Egalitaire ideologie
en krasse uitspraken van HIVA-kopstuk Nicaise in De School van de Ongelijkheid
p.9: In zijn huidige organisatie is het onderwijs, volgens
auteurs zoals Pierre Bourdieu in Frankrijk en Bowles in de VS, de instelling
bij uitstek die bijdraagt tot de reproductie
van sociale ongelijkheden generatie op generatie.
p. 13 Volgens Unicef is België wereldkampioen sociale discriminatie
. Ons onderwijs deelt de
leerlingen sociaal op.
p.42 e.v. Het werk
van dezelfde onderzoekers toont aan dat de relatieve democratisering van het
onderwijs vreemd genoeg tot stilstand komt na de Tweede Wereldoorlog, dus net
op het moment dat we een massale toestroom van de kinderen van Jan met de pet
in het s.o. constateren.
De
massificatie betekent geen democratisering van de toegang tot het onderwijs.
Massificatie zonder reële democratisering. (NvdR: de grote democratisering van de jaren zestig-zeventig wordt dus
ontkend.)
p.52 Ook de toonaangevende
Amerikaanse criticus van het onderwijs, Samuel Bowles, komt tot de
conclusie dat de school generatie na generatie de sociale ongelijkheid
reproduceert.
p. 77 De nadruk op gelijke uitkomsten voor het
basisonderwijs en voor het secundair onderwijs vormt een tweede cruciaal verschilpunt
tussen egalitarisme en meritocratie.
p.81 Een strikte
definitie van het nastreven van gelijke uitkomsten houdt in dat voor elk
individu eenzelfde streefniveau vooropgezet wordt. Een ruimere definitie: De gemiddelde uitkomsten tussen kinderen uit verschillende sociale
milieus moeten worden gelijkgeschakeld, zodat elke bevolkingsgroep uiteindelijk
evenredig participeert aan alle onderwijsniveau.
Over dit morele principe
bestaat een ruime consensus.
p. 93 De ideologie
van de aanleg is aanwezig
bij de aanhangers van die stelling die beweren
dat niet alle jongeren gemaakt zijn voor het algemeen secundair onderwijs of
voor hogere studies.
Zulke gedachten zijn dermate gemeengoed geworden, dat we
niet altijd meer beseffen hoezeer ze een ideologie uitdragen die we zouden
kunnen bestempelen als sociaal racisme.
P 88 Dat toont aan dat IQ
geen aangeboren capaciteit meet, maar gewoonweg
de aanpassing van een bepaald individu aan test die zelf ook sociaal
gedetermineerd zijn.
p. 102 De vervreemding die kinderen uit de volksmilieus
tegenover de school ervaren wordt nog versterkt doordat ze in de school stuiten
op een manier van omgaan met kennis die hun totaal vreemd is.
Nu staat de
schoolse kennis vaak los van elk onmiddellijk bruikbaar oogmerk. (NvdR: Invloed
van visie van Bourdieu: symbolisch geweld uitgeoefend door burgerlijk
curriculum).
p. 134 : Een
gemeenschappelijke stam tot 16 jaar (!) om de waterval te stoppen.
|