Jozef De Witte, directeur van het Centrum voor Gelijke kansen over
M-deceet in programma Hautekiet . Wat het Vlaams onderwijs per 1 september te
wachten staat.
De Witte: Vlaanderen en België komt de twijfelachtige eer
toe wereldkampioen buitengewoon onderwijs te zijn. Nergens ter wereld is dit het geval (= leerlingen met bepaalde handicap in aparte
en speciale klassen). Er is in
Vlaanderen heel veel energie geïnvesteerd in zorg voor kinderen met een
handicap, maar op een totaal verkeerde en nefaste wijze. Ook volgens de opstellers van het VN-verdrag is het
verkeerd die leerlingen te isoleren in prachtige kastelen in bosjes. Volgens het VN-verdrag en M-decreet hebben ook
leerlingen met een handicap recht op
onderwijs in gewone scholen, recht op inclusief onderwijs.
Commentaar Raf Feys: Jozef
De Witte situeert onze scholen buitengewoon onderwijs "In oude kastelen in
de bossen". Hiermee toont hij zijn levensvreemdheid en zijn minachting
voor ons buitengewoon onderwijs. Hij
wekt ook ten onrechte de indruk dat de meeste kinderen met een beperking in het
buitenland gewone klassen bezoeken. Niets is minder waar. In een recent rapport
in opdracht van de EU lazen we onlangs nog dat zelfs in de Scandinavische
landen de leerlingen met een handicap die weinig profijt kunnen halen uit het
bijwonen van de 'gewone lessen' meestal les volgen in aparte klassen/scholen.
In het zgn. 'onderwijsparadijs' Finland volgen momenteel 8,5% leerlingen les in
aparte settings, klassen of scholen. Daarnaast zijn er nog een aantal die heel
wat lessen volgens in aparte klassen. In Denemarken is het aantal leerlingen in
aparte b.o.-klasssen gevoelig toegenomen en dit niettegenstaande de
inclusie-wet van 1993. In Noorwegen is inclusief onderwijs meer effectief
doorgedrongen, maar daar neemt de kritiek sterk toe. Het laag niveau van het
Noors onderwijs en het feit dat de zwakste leerlingen er internationaal gezien
ook heel zwak scoren, wordt er in verband gebracht met de invoering van
inclusief onderwijs en van de noodzaak
om in de sterk heterogene klassen in sterke mate individueel onderwijs te
moeten geven.
Aparte lessen en programmas voor inclusieleerlingen?
De Witte: Het M-decreet gaat volgens ons nog niet ver
genoeg. Het onredelijke wordt niet gevraagd
aan de scholen, maar het VN-verdrag en
het M-decreet stellen wel dat de scholen
ook bereid moeten zijn om het curriculum aan te passen voor leerlingen met een
beperking. Er is hier nog veel discussie over.
Commentaar: Veel leerlingen met een beperking maar die
voldoende profijt kunnen halen uit het volgen van de gewone lessen, zitten
momenteel al in reguliere scholen. Hierover is weinig discussie. De scholen
klagen er wel terecht over dat ze hiervoor te weinig steun krijgen. Mieke
Van Hecke ex-kopstuk vsko stelt dat volgens het M-decreet enkel leerlingen
die de gewone lessen kunnen volgen toegang moeten krijgen tot het gewoon
onderwijs. (Maar het Vlaams Verbond van het Katholiek Buitengewoon Onderwijs heeft steeds een meer
radicale inclusie verdedigt en het VSKO heeft toch ook het M-decreet vlotjes ondertekend.)
Casus: leerling Maxim
met ernstige meervoudige handicap (en moeder Veronique))
Jan Hautekiet confronteert vervolgens De Witte met volgende
inclusie-casus. Veronique, de moeder van Maxim, klaagt er over dat dé
secundaire scholen in Sint-Niklaas Maxime
niet willen inschrijven in hun school. Maxime is meervoudig gehandicapt: grote
motorische probleem (kan handen b.v.niet gebruiken), kan niet spreken,
gehoorproblemen
De moeder vindt dat de
scholen uitpakken met uitvluchten als Maxime heeft te veel en gespecialiseerde
ondersteuning nodig, onze leerkrachten zijn daar niet voor opgeleid, dat gaat
de draagkracht van de school te boven, Zon kind eist te veel aandacht op
De moeder van Maxim heeft vervolgens klacht ingediend bij
het Centrum van gelijke kansen van De Witte.
Reactie van Jozef De Witte op aanklacht van moeder: We
hebben de klacht i.v.m. Maxim aanhoort
en we hebben onmiddellijk contact opgenomen met de school. (Hij vermeldt niet
dat geen enkele secundaire school in Sint-Niklaas maxime wou opnemen.) De Witte:
Het gaat steeds om de vraag om de
vraag: gaat het hier om een individueel
probleem van een leerling of is het de schoolcontext die problemen veroorzaakt?
Draagkracht en overlast worden al te gemakkelijk ingeroepen. (Commentaar: We
hadden verwacht dat De Witte onmiddellijk zou geantwoord hebben dat het
overduidelijk is dat Maxime niet thuishoort in een gewone klas.)
Hautekiet: Kan het Centrum voor gelijke kansen verder nog
iets doen? De Witte: We hebben als centrum ook de bevoegdheid om gerechtelijk
op te treden.
Bijlage:
(1 Reactie op Maxim-casus vanwege directrice Karien Van Raemdonck. Ik vond de
getuigenis van Véronique, mama van Maxim bijzonder pijnlijk en totaal niet
relevant in het debat rond inclusie en/of het M-decreet. Ik meen te weten
waarover ik spreek want ik was directeur van de school waar Maxim zijn
kleuterschool doorbracht. Door de zeer complexe en meervoudige handicap van Maxim
(waar tijdens het interview nogal oppervlakkig over werd gesproken) is het dan
ook bij de kleuterschool gebleven. (Maxime heeft er dus geen lager onderwijs
mogen volgen.) Er werd ook nogal smalend gesproken over 'de draagkracht'
van de school maar laat ons niet vergeten dat scholen nu eenmaal een
onderwijsopdracht hebben. Mag ik er dan ook van uit gaan dat er een minimale
'leerbaarheid' moet aanwezig zijn om tot curriculumaanpassingen te kunnen
komen? Of gaat het enkel over de "fysieke aanwezigheid" en daarmee de
ouders het gevoel te geven dat zij hun strijd tegen de harde onbegripvolle
wereld gewonnen hebben?
Gelijke kansen! Geen
twijfel, die moeten er zijn! Maar die beginnen bij realistische doelen stellen,
bij openheid, begrip en zin voor realiteit vanwege alle partijen. Inclusie? Het M-drecreet? Zeer zeker! Maar dan
door het kind centraal te stellen, niet de (met alle begrip) hoogidealistische
(onrealistische?) verlangens van ouders.
En wees gerust, scholen staan al héél
ver op vlak van differentiatie en laat ons daarin de tijd en de ruimte om nog
meer te groeien op dit vlak. Scholen bedreigen (met klachten rond
discriminatie) of emotioneel onder druk zetten, zal -neem het van mij aan- niet
bijdragen tot die positieve ontwikkelen die aan de gang zijn, wel
integendeel!!!
(2) Reactie van Marie op reactie van Karien Van Raemdonck
Jij geeft de scholen gelijk om kinderen te weigeren. Dit kan
NIET volgens het VN-verdrag! Inclusie moet centraal staan en de interpretatie
van inclusie moet ook op 1 lijn komen. Jij snijdt de hoekjes van de ideologie
van scholen er prachtig af. zo kan iedereen excuses blijven geven. Het kan zijn
dat ouders idealistisch zijn, maar scholen zijn dat vanuit een totaal andere
hoek. scholen willen hun basisopdracht beschermen, maar zien niet in dat deze
basisopdracht net inclusie inhoudt. ELKE leerling verdient een kans op optimale
onderwijskansen in een school naar keuze. Het is de verantwoordelijkheid van
scholen, de regering en van ouders om SAMEN oplossingen te zoeken. Ouders
moeten toegelaten worden in dit proces en dit gebeurt veel te weinig. Ipv deze
ouders te beoordelen, zouden zij beter als partner geacht worden in de
ontwikkelingen binnen scholen. Deze ouders zouden een prachtige bijdrage kunnen
leveren en zo zouden zij en hun kinderen zich veel beter begrepen voelen, denk
ik.
|