norexplore
  • Salta
  • Purmamarca – Salta

23-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cafayate

Onze uitstap vandaag gaat naar de 'quebrada de las flechas' in de Calchaquies vallei. We starten door de wijnvelden. Heel vaak is er een zonk in de weg om het water dat van de bergen komt door te laten maar voorlopig staat alles kurkdroog. De boeren pompen hun water op uit de grond. Sommige wijngaarden zijn omzoomd door cactussen. Ik had de twee nooit samen verwacht. Verder in de vallei wordt het droger en krijgen we weer imposante rotsmuren te zien. Het asfalt is ondertussen wel verandert in een zandweg maar hij blijft breed en rijdt vlot. We komen langs enkele kleine dorpen met vernieuwde scholen. Een vetpot kan het hier wel niet zijn.

De rotspartijen zijn weer knap maar zandkleurig. Op de terugweg koop ik nog druiven tegenover het kleine kerkje. Ze maken er binnen een rommeltje van. Onderweg zie je naast de meeste huizen een oven van klei. We eten in San Carlos, een wijndorp met een grote beschaduwde plaza. Het zit er goed vol. In de namiddag houden we siësta zoals de rest van de bevolking. Daarna maak ik nog een wandeling in het stadje. Er zijn hier heel veel bodega's die je kan bezoeken en dat schijnt ook de activiteit van heel wat toeristen te zijn. Met die combinatie schijnen ze hier goed te boeren in Cafayate.

23-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

22-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.groen en rood

Gisterenavond hebben we ons aan onze eerste 'asado' gewaagd. Je krijgt dan een hete schotel met gegrild vlees voorgeschoteld. De ribben en zwezeriken waren herkenbaar. Dan was er nog worst en bloedworst en de rest konden we geen naam op kleven. Het meeste was lekker maar het wordt zeker niet onze dagelijkse kost.

Bij het buiten rijden van Salta hebben we nog vaker voor rode lichten gestaan dan wanneer je langs Schoten, door Merksem naar Antwerpen rijdt. Daarna was het aangenaam rijden door een groene brede vallei. Tot we de bergen inreden en het landschap weer droger werd. De 'quebrada de las conchas' is weer spectaculair. De tinten zijn vooral baksteenrood een groen. Een aantal stops hebben we gemist, we hadden niet onmiddellijk door dat de groene bordjes wezen op de namen van speciale rotsformaties. In Chili werden alle toeristische bezienswaardigheden in het bruin aangekondigd. Het is hier wel een sauna zodat je ook niet geneigd bent om ver te wandelen. In het 'auditorium' doen een soort papegaaien de muzikanten concurrentie aan. De muzikanten winnen. We eten onderweg empanadas die net loeiheet uit de buitenoven komen.

Cafayate is vooral bekend voor zijn wijnbouw. Het is één van de weinige plaatsen in Argentinië waar er witte wijn gemaakt wordt. Het stadje heeft vele terrassen rondom het plein. Je zou je in het zuiden van Frankrijk kunnen wanen. We eten heel lekker en bestellen een glas wijn te veel (ze zijn groot, en de witte is inderdaad lekker). Voor ons valt de devaluatie van de peso natuurlijk mee. De Argentijnen hebben de waarde van hun centen met de helft zien dalen. Een jong koppel in het hotel is blij dat ze twee jaar geleden een reis in Europa hebben gemaakt. Wij hebben nu 10€ betaald voor een zeer mooie schotel in het beste restaurant van het stadje. Op het plein wordt er nog gedanst en muziek gemaakt.

22-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

21-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rustdag
    Deze morgen een paar rekeningen betaald en mijn blog bijgewerkt. Het was best lawaaierig en druk op de overdekte markt waar we lunchten met soep en caneloni. Na 13 uur houden ze hier siësta tot 5 uur.  Het is vandaag een stuk warmer, ik heb dus ook maar even gewacht om de 'cerro' te beklimmen. De vraag aan de politie of het veilig was, had ik niet hoeven te stellen. De trappen naar boven werden druk belopen en bewandeld. Ik heb een goede tijd neergezet en maar 25 minuten geklommen in plaats van de vooropgestelde 45 minuten. Er zit dus toch nog wat sap in mijn spieren! Toch zal ik meer moeten sporten want ik was een beetje slap bij het terug wandelen. Boven waren er watervallen aangelegd en enkele terrassen. De eitjes om de berg op te komen zijn niet meer van de jongste. De omgeving van Salta is in alle geval heel groen. Verder is onze was weer gebeurd en Frans is op zoek naar startkabels voor de auto.

21-01-2019, 23:36 Geschreven door noravenken

20-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Salta

Een nieuw land wil ook weer zeggen : zorgen voor een nieuwe telefoon chip, geld afhalen...

Gelukkig is alles hier goedkoop want het geld zelf is duur. Je betaalt hier soms 10% en je kan per keer maar een 100€ afhalen. Je hebt ook redelijk wat kans dat de machines leeg zijn. We zitten drie nachten in een oud maar aangenaam hotel in het centrum. We nemen hier een paar dagen rust na al die uren kilometers vreten. De kathedraal op het plein is binnen wel spectaculair. Het altaarstuk is uit Spanje over gekomen. De foto met toren is een andere kerk.  De rode foto heb ik genomen in het museum voor hedendaagse kunst. Het geeft wel goed de triestige sfeer weer van de vele indigena's die hier proberen hun waar te verkopen. Je zou van ze allen iets willen kopen maar ze bieden allemaal hetzelfde aan.

Voor de lunch treffen we wel een uitstekend restaurant. Het is groot en zit stampvol. Iedereen krijgt als hapje aubergines met grote witte bonen, het is heerlijk. Goed gevuld wandelen we verder langs stalletjes met handwerk. Het museum 'de la historia del norte' leert ons meer over de streek. De stad is echt ontworpen door de Spanjaarden, de straten zijn kaarsrecht. Het 'casa de la cultura de america' zit in een soort art deco gebouw met mooi houtwerk. Op de valreep bezoek ik nog het museum met inca mummies. Die zijn hier ook hoog op een vulkaan gevonden maar veel beter bewaard. De stofjes van de kleine popjes bij het graf zijn zo helder van kleur dat je zou twijfelen aan hun echtheid. We besluiten enkel een dessertje te eten als avondmaal maar daarvoor hadden we in Peru moeten zijn waar iedereen 's avonds nog koffie drinkt en gebak eet. Nu krijgen we vooral gekonfijt fruit. Aan suikers geen tekort.

20-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

19-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Purmamarca – Salta

We beginnen met een wandeling langs de gekleurde rotsen. Het is weer genieten. We wandelen tot bij de kampeerwagen die een geweldige plek heeft gevonden. Het blijkt een Waalse familie te zijn die met hun twee kinderen door Zuid Amerika trekken. Veel ruimte zullen ze niet hebben met hun vieren. In Salta zijn ze dan ook eens op hotel geweest. We krijgen nog enkele tips voor onze verdere tocht. Niet alle wegen zijn goed berijdbaar in Argentinië.

Benzinestations blijken hier schaars te zijn. Er staat dan ook een file wanneer we in Juyuy wille tanken. We tanken zelf bij met een 'Napolitano', dat is zware kost met frietjes en gepaneerd vlees met kaas. De Argentijnen eten bijna allemaal een gemengde gril. Van 'minderen met vlees' hebben ze hier nog niet gehoord. Van daaruit volgen we de kleine weg. Nu zitten we echt in het groen, we worden zelf bijna groen van de vele kronkels. Er rijden hier nog wel wat vakantiegangers die de bossen opzoeken.

Salta is een aangename stad met een prima klimaat. We laten 's avonds wel onze halve pizza staan, de korst is als karton.

19-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

18-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Was Dali hier?

De Pasa de Jama is hoog en een lange rit maar hier verveel je je niet. Iedere 'salina' of 'laguna' die je voorbij komt is anders. Er zitten altijd wel dieren die je kan observeren en de tinten in het landschap zijn schitterend. Bovendien hebben de goden hier wat rotsen in het rond gestrooid die Dali misschien in zijn dromen heeft gezien. Gelukkig zijn we al gewend aan de grote hoogte want de rit is adembenemend mooi. Dan is er de grenspost (in the middle of...). Er kwam net voor ons een bus aan maar gelukkig mogen we voor. De vier loketten gaan erg snel. We eten onze lunch in de auto want we waren vergeten dat de avocado's en de tomaat de grens niet over mogen. De controle van de auto is miniem. In minder dan een uur zijn we de grens over, een record. In Argentinië gaat het moois voort. Op grote hoogte blijft het landschap gelijkaardig, wel krijgen we voor het eerst in lang regen te zien. We stoppen even in Susques, het eerste dorp over de grens. Daar is een voetbaltornooi aan de gang op rode velden. De rivier is een rode slang door het groen, waanzinnig!

Dan belanden we in een grote vlakte met de 'salina grande', wit en spiegelend, en een toeristische attractie. De chalet erbij is opgetrokken uit zoutblokken (nogal gebarsten).

Als we daarna haarspeldbocht na haarspeldbocht krijgen belanden we in de mist. Gelukkig schilderen ze hier duidelijke lijnen op het wegdek en staat er voor iedere bocht een teken. Onder de wolken duiken we weer in een surrealistische vallei met dikke reuze cactussen, vreemde structuren en tinten. Purmamarca waar we logeren doet er nog een schepje bovenop. Op restaurant drinken we de eerste lekkere wijn in maanden (Frans eet lama in wijnsaus). Argentinië is geweldig!

18-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

17-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grillige valleien

De 'valle de la luna' is één van de bekendste attracties in San Pedro en ligt dicht bij het hotel. Ze is het mooist bij zonsondergang maar is dan ook heel vol. 's Morgens is ze toch ook heel mooi en het is ook minder warm. Ik geniet van de wandeling over de rotskam waar ik bijna alleen ben en kan op het uiteinde zelfs rondom filmen zonder iemand in beeld. (Frans voelt zich minder goed en maakt een kleinere wandeling.) Van daaruit rijden we meteen terug richting Calama om verder een afslag te nemen naar Rio Grande. Het is mooi rijden. Bij de Petrogliefen vragen we of er eten te krijgen is in de vallei. We moeten het doen met wat we in de auto hebben (noten, crackers, een soort vruchtenpasta, banaantjes). We rijden nog even bergop na de haarspeldbocht over het riviertje en krijgen bij de ingang van Rio Grande een geweldig uitzicht op de smalle vallei. In het valleitje naar 'valle arcoïris' moeten we een paar keer het water door. De attractie is niet verstopt. De rotsen hebben hier inderdaad de kleuren van de regenboog. Vooral het groen is heel speciaal, zeker in contrast met de rode aarde. Er zit zelfs een beetje blauw in de berg. Op de foto's komen de kleuren niet echt tot hun recht. We genieten enorm van de prachtige wandeling. Gelukkig heeft Frans het idee om toch nog verder de vallei in te rijden. Daar vinden we rotsen als orgelpijpen en zien we een koppel Andes condors die een show voor ons opvoeren. Nu pas komen er andere auto's aanrijden. Op de terugweg stoppen we nog even om de rotstekeningen te zien. Terug in San Pedro wil ik deze keer de zonsondergang niet missen. We rijden een beetje omhoog, staan niet op een ideale plaats maar zien toch hoe de woestijnkleuren verhevigen met de zakkende zon zodat we ook eindigen met het thema 'kleur'.

17-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

16-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.langs de Atacama zoutvlakte en lagunes
    De foto's spreken voor zichzelf : een prachtige dag. Je bent hier wel niet alleen bij de attracties. Alleen het zwembadje hadden de anderen niet ontdekt, joepie!

16-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

15-01-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.luchtspiegelingen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een extra fotootje van gisteren. Dit hadden we dikwijls voor in de woestijn. Soms ook lastig dat de weg steeds spiegelde en niet goed de afstand van tegenliggers kon inschatten.

15-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken
    Reageren (0)

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zuid, Oost en omhoog

De kustroute bleek een goede keuze om verder zuidelijk te rijden. Zo hebben we rechts zicht op heldere en schuimende golven en grillige rotsen in het water. We komen één, nog nieuwe, haven tegen, Patillos, waar er vooral zout wordt vervoerd. Verder zijn er vissersdorpen die het zonder elektriciteit en benzinestations moeten stellen. Onderweg zijn we geen groene spriet tegen gekomen. Frans moest natuurlijk nog eens het water in, gelukkig zijn de golven niet overal hoog. Lang heeft het niet geduurd, de stroming komt hier duidelijk van de zuidpool. Misschien dat de zeesterren daarom zo gezellig op een kluitje zitten. Vanaf de grotere haven Tocopilla laten we de oceaan recht achter ons. Het gaat goed omhoog langs bruine bergen. Op de hoogvlakte hebben we de weg zo goed als voor ons alleen. We hebben gezelschap van 5 rijen hoogspanningsmasten. Als we de Panamericano kruisen lopen er nog in de andere richting. De baan is loodrecht. Later horen we van een Duitse die in de woestijn woont dat er hier een enorm veld zonnepanelen in de woestijn staat. We vroegen ons al af waar de elektriciteit gemaakt werd. Voor Calama ligt de grootste open kopermijn ter wereld. Het is een vreemd landschap. Calama heeft benzinestations en is dus een niet te missen stop. De mijnbouw brengt geld op, dat zie je hier. In heel de streek wordt er gegraven. We klimmen nog een eindje om dan, na 5 uur route, beneden zicht te krijgen op de Atacama woestijn en San Pedro de Atacama. We krijgen al een proevertje met de speciale formaties langs de kant van de weg. Ons duurste hotel sinds we vertrokken ligt op het einde van een zandweg. Het is wel mooi, alles is uit klei gebouwd (of tenminste bezet met klei). We zitten boven de 2000 meter maar de temperatuur is hoog. Het kleine zwembad doet deugd.

We eten in het stadje dat ook grotendeels uit klei is gebouwd. Het is charmant maar we zijn gewoonweg met te veel toeristen.

15-01-2019, 00:00 Geschreven door noravenken

• 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014

Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!