Verantwoordelijken
voor de nefaste gevolgen van hervormingen en nefaste aanpakken schuiven de
verantwoordelijkheid in de schoenen van de leraars en de lerarenopleiders ook
in recent KBS-rapport
1 Bashing van leraars en lerarenopleiders door nieuwlichters
en hervormers
Het zal u wellicht ook al opgevallen zijn hoe frequent
nieuwlichters en beleidsmakers de voorbije maanden en jaren de schuld voor de nefaste gevolgen van hun
hervormingen als niveaudaling en nivellering, uitblijven van effectieve
achterstandsdidactiek en intensief NT2
op naam
schrijven van de leerkrachten en de lerarenopleiders. Omdat hun hervormingen en aanpakken mislukten en vaak tot een niveaudaling en
nivellering leidden, omdat hun verkeerde GOK-aanpak te weinig effectief
sorteerde
blameren de hervormers nu de
leerkrachten en de lerarenopleiders: het is allemaal de schuld van de niet voldoende gekwalificeerde
leerkrachten en van de lerarenopleidingen.
Die bashing komt ook duidelijk tot uiting in een recent
KBS-rapport over de aanpak van GOK in het kleuteronderwijs. Precies de mensen
die mede-verantwoordelijk zijn voor de ondermaatse aanpak van GOK,
zorgverbreding en achterstandsbeleid in het kleuteronderwijs schuiven nu de verantwoordelijkheid
in de schoenen van de kleuterleidsters en de lerarenopleiders (zie punt 2). De
supervisie van de KBS-studie werd zelfs toevertrouwd aan Piet Van Avermaet
(Centrum Diversiteit-Gent), één van onze bekende taalachterstandsnegationisten
(zie bijlage)
De bekende Amerikaanse onderwijskundige E.D. Hirsch, oprichter
van de Core Knowledge Foundation,
stelde hetzelfde vast in de VS. Hirsch schrijft in een stukje over over bashing
van leraars in VS door de hervormers: Thats why I have become so impatient with
the teacher bashing that has overtaken the education reform movement. The
favored structural reforms havent worked very well. The new emphasis on
teacher quality implies that the reforms havent worked because the teachers
(rather than the reform principles themselves) are ineffective. A more
reasonable interpretation is that reforms havent worked because on average
they have done little to develop rich content knowledge within and across
grades. Al dertig jaar geleden
toonde Hirsch aan dat veel nieuwlichters en hervormers het zelfonplooiingsmodel
en de ontscholing propageerden en het belang van basiskennis, rijke curricula
(leerplannen), directe instructie en effectieve achterstandsdidactiek in vraag
stelden. Met zijn Core Knowlegde
foundation ging Hirsch een andere richting uit. Eén van zijn
uitgangspunten luidt: The single most
effective way to enhance teacher effectiveness is to create a more coherent
multi-year curriculum, so that teachers at each level will know what students
have already been taught. De voorbije jaren kon hij op veel instemming van
de beleidsmensen rekenen, maar uiteraard niet van de vele voorstanders van het
zelfontplooiingsmodel en de constructivistische do it your-self-aanpak.
2 Verantwoordelijken voor
niveaudaling schuiven schuld in schoenen van leraars
Het heeft lange tijd geduurd alvorens de Vlaamse beleidsmakers en het
onderwijs(vernieuwings)establishment toegaven dat er sprake is van een
niveaudaling en nivellering in het Vlaams onderwijs. De voorbije jaren kwam hier enige kentering
in, maar die niveaudaling werd/wordt
echter op geen enkel moment toegeschreven aan de vele ondoordachte hervormingen
uit het verleden waarvoor ze zelf verantwoordelijk waren. Denk b.v. m aar
aan de invoering van nivellerende eindtermen en de ermee verbonden
constructivistische aanpak, de
uitholling van taalvakken, de invoering
van een nivellerend en gemeenschappelijk leerplan wiskunde in 1ste graad s.o,
de vele onderwijshypes binnen de onderwijskunde, de gebrekkige aanpak van GOK
en zorgverbreding
en straks wellicht ook de invoering van een nivellerende
gemeenschappelijke, brede eerste graad s.o. die de niveaudaling en nivellering
nog zullen vergroten.
Ook in Vlaanderen
wordt de niveaudaling en nivellering
vooral en voortdurend in de schoenen geschoven van de te laag
gekwalificeerde en presterende leerkrachten, van de gebrekkige
lerarenopleidingen, van de zelfgenoegzame leerkrachten
We lazen de voorbije drie jaar ook
voortdurend dat alles staat of valt met
de kwaliteit van de leraars en van de lerarenopleidingen, dat de
lerarenopleidingen dringend hervormd moeten worden, dat dit laatste ook
gebleken was uit het succes van de Finse 15-jarigen voor PISA in vergelijking met de Vlaamse
De
verwijzing naar Finland komt sinds een paar maanden wel minder voor: *nu uit evaluatiestudies van de universiteit
van Helsinki (2004, 2010, 2012) gebleken
is dat de Finse 15-jarigen zwak
presteren voor wiskunde en andere
basisvaardigheden, *en nu ze voor PISA-2012 voor wiskunde pas de
16de plaats behaalden (op berekening met SES-correctie) en de Vlaamse
15-jarigen de 8ste plaats (ook 2x zoveel toppers in Vlaanderen), en nu ze
massaal verklaarden dat ze zich niet gelukkig voelen op school (=laag
welbevinden) en opvallend veel huiswerkstress ervaren. (Tot voor kort maakte
men de Vlamingen nog wijs dat er geen huiswerk en prestatiedruk was in
Finland.) Dat de Vlaamse 15-jarigen voor PISA-wiskunde beter presteren dan de
15-jarigen in Europese landen met een 5-jarige universitaire lerarenopleiding,
wordt uiteraard ook steeds verzwegen.
3 Bashing van leraars en
lerarenopleiders in recent KBS-rapport. Verantwoordelijken voor ondermaatse
aanpak van GOK en achterstandsbeleid blameren leraars en lerarenopleiders
In het recent KBS-rapport
over de aanpak van gelijke kansen, (taal)achterstanden en armoede in het
kleuteronderwijs, doen ook de nieuwlichters Piet Van Avermaet en Ferre
Laevers en hun respectieve centra (Diversiteit & CEGO -ervaringsgericht
onderwijs) hun best om de kleuterleidsters en hun opleiders te blameren. Het zijn opnieuw de leerkrachten - de
kleuterleidsters - en de normaalschoolopleiders die het moeten ontgelden. Uitgerekend
Piet Van Avermaet, een bekend taalachterstandsnegationist, kreeg de supervisie van het KBS-project. Zijn medewerkers van zijn Gents Steunpunt Diversiteit (voorheen ICO)
werkten de studie uit. Ook het CEGO (Centgrum voor ervaringsgericht onderwijs
van Laevers) participeerde en kon zijn stempel drukken op de inhoud van het
rapport.
Toen Van Avermaet en Laevers nog samen directeur waren van
de Steunpunten GOK/Zorgverbreding die
gedurende bijna 20 jaar jaarlijks 75 miljoen BFr subsidie ontvingen voor de ondersteuning van de aanpak van de
(taal)achterstanden, schreven ze zelfvoldaan in een rapport van 2005 dat het basisonderwijs
op het vlak van gelijke kansen en zorgverbreding vrij goed functioneerde. Dit
was dan uiteraard vooral hun verdienste. Het kwam er volgens Piet Van Avermaet,
Ferre Laevers en Kris Van den Branden
(Steunpunt NT2) nu vooral nog op aan de
gelijke kansen in het secundair onderwijs aan te pakken vooral via de
invoering van een comprehensieve, gemeenschappelijke eerste graad.
In tegenstelling met hun euforische uitspraken in hun eigen
GOK-rapport van 2005 wekken Van Avermaet en Laevers
in het recent rapport van
de Koning Boudewijn-stichting nu de
indruk dat het in het kleuteronderwijs inzake de aanpak van gelijke kansen, van
achterstanden en van kinderen die thuis in armoede leven, vooral kommer en kwel
is. Het kleuteronderwijs zou in sterke
mate falen inzake gelijke kansen, wegwerken van achterstanden, enz. Van
Avermaet en Laevers vergeten dat ze als directeurs van de Steunpunten
Zorgverbreding/GOK mede verantwoordelijk
waren en veel centen ontvingen voor de bestrijding van achterstanden en voor de
invoering van intensief NT2. Op pedagogisch vlak propageerden het CEGO van
Ferre Laevers, het Steunpunt ICO/Diversiteit en het Leuvens Steunpunt NT2 het zelfontplooiingmodel
dat haaks staat op een effectieve en gerichte achterstandsdidactiek. Ze
concludeerden jammer genoeg ook dat intensief NT2 overbodig was het volstond
dat anderstalige kleuters gewoon me optrokken en speelden met de andere kinderen.
En nu wekken Van
Avermaet & Steunpunt Diversiteit en Laevers & CEGO in het KBS-rapport
de indruk dat de kleuterleidsters op het vlak van GOK, de aanpak van achterstanden
en van de armoede, vrij zwak presteren. Ze wassen de eigen handen in onschuld
en doen alsof ze de voorbije 25 jaar zelf niet betrokken waren bij het GOK- en
zorgverbredingsbeleid. Het is volgens hen niet enkel de schuld van de leerkrachten,
maar vooral ook van de kleuternormaalscholen die hun studenten gebrekkig oplei(d)den
en niet voorbereiden op de aanpak van GOK-leerlingen.
We begrijpen niet dat het Steunpunt Diversiteit en het CEGO
de opdracht kregen van de KBS om zon
rapport op te stellen. We merken dan ook dat het KBS-rapport niet aanstuurt op
het invoeren van intensief NT2, meer gericht taalonderwijs en op het invoeren
van een effectieve achterstandsdidactiek in het algemeen. We lezen zelfs dat er
nu al te veel aandacht besteed wordt aan de ontwikkeling van taalcompetenties.
We wilden hier enkel
illustreren hoe nieuwlichters die zelf al vele jaren het invoeren van een
effectieve achterstandsaanpak, intensief NT2
bestrijden, nu al te graag de
kleuterleidsters en de lerarenopleiders beschuldigen, maar tegelijk de eigen
verantwoordelijkheid voor het GOK- en zorgverbredingsbeleid van de voorbije 25
jaar wegmoffelen. Met een goede
besteding van de vele subsidies die ze de voorbije 25 jaar ontvingen, hadden we
al heel ver kunnen staan. Later zullen we meer uitgebreid berichten over het
KBS-rapport dat o.i. sterk te wensen over laat o.a. omdat opnieuw vertrokken
wordt van een verkeerde of gebrekkige visie op achterstandsdidactiek, verwerving
van Nederlands als tweede taal, effectieve woordenschatsontwikkeling, enz.
Bijlage: Piet Van Avermaet als
taalachterstandsnegationist
Enkele uitspraken van Piet Van Avermaet en Jan Blommaert in
het boekje: Taal Onderwijs en de
Samenleving. De kloof tussen beleid en realiteit (EPO, 2008), waarin vooral het willen aanbieden van intensief
NT2-onderwijs en het aansturen op integratie heel sterk bekritiseerd wordt.
Concentratie op
'zogeheten' taalachterstanden trekt aandacht af van structurele ongelijkheid. 'Beleidsbrief van minister Vandenbroucke
wil - naast Nederlands ook onderwijs
in Fans & Engels stimuleren, maar niet in het Berbers of Swahili'
Slaagkansen
in onderwijs betekent enkel toegang krijgen tot middenklassetrajecten (b.v.
Standaardnederlands).'In gemengde buurten kan men uitstek overleven zonder
Nederlands Onderwijskrant begrijpt
niet dat men perfect sociaal geïntegreerd kan zijn in de marge van de
samenleving. 'Schoolnederlands is niet zo belangrijk, is niet het zelfde als
alledaags gesproken
|