Nicaise haalde
vandaag in de kranten eens te meer uit naar het onderwijs: "Secundair
onderwijs nog altijd bepaald door sociale afkomst.
Ides Nicaise (HIVA) pakt weer uit met zijn gekend grof
geschut: Het secundair onderwijs is de
grote sociale filter"; vooral de structuur van het onderwijs zou tot
grote sociale discriminatie leiden.
Precies de mensen die vinden dat sociaal-culture en/of cognitieve
handicaps zo vroeg mogelijk moeten worden aangepakt, kregen het een paar jaar
geleden hard te verduren in Nicaisese boek De School van de Ongelijkheid.
Intensief NT2 vanaf de eerste dag van de kleuterschool was een foute aanpak. Er
was volgens Nicaise en co ook geen sprake van socio-culturele handicaps (p. 91).
De problemen van de leerlingen waren hoofdzakelijk veroorzaakt door de school
zelf, door de sociale discriminatie.
Die discriminatie was dan vooral het gevolg van de differentiatie in onze eerste
graad s.o. We moesten vooral heil
verwachten van een gemeenschappelijke (comprehensieve) lagere cyclus als in Finland,
Zweden
Precies in Finland en Zweden worden de lage leerprestaties meer en
meer toegeschreven aan de gemeenschappelijke lagere cyclus, die door zijn
theoretisch karakter leidt tot demotivatie bij zwakkere leerlingen en die door
zijn gemeenschappelijk programma veel te weinig uitdagend is voor de betere
leerlingen. Voor TIMSS-2011 en PISA-2012 telde Finland opvallend weinig
toppers: amper 14%. Voor PISA had Vlaanderen er 25%. Studies van de
universiteit van Helsinki (2010-2012) wezen uit dat de Finse leerlingen
bijzonder zwak presteren voor wiskunde en andere basisvaardigheden. Die studies
veel meer betrouwbaar dan PISA- werden de voorbije jaren -en ook nu nog
steeds - doodgezwegen door Nicaise en co.
In de nieuwe Onderwijskrant - nr 168 - publiceren we een
uitgebreide bijdrage over de egalitaire ideologie van Nicaise en co, over het
negeren van de verschillen in intellectuele aanleg, enz. (zie www.onderwijskrant.be).
In een bijdrage van een paar dagen geleden op dit facebook gingen we ook in op
een artikel van Nicaise en het HIVA over de hervorming van het s.o. in De
GIDS (ACW-tijdschrift) van november 2013.
Naar aanleiding van de beweringen van Nicaise in de kranten
die vandaag verschenen, ontspon er zich op twitter een levendig debat tussen een paar
onderwijssociologen van de strekking Nicaise en anderzijds prof. Wouter Duyck
en Raf Feys (Onderwijskrant).
|