Inhoud blog
  • BRUGGE • Zitdag Frank Vandevoorde, voorzitter OCMW
  • BRUGGE • Unizo pleit voor regio-overschrijdend project in zuidrand Brugge
  • DUDZELE • Boer betaalt elke dag dwangsom voor mooi opgeknapte schuur
  • BRUGGE • ACV legt klacht neer tegen CdMZ
  • KNOKKE-HEIST • Het Zwin pakt uit met een luisterwandeling
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Zoeken in blog

    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Nieuws uit het Brugse Ommeland

    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUGGE • Zitdag Frank Vandevoorde, voorzitter OCMW
    Op dinsdag 14 april 2009 wordt er geen zitdag gehouden door Frank Vandevoorde, voorzitter OCMW-Brugge. Eerstvolgende zitdag 21 april 2009 van 17 tot 19 uur. Men kan ook steeds terecht op het kabinet van de voorzitter, Ruddershove 4, 8000 Brugge tijdens de kantooruren.

    09-04-2009 om 12:30 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUGGE • Unizo pleit voor regio-overschrijdend project in zuidrand Brugge
    Nu er in de Vlaamse regering een goedgekeurd akkoord is over een voorontwerp van ruimtelijke ordening in Brugge-Zedelgem, bepleit UNIZO Noord-West-Vlaanderen een verstandige mix van kantoorgebouwen, sportfaciliteiten beurs– en congresruimte en themagerichte winkels gekoppeld aan een multifunctioneel voetbalstadion. UNIZO is altijd voorstander geweest van een eigentijds voetbalstadion in Brugge maar bleef zich verzetten tegen een daaraan gekoppeld groot shoppingcenter gezien het negatief effect ervan op de bestaande handel in de regio en op de kernen van de betrokken steden en gemeenten. UNIZO roept de Vlaamse regering en de betrokken lokale besturen daarom op om mee te investeren in een regio-overschrijdend project. UNIZO zegt de beslissing van de Vlaamse regering te hebben verwacht waardoor alle mogelijkheden voor toekomstige investeringen open worden gelaten. Het komt er bijgevolg nu op aan naast de investeringen van private partners ook publieke middelen te zoeken voor de uitbouw van dit regio- overschrijdende project, benadrukt de ondernemersorganisatie. De lokale besturen van Brugge, Zedelgem én de Vlaamse regering moeten hierbij een belangrijke rol opnemen. “Want de overheden kunnen zich enerzijds niet opgeven als kandidaat–organisator van een groot internationaal toptoernooi zoals het WK zonder anderzijds de nodige overheidsinvesteringen te plannen” reageert UNIZO-regiodirecteur Frederik Serruys. Volgens hem moeten bijgevolg zowel de stad Brugge als de Vlaamse overheid hiervoor middelen vrij maken. Die moeten ervoor zorgen dat het project gekoppeld aan het voetbalstadion geen éénzijdig commercieel project wordt met een sterk commerciële bedreiging voor de zelfstandige handel in West–Vlaanderen. Het project moet, volgens UNIZO, integendeel een aantrekkingspool worden voor de hele regio. Bijkomende sportfaciliteiten voor recreanten en jongeren inclusief het vernieuwd provinciaal zwembad, polyvalente beurs- en congresfaciliteiten inclusief ruimtes voor staande concerten en festivals, kantoorruimte, welness enzomeer moeten er een plaats kunnen vinden, zodat aan de versnippering van de diverse geplande projecten een einde wordt gemaakt. Op die manier moet gekozen worden voor een toekomstgericht project met op het oog op internationale sporttornooien, met meer toegevoegde waarde voor de burgers en de economie van de regio. Bovendien kan nu ook een verdere planning worden gemaakt voor de noodzakelijke bijkomende bedrijventerreinen in de provincie, besluit UNIZO.

    09-04-2009 om 12:27 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DUDZELE • Boer betaalt elke dag dwangsom voor mooi opgeknapte schuur
    Een jarenlang juridische getouwtrek rond de polderhoeve Aarsele langs de Westkapelse Steenweg in Dudzele bereikt een triest hoogtepunt. Landbouwer Eric Desutter kreeg een dwangsom van veertig euro aangesmeerd voor elke dag dat zijn gerenoveerde veldschuur niet in de oorspronkelijke staat wordt hersteld. “Ik zocht een uitweg voor de dreigende verbreding van het Schipdonkkanaal”, verdedigt boer Eric zich. De twist tussen pachter Eric en de overheid begon goed tien jaar geleden. Eric (58) kreeg de kans om de ouderlijke hoeve Aarsele van zijn ouders te kopen. Een buitenkans dacht de boer. “De hofstede die ik nu pacht langs de Zeekanaalweg ligt zo dicht bij het Schipdonkkanaal dat ik vroeg of laat zal moeten verhuizen als de vaart wordt verbreed. De ouderlijke hoeve was een prima uitweg”, geloofde pachter Eric. Lang duurde het niet of hij kreeg de overheid op zijn dak. “De polderhoeve was in zo’n bouwvallige toestand dat ik twee keer een boete van honderdvijftigduizend frank aan mijn been kreeg. Toen de ambtenaar opnieuw aanbelde met een derde boete, heb ik hem van mijn erf gejaagd”, zegt Eric die uiteindelijk aan het plannen ging om de hoeve te renoveren. “Mijn eerste plan keurde Stedenbouw af. Het tweede plan werd eveneens geweigerd. Ik wilde niet langer wachten met renoveren want die boetes voor verwaarlozing hingen me boven het hoofd. De open veldschuur op het erf heb ik helemaal opgeknapt en dichtgemaakt met muren van grijze betonstenen op fundamenten die al vijftig jaar oud zijn. De paardenstal en een bijgebouw aan de straatkant kregen ook een opknapbeurt.” “Zonder vergunning”, geeft Eric toe. “Maar ik kon niet anders. Als ik niet renoveerde, kreeg ik boetes voor verwaarlozing van de gebouwen. Als ik wel wil renoveren, kreeg ik geen bouwvergunning. Wie kan dit begrijpen? Een ambtenaar kwam alles opmeten, begeleid door twee agenten. Alsof ik de grootste misdadiger van de hele polderstreek was. Alles afbreken en in de oorspronkelijke toestand herstellen, luidde het arrest. Toen ik de hoeve kocht, heeft nooit iemand me verteld dat ik geen steen mocht verleggen. Enkel in stand houden.” “Ik ben niet van kwade wil. De opgeknapte paardenstal en het bijgebouw heb ik intussen gesloopt. Maar die stenen rond mijn veldschuur blijven staan. Die schuur staat daar al meer dan vijftig jaar. Als ik die muur sloop moet ik opnieuw boetes gaan betalen voor verwaarlozing van de gebouwen. En wie weet krijg ik een of andere dierenrechtenorganisatie op mijn kap omdat mijn beesten dan te weinig beschut staan”, zucht Eric. Sinds 9 maart betaalt hij elke dag een dwangsom van veertig euro. Lang mag de situatie niet aanhouden want ook een polderboer voelt de crisis.

    09-04-2009 om 12:12 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUGGE • ACV legt klacht neer tegen CdMZ
    ACV Metaal heeft klacht neerlegd bij de Inspectie op de sociale wetten en bij de Commissie van goede diensten binnen de uitzendsector tegen werkwijze bij CdMZ, een dochterbedrijf van Cobelfret. Het bedrijf dat enkele weken geleden arbeiders met 7 tot 9 jaar ervaring ontsloeg werft deze zelfde mensen nu als uitzendkracht aan. "Vandaag liet het bedrijf opnieuw een drietal uitzendkrachten aanrukken nadat op 31 maart pas de laatste 3 arbeid(st)ers uit dienst gingen in het kader van een collectief ontslag. Daarbij werden toen werden 14 van de 20 arbeiders en 3 van de 11 bedienden ontslagen. Dit gebeurde volledig tegen alle logica in en compleet onwettig," stelt Luc Logghe van het ACV. ACV-Metaal legde daarom een dringende klacht neer bij de Inspectie op de sociale wetten en bij de Commissie van goede diensten binnen de uitzendsector. "Wij hebben er niets tegen dat er opnieuw meer tewerkstelling komt, integendeel wij juichen dat toe, maar dan moet men eerst zoals in het sociaal plan overeengekomen de ex-werknemers de kans geven om opnieuw te starten met een contract van de firma. Gezien er geen toestemming is voor de uitzendarbeid eist ACV-Metaal daarenboven onmiddellijk een vast contract voor wie al gestart is via een klacht bij de commissie van goede diensten binnen de uitzendsector," zegt Logghe. CdMZ, een dochterbedrijf van Cobelfret, is actief als pré-delivery inspection centrum waar wagens klaar gemaakt worden voor de Europese en andere markten. CdMZ beschikt in Zeebrugge over 400.000 vierkante meter terreinen aan de Canadakaai.

    09-04-2009 om 11:17 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KNOKKE-HEIST • Het Zwin pakt uit met een luisterwandeling
    Vanaf woensdag 8 april kan je Het Zwin bezoeken aan de hand van een ‘luisterwandeling’. De ‘luisterwandeling’ is een audiogids die je kan downloaden op een MP3-speler. Ze leidt de bezoeker langs een parcours van 22 plaatsen en biedt hem/haar de mogelijkheid op eigen tempo de mooiste en meest interessante plaatsen van het Zwin te ontdekken. Een introductie zorgt voor duiding en gaat in op het onderwerp dat bij de halte hoort. Dit onderwerp kan van historische, natuurgerelateerde, maritieme, geografische of anekdotische aard zijn. De verschillende fragmenten laten ook telkens enkele natuurgeluiden horen. Zo krijgt de bezoeker tijdens de wandeling een leuk en boeiend beeld van de veelzijdigheid van het gebied. De ‘luisterwandeling’ richt zich in de eerste plaats tot de individuele bezoeker en biedt de gelegenheid om het natuurpark op een nieuwe manier te ontdekken. Een plan en een duidelijke nummering in het park helpen het publiek bij het volgen van het juiste parcours en het opzoeken van de juiste stopplaats. De luisterwandeling wordt in vier talen aangeboden. De opname is gratis te downloaden via de website of ter plaatse in het natuurpark en is op elke MP3-speler oplaadbaar. Dit project kwam tot stand met steun van de Vlaamse regering in het kader van het Kustactieplan 2005-2009. Het Zwin is tijdens de paasvakantie elke dag open van 9 uur tot 17u30.

    09-04-2009 om 11:11 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ZEEBRUGGE • Haven krijgt nieuwe zeesluis
    De meer dan honderd jaar oude Visartsluis in de haven van Zeebrugge wordt vervangen door een nieuwe zeesluis nabij de site van Carcoke. De Vlaamse regering besliste een Milieu Effecten Rapport op te starten voor haar strategisch haveninfrastructuurproject. In dit project is de bouw van een nieuwe zeesluis opgenomen. De Visartsluis is al in gebruik sinds 1907 en is hoognodig aan vervanging toe. De Vandammesluis, gelegen aan de oostzijde van de haven en momenteel de enige verbinding met de achterhaven, moet tevens ontlast worden. “De nieuwe zeesluis zal ingeplant worden ter hoogte van de voormalige site van Carcoke”, verduidelijkt havenvoorzitter Joachim Coens. “De terreinen in het noordwesten van de achterhaven, met name het Prins Filipdok en het Ferrydok, zullen heringericht worden waardoor nieuwe terreinen beschikbaar worden. Zodoende kunnen de groeiende trafieken van de voorhaven opgevangen worden.” “De beslissing tot een Milieu Effecten Rapport is een heel belangrijke stap vooruit in de verdere uitbouw van de Zeebrugse haven. Met deze sluis en de nieuwe terreinen kan Zeebrugge haar hoofdactiviteiten -de roll-on en roll-offtrafieken en de containertrafieken- verder optimaal ontwikkelen”, besluit Coens.

