurs zat geen enkele echte onderwijsexpert, geen enkele leerkracht. (zie bijlage), maar wel bijvoorbeeld de propagandiste van de Gentse Sudbury School (8 leerlingen), een 5-tal mensen van het departement ...
4.De menig van de overgrote meerderheid van de praktijkmensen is voldoende bekend (cf. grootscheepse enquêtes e.d. van de voorbije jaren.), maar die mening en die ervaringskennis zijn blijkbaar quantité négligeable.
5.We vragen met aandrang dat minister Crevits zou ophouden met haar geïmproviseerd, tendentieus en duur inspraakgedoe, haar learning-park-fantasietjes .... Haar losse flodders - zoals daarnet op het VRT-journaal over praktijkstage voor alle leerlingen - zou ze ook beter voor zich houden. De leerkrachten worden bijna elke dag geconfronteerd met een nieuw en fantasierijk hervormingsvoorstel : gisteren: met 2 leerkrachten voor de klas, vandaag met de KBS-voorstellen.
Nog een aantal
reacties op het internet
1.John Aspeslagh
Hoe is dat ouderforum samengesteld? Zeker door de koepels en hun
ouderverenigingen. Wie vertegenwoordigen die ouders eigenlijk? Bepaalde ouders
doen niets liever dan zich moeien in schoolzaken waarvan ze geen verstand
hebben. Het feit dat ze de bestaande structuren en organisatie willen
afschaffen, wijst duidelijk in een bepaalde richting: Pascal Smet en Mieke Van
Hecke.
2.Peter Valkenaers
De kern van de zaak blijft toch kennis, vaardigheden en attitudes doorgeven. Al
die nieuwe hypes die gecreëerd worden zijn vaak gebakken lucht, ver van de
werkelijkheid. Pas op, alles evolueert, en het onderwijs evolueert (deels) mee,
en gelukkig maar. Over onderwijs wordt aan iedereen de mening gevraagd, behalve
aan de leerkrachten.
2bis Wim Decock VRT
- Nieuws van 19h. Naar aanleiding van het congres van ouders (Koning
Boudewijnstichting) over de vernieuwing van het secundair onderwijs zei een
deelnemend specimen: "Ze zouden zich wat meer moeten bezig houden met de
belangrijke dingen. Bijvoorbeeld wat een jongere moet doen als hij een
zichtrekening wil openen!" Echt? Beste ouder, als iemand een zichtrekening
wil openen dan gaat die naar een bank en vraagt raad aan de bankier. Die mens
wordt daar goed voor betaald en zal dat met veel plezier doen. En als dat te
moeilijk is, ga dan mee en neem je verantwoordelijkheid als ouder. En minister
Crevits; die stond er bij en huilde stemmig mee met de wolven in het bos.
Voorwaar een zielige vertoning..
3.Bart Haers. Onderwijsvernieuwing?
Ik kende leraren die jaarlijks hun zelfde verhaaltje deden, maar er waren er
veel meer die zelf ook verder studeerden en hun horizon uitbreidden en dat kwam
ons ten goede. Onderwijsvernieuwing via Koning Boudewijn Stichting ruikt
ergerlijk naar een afschaffen van enkele belangrijke kenmerken van het
succesvolle onderwijs dat we kenden, want het gaat om de kwaliteit van de
onderwijservaringen voor zowel leerlingen als leraren, het gaat ook over de
bereidheid van leraren meer te zijn dan coaches of afstandelijke begeleiders. De
onderwijsvernieuwing? Emile ou l'éducation blijft inspireren. Het duale leren
bestond in de tijd van mijn grootvader, zo rond 1920. Men ziet dat Duitsland
succesvol is omdat men er het leren op de werkvloer wist te koppelen aan
avondschool en andere contactmomenten. Kortom, wie nog enige herinnering heeft
aan de invoering van het VSO en al de schitterende luchtkastelen die toen
gebouwd werden, moet beseffen dat een leraar Geschiedenis of een leraar
Nederlands vooral moet zorgen dat het eigen vak goed overkomt en leerlingen het
meer beleven dan als verplichte leerstof alleen. Ik stel vast dat men in bijna
alle vakken de inbreng van de leerlingen beperkt. Du musst dein leben änderen.
Dus, ook vernieuwers kunnen bijzonder traditioneel blijken.
4.Hugo Verhaegen
:"Gooi het kind niet met het badwater weg ".en dat lijkt mij erg
juist , alleen is trend we moeten vernieuwen en wie durft er tegen de
verandering zijn?
5.Katrien De Keyser.
Ik was zo gelukkig in het gewone systeem... Les, pauze, les. Dingen leren die
je in het begin niet interesseren, maar die naderhand een passie worden. Ik
gruwde (en gruw nog steeds) van groepswerk en modules. Uitgaan van de jongere
is echt niet het beste voorstel ooit. Inspireren, ja. Uitdagen, ja. Maar weeral
gaan experimenteren? Nee. Ik vraag mij af wie die ouders waren. Het
kennisniveau is al genoeg gedaald. Hoog tijd dat de slinger weer de andere kant
op gaat.
6.Vicky Jacobs ik
denk dat het tijd wordt dat de kinderen terug wat meer zelfstandig leren zijn
en zich aan stramienen leren houden. als ze later voor een baas werken zullen
ze daar ook moeten doen wat er gevraagd wordt.
7.Stijn De Boeck
ons onderwijssysteem is bijna perfect. Die regelmaat van abstract leren denken
en analyseren is juist zo verrijkend. Ok In de laatste graad zouden ze allemaal
al een stage kunnen doen een beetje vrijwilligerswerk. Alles te veel op de
arbeidsmarkt afstellen haalt het niveau naar beneden. We hebben out of the box
denkers nodig. Wel leven in een kenniseconomie
8.Saskia Verrijcken
Leerstof aanbieden aan jongeren via modulair systeem is zeker niet slecht voor
bepaalde richtingen of bepaalde leerlingen. Voor sommigen veel aangenamer om te
leren. Heeft heel veel voordelen, maar ook best wel wat nadelen. Voor sommige
cognitieve richtingen is het onderwijs
9.Martin Catteeuw
Schoenmaker...blijf bij je leest.. of hoe een ander het altijd beter weet
hoe je je beroep moet uitoefenen.. Dit is de zoveelste stap in de totale
teloorgang van ons onderwijs .. Vroeger waren we wereldtop en nu...ergens
achteraan de 20ste plaats..
10.Bilal Vanderwijst
Onderwijs is de enige plek waarin jongeren de kans krijgen om zo breed
mogelijk, zo veel mogelijk kennis te vergaren zonder economische druk. Ik vind
dat een groot goed.
11.Joris Berger
Neen. Het was een goed systeem. Ik vond dit ook nooit een probleem. Wat goed is
moet niet veranderd worden.
12.Thomas van der
Sypt Want het er wordt er met elke hervorming echt beter op? Wat ik geleerd
heb van pakweg Frans is al een stuk minder dan m'n ouders leerden, en wat ik
zie wat kinderen nu moeten leren slaat helemaal nergens op. Het niveau dendert
- met alle respect enorm naar omlaag.
13.Chantal
Depaemelaere NEEN !!! Genoeg experimenten zien passeren. Altijd dezelfde
vreselijke boodschap: vertrek vanuit de leefwereld van de jongeren en laat het
vooral "leuk" zijn. Gevolg: heel veel tijd gaat verloren!! Ik ben
bezorgd voor mijn kleinkinderen!
14.Zoherus Keiwuijck
Het lijkt eerder om nieuwlichterijen te gaan dan een heroriëntering op
wetenschappelijke basis. De ouderforums zijn trouwens helemaal niet
representatief voor het geheel van de ouders. Het zijn meestal mensen die wat
meer tijd hebben, en niet zelden met een grote mond en weinig diepgang.
15.Annelies Van Hoof
Alles kan beter.. Zowat elk bedrijf, officiële instantie en vooral het bestuur
van dit land kan beter. Wat anders is bij het onderdeel onderwijs, is dat
iedereen meent dat hij/zij dat ongelooflijk veel beter zou doen, maar dat ze
het niet effectief wíllen doen. De beste stuurlui staan altijd aan wal.
16.Chantal
Depaemelaere Het onderwijs moet volgens mij op de eerste plaats heel veel
objectieve informatie meegeven, het verstandelijk denken ontwikkelen zodanig
dat men met kennis van zaken (!!) kritisch kan opgroeien. Verstand ontwikkelen
doe je niet met softe aanpak maar ...
17.Jozef Bouwen
Steeds veranderen. Is dat verbeteren? Door de" moderne" methodes die
steeds willen vertrekken van de leerlingen, vervlakt het onderwijs. Alles
aangenaam maken voor de studenten is echt niet de oplossing. In het leven
moeten ook veel hindernissen genomen worden en frustraties overwonnen...
18.Ilse Bonné Ik
ben thuis voorbereid op het leven ... door mijn ouders, gezin, familie, buurt,
... School moet voorbereiden op het arbeidsleven en een aanvulling zijn op de
opvoeding thuis, maar moet ze niet vervangen. En uitgaan van de leerlingen ??
19.Freddy Vercauteren
Het kan beter? Zorg dan EERST hoe het beter kan, VOOR je iets verandert of
weggooit. Want in het onderwijs (en ver daarbuiten) geldt: een vernieuwing is
zelden een verbetering!
20. Leo Demeester
Ik denk dat het stilaan tijd is dat dit soort van compleet niet onderbouwde
hervormingsvoorstellen verdwijnen en dat men ééns iets radicaal nieuws
probeert: 2 jaar lang geen hervormingen, nieuwe decreten, nieuwe regeltjes,
enz.
21.Frederik Tack
Het valt me op dat als externen en de media over het onderwijs een mening
hebben, het werkwoord 'moeten' veelvuldig gebruikt wordt. Het onderwijs moet
dit, het onderwijs moet dat, het onderwijs zal moeten ...
22. Danielle De Muyt
We hadden toch altijd een goed onderwijssysteem. Waarom wijzigen ?
..
mmm
Bijlage 4: 32 Referentiepersonen en gasten : geen enkele leerkracht!
1.Hilde Crevits, Vlaams minister van Onderwijs 2.Ann Verreth, Adjunct-kabinetschef Leerplichtonderwijs (tot 12/2015) 3.Ruben Plees, Raadgever secundair onderwijs 4.Jeroen Backs, Afdelingshoofd Strategische Beleidsondersteuning, Departement Onderwijs en Vorming 4.Liselotte Van de Perre, Coördinator curriculum bij het Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming 5.Serge Algoet, Directeur Koninklijk Atheneum Koekelberg (praktijkmarkt) 6.. Maaike Eggermont, Directeur Sudburyschool Gent (praktijkmarkt) 7.. Céline Ibe, Bestuurder Vlaamse ScholierenKoepel (praktijkmarkt) 8.Ingrid De Jonghe, Oprichtster en jeugdtherapeute TEJO (praktijkmarkt) 9.Ellen Claes, Verantwoordelijke Specifieke Lerarenopleiding Sociale Wetenschappen, KULeuven. 10.Pedro De Bruyckere, Pedagoog, onderzoeker en docent lerarenopleiding aan de Arteveldehogeschool Gent 11.Ann Demeulemeester, Algemeen Directeur Familiehulp 12.Inès Formesyn, Leerkracht Reynaertschool en mede-oprichtster FOXBOX (praktijkmarkt) 13.Karin Heremans, Directeur Atheneum Antwerpen, Werkgroepleider Radicalisation Awareness Network - Education 14.Franky Hungenaert, Directeur communicatie, kwaliteit en internaat Katholieke Scholengemeenschap Harlindis-Relindis Maaseik-Kinrooi (praktijkmarkt) 15.Wouter Janssens, Beleidsmedewerker departement Onderwijs en Vorming 16.Filip Lemaitre, Partner Trendwolves, onderzoeksbureau met focus op jeugdcultuur ennieuwe trends 17.Fons Leroy, Gedelegeerd bestuurder VDAB 18.Astrid Luypaerd , Bestuurder Vlaamse ScholierenKoepel (praktijkmarkt) 19.Ann Martin, Directeur studiegebied Lerarenopleiding Odisee (praktijkmarkt) 20.Jan Masschelein, Diensthoofd onderzoeksgroep 'Educatie, Cultuur en Samenleving', KU Leuven 21.Frieda Meire, Directeur Stedelijk Lyceum Meir Antwerpen (praktijkmarkt) 22. Koen Pellegrims, Mede-oprichter en coach CoderDojo Belgium (praktijkmarkt) 23.Roel Spaenhoven, Voormalig lid van raad van bestuur van Regionaal Technologisch Centrum Antwerpen (praktijkmarkt) 24.Monique Sevrin, Graadscoördinator Koninklijk Atheneum Koekelberg (praktijkmarkt) 25.Bruno Tindemans, Gedelegeerd bestuurder Syntra Vlaanderen 26.Tom Van Acker, Senior Consultant Innovatieve Arbeidsorganisatie en projectleider bij Flanders Synergy (praktijkmarkt) 27.Gerd Van Den Eede, Coördinerend Inspecteur bij de Vlaamse Onderwijsinspectie 28.Danny Van Royen, Pedagogisch directeur secundair onderwijs Sint Jozef Klein Seminarie (praktijkmarkt) 29.Johan Vanderhoeven, Onderwijskundige. Voormalig directeur lerarenopleiding Katholieke Hogeschool Brugge-Oostende 30.Christa Vanpoucke, Directeur Visitatie in Mariakerke (praktijkmarkt) 31.Kathleen Vercauteren, Departementshoofd Universiteit & Samenleving, UAntwerpen en voorzitter VLIR Werkgroep Gelijke Kansen 32.Mieke Vermeiren, Senior manager Talent en Arbeidsmarkt bij Agoriam
|