Reacties op Onderwijs
niet klaar voor 21ste eeuw ( Nieuwjaarsboodschap KLASSE, jan. 2014)
In KLASSE van januari 2014 verscheen de bijdrage 'Het
onderwijs in Vlaanderen niet klaar voor de 21ste eeuw'. Prof. Wim Van
den Broeck en Raf Feys, hoofdredacteur Onderwijskrant reageerden op dit interview
met Dirk Van Damme (OESO).
-
Prof.
Wim Van den Broeck (VUB)
Het nieuwe jaar is
nog maar net begonnen en daar is de eerste beschuldiging van het conservatisme
van de Vlaamse leerkracht al. We hebben er zoals verwacht niet lang op moeten
wachten. Ook een gelukkig nieuwjaar! Maar misschien komen beroepsinnovatoren
dit jaar dan toch eens wat verder dan de grijsgedraaide platen en komen ze echt
vernieuwend uit de hoek en dalen ze uit hun ivoren toren neer om aan die
hardleerse Vlaamse leerkrachten precies uit te leggen hoe ze moeten
differentiëren, vooral in het secundair onderwijs. Maar alvorens ze daar aan
beginnen, willen we natuurlijk toch ook eens vernemen welke wetenschappelijke
onderbouwing ze kunnen voorleggen voor een dergelijke innovatieve werkwijze.
We wachten het met spanning af want in de PISA-vergelijkingen van 2012 vinden
we daar maar weinig steun voor, integendeel in de Aziatische toplanden met hun
sterk collectieve cultuur hebben ze van differentiatie nauwelijks gehoord!
Zeer terecht dat gewezen wordt en nu kennelijk ook met
cijfers onderbouwd wordt dat er in ons onderwijs teveel tijd gaat naar niet
vakinhoudelijke zaken. Dat zeggen we al zo lang, maar dit is natuurlijk niet de
schuld van de leerkrachten, maar wel het directe gevolg van het voortdurend
bestoken van het onderwijs met allerlei maatschappelijke taken die jawel, door
het onderwijsbeleid worden opgelegd of tenminste aangemoedigd.
2 Reactie van Raf Feys
Volgens OESO-orakel en sociaal-pedagoog Van Damme is 'Het onderwijs in Vlaanderen niet klaar voor
de 21ste eeuw' (zie KLASSE, januari 2014 en kranten). Hij beweert o.a. dat leraars te weinig begaan
zijn met het stimuleren van de betere leerlingen. Uitgerekend kabinetschef Van
Damme lanceerde destijds samen met minister Vandenbroucke de dwaze slogan 'de
kloof dempen' - ook de slogan van de PISA-en OESO-kopstukken. Ons onderwijs was
zogezegd goed voor de sterkere leerlingen, maar zwak voor de zwakkere. Samen
met Vandenbroucke lanceerde hij ook de eerste plannen voor de invoering van een
nivellerende gemeenschappelijke eerste graad s.o.
Als de leraars en docenten de niveaudaling - als gevolg van
de nivellerende eindtermen e.d.- aanklaagden, dan werden ze door de
beleidsmakers teruggefloten. En nu lamenteren dezelfde beleidsmakers over het
onderpresteren van de betere leerlingen en wijzen ze met de vinger naar de
leraars.
Van Damme is een van
die vele stuurlui aan wal die zich geroepen voelen om de echte stuurlui te
vernederen. Dat dit gebeurt in het overheidstijdschrift KLASSE is geen toeval.
Geluksgoeroe Leo Bormans slaagde er gedurende twintig jaar in om als
KLASSE-hoofdredacteur duizenden leraars elke maand ongelukkig te maken. In
januari 2000 orakelde KLASSE dat we nog les gaven zoals in de tijd van
Ambiorix. In januari 2014 beweren Van Damme en KLASSE ongeveer hetzelfde.
|