    09-04-2009 om 10:57 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BRUGGE • Brugge heeft de beste bed & breakfast van het land
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het Brugse gastenverblijf Côté Canal werd op de Internationale B&B Beurs in Brussel uitgeroepen tot het beste en meest originele gastenverblijf van het land. De gastvrijheid van uitbaatster Caroline Van Langeraert stak ver boven uit de andere genomineerde gastenverblijven in Durbuy, Brussel, Antwerpen en Eupen. De Brugse Caroline Van Langeraert (45) bouwde het oude pand langs de Hertsbergestraat om tot een unieke B & B met uitzicht op de Groene Rei tussen de Meebrug en Peerdenbrug. Vier jaar nadat ze haar eerste gasten verwelkomde, krijgt ze de prestigieuze titel van beste gastenverblijf uitgereikt. Al geeft de voormalige lerares toe dat een portie geluk en toeval haar een handje toestaken. “Dit oude huis dateert uit de 18de eeuw en werd meer dan een eeuw bewoond door mijn voorouders. Generatie na generatie bleef dit pand in de familie. Op het moment dat ik op zoek was naar een geschikte plek voor een gastenverblijf, werd ik onverwacht erfgename van dit prachtige huis”, vertelt Caroline. Met liefde en respect voor het authentieke karakter, restaureerde ze het pand. De verdieping werd omgetoverd tot twee suites. De Suite Clair de Lune ademt een sprookjesachtige kasteelsfeer uit, de Suite Clin d’Oeil toont nog de oude grandeur van het pand. “Voor de aankleding van de kamers moest ik niet ver zoeken”, zegt Caroline. “Toen ik het huis erfde vond ik op zolder een schat aan familieportretten, oude boeken spiegels, antieke kastjes, grootmoeders leesbril tot zelfs de partituren van tante die belcantozangeres was. Elke dag loop ik door het huis om alles te herschikken. Een van mijn gasten maakt er een wedstrijd van om bij elke logeerpartij te ontdekken wat ik heb veranderd aan het interieur.” Caroline is blij met de bekroning als beste B & B van het land maar zal weinig veranderen aan het enthousiasme waarmee ze iedereen verwelkomt. “Sinds de dag dat ik uit het onderwijs stapte, draag ik geen uurwerk meer. Ik leef op het ritme van de dag en probeer alleen klaar te staan voor mijn gasten. Als ze me morgen vragen om uit te breiden of een hotel te beginnen, dan bedank ik vriendelijk. Dit is waar ik altijd van gedroomd heb.” “We krijgen af en toe een Amerikaans echtpaar op bezoek dat vanuit New York het vliegtuig neemt om een weekend in Côté Canal te logeren. Maar ook uitgeweken Bruggelingen boeken dikwijls een kamer om nog eens de sfeer van hun geboortestad te komen opsnuiven. We hebben zelfs Bruggelingen die in eigen stad van de rust komen genieten.” Met de eerste zon is de binnentuin een van de meest geliefkoosde plekjes van de gasten. Blikvanger is de stokoude kweeperelaar die te zien is op foto’s van meer dan honderd jaar oud. Op de stam groeien mossen en varentjes die volgens deskundigen bijzonder zeldzaam zijn. “Zulke weetjes vertel ik graag aan mijn gasten. Soms zit ik tot diep in de nacht met hen te kletsen. Alles wat ik van mijn familie mocht erven, deel ik graag met anderen. De portretten van mijn grootouders, de partituren van mijn tante en het leesbrilletje van mijn grootmoeder. Als mijn gasten die verhalen meenemen naar hun thuisland, ben ik de gelukkigste vrouw ter wereld”, besluit Caroline.

    09-04-2009 om 10:55 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SIJSELE • Mensana erkend als Vlaams sportkeuringscentrum
    Vlaams minister Bert Anciaux heeft het centrum Mensana, gevestigd op de campus van AZ Alma in Sijsele, erkend als een van de zes keuringscentra voor medisch verantwoorde sportbeoefening. Mensana is het enige West-Vlaamse centrum dat een erkenning kreeg. “Ons centrum mag de testen van topsporters, topsportbeloftes en leerlingen van topsportscholen afnemen. Deze sportmedische keuringen worden door de overheid betaald”, legt coördinator Christophe Maes uit. “Zo’n erkenning mag je niet onderschatten. Het is de bevestiging dat we met het hele team iets moois gerealiseerd hebben. Dit is een absolute meerwaarde aan ons centrum en geeft vertrouwen aan de topsporters.”

    09-04-2009 om 10:44 geschreven door Dominiek David  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.RUDDERVOORDE • Met Pasen borrelt de fontein opnieuw
    De fontein op het gemeenteplein van Ruddervoorde kan binnenkort opnieuw borrelen. Na de inhuldiging tijdens Platse Kerremesse vorig jaar werd gauw duidelijk dat er iets fout ging met de fontein. Het kunstwerk verloor vele honderden liter water. Het gemeentebestuur heeft toen samen met enkele technici een onderzoek ingesteld naar mogelijk oplossingen voor het lekke kunstwerk. Het grondvlak rondom de fontein werd heraangelegd zodat het water, dat over de rand loopt, terug afgevoerd wordt naar het waterreservoir en zo gerecupereerd wordt. De aanpassingswerken werden uitgevoerd door de gemeentelijke diensten en zijn nu klaar. De fontein krijgt nog een onderhoudsbeurt en wordt misschien al tegen Pasen weer opgestart.

    09-04-2009 om 10:44 geschreven door Dominiek David  




    Contacteer ons

    Heeft u opmerkelijk nieuws te melden uit uw buurt, bedrijf of beweging? Bent u politiek actief en heeft u een standpunt te verkondigen? Bent u niet tevreden of juist heel opgetogen over de heraanleg van uw straat? Omdat iedereen mag weten wat u denkt en doet, is er deze blog. Stuur ons een mail.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Archief per week
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs