Geen eenstemmigheid over STEM-optie in eerste graad s.o.
We citeren uit de Codis-vergadering (kath.ond.) van april 2015:
"In het bericht dat werd verspreid via de Flits van 27 februari1 wordt de context van STEM duidelijk uiteengezet. De organisatie van STEM blijkt sterk te variëren van regio tot regio. Veel is afhankelijk van een goed onderbouwd regionaal overleg: dat kan vermijden dat er spanningen ontstaan, bv. Tussen S We Te-scholen (nijverheidsscholen) en andere met ...een aso-bovenbouw. Het is belangrijk dat de overheid op korte termijn duidelijkheid schept, o.a. in verband met de matrix, de eerste graad en de onderwijskwalificaties tegenover de Vlaamse Kwalificatiestructuur. Duidelijk is in elk geval dat STEM niet enkel Science, Technology en Mathematics omvat, maar ook Engineering.
Reacties
Sommige scholen bieden in de eerste graad STEM aan als was het een nieuwe richting in het 1ste leerjaar van de eerste graad, of stellen het voor als een studierichting die tot in de derde graad doorloopt. Daarmee gaat men zn bevoegdheid te buiten, en ondergraaft men de structuur van de eerste graad.
Antw.: Vaak is er een verschil tussen de communicatie van de school naar de overheid toe en de communicatie die ze lokaal voert. Indien men lokaal geen duidelijke afspraken maakt, dreigen scholen in een concurrentiële positie tegenover elkaar te staan. Het Verbond kan dit alleen maar betreuren.
In een aantal scholen leeft een soort hype rond STEM, en verwacht men een grote wervende waarde van dat aanbod. Het concurrentiële aspect is hierin een belangrijk argument.
Soms begeeft men zich op het randje van het ethische, en worden verwachtingen gecreëerd die de school niet kan inlossen.
Het bewuste optreden van minister Crevits medio maart ter ondersteuning van STEM in een aso-school was erg demotiverend voor de S We Te-scholen.
Anderzijds is het zo dat Codis reeds vaak heeft gewezen op de behoefte om in de eerste graad een uitdagend aanbod te hebben naast de taalcomponent (Latijn); STEM kan daarin voorzien.
Over STEM in de eerste graad wordt zelden overlegd op lokaal niveau (bv. Binnen de scholengemeenschap), omdat dit pakket wordt opgenomen in het complementaire gedeelte van de lessentabel.