Stemmingmakerij
vandaag (20 februari) in de krant De Standaard: België slechts 20ste in strijd
tegen schooluitval
We lezen: In België
verlaat 12 procent van de jongeren de school zonder diploma. In 2009 was dat
met 11,1 procent ietsje minder. Opvallend is vooral dat we in 2009 nog bij de
beste tien landen van de EU behoorden.
Vlaanderen is België niet. Vlaanderen kent geen 12%, maar
amper 8,7% jongeren zonder einddiploma. Dit is ook iets minder dan 3 jaar
geleden. Vlaanderen scoort beter dan de
meeste Europese landen en zelfs iet beter dan onderwijsparadijs
Finland (8,9%), een land met weinig allochtone leerlingen en armoede.
Vlaanderen scoort beter dan: *Nederland: 8,8% *Finland: 8,9%
*Denemarken: 9,1% *Estland:10,5%
*Duitsland: 10,5% *Frankrijk: 11,6%
*Verenigd Koninkrijk: 13,5% *Franstalig
België: vermoedelijk: 15% *Italië: 17,5% * Portugal :20,8%; Spanje: 24,9%
De kop in 'De Standaard': België slechts 20ste in strijd tegen schooluitval is dus de
zoveelste stemmingmakerij tegen ons onderwijs. Vlaanderen is dus ook geen kampioen
schooluitval en presteert ook hier - net zoals in PISA-2012- beter dan de
landen met comprehensief s.o., met een gemeenschappelijke lagere cyclus. De
pleitbezorgers voor structuurhervormingen s.o., de opstellers van het
Masterplan, Smet en Monard en Dirk Van Damme, de kopstukken van de
onderwijsnetten, de onderwijssociologen... hebben de voorbije jaren de kwakkel
verspreid dat Vlaanderen kampioen schooluitval was en dat dit het belangrijkste
knelpunt was. Ze wekten hierbij ten onrechte de indruk dat in landen met een
gemeenschappelijke lagere cyclus s.o. de schooluitval veel beperkter was en dit
was hét argument om ook in Vlaanderen een gemeenschappelijke eerste graad in te
voeren. Onderwijskrant heeft dit alles
steeds ten stelligste betwist.
Daar de schooluitval vooral voorkomt bij allochtone en
anderstalige leerlingen stelde Onderwijskrant steeds de invoering van intensief
NT2-onderwijs als prioritaire hervorming voor. In De sociale staat van
Vlaanderen-2013 geven zelfs Nicaise en co toe dat die beperktere uitval een
gunstig gevolg is van onze gedifferentieerde lagere cyclus s.o. en va het
vroegtijdig aanbieden van technische richtingen. Bij anderstalige leerlingen
met een laagopgeleide moeder zijn er 40,6% jongens zonder diploma en 29,7%
meisjes. Bij anderstalige leerlingen met een hoogopgeleide moeder is er nog
steeds 26,4% jongens. We moeten dus prioriteit verlenen aan een degelijk
taalbeleid, aan de invoering vooral van intensief NT2 vanaf de eerste dag van
het kleuteronderwijs. De structuurhervormingen van het Masterplan zullen enkel
tot meer uitval leiden.
|