Inhoud blog
  • de olifantenuitstap
  • programma voor 5 mei
  • een schip omhoog en omlaag laten gaan...
  • het geluid door Melanie en Dille
  • onze uitstap op 5 mei
    Mijn favorieten
  • ENGELSE LIEDJES
  • MIND MAPPEN
  • Ema MARAH - ons olifantenplankindje
  • REKENWEB - vergeet niet je groep aan te duiden
  • UNESCO werelderfgoed - de lijst
  • de reis van de Beagle en DARWIN
  • Waarom OLIFANTEN?
  • ONZE WERELDREIS
  • AARDEWERK vorige schooljaren
  • SCHAKEN OP DE COMPUTER
    OLIFANTEN bovenbouw
    de avonturen van de olifanten
    05-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de olifantenuitstap
    de olifantenuitstap was prachtig... de foto's
    http://picasaweb.google.be/107668923460623762498/100505Olifantenuitstap#

    05-05-2010 om 20:45 geschreven door Ludovik


    29-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.programma voor 5 mei
    09u30 (max. 09u45) : aankomst met de groepsautocar bij de ticketbalie van de Cantine des Italiens, op het Historisch Centrumkanaal. Onthaal door het personeel

    10u00 : excursie heen en terug op het Historisch Centrumkanaal met vertrek aan de Cantine des Italiens : rondrit met een toeristentreintje langs het jaagpad, bezoek met uitleg aan een machinekamer en begeleide boottocht met het passeren van één of meerdere hydraulische scheepsliften

    12u15 :  terugkeer naar de Cantine des Italiens. Vertrek met de groepsautocar naar Strépy-Thieu

    12u30 : aankomst met de groepsautocar bij de kabellift van Strépy-Thieu. Picknick aan de cafeteria (verplichte consumptie van een drankje)

    13u30: filmprojectie over de bouw en het functioneren van de lift en panorama

    14u15: vertrek naar Ronquières

    14u45 : aankomst met de groepsautocar bij het Hellend Vlak van Ronquières. Bezoek aan het spektakelparcours “Een boot, een leven” en toegang tot het panorama op de top van de toren

    16h45 : einde van het programma

    29-04-2010 om 08:38 geschreven door Ludovik


    28-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een schip omhoog en omlaag laten gaan...

    We bereidden ons verder voor op onze uitstap...
    * een rivier is door de natuur gemaakt, het water loopt van hoog naar laag, de rivier zoekt zich een weg door het landschap en is meestal erg grillig (kronkelig) van vorm.
    * een kanaal werd door mensen gegraven, meestal graaft men een kanaal om met een schip een kortere route te maken. De mensen graven een kanaal meestal rechtdoor, je kan een kanaal herkennen aan de rechte lijn die hij volgt.

    Op de zee varen schepen, dat zijn zeeschepen.
    Op rivieren varen ook schepen, dat zijn binnenschepen, schepen van de binnenvaart. Wie met zo een schip vaart is een binnenschipper.

    Een kanaal dat gegraven wordt, moet soms over een berg heen, dan moet het schip omhoog kunnen gebracht worden en terug omlaag.

    Als je naar de eerste verdieping van een gebouw moet, gebruik je hiervoor ofwel een trap, een lift of een roltrap.
    Ook schepen hebben een soort trap (een sluis), of een soort lift (een scheepslift) of een soort roltrap (een hellend vlak).

    Hoe werkt een sluis? Je ziet het op dit filmpje... http://www.youtube.com/watch?v=gHL9HCKloAs&feature=related
    Er bestaan ook sluizen voor zeeschepen... zoals op het Panama-kanaal: http://www.youtube.com/watch?v=5_USwBfSaKs&feature=related

    Op het centrumkanaal waren 4 oude scheepsliften die de schepen in een keer bijna twintig meter hoger of lager brachten.
    Deze scheepsliften zijn zo uniek dat ze op de werelderfgoedlijst tercht zijn gekomen.
    http://www.canal-du-centre.be/Album/Fr/diapo201.html
    Deze oude liften werken als een weegschaal. De twee bakken hangen aan elkaar als de twee zijden van een weegschaal.
    Als je in de bak die boven staat meer water gaat gieten, wordt deze bak zwaarder en gaat hij naar beneden.
    De bak die beneden staat komt omhoog.

    Later bouwde men een hele grote lift, die is zo hoog als twee keer de kerk van Woesten en dan nog 10 meter er bovenop.
    http://www.youtube.com/watch?v=v9anBqFsIRw

    een heel spectaculaire scheepslift is die van Falkirk in Schotland.

    http://www.youtube.com/watch?v=9bTeKS6QJNE&feature=related


    Een roltrap voor schepen... Het hellend vlak van Ronquières... Een schip vaart een bak in, de bak wordt op wieltjes langs een schuine helling vervoerd en een heel eind verder en hoger vaart hij het hellend vlak terug uit.

    http://www.youtube.com/watch?v=3YjopaePDGI



     

    28-04-2010 om 20:24 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.het geluid door Melanie en Dille

    Vandaag waren Melanie en Dille aan de beurt om hun werkje over het geluid voor te stellen.
    Ze lieten ons eerst kennis maken met de verschillende stemmen (sopraan alt tenor en bas).
    Hoe je voor je stem moet zorgen.
    Daarna lieten ze ons zien dat het geluid ook zichtbaar kan gemaakt worden.
    - een slag op een kom liet de suiker op een zilverpapier opspringen
    - het geluid doorgeven van het ene blik naar het andere via een touwtje was de tweede proef.
    - het derde proefje toonde dat je het geluid ook kan doorgeven dwars door een ballon, als iemand aan de ene kant praat, voel je de trilling aan de andere kant...
    - we bekeken een filmpje van Willem Wever... een programma op de Nederlandse televisie over wetenschappen.
    http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/kan-je-geluid-ook-zien-voelen

    28-04-2010 om 20:09 geschreven door Ludovik


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze uitstap op 5 mei
    We weten het nu allemaal waar onze uitstap naartoe gaat...
    - tip 1 = kan + tine + d + es italiens... cantine des italiens. Dit is de plaats waar onze ontdekking van het centrumkanaal begint.
    - tip 2 = kan + al + du + centre... het kanaal waarlangs dit Belgisch erfgoed gelegen is...
    - tip 3 = was in het Frans om u te zeggen dat we naar een franstalige streek op zoek waren
    - tip 4 = hier was vooral belangrijk dat het ging over 'in de lift' en zorg dat je de boot niet mist, twee verwijzingen naar de scheepsliften.

    28-04-2010 om 20:04 geschreven door Ludovik


    27-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog meer tip
    We trekken op uitstap naar een mooie en misschien niet zo bekende streek.
    Deze streek zit duidelijk in de lift.
    De uitstap van vijf mei mag je dus zeker niet missen...
    Zorg dat je de bestemming vindt en op 5 mei de boot niet mist!

    Ward en Stephanie mogen ondertussen ook mee... zij vonden ook waar we naartoe gaan.

    27-04-2010 om 00:51 geschreven door Ludovik


    26-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog een tip...
    Nous faisons un voyage scolaire avec les elephants le cinq mai 2010.

    26-04-2010 om 17:56 geschreven door Ludovik


    25-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tweede tip voor 5 mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dankzij de eerste tip kunnen we alvast zeggen dat Stien als eerste (en voorlopig als enige) onze bestemming te weten gekomen is...
    Hier de tweede tip... Benieuwd wie tip 1 en tip 2 aan elkaar kan plakken en zo onze bestemming voor 5 mei kan vinden...

    25-04-2010 om 16:06 geschreven door Ludovik


    21-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.tip 1 voor 5 mei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    21-04-2010 om 08:33 geschreven door Ludovik


    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijf je naam in het japans....
    http://www.onzeark.be/olifant/japankwis.pps

    09-03-2010 om 22:35 geschreven door Ludovik



    Foto

    DE STAND VAN ZAKEN VAN DE CAP'TEN PROJECTEN.

    De keuze is gemaakt.

    Jens Arno en Milan: Waarom verdrink je?
    Lucas en Thomas: Wie of wat is de maffia?
    Charlotte en Stephanie: Waarom lusten kinderen choco en mannen bier?
    Dille en Melanie: Waarom hebben verschillende mensen verschillende stemmen?
    Alouette en Lara: Waarom hebben verschillende mensen verschillende huidskleur?
    Yentl en Frederik: Kan ik mijn huis bouwen op de maan?
    Mijn favorieten
  • CAP TEN


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs