Inhoud blog
  • The End
  • Ieper
  • subsidie STOP!!
  • eindejaarslijstje 2009
  • themadag rond cultuurparticipatie Generatie Z
    Zoeken in blog

    Foto
    t'portfolio
    een cultuur-portfolio
    07-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The End

    Met dit bericht is deze blog cultuurportfolio af. De voorbije maanden heb ik geprobeerd om via deze weg een visie te geven op het beleid, de actuele thematieken en de activiteiten inzake cultuur. Nu, na ongeveer 4 maand kan ik zeggen dat mijn visie op cultuur en de wereld van cultuur wel aangescherpt is, en denk ik ook te mogen zeggen dat mijn visie op culturele aangelegenheden alweer wat versterkt is. Het was een leuke taak om te doen.

    Voor de vaste lezers van de blog, jullie zijn vast wel met twee, kan ik zeggen dat de blog blijft bestaan, maar dat hij misschien van naam zal veranderen en dat hij als een persoonlijke blog van mijzelf zal worden gebruikt. Normaal gezien zal ik hier, indien ik tijd heb enzovoort, vanaf nu beginnen concertverslagen neer te pennen en cd’s te bespreken, puur voor het amusement en om de schrijfkunsten wat aan te scherpen. Geniet er nog van.

    Groetjes Sander


    07-01-2010 om 20:31 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ieper

    Bezoek aan de musea van Ieper

    Wat viel mij op? Wat vond ik positief en wat vond ik negatief? Welke methodiek van werken vind ik het beste? En ga zo maar door. De verschillende musea die wij hebben bezocht in het Ieperse, hadden allemaal hun positieve en negatieve kanten, zowel voor mij persoonlijk als voor de modale museumbezoeker, maar natuurlijk waren er ook de mindere kanten.

    Neem nu het In Flanders Fields museum, een zeer leerrijk en leuk museum voor wie interesse heeft in de oorlogsgeschiedenis van Ieper en omstreken. Bij een bezoek aan het museum wordt men niet begeleid, maar krijgt men enkel een personage die de leidraad zou moeten vormen doorheen het verhaal. Ondertussen staat ook het algemene oorlogsverleden uitgestald. Toch denk ik dat voor een museum als het In Flanders Fields wel nood is aan een betere vorm van rondleiding. Immers, is het toch de bedoeling dat de jongeren deze belangrijke mijlpaal in onze geschiedenis blijven herinneren en er toch iets over te weten komen door het museumbezoek. Voor de rest is het een pracht van een museum, dat ondanks de ouderdom, toch nog redelijk aan de verwachtingen voldoet. Enkel moet je zelf genoeg geïnteresseerd zijn om er iets van mee te nemen.

    Bij het Merghelynck museum was het andere koek. Op dit prachtige museum heb ik weinig negatief aan te merken. Het verhaal dat de rode leidraad vormt doorheen het bezoek zorgt ervoor dat iedereen er zijn aandacht bijhoudt. Ook door het feit dat je echt in een huis zit, zoals ze vroeger effectief waren, leer je veel meer bij dan je het zou zien op foto’s ofzo. De weelderigheid van het huis doet je toch wel eens opkijken. Wel jammer dat het nog niet de verscheidenheid tussen het leven van het personeel en de heer en dame kan tonen, vermits het werknemers-gedeelte nog niet afgewerkt is door een tekort aan subsidies.

    Wat het stedelijk museum betreft heb ik zo onmiddellijk dat “been there, done that” – gevoel. De opdracht die ze proberen de kinderen te laten uitvoeren mist zijn werking compleet (zonder professionele begeleiding). De kinderen lopen gewoon van het ene schilderij naar het andere, zonder dan maar ook iets bij te leren. Sowieso heb ik ook niet het gevoel dat er wel degelijk serieuze pogingen worden gedaan om kinderen te betrekken in het stedelijk museum. De pogingen zijn er, maar het zijn volgens mij niet meer dan stuiptrekkingen van een dode kip. En waarschijnlijk is het veel gemakkelijker om commentaar te leveren dan het zelf uit te voeren, daar ben ik mij bewust van, maar toch zijn er nog heel wat andere mogelijkheden om het museum aantrekkelijker te maken dan het nu is.


    05-01-2010 om 12:13 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.subsidie STOP!!

    Subsidie stop voor toegankelijke festivals

    Link : http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=QV2K9NRH

    Een artikel uit de Standaard van 30 december over het stoppen van de geldstroom naar festivals die hun festival toegankelijker maken voor mensen met beperkingen. De Nationale Loterij heeft beslist om zijn subsidies die het normaal uitkeert aan festivals die inspanningen doen voor personen met een handicap, stil te leggen. Ze vinden het genoeg geweest na 2 jaar.

    Persoonlijk hoop ik dat ze nog terugkeren op deze beslissing, want ik vrees dat de toegankelijkheid van de festivals, voor deze bepaalde doelgroep, zal dalen. Ok, grote festivals zullen waarschijnlijk nog in staat zijn om toch enkele inspanningen te leveren, maar vooral de cult-evenementen en de kleine festivals zullen minder inspanningen kunnen leveren.

    Deze terugtrekking van sponsoring is eigenlijk net het tegenovergestelde van wat het participatiedecreet wou dat er gebeurde. De kansen voor mensen met motorische beperkingen, om deel te nemen aan bepaalde evenementen zullen dalen, waardoor ze zo dan ook weer buiten de boot gaan vallen. Ook mensen met een beperking moeten de kans krijgen om te kunnen genieten van de jongerenculturen en dus zeker ook van de festival-cultuur.

    Hopelijk komt de Nationale loterij nog terug op deze beslissing of vermindert ze haar besparingsmaatregel, zodat de kleine evenementen toch nog wat geld krijgen om ergens wat inspanningen te doen. Of waarom zou de overheid geen kleine inspanning moeten leveren om dit probleem op te lossen, al denk ik dat die weg waarschijnlijk niet zal worden gekozen.


    30-12-2009 om 20:04 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.eindejaarslijstje 2009
    Cd's: De beste voor mijzelf:

    Mono –Hymn to the immortal wind
    Arbouretum – Song of the pearl
    The XX – xx
    Ansatz der maschine – Painting bad weather on her body
    Do make say think – the other truths
    Isbells -Isbells
    De Staat – Wait for evolution
    Health – Get color
    Phoenix –Wolfgang Amadeus Phoenix

    Vernoemenswaardig:

    Shearwater – Palo Santo
    Tomàn – Where wolves wear wolves wear
    Jónsi & Alex - Riceboy sleeps

    Concerten van 2009:

    The notwist – Cactus festival 09
    Do make say think –De kreun
    Aphex twin + Hecker –Dour
    Mono –Cactus festival 09
    Pixies – vorst nationaal
    The bony king of nowhere – Hypnoiz
    J Tillman – Leffinge leuren
    Lamb – Cactus festival 09
    And you will know us by the trail of dead –Dour
    Alborosie – Dour

    Die ook zeker geslaagd waren:

    Health – De kreun
    Ansatz der maschine -Hypnoiz
    Buju Banton –Vooruit Gent
    Arbouretum –Dour
    20 years of vk closing party: Joker, Neil landstrumm
    Mercury rev – Dour
    Babylon circus - Cactus
    Caravan Palace – Dour
    Absynthe minded - stadsfestival Ieper
    The subs - Grensrock

    23-12-2009 om 20:23 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.themadag rond cultuurparticipatie Generatie Z

    Beleidssugesties aan mevrouw Schauvliege

    Op 12 november 2009 was er een themadag rond cultuurmarketing en publiekswerking voor “Generation Z”: de eerste generatie van de 21ste eeuw. Men zocht allemaal samen naar een zinvolle, hedendaagse benadering van deze generatie milleniumkinderen. Daar werd ook een brief opgesteld aan de minister met beleidsugesties voor de volgende jaren. De belangrijkste conclusies daaruit zijn volgens mij:

    • Kinderen moeten een belangrijke partner zijn in de vorming van het beleid.
    • Samenwerking is een belangrijke noodzaak voor het beleid van de volgende jaren. Er moet een samenwerking zijn met het onderwijs, gericht op cultuuruitstappen voor de jongeren.
    • Er is ook samenwerking nodig met de jeugdsector, vooral nu jeugd- en jongerencultuur een prioriteit is in het beleid.

    Ik volg volledig wat de kenners die dag hebben naar beslist, over de maatregelen voor het volgende beleid inzake cultuur en cultuurparticipatie van jongeren. Men moet zich nog altijd blijven focussen op die groepen die tot nu toe redelijk onbereikbaar waren, en men moet de algemene cultuurparticipatie verhogen. Cultuur is immers iets dat open staat voor iedereen, en dat moet kunnen gedragen worden door iedereen.


    23-12-2009 om 12:09 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe portaalsite inzake muzikaal erfgoed

    Uittreksel nieuwsbrief muziekcentrum

    Onderwerp: Nieuwe portaalsite rond muzikaal erfgoed in Vlaanderen

    Halverwege december lanceerde Resonant, het centrum voor Vlaams muzikaal erfgoed, een gloednieuwe portaalsite rond het muzikaal erfgoed in Vlaanderen.

    Op de site is er heel wat informatie te vinden over het muzikaal erfgoed in Vlaanderen, dat wordt gedefinieerd als: “alle muziek die we als gemeenschap willen doorgeven aan de volgende generaties”. De site bevat alles van bladmuziek tot verschillende soorten instrumenten. Op de site staan er ook linken naar allemaal organisaties die het muzikaal erfgoed helpen bewaren.

    Ik vind een site als deze een zeer interessant gegeven, vooral dan in het kader van het ontsluiten van het erfgoed. Op deze manier wordt ons muzikaal erfgoed veel toegankelijker voor de gewone mens, student of docent. Eigenlijk zou zo’n portaalsite zeer handig zijn voor alle kunstvormen. Niet alleen moeten al die kunstvormen meer toegankelijker worden gemaakt voor het publiek, het moet hen eerst en vooral ook kennis laten maken met de kunstvormen. Veel te veel van onze cultuur zit ergens verdoken in archieven, en ook al komen die vormen ergens wel naar voor verwerkt in andere kunstvormen, toch staan ze nog veel te weinig in het daglicht.

    http://www.muzikaalerfgoed.be/


    23-12-2009 om 11:51 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kwaliteitslabel

    Schauvliege geeft vijf musea kwaliteitslabel

    “Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege (CD&V) heeft vijf Vlaamse musea een kwaliteitslabel toegekend. Het kwaliteitslabel onderstreept voor die bepaalde musea nu hun professionele werken. Uiteraard met de 4 basisfuncties nauw aan het hart. Lees het artikel voor meer info over het kwaliteitslabel.”

    Dit is een positieve manier om nog eens de musea in het spotlicht te zetten. Een artikel als dit trekt waarschijnlijk bij veel mensen de aandacht. Het is een titel die niet zoveel voorkomt, en die dus opvalt. Op die manier zit er, naast erkenning door de overheid, waarschijnlijk ook meer in wat bezoekersaantallen betreft.

    Zo een kwaliteitslabel zou voor mijn part mogen doorgetrokken naar alle Kunst en cultuur sectoren. Zo breng je ze niet alleen in de media, maar zo onderschrijf je ook de inzet die, vooral door vrijwilligers, geleverd is om de sector draaiende te houden. En ergens missen we dit net iets te veel in onze cultuurwereld. Dat o zo verdiende schouderklopje, iemand die zegt doe zo voort, het werkt. Immers ziet men wel resultaten op een activiteit zelf, de vraag of het iets verandert bij een bezoeker blijft een onbeantwoorde vraag.

    http://www.demorgen.be/dm/nl/1006/Kunst-Literatuur/article/detail/1032389/2009/11/22/Schauvliege-geeft-vijf-musea-kwaliteitslabel.dhtml


    03-12-2009 om 19:37 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.analyse van het lokaal Cultuur beleidsplan (Ieper)

    Analyse cultuurbeleidsplan Stad Ieper 2008-2013

    Erfgoed

    Het spreekt voor zich dat in een stad als Ieper erfgoed redelijk aan bod komt. De woelige geschiedenis van de stad geeft immers genoeg stof inzake erfgoed. Een beknopt overzicht van het erfgoedbeleidsplan:

    Ieper heeft 5 eigen musea:

    • Het in Flanders Fields museum
    • Het Stedelijk museum
    • Het hotel-museum Arthur Merghelynck
    • Het museum Godshuis Belle
    • Het onderwijsmuseum
    Het documentatie centrum voor de Ieperse Musea verzamelt vooral informatie rond de Wereldoorlog.
    De dienst musea werkt momenteel aan een beleidsplan rond die Ieperse musea.

    v Stadsarchief:

    • Veel archieven gingen verloren in WOI.
    • Sinds vorige beleid is archivaris aangeworven.
    • Er wordt een groei in bezoeken waargenomen.

    v Erfgoedcel:

    • Heeft als opdracht het erfgoedprofiel te verbreden en de bewustwording en participatie aan erfgoed van de Ieperling te verbeteren.
    • De cel werkt aan een erfgoedbeleid voor de stad Ieper
    • Oprichting ervan stond in het vorige cultuurbeleidsplan, en si een van de grootste successen.

    v Monumentenzorg, landschapszorg en archeologie:

    • 40 monumenten, 2 dorpszichten en 3 landschapszichten
    • Beheer van stadspatrimonium : werkgroep Vestingen, staf-coördinator verantwoordelijk, groendienst voert de werken uit.
    • Dienst Ruimtelijke ordening en leefmilieu, Dienst milieu-educatie en de groendienst zijn verantwoordelijk voor de landschapszorg.
    • Archeologie: 2006 werd een intergemeentelijke archeologische dienst opgericht. (door CO7) .Dit is een integemeentelijk cultuureel samenwerkingsverband.

    § Taken: beleidsvoorbereiding en –opvolging, tereinwerk en sensibilisatie en stimulansen aanreiken.

    v Particuliere erfgoedactoren:

    •  Er zijn nog een zestal actoren op particuliere basis: vb: de Commonwealth war graves Commission, The Last Post Association

    Kunsten en de sociaal-culturele sectoren:

    Publieke actoren:

    Cultuurcentrum Ieper (CCI):

    • In vorige beleid : aanleg naar nieuwbouw cultuurcentrum aan het station van Ieper. De laatste jaren was het behelpen met wat verouderd materiaal.
    • Een derde cultuurfunctionaris werd aangenomen, een administratief personeelslid dekt amper het tekort. Om personeel beter en zelfstandiger te laten functioneren werd veel gespendeerd aan vorming.
    • Finnancieel was er ademruimte er kon meer worden geinvesteerd in imagovorming en promotie. Ook werden nieuwe projecten opgezet ( De gevleugelde stad Ieper) en konden oudere beter uitgebouwd worden (Stadsfestival).

    Cultuurparticipatie:

    • Het Ieperse CC probeert zoveel mogelijk de participatie te bevorderen. Meer promotie en bekendmaking, speciale acties voor jongeren, heel wat gratis evenementen, ...
    • Wel klachten van beperkt rekruteringsgebied :  taalgrens en omringd door grotere cultuurcentra.

    Cultuurspreiding:

    • Aanbod zaal kende stijging, maar zit nog altijd binnen het theaterseizoen.
    • In de zomer meer gebruik gemaakt van de mooie sites in de stad.
    • Heel wat activiteiten in samenwerking met andere organisaties, scholen... CCI zorgt dan voor ondersteuning in de zaal.

    Gemeenschapsvorming:

    • Campagne: “wij hebben plaats voor u”
    • Het CCI gaat er elk jaar op vooruit, zowel in activiteiten als in bezoekersaantallen.

    De stedelijke openbare bibliotheek:

    Hoofdbibliotheek (picanol site) + 3 uitleenposten in randgemeenten + stripotheek Ieper

    Cultuurparticipatie:

    • Veel promotie gemaakt bij jongeren en scholen om participatie te vergroten.
    • Stripotheek werd een feit.
    • Collectie is immens gegroeid tijdens laatste beleidsperiode (vooral AVM)

    Informatievoorziening:

    • Spreidingpogingen gestaakt wegens gebrek aan vestingen. Wel meer en meer mobiele uitleenposten met scholen en organisaties. (IBL)
    •  Digitale bibliotheek beperkt tot online catalogus.

    Educatie:

    Samenwerking met scholen (lager en secundair) is sterker en meer gestructureerd geworden.

    stevige bijdrage aan het begrip ‘levenslang leren:

    • promotie- en wervingspunt voor alle aanbieders van educatie.

    Ontmoeting en ontspanning:

    blikvangers, aandachtstrekkers en activiteiten die bij voorkeur socialiserend werken (verwendag, quiz, poëtische fiets- en wandeltochten…).

     Proeve tot conclussie:

    § Bijzondere aandachtspunten voor het nieuwe beleidsplan:

    • Huis van cultuur en informatie

    ¨ Bijzondere aandacht voor ‘digitale bibliotheek’

    ¨ Evolutie naar informatie-bemiddeling

    ¨ Blijvende aandacht voor evenwicht: cultureel belangrijk/ontspanning/ informatief

    • Klantgericht werken

    ¨ Klantvriendelijke ontsluiting en opstelling

    ¨ Nieuwe technologieën: RFID (Radio Frequency Identification)

    ¨ Bibliotheekinstructie en -introductie

    ¨ Plaats voor ontmoeting

    • Bibliotheek als Open Leer Centrum

    ¨ Informatiepunt voor alle ‘leren’ in Ieper

    • Netwerking

    ¨ Lokaal, regionaal, provinciaal en landelijk: meespelen in samenwerking en afstemming

     JOC Ieper:

    vzw JOC Ieper is een stedelijke vzw en streeft ernaar het welzijn binnen de vrije tijd van de jeugd in Ieper en de Ieperse regio te verzorgen en te verhogen.

    • De jeugddienstwerking onderhoudt de beleidsvoorbereidende en beleidsuitvoerende functie van het jeugdbeleid van de Stad Ieper en ondersteunt de Ieperse particuliere jeugdinitiatieven.
    •  De jeugdhuiswerking biedt de jeugd een alternatief voor het commerciële circuit met een uitgebreid aanbod van ontmoeting, sociaal-culturele activiteiten en diensten.
    • De speelpleinwerking organiseert tijdens vakantieperiodes op de site Froidure (in de Sport- en recreatiezone aan de Leopold III-laan) speelpleinplezier voor kinderen vanaf 3 jaar en 12 plussers.

    Lokaal steunpunt vrijwilligerswerk:

    Opgericht in vorige beleidsplan en positief geëvalueerd.

    Opdracht:

    • het inventariseren van de lokale behoeften rond vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte prospectie
    • het promoten van het vrijwilligerswerk en het verzorgen van gerichte communicatie in de eigen stad
    •  het actief samenbrengen van vraag en aanbod in het lokale vrijwilligerswerk
    •  het verzorgen van een informatie- en adviesfunctie voor vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld het wettelijk en juridisch kader)
    • Internationale werking en uitwisseling:
    • Met twee steden Wa (Ghana) en Gjilian (Kosovo).

    Ieper Vredestad belangrijk! Een ontwikkeling is het internationaal secretariaat van Mayors for Peace dat sinds 2006 in Ieper gevestigd is.

    Met de organisatie van het maandelijkse Multiculturele café in de Spiegel doet de dienst vrede en ontwikkeling ook aan intermenselijke internationale uitwisseling in Ieper zelf. Voor 15 nieuwkomers en migranten een goede manier om elkaar maar ook meteen een aantal Ieperlingen te leren kennen.

    Particuliere Actoren:

    Stedelijke cultuurraad Ieper:

    Alle Ieperse verenigingen die een culturele werking kunnen aantonen, alsook geïnteresseerde individuele burgers beschouwd als deskundigen inzake cultuur kunnen lid zijn van deze adviesraad.

    doel :

    • het bevorderen van een integraal cultuurbeleid
    • advies over het cultuurbeleid
    • toekennen van de subsidies
    • kan voor uitzonderlijke culturele prestaties een projecttoelage toekennen
    • De cultuurraad is vooral gericht op (traditionele) verenigingen, telt weinig individuele deskundigen in de rangen, heeft weinig aandacht voor jong talent, en treedt nog te weinig naar voren als stimulator (van vernieuwing, van samenwerking,…)

    v Cultuurspreidende verenigingen

    v Muziekverenigingen:

     groot aanbod aan amateurkunstenverenigingen die muziek brengen (20-tal)

    v Toneel- en dansverenigingen:

     negental toneelverenigingen en diverse dansverenigingen actief (meestal commercieel)

    v Verenigingen voor beeldende kunsten, beeldexpressie en film

     Slechts 4-tal

    v Socio-culturele verenigingen:

    • hebben in het algemeen een gemeenschapsvormende, culturele, maatschappelijke activerings- en educatieve functie.
    • Meestal gespecialiseerd in thema
    •  70-tal in ieper

    v Individuele kunstenaars

    v Specifieke initiatieven (een greep uit):

    Ieperfest:

    Georganiseerd door de Vortn Vis, reeds 20 tal jaar. Een hoogwaardige internationale hardcore reputatie (in augustus gaat het door).

    Dynamo:

    Laat jonge allochtonen kennis maken met Ieperse jongeren en omgekeerd. Dit ligt redelijk stil wegens sterfte van de oprichter 2 jaar geleden.

    Kunst- en cultuureducatie:

    v Deeltijds Kunstonderwijs (DKO):

    Stedelijke Academie voor Muziek en Woord (SAMW):

    • § participatie van volwassenen toeneemt
    • § Door de SAMW worden geregeld activiteiten georganiseerd, zoals leerlingenconcerten, pianomarathons, een concert hedendaagse muziek.
    • § Is sinds 2009 ondergebracht op de picanol-site

    Ø Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst (SABK):

    • § werkt steeds rond een jaarthema

    Visie:

    v Ieper, stad vol cultuur:

    • Cultuur blijft een basiselement in het stedelijk beleid.
    • Drempelverlagend werken noodzakelijk
    • Breed cultuuraanbod blijven brengen
    • cultuurbeleid wordt verder op een integrale en geïntegreerde manier uitgebouwd.

    v Een culturele evolutie:

    • De bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en woord en de academie voor beeldende kunst nemen in 2009 hun intrek in hun nieuwe gebouwen op de voormalige Picanolsite.
    • Het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum en Argos bouwen in 2010 een nieuw centrum nabij het station.
    • Het In Flanders Fields Museum breidt uit en verbouwt in de Lakenhallen, het documentatiecentrum en het Bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek krijgen een gemoderniseerde huisvesting in de Lakenhallen.
    •  Het Stedelijk Museum en het Museum Belle Godshuis worden samengebracht in een nieuw museum. Ondertussen wordt een depot voor de musea gerealiseerd.

    Doelstellingen:

    Strategische doelstelling 1: Ieper is een actieve stad met een ruim kwalitatief

    cultureel aanbod voor iedereen

    v Operationele doelstelling 1.1: Ieper heeft een wervend en wervelend profiel dat zowel de inwoners als de bezoekers aanspreekt

    De stad Ieper werkt aan z’n profiel van actieve stad met een rijk verleden. Een stad die bruist van het leven, met een gevulde activiteitenkalender waar zowel de inwoner als de bezoeker zich in kan terugvinden.

    v Operationele doelstelling 1.2: Ieper heeft een breed cultureel aanbod:

    CC Ieper: zorgt voor brede eigen programmatie, werkt samenwerkingsgericht, behoud haar ondersteunende functie.

    Bibliotheek: open huis van cultuur en informatie, aandacht naar uitbouw collectie, uitbouw digitale bibliotheek,

    Het Ieperse jeugdbeleid: JOC Ieper probeert zoveel mogelijk jongeren te bereiken met brede programmatie, op infrastructureel vlak zorgt de nieuwbouw samen met het CCI en Argos voor nieuwe mogelijkheden en uitdagingen.

     Stedelijke Academie voor Muziek en Woord en de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst: bieden breed cultureel-educatief aanbod aan, alle leeftijdsgroepen, moeten plaats innemen binnen cultuur in de stad.

    Stedelijke Musea en de Dienst Toerisme: zorgen voor een goede ontsluiting van het historisch erfgoed.

    Erfgoedcel: mensen samenbrengen rond erfgoed, ontwikkelen breder erfgoedprofiel voor Ieper, sensibiliserend optreden voor erfgoed in nood, ontwikkelen structureel en integraal erfgoedbeleid.

    Stadsarchief: toegankelijker maken

    Ieper : Culturele centrumstad van de Westhoek: rol vervullen.

    v Operationele doelstelling 1.3: het cultuuraanbod heeft een lage drempel:

    een laagdrempelige en democratische toegang tot informatie, kennis en cultuur.

    voldoende aandacht voor kansengroepen zoals mensen in armoede, personen met een handicap, gedetineerden, etnisch-cultureel diverse groepen en gezinnen met kinderen.

    Grootschalige en laagdrempelige evenementen zorgen voor een publieksverbreding

    actief gewerkt rond vorming, toeleiding naar het cultuuraanbod en levenslang leren.

    Zowel bib als CCI moeten meer streven naar het bereik van de mensen. Lagere inkomsprijzen, uitleenprijzen,..

    v Operationele doelstelling 1.4: er is een ruime, kwalitatieve cultuurcommunicatie en –promotie:

    De ieperling krijgt voldoende bereikbare informatie over cultuur

    doordachte wijze promotie gemaakt voor culturele evenementen, zowel via meer traditionele kanalen als via de nieuwe media.

    Strategische doelstelling 2: Ieper is een gezellige stad met boeiende

    Gemeenschappen:

    v Operationele doelstelling 2.1: de culturele verenigingen blijven een goede,

    flexibele en dynamische ondersteuning genieten:

    culturele verenigingen worden zo veel als mogelijk in de watten gelegd (door zowel beleid als ondersteunende organisaties).

    Eis van stad: de verenigingen brengen cultuur, en ze brengen mensen samen .

     flexibel en open beleid, om tijdelijke initiatieven kansen te bieden.

    v Operationele doelstelling 2.2: de culturele actoren vinden en bevruchten elkaar:

    Samenwerking en netwerking zijn en blijven sleutelwoorden in het cultuurbeleid.

    Zowel CCI en Bib gaan de komende jaren actief op zoek naar partners voor eventuele samenwerkingen.

    Strategische doelstelling 3: een culturele revolutie zorgt voor een culturele explosie

    Tegen 2014 is er een nieuwe infrastructuur voor de bibliotheek, het stadsarchief, de academie voor muziek en woord, de academie voor beeldende kunst, het cultuurcentrum, het jeugdontmoetingscentrum, Argos, het In Flanders Fields Museum, het Stedelijk Museum, het Museum Belle Godshuis, het documentatiecentrum, het bezoekerscentrum voor Ieper en de Westhoek.

    De nieuwe aangepaste, functionele, toegankelijke en uitnodigende infrastructuur voor al deze diensten zorgt voor een nieuw cultureel élan. De infrastructuur moet de andere doelstellingen helpen realiseren.


    03-12-2009 om 19:29 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Music for Life ==> A way to change the world ....(a little bit)

    Music For life

    Het wordt stilaan een gewoonte. Eind december in een of andere Belgische grootstad wordt een glazen huis neergepoot, waar dan drie jongelingen van STUBRU 5 dagen gaan verhongeren en plaatjes draaien voor het goede doel. Een media stunt, ja dat is het, maar een media stunt waar ik mij volledig in kan vinden omdat het ook effectief iets uithaald. Ze gaan hun best doen voor zaken waar zijzelf niet of zeker niet veel mee in contact komen. En het helpt, mensen gaan al vlugger in hun zakken tasten als het een BV is die het hen vraagt.

    Het hele prachtige aan deze media stunt is dat cultuur, in dit geval muziek, als middel wordt gebruikt om ergens een probleem in de wereld wat te verzachten. Mensen voelen zich via dit radiostation verbonden met de strijd en voeren hem dan ook mee. Waarom kan dit niet meer gebeuren? Waarom zou cultuur nu net niet de wereld kunnen veranderen. Ikzelf geloof nog steeds in de kracht van cultuur als een wereld veranderend middel, en ik zal ook dit jaar mijn steentje bijdragen tot deze actie!

    De talloze acties komen nu weer op gang. Gaande van een evenement als Frietrock, tot een Music for Life lied, tot een karaoke in de hogeschool van Kortrijk. Je noemt iets op en ongetwijfeld doen ze het wel eens om geld op te halen voor Music For Life. Dit jaar voeren de Stubru mensen een strijd tegen malaria. Thomas De Soete, peter van de actie, ging in Burundi de situatie zelf bekijken, en kwam terug met heel wat verhalen. Dus zoek maar al gereed uw kleingeld samen, sneller dan je denkt zullen mensen staan rammelen aan je deur om Music for Life te steunen.

    http://www.demorgen.be/dm/nl/1007/Muziek/article/detail/1035608/2009/11/30/Geen-Tomas-wel-Siska-Sofie-en-Sam-in-het-Glazen-Huis.dhtml


    03-12-2009 om 00:00 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een eerste deel van de beleidnota cultuur 2009-2014 onder de loep genomen

    Wat betreft nu die beleidsnota Cultuur 2009-2014 van mevrouw Joke Schauvliege?

    De grote lijnen die doorheen het cultuurbeleid zouden moeten lopen de volgende jaren zijn zeker niet mis. Zo hebben we natuurlijk de participatie verhoging, iets wat zeker als een grote prioriteit moet worden aanzien. Ook het belang van de E-cultuur wordt onderstreept. De competentie gerichte factor in een cultuurbeleid is ook positief, de lijn tussen vrije tijd en werk mag immers wat meer vervagen, immers elke van onze leefwerelden beïnvloeden elkander, en zo ook cultuur. Competenties die in het culturele leven aan bod komen mogen gerust ook wat meer terugslag vinden binnen de rest van ons dagelijks leven.

    Vanaf hier ga ik deel per deel van de beleidsnota even grondig onder de loep nemen en mijn mening er natuurlijk bij vermelden. Elk onderdeel dat de minister behandelt en dat ik relevant vind om te bekijken zal hieronder dan ook aan bod komen.

    Omgevingsanalyse omtrent cultuur en cultuurbeleid. Hoe staat het er nu voor?

    De minister wijst er terecht op dat heel wat onderdelen van onze cultuur nog veel te weinig in kaart gebracht zijn en dat zit zeker noodzakelijk is. Er is inderdaad nood aan het beter in kaart brengen van alle deelterreinen, zodat het beleid op zich ook beter kan gebeuren. Toch moet dit in kaart brengen van het gehele cultuurverschijnsel niet als de prioriteit aanzien worden.

    Ook het wijzen op het feit dat meer participatie nodig is is uiterst terecht. Doch, de vinger wijzen naar de vorige minister van Cultuur kan niet. Een beleid kan immers op 5 jaar tijd niet zo heel veel veranderen. Werk maken van participatie van zoveel mogelijk mensen uit zoveel mogelijk groepen uit onze samenleving zal een werk zijn van lange adem. De e-cultuur wordt ook terecht aangehaald, al komt het over tot mij alsof dit zich enkel beperkt tot het deelterrein erfgoed.

    Ook op de onderdelen internationalisering van het cultuurbeleid, en cultuurmanagement kan ik het redelijk vinden. Vermenging van privé partners met culturele aangelegenheden zal waarschijnlijk noodzakelijk worden in de toekomst. Een cultuureconomie zal moeten ontstaan om de culturele sector te kunnen blijven ondersteunen. En deels gebeurt dit nu ook al.

    Wat zijn de strategische doelstellingen van het beleid voor de volgende jaren?

    Betreffende het voeren van een duurzaam beleid?

    Er moet meer onderzoek gevoerd worden naar verschillende nieuwere deelterreinen van onze Vlaamse cultuur. De beslissingen die in het cultuurbeleid genomen worden moeten volgens minister Schauvliege ook met het oog op later zijn, dus duurzaamheid is belangrijk. Tevens moet de documentatie en de onderzoeksresultaten veel meer toegankelijk gemaakt worden voor het werkveld zelf. In de grote beleidslijnen die de minister voordraagt inzake een duurzaam beleid kan ik mij dan ook wel redelijk goed vinden. De beleidsnota blijft wel heel vaag omtrent de manier waarop dit zal moeten gebeuren.

    Betreffende de participatie en diversiteit als motoren voor vernieuwing.

    De minister wijst terecht op de grote nood aan meer participatie. Ook de uitdaging die zij stelt naar alle actoren die met cultuur te maken hebben om vanuit die diversiteit te werken naar een vernieuwing van het cultuurlandschap. Een cultuurlandschap die meer en meer probeert open te staan voor iedereen van de bevolking. De kaarten worden in de handen gestoken van al die actoren, en de minister verwacht dat een diversiteitsbeleid ook vanuit henzelf ontstaat. De sector wordt mede-eigenaar van het beleid, wat op zich wel een redelijk positief punt is. Immers het zijn de actoren die weten waar het schoentje knelt, en het zullen ook zij zijn die er de beste oplossing voor zullen vinden. Ook kijkt de minister in de richting van de kansengroepen zelf om hun steen bij te dragen tot een diversiteitsbeleid. Communicatie tussen de actoren zal dan ook noodzakelijk zijn. Op zich heb ik weinig op te merken omtrent deze doelstelling. Ik denk wel dat deze overlegstructuur haalbaar is, maar ik hoop dat het er ook effectief van komt.

    Betreffende het bevorderen van de e-cultuur en de digitalisering.

    Vermits dit onderwerp zoveel aan bod komt in de beleidsnota moet onze nieuwe minister het wel als heel belangrijk aanzien. E-cultuur staat voor een verandering die onze cultuur ondergaat door de blijvende informatisering. De minister wil de nadruk leggen op een blijvende verbintenis tussen cultuur en technologische vooruitgang. Meer en meer zal moeten worden ingestapt op deze informatisering, met het oog op een behoud van onze cultuur. En dan waarschijnlijk volgens de minister vooral inzake erfgoed. Ook de toegankelijkheid wordt verondersteld erop vooruit te gaan via deze manier.

    De minister zal proberen om de instellingen te voorzien in hun noden omtrent de e-cultuur en de verdere digitalisering van het hele cultuur landschap. (een voorbeeld is de bibliotheken). Echter wijst ze er ook terecht op dat door die informatisering er alweer een drempel gelegd wordt, en dat zo een zo hoog mogelijke participatiegraad weer in het gedrang komt. Ook dit zal ik moeten onderschrijven als terecht. Al denk ik niet dat dit de gedrevenheid van de minister in de weg zal staan.

    Betreffende het stimuleren van competentieverwerving en –waardering

    Er moet meer geïnvesteerd worden in de talenten van zowel jongeren als anderen via enerzijds cultuur, maar ook via andere beleidsdomeinen. De zelfontplooing, via bijvoorbeeld competenties in cultuur, zorgt sowieso voor een beter welbehagen van de mensen. De minister wil over de beleidsdomeinen heen samenwerken om te streven naar een bepaald competentiemodel, opdat iedereen de kans zou krijgen om levenslang te blijven leren. Via die competenties moeten gelijk welke leeftijdsgroepen in staat zijn de uitdagingen van hun leeftijdscategorie wat beter aan te kunnen.

    Ook de erkenning van die competenties, aangeleerd op informele vlakken als het culturele leven, moet bekeken worden. Ook het brede leer-concept zal in het beleid van de minister een belangrijke rol gaan spelen. Er moet zowel gekeken worden in de reeds bestaande samenwerkingen en trajecten alsook nieuwe bronnen aangeboord worden met het oog op een competentiegericht beleid. Ook het ijveren naar een breder maatschappelijk bewustzijn omtrent cultuurcompetenties is een van haar doelstellingen.

    Ik stel mijzelf dan wel de vraag of je met heel wat moeilijke woorden ook effectief iets zal bereiken. Er is een noodzaak aan erkenning van competenties verworven in dit beleidsterrein en andere, maar wordt dit gedragen door iedereen? Het is wel zeker dat om bijvoorbeeld kansengroepen wat te emanciperen er zeker gebruik kan gemaakt worden van deze competenties.

    Betreffende de aandacht voor cultuurmanagement en een cultuureconomie

    De minister wil blijven voortwerken aan een professionalisering van de culturele sector, ze wil blijven inoveren en verbeteren. Iets wat ik zeker niet teniet zal doen. Ze wil op zoek gaan naar een betere manier om de effectiviteit van culturele werkingen onder de loep te kunnen nemen, en zo ook via deze weg de minpuntjes in de culturele sector eruit gaan halen. Een verantwoording naar de samenleving vindt de minister uiterst belangrijk, want immers is het de samenleving die betaalt voor de culturele sector. Zij moeten dus ook de resultaten kunnen zien.

    Betreffende het versterken van een internationaal cultuurbeleid

    De minister wil de nadruk leggen op een participatie van de Vlaamse culturele sector aan een Europese cultuur. Ikzelf kan mij hier moeilijk in vinden. Sowieso vind ik het idee van een gezamelijke Europese cultuur al redelijk beangstigend, want enkele lijnen ervoor in de beleidsnota zit mevrouw de minister nog te gooien met begrippen als een belang aan diversiteit etc. Ik stel mijzelf de vraag wat er te winnen valt bij een globaal Europese cultuur. Is de eigenheid van de cultuur die iedere staat van de EU bezit, niet net zo charmant? Moet iedereen in eenzelfde saaie pas gaan lopen?

    Natuurlijk zijn er wel (budgetaire) voordelen aan een stijging van cultuur over de grenzen heen, toch vind ik dat cultuur als beleidsdomein zeker moet blijven bij de regio’s om zo beter te kunnen beantwoorden aan de noden van de bewoners specifiek. Onze minister vind een buitenlands imago heel belangrijk, net iets te belangrijk als je het mij vraagt.

    Betreffende een eco-cultuur:

    De minister, die tevens ook de beleidsdomeinen natuur en milieu onder haar bevoegdheid heeft, zet nog even het belang van ecologisch verantwoord omspringen in de verf. En gelijk heeft ze. Als het er nieuwe gebouwen worden gezet, zou er sowieso rekening moeten gehouden worden met een bepaalde ecologische verantwoordelijkheid. Dit zou natuurlijk moeten doorgetrokken worden naar alle beleidsdomeinen.

    Dit deel wordt gegarandeerd nog vervolgd met een sectoriaal beleid dat de minister naar voren schuift. Het sectoriaal beleid zal ik dan ook later onder de loep nemen.


    12-11-2009 om 18:49 geschreven door Sander  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 04/01-10/01 2010
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009

    Over mijzelf
    Ik ben Sander
    Ik ben een man en woon in Ieper () en mijn beroep is Student SCW.
    Ik ben geboren op 25/08/1990 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Muziek, hypnoiz, polyfinario, ....
    Ik Ben Sander, student 2 SCW aan het Hiepso te Kortrijk. Deze blog dient dan ook voor deze opleiding.
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs