Inhoud blog
  • Hallo
  • Terug van weggeweest
  • Dag van de koning
  • punt vijftig
  • opnieuw voor mij.
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Phoo

    14-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hallo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Goedemorgen iedereen,

    Hier zijn we al weer. Eindelijk zijn we vertrokken uit Mombasa en geen dag te vroeg. Dankzij die piraten waren we verplicht om te blijven. Het is nu een diplomatische kwestie geworden, wie wil ze hebben, dat is de vraag. Niet zo simpel, maar niettemin zijn we terug op zee.

    En vanaf de eerste dag (of liever nacht) hadden we al prijs. Eén van de schepen deed de melding van verdachte skiffs gezien te hebben, en daar reageren we natuurlijk op. Geen slechte zaak natuurlijk, behalve dat het ’s nachts gebeurd is heel wat minder. De meeste hadden wacht gelopen de dag  voordien, dus die nacht was kort, en nu deze. Laten we zeggen dat ik een beetje moetjes loop. En slapen op commando dat heb ik nog niet helemaal onder de knie. En om het volledig te maken, loop ik vannacht nog eens wacht, daar gaat mijn bioritme. Veel koffie en nog eens koffie en ik haal het wel. Het zijn zulke momenten vooral nu maandag en dinsdag dat ik denk aan het vrouwtje, die volop bezig is met de verhuis, het zijn de laatste dagen van het oude huis, en woensdag geeft ze de sleutel af. En wat gaat ze moe zijn. Wel vrouwtje ik begrijp u. Houd vol en amuseer je eens op de kerstmarkt.

     

    14-12-2010 om 11:18 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terug van weggeweest
    Hallo iedereen,
    Hier zijn we terug.
    Het is al een tijdje geleden, maar ik had het effekes druk en veel gebeurd ondertussen.
    Onlangs is het eindelijk gebeurd, waarvoor we naar hier gekomen zijn.
    De black hole is zojuist opgegeven. Black hole betekent dat de communicatie met de buitenwereld beperkt is, want sommige dingen
    willen we toch een voorsprong hebben.
    Waarom black hole?
    Paar dagen terug is een voorbeeldje van hoe de samenwerking hier op het schip gebeurd. Iets waarop ik heel trots ben en
    nergens anders kan vinden. Het is gelijk een fietsketting, alle schakels zijn belangrijk.
    Zo begint het.
    Ons VPD (Vessel Protection Detail) zit nu op een burgerschip en bewaak het.
    Deze hebben opgemerkt dat er een skiff hen naderden. Deze hebben het doorgemeld aan ons.
    Waarop er "action Helo" gebeurde. De helikopter wordt al vooruit gestuurd en het schip ging in versneld tempo achterna.
    Ondertussen in het binnenschip was ik bezig met het onderhoud van de computer, "action helo" en schip in versnelling is
    al een teken dat het werkgerei aan de kant moet, want er gaat iets gebeuren. En ik niet alleen hoor, het is gelijk een
    bijenkorf het zoemen wordt luider, spanning stijgt.
     

    En ja, kort erna "action hook" dwz dat de buitenposten bemand worden.

     
    Ondertussen is de Helo terplekke en ontdekt dat het om piraten gaat. De ladder, wapens en 7 man.
    De commandant beveelt de hoogste stand "alarm" en nu gaat het gebeuren. De real stuff.

     
    De helo dwingt de skiff tot stilstand en bewaakt het verder tot wanneer we er zijn. Boardingteam is allang klaar
    Rhib's te water en daar gaan ze. Alles onder controle, 7man aan boord brengen, hun bootje vernietigen, de 7 in de cel
    en klaar is kees.

    Voila dat was het dan. Zo vlug en weet je wat het rare is. We waren er klaar voor. Ik zeg (of liever typt) het niet graag,
    maar al die trainingen hebben toch nog hun vruchten af geworpen. Het verschil tussen de training en de "real stuff" was
    enkel diene skiff met piraten. Het was zoals de EO (onze Eerst Officier) zei, dat het verschil klein was en iedereen wist
    wat hij moest doen, geen verrassingen een goed gesmeerd MEAN machine.
    PS Ik vind persoonlijk dat het heel goed (perfect) was. Verdere training vind IK niet nodig.
    PSS Er is nog de pers aan boord en deze hebben een reportage van gemaakt, deze wordt getoond in Koppen op dond 2/12
            en nog eens over het leven aan boord op 23/12 ook in Koppen (denk ik)
    Zo kun je eens kijken hoe het er aan toe gaat, maar er is meer dan die reportage, veel meer.....

    01-12-2010 om 07:41 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    10-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag van de koning
    Hallo iedereen,
    Na 22 dagen op zee zijn we in Salalaha aangekomen. Alles wordt in orde gemaakt voor de volgende periode op zee en daarna ontspanning.
    Op 15 november zitten we terug op zee, en voor die reden vieren we "dag van de koning" op de laatste dag in Salalaha.
    De dag van de koning is één van mijn favoriete dagen, opgelet één ervan want ik heb er vele, zulle.
    Deze wordt  's avonds gevierd met een verbeterde maaltijd.
    Maar deze dag is speciaal, "dag van de koning" maar ook iets anders.
    De voorbereiding alleen al. 20 man (koks en vrijwilligers) waren al veel vroeger begonnen. Dekpersoneel hebben
    voor deze gelegenheid de tent boven gehaald. Flightcrew de heli opzij geschoven, en de rest ...........
    die zorgden dat de sfeer goed kwam.
    Het is een speciale dag en een volledig schip gebeuren.
    Dat zag je. Dat voelde je.
    Rond 6 uur trekken we ons mooi wit uniform aan. (gelijk an officer, and a gentleman)
    De commandant spreekt de volledig bemanning toe, De woorden 'Leve de koning, vive le roi' werden gesproken
    en iedereen bracht de toast uit op de koning.
    En daarna de korpsmaaltijd, om van te smullen. Onze koks zijn kraks maar toch slagen ze erin om
    toch iets meer te presteren. Het was prachtig
    Vele foto's van de maaltijd heb ik niet, te druk geen tijd, veel te lekker, eten.
    oh ja zoals je ziet heb ik de teller opnieuw op nul gezet. BMO was niet voor te controleren die dag.
    Hoewel het wit uniform prachtig is, het verhult het niet alles. Maar niet getreurd we beginnen
    gewoon opnieuw. Waarom, wel achter iedere prachtige maaltijd komen lekkere dessertjes.
    zoals je ziet.



    Mijn collega BME (we letten op elkaars gewicht en proberen elkaar te motiveren)
    Hoewel hij iedere keer mij probeert te bedotten.


    Het was een prachtige maaltijd. Bedankt koks, bedankt iedereen.

    10-11-2010 om 19:06 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (5 Stemmen)
    01-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.punt vijftig
    Hoi iedereen,
    Het is zondag, rustdag.Of tenminste in België en voor sommige.Je begint pas iets te missen, wanneer je het daadwerkelijk
    niet meer hebt. Awel dat is zo met zondag.
    Hier gaat alles zijn gangetje, oefeningen, briefings, lesgeven, enz...
    Vandaag staan we ook aan de .50.
    Fantastisch wapen, groot, zwaar en lawaaierig.
    De .50 wordt bemand wanneer we POB gaan ondervragen. POB persons on board.
    Bij een verdacht bootjes staan we dus allang paraat, klaar voor ons te verdedigen.
    Kledij is helm en scherfwerende vest. En T-shirt En lange broek.

    Bij ons aan boord is de .50 gemonteerd op een statief, misschien dat we later eens mogen schieten vanuit de
    heup (zoals Rambo). Zodra het afgeroepen wordt, bemannen we de .50. Leggen we munitie op, checken we
    of iedereen er is en doen we een comcheck.
    .50 Stuurboord is klaar (wij staan aan stuurboord, in het zonnetje, bakboord niet hé hé)
    Ons dekpersoneel laat het doel in water en vuren maar.

    Het is ieder om beurt, zo zijn we eens schutter, lader en comms. We zijn met vieren, dus de vierde is de spare.
    Je weet nooit hoe lang het duurt, of hoe heet het is en dan is het leuk om eens afgelost te worden.

    Om de 50 patronen, verwisselen we de loop, en opgelet op de foto zie welke heet is en welke niet,hé


    Tijdens het vuren, oefenen we met het wapen, voor het doel te vernietigen, of voor warningshots.
    Zo werd er eens gevraagd of we al tijdens de nacht geschoten hebben. Natuurlijk heb ik al
    veel tijdens de nacht geschoten, maar het was eens leuk om dat met de .50 te doen.
    Met een nachtkijker en de tracers krijgen we criminele beelden.
    De resultaten waren niet slecht al zeg ik het zelf, maar we blijven oefenen tot het perfect is.



    01-11-2010 om 12:16 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (4 Stemmen)
    30-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.opnieuw voor mij.
    Dag iedereen,
    Ik weet het. Het is al een tijdje geleden, maar hier zijn we opnieuw.
    We kunnen zeggen dat we het druk hadden, maar alles is zodanig georganiseerd, dat er geen (of toch zelden) overlappingen
    gebeuren met de oefeningen.
    Neen, de reden van deze korte onderbreking ligt volledig bij mij. Het zit hem zo.
    Thuis zijn er vele dingen aan het gebeuren. Grote dingen zoals verhuizen (maar dat is niet zo erg .... hi hi), maar ook kleine
    dingen. En het zijn deze die mij een beetje droef maken. Bv onze kleine heeft onlangs de schaar in haar handen gekregen en
    ze wilde zelf die ene lok afsnijden. Je kunt al raden wat het resultaat was. En ik denk dat iedereen dat gedaan heeft
    in zijn jeugd, het bracht mij direct terug naar het verleden (het verre verleden). Of die keer dat mijn vrouwtje en de kleine
    hun eerste zwemlessen krijgt. (ik denk één van de twee kan een beetje zwemmen, maar wie ....)
    Het zijn die kleine dingen die ik mis. Ze gebeuren éénmaal en hop    ...   naar het volgende.
    Dat is het enige wat die opdracht hier zwaar maakt en dan heb ik de neiging mij een beetje te laten gaan.
    Maar wanhoop niet, na een paar worstjes, een beetje chips en een klein handje snoep ben ik terug met vernieuwde moed.

    En zolang we paardje kunnen rijden, ben ik tevreden.
    Dus morgen zijn we terug en dan vertel ik een beetje over het boordleven.
    Maar deze keer zitten mijn gedachten thuis, bij de zwemlessen
    Dus mijn meisjes doet het goed en hou je hoofd boven water (dat helpt)
    En op de kleinste, ben ik heeeeeel trots.
    Doe zo verder

    30-10-2010 om 07:04 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    24-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.EHBO
    Hallo hallo

    Hoe gaat het ermee?
    We krijgen vandaag instructie EHBO. Altijd interessant, maar deze keer wat meer.
    Niet vanwege de les zelf, of door de verpleger, maar door iets wat een paar maanden geleden gebeurd is.
    Het was in augustus en door de stiptheid van treinen was ik genoodzaakt om een potje koffie te drinken. Het was rustig
    4 mensen en de eigenaar. Naast mij zat er een oudere man de krant te lezen. Toen hoorde ik een zucht, en zijn hoofd gleed
    dieper de krant in, precies dat er een artikel in heel heel kleine lettertjes stond geschreven. Raar zicht.
    De krant begon te beven, en ik stelde mij recht. Ik was nieuwsgierig geworden, wat voor artikel was deze kerel aan het
    lezen. Leunde beetje voorover, nog altijd voor dat artikel, toen ik zijn gezicht zag. Oei oei
    Een grimas met schuim op de lippen, nou geen echt schuim een beetje zever. En daar ging hij dan.
    Hij zat een barkruk en ging richtig grond. Zoals mijn vrouwtje zou zeggen dat ik niet echt één
    van de rapste ben (niet echt mijn mening, maar dat is een ander discussie en waarom moet alles
    zo rap gebeuren hé) MAAR deze keer wel. in volle vlucht, naar beneden, was ik naast hem, had mijn hand
    onder zijn hoofd en greep zijn vest en begeleide hem naar de grond. Zwaar was hij niet, maar tegenhouden
    kon ik ook niet. Dus begeleiden en éénmaal op de grond, wat nu?
    Hoera (niet echt het woordje dat ik zocht) voor deze vele instructielessen EHBO
    Mijn hartslag was oké want die voelde ik in mijn keel.
    Ten eerste ALARMEREN: Ik keek naar de omstanders, vond den baas, wees naar hem en zei
    jij belt de hulpdiensten, naar een andere kerel riep ik dat hij ruimte moest maken, stoelen en tafels weg.
    Ondertussen keek ik naar de kerel en dat zag er niet goed uit,
    Check bewustzijn roepen en schudden, geen reactie,
    Ademhaling en zoals op de foto,kinlift, luisteren, voelen en kijken,  geen ademhaling

    Polsslag (en dat was niet gemakkelijk tijdens de trainingen, duurde het tijdje voor ik hem vond), dus
    deze keer adamsappel beetje opzij en hebbes ik voelde hartslag.
    je geloof het niet en ik kan het niet vertellen, hoe groot mijn opluchting was, maar geen ademhaling.
    En toen begon ik een beetje bang te worden, niet zozeer dat ik niet wist wat ik moest doen.
    Infeite was ik bang omdat ik precies wist wat ik moest doen, ademhaling geven.
    Nou dat was ..... niet nadenken gewoon doen.
    Ik positioneer mij goed, pak zijn kin vast, voorhoofd ook en deed nog eens een kinlift.
    En toen KEUUGHHH.

    en ik Keuuughhh terug van contentement. Hij haalde terug adem.
    Prachtig, hij deed zijn ogen open, en hij bleef ademhalen.
    Ik sprak tegen hem, probeerde contact te maken, toen de eigenaar mij onderbrak en
    zei dat hij een vaste klant was en dat hij doofstom was.
    Echt waar, ik stond daar te klappen tegen hem en hij was doofstom, moest mij overkomen hé
    Dan maar met hoofd en handen, en hij knikte terug.
    Na een tijdje begon hij recht te staan, gaf hem een glas water, zat nog effekes, en was toen weg.

    Bleef nog effekes, en ja ging maar naar de trein en het was gedaan.
    Het was een stille rit, alles nog eens overgedaan, en was redelijk tevreden, en het belangrijkste waren twee dingen.
    Ik sloeg niet in paniek, en ik moest hem niet echt beademenen.
    Goed hé
    ps de foto hebben niks te maken met het verhaaltje

    24-10-2010 om 06:50 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    20-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kleine oogjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen euh euh iedereen
    Het is heel vroeg dag, 03h30 lokaal tijd, en op zich geen probleem, maar ik heb slecht geslapen.
    We zitten nog altijd in de rode zee en morgen gaan we eruit. Maar ondertussen zitten we hier, met watertemp van 34°C.
    Kun je DAT geloven.
    Onze koudwatermaker kloppen hier overuren om de airco goed te krijgen. Temp van koud water is ongeveer 6° , maar nu
    is deze 15°, en dat voel je. We doen ons best, zo respecteren we de SAS routine. Iedere ingang van schip is voorzien
    van een SAS. Normaal voor chemische aanvallen en zo, maar hier voor de warmte buiten te houden, en de koude in.
    Zoveel mogelijk lichten uit doen, zelf in de wc (maar ik doe ze weer aan, want je weet nooit  hé..)
    Zoveel mogelijk deuren dicht, enz ....Wanneer je een douche neemt, hoef je de warm waterkraan niet meer open te
    draaien.
    Ondertussen zijn we al een paar dagen verder, en niet alles gebeurt vlotjes. Je kunt eens een zeetje hebben.
    Zeemanstermen, (ofwel gewoon zo) om te zeggen, dat we een slechte dag hebben gehad.
    Het zat eens tegen. En dat hoef niet eens een grote tegenslag te zijn, gewoon vele kleintjes, slecht geslapen, humeurig
    en dan nog eens op het verkeerde moment, en je hebt een zeetje.
    Maar geen probleem, vandaag is het een andere dag (een nieuw begin)
    En ja de teller staat opnieuw op nul, ga er niet verder over uitwijden
    En het is niet de schuld van de keuken, DAT zijn mijn BESTE VRIENDEN
    Kijk maar,

    20-10-2010 om 00:00 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sport ??
    Dag iedereen
    Sport sport en nogmaals sport, ja ja. Het is niet dat we op een schip zitten, dat we onze fysisch (en mentale) toestand moeten laten
    verloederen. Neen neen, iedere dag denken we eraan.
    Let wel dat ik ....'we' gebruik.
    Sport aan boord kan op verschillende manieren. Zo heb je in de NTB ruimte 5 spinners en een fitness toestel. In OB1 een cross-trainer
    en in LSR een loopband. En 1x maal in de week, sporten WE op het helidek, daar worden alle spiergroepen behandeld.
    Ik heb er eens naar gekeken, en ja dat klopt ze behandelen alle spiergroepen

    Het is nu al de tweede keer dat ik dat mis. Niet express, of toch niet ECHT express. Maar vergeet niet dat
    ik technieker ben, en dat heeft voorrang. Plus ik sport redelijk graag, maar ... (het is diene eerste keer hé)
    PS1
    Het was een nederlands schip, dus is het logisch dat LSR de Laag Spannings Ruimte is, OBI1 is Onderwater Beeld Instrumentenruimte 1
    en NTB is Nader Te Bepalen ruimte. Grappig hé, ze hadden nog niet echt een functie voor die ruimte dus wordt het een NTB-tje.
    effekes een tip voor mijn vrouwtje die binnenkort alleen ga verhuizen. Allee ik ga mee, zulle (denk ik, heb nog steeds geen nieuwe
    sleutel).... Zie je graag schat...

    19-10-2010 om 14:44 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rode Zee
    Warme dag voor iedereen,
    We gaan naar omhoog, langzaam maar zeker naar de 30°
    Rode zee, is ook dan weer wat warmer dan de rest, maar ..... hij is niet echt rood.
    Als je verder onderzoekt, dan is de naam afkomstig van Blauwwieren, ja ik het weet het, maar in grote hoeveelheden kan die een rode schijn hebben.
    Oké, nu weet ik het niet meer.
    Wat ik wel weet, dat we rustig (nou) verder doen met trainen, EHBO en vanmiddag schieten met kleine wapens (leuk) en daarna kuizen (minder leuk)
    Ondertussen is het dag 4, zonder worsten, chips, snoep en sigaretten. Maar gisteravond, had ik het moeilijk met sigaretten en chips.
    Mijn vriend Poppe is goed bezig en vindt zelf de tijd voor te sporten, ik zoek maar de lijsten zijn bijna vol, en de uren die vrij zijn, zijn niet echt
    interessant. Effekes wachten....
    ja de temperatuur in het schip begint op te lopen, en kleine probleempjes komen dan naar voren.
    Ondertussen is de schietoefening afgelopen, maar warm dat dat was. Ik was terplekke aan het leeg zweten. Niet te doen.
    Rap schieten, en dan naar binnen. Ik geloof dat de EO gelijk zal hebben, dat we 2 weken nodig hebben om aan de
    temperatuur te wennen. Vergeet niet dat we airco hebben, maar wanneer watertemperatuur al 28,5° C is, dan moet ze
    werken om die temp naar de 6° te krijgen. Warm warm en nog eens warm
    geen short, maar ja
    jullie thuis dragen ook geen, of toch .....
    see you

    18-10-2010 om 20:05 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Suez en drie dagen
    Dag vrienden,
    Onze transit begint op zijn einde te lopen, trainingen zijn gedaan(???), briefings volop bezig, en wachtlopen begint deze nacht.
    En ik bijt direct de spits af, hoeraaa..
    Nou ja, eerste shift is van 00h00 tot 04h00 en het is het wachtlopen zelf niet dat het probleem vormt, maar je slaap ervoor of erna.
    Je moet vroeger slapen of tenminste vroeger in bed duiken om fris uw wacht op te komen. Maar zo gezegd zo gedaan, deze avond
    wat vroeger erin, draai links,draai rechts en langzaam begin je in te dommele...zwaai plotseling je gordijntje open en hoor je een stem
    vragen of je hem wakker wil maken wanneer je de wacht afgaat...... Dhaaaaa
    Ik zie het zandmannetje wegspurten en zei hem "heel vriendelijk" "ja natuurlijk ..."
    Weet daarna niet echt of ik heb kunnen doorslapen, heb alleszins veel op uurwerk gekeken. Maar ja ik denk dat dit maar éénmaal zal gebeuren.
    Deze nacht is dan de piloot aan boord gekomen, samen met een stelletje verkopers. Mooie handel van die mannen, wil je door suez dan neem
    je de piloot en verkopers mee aan boord. De mannen logeren nu met hun handel in de helikopterhangaar, natuurlijk onder constante bewaking.
    En na een paar uur vertraging zijn we weg door het Suez. Eén van de vereiste is dat je een enorme lamp zet op de neus van het schip en die richt
    je naar voor. Zie je zand dan ben je niet goed bezig. Enfin hetzelfde als met de auto en je lichten, zit je met uw lichten niet op de baan dan ...
    Ondertussen hadden we een vals brandalarm. ja  dan luisteren we, denken we na waar het is, waar de dichtste brandblusser is en krijgen
    we te horen dat het een valse melding is.
    Het Suez is raar, het is de warmste plek in de omgeving, een kanaal door de woestijn. Wanneer ik laatst gekeken heb, was het zonnig en 26°
    graden, veel zand en heel veel vliegen.
    Dag drie, juist wat nu met dag drie.
    Kijk het is al drie dagen geleden dat ik Snoep, Chips, Worsten EN sigaretten gepakt heb.
    Het tweede en laatste heb ik moeilijkheden mee.
    Maar dat leg ik je de volgende keer uit, en leg ik het stil, want nu begin ik al goesting te krijgen naar snoep, worsten, chips en sigaretten
    Amaaaai ik kan er al niet over schrijven ook
    Doei

    17-10-2010 om 14:15 geschreven door Nico M  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)

    Archief per week
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs