Tikkende
(taal)tijdbom: campagne voor intensief NT2- & achterstandsonderwijs - in
het perspectief van de nieuwe legislatuur: deel 2
5 Negatie
taalachterstand vanwege Nicaise, Hirtt, Van Avermaet, Jaspers, Blommaert,
Nicaise... (2007-2008)
In het boek De school van de ongelijkheid (EPO, 2007) bekritiseerden ook de
egalitaire GOK-ideologen Ides Nicaise en
Nico Hirtt het organiseren van intensief NT2-onderwijs en OKAN- klassen. Het (o.i.
schuchter) talenbeleidsplan van minister Vandenbroucke
zat volgens hen op het verderfelijke
assimilatiespoor. De schoolproblemen van anderstalige leerlingen waren
geen taalproblemen, maar gewoon een gevolg van sociale discriminatie. In het
verlengde hiervan stelden Nicaise en Hirtt ook dat er geen intensief NT2 in het
kleuteronderwijs mocht komen (p. 153). De sociolinguïst Jürgen Jaspers beweerde
zelfs dat de Antwerpse allochtone jongeren taalvirtuozen bleken te zijn
die in hun gesproken taal allerlei
varianten van het Nederlands (het meest verheven accentloze incluis) op
spectaculaire wijze beheersen.
In het boekje: Taal Onderwijs en de Samenleving. De kloof tussen beleid en realiteit
(EPO, 2008) manifesteerden ook Piet Van
Avermaet (directeur Steunpunt ICO-Diversiteit en Leren) en prof. Jan Blommaert zich eveneens als taalachterstandsnegationisten.
Het aansturen op integratie via het aanbieden van intensief NT2-onderwijs werd
er heel sterk bekritiseerd. Concentratie
op zogeheten taalachterstanden trekt de aandacht af van structurele
ongelijkheid, aldus de auteurs. We lezen verder uitspraken als: *Slaagkansen in het onderwijs betekent
enkel toegang krijgen tot middenklassetrajecten (b.v. Standaardnederlands).
'In gemengde buurten kan men bij uitstek overleven zonder Nederlands.
*'Schoolnederlands is niet zo belangrijk, is niet het zelfde als alledaags
gesproken Nederlands *'De beleidsbrief van minister Vandenbroucke wil - naast Nederlands ook onderwijs in Frans
& Engels stimuleren, maar niet in het Berbers of Swahili'. Van Avermaet
en Blommaert schreven ook smalend over onze NT2-campagne: Onderwijskrant begrijpt niet dat men perfect sociaal geïntegreerd kan
zijn in de marge van de samenleving.
6 NT2-campagne 2009 en reactie
taalachterstandsnegationisten &
onderwijskoepels
6.1 Taalcampagne 2009: instemming leerkrachten
maar niet van koepels e.d.
Eind augustus 2009 kwam de grote
taalachterstand van veel allochtone leerlingen intens ter sprake in de media. Mieke Van Hecke, chef katholiek
onderwijs, trok aan de alarmbel en gewaagde van niets minder dan een tikkende
taaltijdbom. Met Onderwijskrant
ondersteunden we volop de alarmoproep en we stuurden eens te meer aan op
intensief NT2-onderwijs.
De taalalarmbel van Mieke Van Hecke, Onderwijskrant ... van 2009 lokte naast veel
instemming van de leerkrachten, ook onmiddellijk de scherpe afwijzing uit
vanwege 21 (universitaire) taalachterstandsnegationisten (zie 6.2). Ook prof. Kris Van den Branden (vroegere
directeur van Steunpunt NT2 & en momenteel van Steunpunt CTO) probeerde al
op 1 september in een opiniestuk te weerleggen dat er nood was aan NT2 en aan
speciale taalactiviteiten voor anderstalige leerlingen in het kleuter en in het
lager onderwijs (Taal, taal en nog eens
taal, DM, 1.09.09). Hij relativeerde heel sterk het belang van de kennis
van het Nederlands voor het schoolsucces en pleitte tegen aparte en extra
taallessen voor anderstalige kleuters. In een reacties op die stelling van Van den Branden lazen we op de DM-website:
Hou op met dat academisch gewauwel en
pleit voor een oplossing met effect. Professor Van den Branden zou beter de
klemtoon leggen op het eenvoudige feit dat men voldoende Nederlands moet kennen
om goed les te kunnen volgen. De professor vergeet ook dat anderstalige leerlingen op school veelal kliekjes
vormen met taalgenoten, b.v. in de speelhoekjes op de kleuterschool en zo te
weinig Nederlands leren.
Opvallend was ook dat Mieke Van Hecke met haar oproep ook niet kon rekenen op de steun
van haar eigen onderwijskoepel. Het doodzwijgen van haar oproep vanwege de
kopstukken - ook in de publicaties van het verbond wees erop dat ze Van Hecke
niet steunden. Machteld Verhelst,
coördinator Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs en ex-medewerker van het Steunpunt
NT2 onderschreef zelfs op 4 september j.l. op twitter de opiniebijdrage van Jaspaert waarin deze betoogde dat de
taalprobemen waren aangepraat. Verhelst
is zelf een ex-medewerkster van het Steunpunt NT2 dat zich steeds uitgesproken
heeft tegen intensief NT2. De afwijzende reacties vanwege de vele
taalachterstandsnegationisten en het veelzeggend stilzwijgenvanwege de
katholieke onderwijskoepel wees er op dat de strijd voor de invoering van
intensief NT2 nog lang niet gestreden was.
6.2 Manifest van 21
taalachterstandsnegationisten: oktober 2009
De weerstand tegen NT2 en taalbad-voorstellen
kwam ook heel sterk tot uiting in het manifest GOK van Pascal (oktober 2009) dat door 21 universitairen
ondertekend werd: Mieke Van Houtte
(Ugent), Orhan Agirdag (UGent), Sven Sierens (Steunpunt Diversiteit en Leren),
Ignace Glorieux (VUB) Goedroen Juchtmans
(HIVA-Leuven), Eva Jaspaert (KUL) ... Het manifest was een reactie op de
oproep voor doorgedreven NT2-onderwijs van Mieke Van Hecke (eind augustus 2009)
en Onderwijskrant. Agirdag en co schreven: Waar haalt het taalbadmodel zijn
vanzelfsprekendheid en waar zijn de aanwijzingen dat het werkt? De
taalachterstandsthese is een voorbeeld van het deficit-denken. Dit betekent dat
de onderwijsachterstanden eenzijdig worden toegeschreven aan de veronderstelde
gebreken van de doelgroep.
Ook in 2009 manifesteerde de Gentse
academicus ICO Maly zich als een
radicale taalachterstandnegationist. Docent
Eddy Bonte (Hogeschool Gent & later NVAO-medewerker) ergerde zich
mateloos aan de sterke relativering van de kennis van het Nederlands, zoals dit
o.a. tot uiting kwam in Ico Malys boek De beschavingsmachine. Wij en de Islam
(EPO, 2009) en in standpunten van Jan
Blommaert. Een verontwaardigde Eddy
Bonte schreef op zijn blog als reactie: Ico Maly vertelt een wansmakelijk verhaal: Nederlands leren werkt bij
allochtonen niet emanciperend, maar discriminerend. Ja, lees het opnieuw:
allochtonen die Nederlands kennen hebben geen werktuig van emancipatie maar van
discriminatie in handen. Hoe Maly dat bewijst? Simpel: in bepaalde gevallen is
kennis van het Nederlands een voorwaarde, bijv. om een sociale woning te kunnen
huren. Conclusie van Maly: hier spreekt men Nederlands wordt gebruikt om te
discrimineren
. Nederlands kennen werkt o.i. wel emanciperend, zoals de kennis
van elke taal altijd emanciperend werkt. Natuurlijk kan men de voorwaarde
kennis van het Nederlands contesteren, zoals men het bezit van papieren als
noodzakelijke voorwaarde kan contesteren, maar dat doet niets af aan het feit
dat wie Nederlands kent daar in Vlaanderen zijn voordeel mee doet.
Jammer
genoeg wordt deze opinie ook gesteund door een andere Gentse academicus, met
name Jan Blommaert, en de groep KifKif, zodat veel zichzelf progressief
noemende Vlamingen in deze open val trappen. In de VS twijfelt niemand aan het
nut van de Engelse taal: wie niet slaagt voor de taaltest TOEFL, kan het
vergeten. In Nederland hoor je het discours van Maly en Blommaert niet, in
Frankrijk is het Frans de taal van de République, in Spanje leert elke
vreemdeling meteen Spaans.
... De
waarheid luidt dat het valse discours van Maly en Blommaert invloedrijke
allochtonen ertoe zal aanzetten de kennis van het Nederlands te contesteren en
zo de derde en binnenkort de vierde generatie verder het getto zal induwen ...
De waarheid luidt dat een bepaald soort Vlamingen de allochtonen in deze
zelfcastratie steunt, hun slachtofferrol voedt, hun achterstand vergoelijkt (nu
met een academisch sausje) en ze paternalistisch behandelt als een bende
achterlijke tsjoek-tsjoeks. Daarom noem ik het een wansmakelijk verhaal. No
pasaran.
7 Koen
Jaspaert in 2013: Probleem van het Nederlands spreken wordt aangepraat als een
probleem
Toen begin september in de pers bekend werd
gemaakt dat 1 op 7 leerlingen geen Nederlands kende en dat dit een gigantisch
(taal)probleem betekende voor die leerlingen en voor de scholen, was het weer
Koen Jaspaert, een vroegere directeur
van het Steupunt NT2 (momenteel CTO) die onmiddellijk in de pen klom om dit te
weerleggen: 'Nederlands leren op zn
klein Vlaams', een opiniebijdrage in De Standaard van 5 september 2013. Er was volgens
Jaspaert geen nood aan een intensief (NT2)taalbad in het
(kleuter)onderwijs en aan OKAN-klassen en ook niet aan taaltoetsen.
Het
probleem van kinderen die thuis geen Nederlands spreken wordt niet alleen
opgeblazen, zegt Koen Jaspaert, het wordt ook aangepraat als een probleem
Want dat een andere thuistaal van sommige kinderen een bedreiging voor die kwaliteit
vormt, dat schijnt boven alle twijfel verheven.
. In een studie van het Centrum
Taal en Onderwijs aan de KU Leuven zijn de kinderen uit die taalgemengde
gezinnen vaak taalvaardiger in het Nederlands dan de kinderen waar thuis maar
één taal (Nederlands of een andere taal) wordt gebruikt
. En nu hebben de beleidsmakers
iets op het probleem gevonden: die anderstalige kinderen zullen getoetst
worden, en als hun vaardigheid in het Nederlands niet voldoet, zullen ze
verplicht een taalbad moeten nemen. Een mooie manier om te zeggen dat ze zullen
moeten blijven zitten en les Nederlands zullen krijgen tot het hun oren uitkomt.
Er is volgens Jaspaert alvast ook geen
intensief taalbad in het (kleuter)onderwijs nodig. Als je je in een groep opgenomen weet, en je kunt in die groep iets
betekenen, dan leer je bijna vanzelf de taal die je binnen die groep nodig
hebt. Vanuit dat perspectief is taalvaardigheid niet zozeer de motor van
integratie, het is er vooral de barometer van, aldus Jaspaert.
Machteld
Verhelst,
coördinator Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs en ex-medewerker van het
Steunpunt NT2 onderschreef op twitter de
visie van Jaspaert. De opiniebijdrage van Jaspaert lokte veel
afwijzende reacties uit. Lerares Elien
Coppens getuigde Als oud-student ben
ik de laatste om professor Jaspaert's expertise in twijfel te trekken. Helaas
blijkt uit zijn opinie weinig voeling met de praktijk. Zijn beschrijving van
taalverwerving als 'boom' kan zeker een nuttige metafoor zijn, maar net die 'voedende
omgeving' is vaak afwezig. Ik spreek hier uit eigen ervaring in mijn Brusselse
middelbare school. Sinds de invoering van het gelijke kansen-onderwijs was het
deze school verboden om leerlingen te weigeren op basis van aspecten zoals
taal. Een intrinsiek goede zaak natuurlijk, om iedereen diezelfde kansen te
bieden. Probleem werd echter dat er, vanwege de goede naam van de school, een
heuse toestroom van anderstaligen kwam. Voor er verwijten van racisme komen:
het gaat hierbij ook om leerlingen die Frans als moedertaal hebben. Leerlingen
die al 9 jaar naar Franstalige scholen gingen, thuis Frans of andere talen
spraken en dus nauwelijks een woord Nederlands spraken of begrepen.
Hoeft
het gezegd dat de kinderen in kwestie bijzonder grote moeite hadden met het
volgen van de lessen? Komt dit hun ontwikkeling ten goede? Is het bevorderlijk
voor het algemeen niveau van het onderwijs? Nee, nee en neen. Ondanks grote
inspanningen van het hele lerarenkorps raakte een aanzienlijk groter percentage
leerlingen niet door het eerste jaar. Bijzonder erg voor de kinderen in
kwestie, maar even goed voor de hele klasgroep en school. Frustraties,
kliekjesvorming, zich afzetten tegen het Nederlands en/of Nederlandstalige
klasgenootjes. Eens mijn klein broertje binnen zijn klas uitgesloten en
uitgelachen wordt omdat hij geen Frans spreekt, kan je niet echt van een
bevorderlijk schoolklimaat spreken. De leerlingen in kwestie maakten ook
nauwelijks vorderingen in het Nederlands, en dus andere vakken, vanwege die
frustraties en negatieve houding ten opzichte van de taal.
Voor de
leerkrachten betekent het een extra werkbelasting en toch een dalende
onderwijskwaliteit: diversifiëren tussen leerlingen, de slimmeren uitdagen of
wie niet helemaal mee is, extra begeleiden wordt moeilijk als alle energie gaat
naar het bijspijkeren van het Nederlands van anderstaligen. Intussen is er wel
een soort taaltest ingevoerd, niet om te stigmatiseren, zoals professor
Jaspaert denkt, maar om ervoor te zorgen dat elke leerling slaagkansen heeft
volgens eigen intelligentie en niet volgens kennis van het Nederlands.
Inderdaad, dit wordt eerst bijgespijkerd met intensieve lessen Nederlands, maar
de slaagcijfers verhogen en de frustraties nemen af. Een laatste punt dat me
opviel: Jaspaert haalt aan dat kinderen met verschillende taalachtergronden,
taalvaardiger zijn dan wie enkel Nederlands spreekt. Daarbij vraag ik me af
welke criteria hiervoor gebruikt werden, want zelf zie ik eerder het omgekeerde
in mijn omgeving.
8 Aantijgingen
van ICO Maly begin 2014
8.1 Taalproblemen en
taalachterstandsnegationisme
We lazen op 27 januari in de krant dat bij
15% van de Vlaamse kleuters de thuistaal geen Nederlands is. In Antwerpen is
dit zelfs 41,4%. De komende jaren zal dit nog toenemen. Als reactie op dit
alarmerend bericht pakte eén van onze notoire
taalachterstandsnegationisten, Ico Maly
(Kifkif, cultuurwetenschapper) op 28 januari 2014 weer uit met een frontale
aanval tegen het onderwijs dat de allochtone leerlingen in sterke mate zou
discrimineren - in de bijdrage Waar de
meerderheid de minderheid is, DM, 28 januari. Ico Maly verzweeg eens te meer de taal- en leerproblemen van veel
allochtone leerlingen. Hij wekte de indruk dat het enkel ging om een
doorgedreven discriminatie van kinderen uit lagere sociale milieus waartoe
ook toevallig veel allochtone leerlingen behoren: Onderwijs speelt een cruciale rol in het bepalen van ongelijkheid. De
omgang met diversiteit op school zit verkeerd. Die wordt gekleurd door de
dominante beeldvorming, en die vertaalt zich in ongelijkheid. Zo heeft
onderzoek uitgewezen dat leerkrachten Kevins en Kimberleys negatiever benaderen
dan een Elisabeth. Dat geldt ook voor Mohammed. Die benadering leidt tot
slechtere schoolresultaten. Het zijn dus niet alleen de kinderen van etnische
minderheden die benadeeld worden. De schoolcultuur is nog heel sterk gericht op
het doorsnee blanke, Vlaamse middenklassegezin. Terwijl er ook onder Vlaamse
autochtonen veel meer diversiteit is dan tot nu wordt erkend. Ook in het
Standpunt We verspillen menselijk kapitaal van redacteur Bart Eeckhout moet
de school het ontgelden en zwijgt Eeckhout over de taal-en leerproblemen.
Het zijn veelal mensen als Ico Maly die een intensief NT2-onderwijs
bestrijden en aldus de ontwikkelingskansen van de allochtone leerlingen
afremmen, die heel vlug geneigd zijn de
leerkrachten te beschuldigen van sociale discriminatie. Op ons facebook en op ons blog Onderwijskrant Vlaanderen wezen
we er in januari j.l. ook op dat de
samenstellers van een recente KBS-studie over de aanpak van kleuters uit armere gezinnen, medewerkers van het Steunpunt Diversiteit en Leren (UGent)
en het CEGO (Leuven), zwijgen over
de grote taalproblemen en over het feit dat ook beide Steunpunten zich in het
verleden manifesteerden als taalachterstandsnegationisten. Tegelijk aarzelen
die KBS-studie-auteurs niet om de leraars, de kleuterscholen en de lerarenopleidingen
te beschuldigen van discriminatie van leerlingen uit lagere milieus die in
armoede leven.
9 20
jaar strijd voor intensief NT2-onderwijs
& achterstandsdidactiek en nieuwe campagne
9.1 20 jaar strijd voor NT2
Onderwijskrant voerde vanaf
september 1991 een campagne voor het opzetten van een zorgverbredings- en
achterstandsbeleid. De basisvisie werd uiteengezet in nr. 68/69, september
1991. Binnen ons pleidooi voor een doorgedreven achterstandsdidactiek
voor taal, lezen, rekenen. .. was intense NT2-taalstimulering
van allochtone kleuters speerpunt nummer 1. We besteedden in januari 1991
een themanummer aan migrantenonderwijs. We steunden in dit nummer ook Paula DHondt- koninklijk commissaris voor de migrantenproblematiek. Ze
was zich zich ten zeerste bewust van de ernst van de (taal)problemen van
allochtone leerlingen. Ze betreurde toen al dat veel politiek correcte denkers ze bleven ontkennen en haar
tegenwerkten. Ook
alarmerende getuigenissen van Brusselse ouders en leraars vanaf 1993
stimuleerden ons in die tijd om in actie te komen. De klachten van die ouders
werden jammer genoeg genegeerd en ze kregen zelfs veel onterechte kritiek te
verduren
Met Onderwijskrant
hielden we geregeld pleidooien voor een andere en meer intentionele aanpak van
het taalonderwijs vanaf de kleuterschool en van NT2 in het bijzonder. Omdat we merkten dat veel allochtone leerlingen al
vanaf de kleuterschool tal van taal- en leerachterstanden vertoonden, trokken
we in het Onderwijskrant-themanummer van januari 1993 aan de alarmbel. We
pleitten er voor intensief NT2 en voor doorgedreven achterstandsonderwijs. We beklemtoonden dat het vaak ook ging om een algemene leerachterstand van
minder getalenteerde leerlingen. Allochtone leerlingen presteren vaak ook laag
voor wiskunde, een domein dat tot op zekere hoogte taal- en cultuurneutraal is.
We verwachtten in dit verband veel heil van een intense zorgverbreding gestoeld
op een effectieve achterstandsdidactiek - zoals we die beschreven in ons
themanummer over zorgverbreding (september 1991) en in onze vakdidactische
publicaties over achterstandsdidactiek en over leren lezen, rekenen, spellen
... in het bijzonder. .
Vanaf 1994 protesteerde Onderwijskrant tegen
de monopolisering van de GOK-ondersteuning door de universitaire Steunpunten
die te ver afstonden van de praktijk en die visies propageerden die haaks staan
op een effectieve achterstandsdidactiek. De GOK-Steunpunten vonden intensief
NT2-onderwijs zelfs overbodig. We protesteerden ook tegen de VLOR-trefdag over zorgverbreding van 1995 die o.i. volledig op het verkeerde spoor
zat: we moesten volgens de sprekers ons Vlaams système denseignement met zijn directe instructie e.d. vervangen door het Waalse
leerlinggecentreerde système
dapprentisage.
In het boekje: Taal Onderwijs en de Samenleving. De kloof tussen beleid en realiteit
(EPO, 2008) schreven Piet Van Avermaet
(directeur Gents Steunpunt ICO en
later Diversiteit en Leren) en prof. Jan Blommaert smalend over onze
NT2- en taalcampagne: Onderwijskrant
begrijpt niet dat men perfect sociaal geïntegreerd kan zijn in de marge van de
samenleving. Onze campagne voor Nederlands en intensief NT2 was/is ook
bedoeld voor de vele leerlingen die van huis uit minder gestimuleerd worden om
het Nederlands te leren met inbegrip van de standaardtaal.
We besteedden de voorbije 20 jaar opvallend
veel aandacht aan de taalproblematiek. In 2004 startten we met een extra brede
taalcampagne met intensief NT2 als een belangrijk actiepunt. We spendeerden er
sindsdien ook een paar themanummers aan (Onderwijskrant
nr. 148 en 154, www.onderwijskrant.be). In de context van
de alarmerende taaloproep van Mieke Van Hecke startten we in september 2009 met
een nieuwe taalcampagne. We werden bij dit alles ook voortdurend geprikkeld
door de vele taalachterstandsnegationisten die intensief NT2 steeds als nefast
bestempelden, maar tegelijk de leerkrachten en scholen ervan beschuldigden dat
ze de allochtone leerlingen discrimineerden. Het waren vaak ook die mensen die
ten onrechte veel heil verwachten van het frequent laten aan bod komen van de
de thuistaal van de leerlingen ook al heeft men in de meeste klassen met heel
wat thuistalen te doen. Ook in het kader van recente pleidooien voor het
vervangen van het integratiestreven door de superdiversiteit-ideologie, werd
het belang van het Nederlands steeds meer gerelativeerd. We bekampten de
voorbije jaren ook de vele standpunten waarbij het belang van het leren van de
standaardtaal in vraag gesteld werd zelfs door leerplanontwerpers. We vonden de voorbije 20 jaar jammer genoeg
weinig of geen steun van andere onderwijstijdschriften, van de VLOR, van
universitaire onderwijskundigen en lerarenopleiders, van
onderwijsbegeleiders, ... Pas laat drong
de ernst van de taalproblemen door bij de leden van de commissie onderwijs.
9.2 Nieuwe Onderwijskrantcampagne!
Intensief NT2 is veel meer dan een taalbad.
Het is ook veel meer dan taalproeven bij de start en het einde van het lager
onderwijs en dan vier taalbadweken in lager onderwijs (cf. Masterplan van juni
2013). Voor Onderwijskrant zijn er heel wat aanleidingen om een nieuwe
campagne vóór intensief NT2-onderwijs en effectief achterstandsonderwijs op te
starten. We sommen er enkele op: de nieuwe legislatuur, de vele alarmerende
berichten over het toenemend aantal anderstalige leerlingen, de recente
statistieken over de frequente schooluitval en zwakke PISA-prestaties van de
anderstalige leerlingen, de blijvende negatie van de grote taalproblemen door
tal van academici, kopstukken van migrantenverenigingen, onderwijskoepels ...,
het ontbreken van de NT2-problematiek in de memoranda van de VLOR en van de
onderwijskoepels en in de verkiezingsprogrammas, de vele op stapel staande
hervormingen waarbij NT2 geen prioriteit is en waarbij sommige (b.v. M-decreet)
zelfs effectief achterstandsonderwijs zullen bemoeilijken ...
Het is anno 2014 inmiddels al 5 na 12. Ook de
meeste beleidsmakers zijn zich hier nu wel van bewust, maar intensief NT2 en
achterstandsonderwijs vanaf de eerste dag van de kleuterschool blijven uit. De
NT2-methodiek staat nog steeds niet op punt en kleuterjuffen en leerkrachten
kregen er de gepaste opleiding niet voor. Scholen met doelgroepleerlingen
krijgen ook wel extra ongekleurde subsidies voor werkingstoelagen en meer
omkadering, maar het rendement ervan is twijfelachtig. Vorig jaar startte
minister Smet met een nieuw experiment voor de aanpak van die problemen in
enkele concentatiescholen. De indruk werd gewekt dat we na al die jaren nog
steeds niet weten wat er moet gebeuren en dat de projectteams dat nu zelf maar
moeten uitzoeken. Tot nog toe vernamen
we nog niets over de specifieke aanpak.
Binnen enkele maanden krijgen we een nieuwe
Vlaamse regering en een nieuwe beleidsverklaring voor het Vlaams onderwijs. In
deze bijdrage pleiten we eens te meer voor het invoeren van intensief NT2- en
achterstandsonderwijs vanaf de eerste dag van de kleuterschool als prioritaire
ingreep en investering. We deden dit ook in onze vorige memoranda voor de
nieuwe regeringen en in onze Onderwijskrantinterviews met de ministers Van den
Bossche, Vanderpoorten en Vandenbroucke.
|