Reclaim your school!
(De Wereld Morgen, 24 september)
Karel Vanhaesebrouck ,docent theater en cultuur aan de
Université Libre de Bruxelles en aan het RITS | School of Arts, over: hoe een
'efficiëntiediscours' het onderwijs heeft overweldigd.
De exacte cijfers kennen we (nog) niet, maar zeker is wel
dat het hoger onderwijs het binnenkort met een pak minder zal moeten doen. Dat
budgettaire gat dient vervolgens dichtgereden te worden met hogere inschrijvingsgelden.
Het hoger onderwijs wordt met andere woorden opnieuw een beetje minder publiek.
Ziedaar de kern van ons maatschappelijk bestel: terwijl winsten meer dan ooit
geprivatiseerd zijn (elk voor zich), worden de lasten het woord alleen al!
steeds nadrukkelijker gesocialiseerd, en dus op de samenleving afgewimpeld.
Ik schrijf op dit moment aan een visitatierapport voor
diezelfde Vlaamse overheid. In de instructies die me door de diverse instanties
aangereikt worden, bots ik op woorden als 'efficiëntie', 'marcrodoelmatigheid',
'studierendement', 'jaaractieplan', 'competentiebeleid',
'competentie-portefeuille', 'zelfevaluatie', 'arbeidsmarktgerichtheid',
'welbevindingscurve', 'bevraging', 'output', 'leerresultaten', 'human resources
management' de lijst is lachwekkend eindeloos, mijn resistentievermogen is
dat helaas niet.
Geen van die woorden heeft iets te maken met de zorgen en
verlangens die docenten en studenten delen: bijdragen aan inspirerend en
prikkelend onderwijs waarin kennis en vaardigheden niet altijd onmiddellijk en
meetbaar nut hebben, maar dat van elk van ons wel een rijker, voller mens, ja
zelfs burger zal maken. En die ambitie staat haaks op het efficiëntie-denken
dat thans tal van maatschappelijke sectoren terroriseert en zelfs wezenlijk
verlamt.
Die kwalijke evolutie is uiteraard niet de
verantwoordelijkheid van de nieuwe Vlaamse regering. De baarlijke duivel heet
wat mij betreft Bologna. Sinds de invoering van Bologna heeft een
uniformiserend marktdenken het volledige hoger onderwijs in zijn greep.
Hogescholen en universiteiten kwamen terecht in een snoeiharde productie- en
competitielogica met een blinde obsessie voor een zo hoog mogelijk output. En
die output moet zo efficiënt en zo snel als mogelijk geleverd worden.
De overheid verwacht een duidelijke return-on-investment
(nog zon woord!). Die return moet strikt kwantificeerbaar zijn (aantal
diplomas, een zo kort mogelijk studietraject, aantal publicaties, aantal
studenten per vierkante meter infrastructuur en ga zo maar door). En dus moet
er gemeten worden en hebben we een uitgebreid overhead-apparaat nodig dat
instaat voor al die monitoring, terwijl de kernactoren studenten en docenten
hun leer- en doceertijd verkwanselen met het verzamelen van bewijslast.
Vooral in Vlaanderen, zowat de enige regio ter wereld waar
je al na drie jaar Bachelor en na een bijkomend jaar Master wordt (we zijn
blijkbaar sneller dan alle andere Europese landen samen), zijn we kampioenen
van dit soort efficiëntiedenken. Hoe minder tijd en geld een leerproces kost,
hoe beter! En hoe meer men de mond vol heeft over kwaliteitszorg, hoe weinig
men wezenlijk geïnteresseerd is in de kwaliteit van ons hoger onderwijs. Met
begrippen als 'excellentie' en 'innovatie' als ultieme dooddoeners.
En zo is het (hoger) onderwijs in een onmogelijke spagaat
terecht gekomen: een loodzwaar overhead-apparaat staat in voor de
disciplinering en monitoring van studenten en docenten en drijft ons paradoxaal
genoeg steeds verder weg van de echte kerntaak: onze jongeren opleiden tot
kritische burgers die hun specifieke kennis en vaardigheden kunnen inzetten op
een manier die hun eigen particuliere belang overstijgt. De huidige
besparingswoede maar vooral de argumenten waarmee die besparingen doorgevoerd
worden, zullen dat probleem alleen maar vergroten.
De kloof tussen het discours over het onderwijs vandaag
(innovatie! excellentie! out of the box! project!) en de realiteit op de
werkvloer is groter dan ooit. Pijnlijker nog, docenten en studenten hebben het
laten gebeuren: ze zijn de gevangenen geworden van de modieuze Newspeak die ze
zelf gretig hanteren en zijn, bovenal, al lang geen eigenaar meer van hun eigen
biotoop.
Meer dan ooit heeft het onderwijs nood aan een daadwerkelijk
kritische ingesteldheid, die niet alleen dat dominante discours benoemt maar
ook ontmaskert. Enkel zo kunnen studenten en docenten opnieuw het eigenaarschap
opeisen van hun eigen werkomgeving. Docenten moeten vechten voor die omgeving
en mogen dat werk niet langer uit handen geven of outsourcen. Ze moeten die
verantwoordelijkheid ten volle nemen, zonder zich daarbij te laten sussen door
de illusie van interne democratie of medezeggenschap, om zo opnieuw de
parameters te bepalen waarbinnen geleerd en geoefend wordt. Ze moeten de
faciliterende centrale diensten dwingen (opnieuw) faciliterend te werken, in
functie van hun particuliere agenda, om hun specifieke biotoop te vrijwaren.
Daarom zullen hogescholen en universiteiten, en vooral
kunstscholen, bewust onmodieus moeten en durven zijn, uit de tijd en tegen de
tijd. Enkel zo kan een school opnieuw zijn wat ze etymologisch is: vrije tijd.
Daarom moet het onderwijs expliciet ideologisch worden. Het
hele apparaat waarbinnen het hoger onderwijs functioneert is immers zelf
ideologisch. Woorden als kwaliteit, output, ondernemerschap,
evidence-based policy hebben wel degelijk een ideologische signatuur, ook al
wordt die steevast verborgen achter een moeilijk te ontkrachten aura van
neutraliteit. Het enige mogelijke antwoord op die schijnbare neutraliteit kan
alleen maar ideologisch en dus politiek van aard zijn.
En, nogmaals, hiervoor is de huidige Vlaamse regering niet
zelf verantwoordelijk. Erger nog, het waren grotendeels socialistische
onderwijsministers die het hoger onderwijs op neoliberale leest geschoeid
hebben. De geplande verhoging van het inschrijvingsgeld is echter wél
symptomatisch voor de maatschappijvisie van deze nieuwe Vlaamse regering, een
maatschappij waarin toegang tot kennis en expertise steeds nadrukkelijker
bepaald zal worden door economische parameters.
Daarom deze oproep aan alle mogelijke actoren: bevrijd ons
onderwijs van het economische efficiëntiediscours. Stop met turven en meten, ga
voor echte kwaliteit. Houd het hoger onderwijs fundamenteel toegankelijk voor
iedereen maar geef aan universiteiten en (kunst)hogescholen de vrijheid en de
autonomie om écht veeleisend zijn, om écht bekommerd te zijn om de kwaliteit
van het eigen onderwijs en onderzoek. En vooral: laat het onderwijs opnieuw
tijd zijn.
Laat ons ophouden studenten te reduceren tot boekhouders van
hun eigen competentie-portefeuille. Laat onderwijs opnieuw écht vormend zijn.
Neem uw verantwoordelijkheid. Reclaim your school! En durf échte excellentie te
stimuleren, niet met besparingen, maar met vertrouwen, vanuit het belang dat een
publieke overheid kan en moet hechten aan onderwijs.
|